Ademhaling, chronisch probleem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FFDP

Ademhaling, chronisch probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 14:38

Dag iedereen!

Ik probeer mijn verhaal even kort te houden.
Begin April hoorde ik mijn paard enkel keren hoesten op de weide. De paarden staan hier aan huis, overdag gaan ze op de weide en 's nachts staan ze op stal. Na twee dagen toch af en toe wat gehoest te horen werd mijn paard ook ineens wat kort van adem en had hij een pompende ademhaling. De DA is uiteraard toen meteen langsgekomen en heeft een controle gedaan. Na het beluisteren van de longen merkte ze toch wel op dat hij echt moeite had met ademen. Gezien de periode werd er gedacht aan hooikoorts, mijn paard heeft toen ook een cortisone spuit gekregen en heeft enkele dagen siroop gekregen voor zijn luchtwegen.

Na 5 dagen zag ik toch niet genoeg verbetering en kwam de dierenarts opnieuw, de ademhaling was nog niet goed en hij zag er in het algemeen ook niet fit uit. Hij kwam moeilijk door de vacht, was redelijk mager, ... Mijn paard is 17 jaar geworden, maar dus nog niet echt super oud. Dus opnieuw algemeen gecontroleerd en cortisone spuit gegeven. Plus toch ook maar eens bloed getest onder andere voor Cushing.

Twee dagen later de uitslag gekregen van de bloedanalyse, geen cushing gelukkig! Wel geen super goede nierwaarden. Niet problematisch, maar gewoon niet ideaal. Dus toen op advies van de DA een cortisone kuur opgestart samen met een kuur voor de nieren. Ondertussen ook voor mezelf beslist dit paard 's nachts niet langer binnen te houden om toch zoveel mogelijk een stoffige omgeving te vermijden.

Mijn paard ziet er nu alweer in topconditie uit, weer mooi op gewicht, omdat ze opnieuw op het gras mogen. Goed door de vacht heen, en hij kijkt opnieuw goed uit zijn ogen, trekt alweer eens een sprintje, ...

Alleen wat me een beetje dwarszit is dat de ademhaling nog steeds niet is wat ze moet zijn. Laatst ging ik met hem een korte wandeling doen aan de hand en merk ik dat hij heel graag wil, maar toch al hard ademt na vijf minuutjes stappen. Ik heb alweer een afspraak gepland met de DA om nog eens te checken.

Ik open dit topic vooral omdat er hopelijk mensen zijn die kunnen meedenken. Misschien zijn er mensen waarbij de paarden gelijkaardige klachten hadden en hoe dit werd opgelost?

Anoniem

Re: Ademhaling, chronisch probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:47

Dampig?

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 14:51

bobje26 schreef:
Dampig?

Hier dacht ik inderdaad ook al aan, alleen vroeg ik mij af of dat zomaar 'ineens' kan komen? Ik heb namelijk voor die twee dagen nog nooit iets gemerkt aan de ademhaling van mijn paard. Ik dacht altijd dat dampigheid kwam door een paard te lang laten hoesten of te lang met een korte ademhaling laten staan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:52

Het hart?

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 14:54

Cayenne schreef:
Het hart?

De DA heeft ook naar het hart geluisterd en daar waren tot nu toe nog geen problemen. Bij de volgende check zal dit uiteraard ook weer gecontroleerd worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:56

FFDP schreef:
bobje26 schreef:
Dampig?

Hier dacht ik inderdaad ook al aan, alleen vroeg ik mij af of dat zomaar 'ineens' kan komen? Ik heb namelijk voor die twee dagen nog nooit iets gemerkt aan de ademhaling van mijn paard. Ik dacht altijd dat dampigheid kwam door een paard te lang laten hoesten of te lang met een korte ademhaling laten staan?

Nee hoor, die van ons had het helaas ook van het een op het andere moment. Begon licht en werd steeds zwaarder qua ademen en hebben hem laten inslapen ook (hierom). Het is vergelijkbaar met longemfyseem bij mensen, de rek gaat uit de blaasjes en die komen niet meer terug in vorm. Hierdoor bemoeilijkt de ademhaling bij de minste inspanning.
Bij die van ons begon het in het werk blijvend pompen en dat werd steeds erger.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:57

Hij heeft natuurlijk geen conditie meer maar van een paar keer kuchen zouden ze niet meteen dampig moeten zijn want dan was nu 80 % van alle paarden dampig.
Misschien toch het trainen weer rustig oppakken. Flink ademhalen is geen probleem, zwaar ademen met de zogenaamde dubbelslag wel. Kan ook allergie voor pollen zijn maar dan zou het zo meteen over moeten zijn.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:57

COPD al aan gedacht? Veel beterschap! Hoop dat je snel weet wat er is

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 15:00

marjo1996 schreef:

COPD is hetzelfde als dampigheid toch? Hier heb ik inderdaad al aan gedacht, maar ik dacht dat dat niet zomaar van de een op de andere dag gebeurde?

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 15:02

Ik probeer inderdaad wat met hem aan de hand te wandelen omdat ik er toch niet meteen wil gaan opzitten. Hierbij let ik ook echt goed op zijn ademhaling en toch zie ik soms dat hij met dubbelslag ademt. Vandaar dat ik er toch niet helemaal gerust in ben...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:40

Wanneer hij met een stukje wandelen al dubbelslag heeft kun je misschien beter direct een longscopie doen. Niet het prettigste onderzoek maar wel de kortste weg om te weten wat er aan de hand is.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 16:42

Hard ademen na 5 minuten stappen vind ik wel zorgelijk, was het toevallig heel warm op dat moment, dat hij daar last van had? Ik zou ook eens nadenken over een bronchoscopie om te zien of de longen nog geïrriteerd zijn etc.

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 17:50

s1993 schreef:
Hard ademen na 5 minuten stappen vind ik wel zorgelijk, was het toevallig heel warm op dat moment, dat hij daar last van had? Ik zou ook eens nadenken over een bronchoscopie om te zien of de longen nog geïrriteerd zijn etc.

Het was inderdaad wel redelijk warm op dat moment, daarom heb ik maar vijf minuutjes gewandeld. Diezelfde avond toen het wat was afgekoeld opnieuw geprobeerd en toen ging het wel al iets beter. Maar ik ga inderdaad eens informeren voor een bronchoscopie te laten doen, bedankt voor de tip!

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:01

FFDP schreef:
marjo1996 schreef:

COPD is hetzelfde als dampigheid toch? Hier heb ik inderdaad al aan gedacht, maar ik dacht dat dat niet zomaar van de een op de andere dag gebeurde?

Ik weet niet of het perse hetzelfde is. Bij COPD worden de longblaasjes onherstelbaar verwoest en is progressief. Het begint dus licht en wordt steeds erger. Veroorzaakt voornamelijk benauwdheid en hoesten

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:09

Mijn paard was chronisch damping. Wanneer je bij zijn neus luisterde kon je ook goed horen wat een geluid dat geeft.
Heel apart en niet te omschrijven.

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 18:14

Cayenne schreef:
Mijn paard was chronisch damping. Wanneer je bij zijn neus luisterde kon je ook goed horen wat een geluid dat geeft.
Heel apart en niet te omschrijven.

Hoe wordt vastgesteld dat ze chronisch dampig zijn? Is dat door een bronchoscopie of besluiten ze dat uit het niet werken van andere behandelingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:16

Dampig is altijd chronisch, de schade aan de longblaasjes kan niet meer herstellen.
Ons paard is bekeken door een scopie en heeft meerdere behandelingen gehad, deze sloegen alleen niet aan helaas.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:25

Ja, had het idd een beetje stom omschreven.
Die van ons is ook bekeken met een scopie, maar het was eigenlijk al meteen duidelijk dat het dampigheid was. Hij had ook de dubbele ademhaling en vaak uitscheiding uit zijn neus, zeker wanneer hij weer op stal kwam na het rijden. Dan stroomde het er gewoon uit.

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 18:30

Cayenne schreef:
Ja, had het idd een beetje stom omschreven.
Die van ons is ook bekeken met een scopie, maar het was eigenlijk al meteen duidelijk dat het dampigheid was. Hij had ook de dubbele ademhaling en vaak uitscheiding uit zijn neus, zeker wanneer hij weer op stal kwam na het rijden. Dan stroomde het er gewoon uit.

Denk dat ik inderdaad best een scopie zal laten doen. Omdat ik vrees dat het dampigheid is. Hij heeft ook af en toe wel doorzichtige uitscheiding uit zijn neus.
Ik probeer hem alvast wel zo comfortabel mogelijk te houden door het hooi nat te maken en 24/7 buiten. Hoe houden jullie jullie dampige paarden zo comfortabel mogelijk?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:32

Zoveel mogelijk buiten, hooi nat maken en we hadden hem op stro staan ipv houtkrullen. Ik weet niet of hennepvezel of vlas ook goed is in zo'n situatie want daar heeft hij nooit op gestaan.
En wanneer hij het benauwd had reed ik hem gewoon niet. Vaak had hij het in de warme periode wel lastiger.
En ik deed hem iedere winter twee keer scheren om hem sneller droog te krijgen na het rijden, want hij had een beste vacht (maar geen PPID).

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 18:37

Hooi nat maken en zoveel mogelijk buiten doe ik dus inderdaad al. Ik heb de paarden op een kale weide staan met schuilstal en overdag gaan ze de weide met gras op.
Als het zou kunnen zou ik hem graag nog rijden, maar ik zou het niet heel erg vinden moest dat niet meer kunnen. Daar ga ik ook eens over overleggen met de DA want ik weet niet of zijn ademhaling nog goed genoeg is om te kunnen rijden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:55

Zelf heb ik een dampig paard gehad.
Die heeft het gekregen door een virusje op zijn 4e jaar en we kregen het hoesten niet over na verschillende medicijnen te hebben geprobeerd.
Toen was het al snel chronisch.
Maar niet elk paard heeft het even erg, mijne was met goede managing prima te doen en ik heb op m/z niveau kunnen rijden/trainen tot z'n 19e.
Soms wel eens een terugval maar dan kreeg hij een pot ventipulmin en was het weer beter.
Mijn dierenarts hoorde trouwens niks aan de longen maar omdat het niet verbeterde een bronchoscopie laten doen en het bleek halfvol te zitten met snot.
Bij mijn paard was het belangrijk om het hooi echt een uur te weken.
Geen stro.
Heel goed op letten ook voor stof van andere dingen, sommige paarden krijgen al last als je met droog hooi te dichtbij komt.
Buitenstal/weidegang.
Op conditie en gezond houden heeft ook geholpen.
Goed weten wanneer hij last had, dan direct medicijnen en wat rustiger aan.

Oja, hou er ook rekening mee dat sommige paarden niet zoveel hoesten en ook dat je er de meeste tijd niet van weet hoeveel hij hoest.

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 19:03

Bedankt voor je reactie! Ik ga vragen aan DA voor een bronchoscopie en dan overleggen over hoe we het verder kunnen managen afhankelijk van de resultaten hiervan.
Ik let nu inderdaad al heel goed op, voor zo min mogelijk stof!

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 06:16

Goed bezig TS!

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 10:26

marjo1996 schreef:
Goed bezig TS!

Bedankt! Ik heb mijn paardje nu al 8 jaar en wil hem graag nog zo lang mogelijk bij mij hebben. :)