Jaarling ligt veel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Jaarling ligt veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 11:15

Hi,

Sinds vorige week een shet jaarling als gezelschap erbij. Ze staat samen met een paard.

Het valt me op dat ze vaak ligt (voordeel van thuiswerken). Is dat normaal voor jonkies? Ze staat op kort gras, 24/7 buiten en krijgt verder niks. Wel overgang van loopstal naar buiten gemaakt.

Ze is ook hevig aan t verharen, zat nog erg dik in t haar en dat laat nu in enkele dagen allemaal los.

Ze is verder alert.

Bij kleintjes erg bang voor hoefbevangenheid.

Mungbean

Re: Jaarling ligt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:21

Jonge paarden slapen doorgaans meer. Dus als ze verder fit is en geen overgewicht heeft zou ik me niet direct zorgen maken.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 12:09

Ze heeft geen overgewicht en gaat steeds meer glimmen. T is alleen een enorme slaapkop (net bijna de hele ochtend gelegen, waarvan deels helemaal gestrekt in diepe slaap).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:14

het zijn nog baby’s he, paardenbaby’s :D
die slapen inderdaad ontzettend veel, zou me er verder niet druk over maken

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:20

Je paard is er net een week. Logisch dat ze moe is van al die nieuwe indrukken! :D

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 12:26

Bedankt voor de geruststelling ;)

Snap dat het wennen aan een nieuw huisje vermoeiend is, ben alleen niet gewend aan paarden die zoveel liggen. Vandaar de vraag. Maar als dat normaal is dan kan ik ook weer rustig genieten van het kleintje.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:29

Herkenbaar hoor! Hier ligt het jonge kereltje ook veel meer dan de grote. :j

De kleine kwam als veulen en is nu 2 jaar. En inderdaad dan ook zo heel diep in slaap plat op zn zij met benen helemaal uitgestrekt. Heb wel eens gehad dat hij totaal niet reageerde als ik riep en ik dacht: ohnee, hij zou toch niet?! Dan liep ik erheen en werd hij pas wakker als ik ernaast stond kabaal te maken. Dan kijkt hij ook echt met zo'n slaperige blik je aan en lijkt het alsof hij probeert te zeggen; "Hallo, hoezo maak jij me wakker?!" :z

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:31

Heel herkenbaar.
Mijn mini lag ook heel veel te slapen.
Vorige zomer was hij nog 2, met die hittegolf lag ie heerlijk te roosteren in de zon :+
Nu is hij 3 en kan hij nog steeds zo slapen als we bijvoorbeeld met iets nieuws begonnen zijn haha.
Al die indrukken ook!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 12:33

Serenity350 schreef:
Herkenbaar hoor! Hier ligt het jonge kereltje ook veel meer dan de grote. :j

De kleine kwam als veulen en is nu 2 jaar. En inderdaad dan ook zo heel diep in slaap plat op zn zij met benen helemaal uitgestrekt. Heb wel eens gehad dat hij totaal niet reageerde als ik riep en ik dacht: ohnee, hij zou toch niet?! Dan liep ik erheen en werd hij pas wakker als ik ernaast stond kabaal te maken. Dan kijkt hij ook echt met zo'n slaperige blik je aan en lijkt het alsof hij probeert te zeggen; "Hallo, hoezo maak jij me wakker?!" :z

Jup precies dat... lang en languit slapen en ik maar naar achter lopen om te kijken of ze het nog doet...

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:41

Moest net aan dit topic denken toen ik mijn shetlander weer eens als vloerkleed aantrof.. :')

Afbeelding

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:05

Mijn 4-jarige paard ligt ook nog steeds heel vaak :D Die blijft ook gewoon lekker plat liggen zodat ik zijn halster niet om kan doen _O-

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:12

Jonge paarden liggen idd vaak!

Wil je wel adviseren om een vitaminebrokje te geven, want tekorten kunnen ook zorgen voor meer gevoeligheid voor hoefbevangenheid.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:12

Eline_S_S schreef:
Mijn 4-jarige paard ligt ook nog steeds heel vaak :D Die blijft ook gewoon lekker plat liggen zodat ik zijn halster niet om kan doen _O-

:') :') :')

Leuk hea, als ze zo lekker zich nergens van aan kunnen trekken. Is trouwens voor mij het moment geweest dat ik wist dat de shetlander waarschijnlijk een heel goede match zou zijn met mijn grote kerel. Ik was echt op zoek naar een kereltje die niet snel onder de indruk zou zijn en goed wist wat hij wilde, omdat mijn grote nogal dominant kan zijn naar andere paarden.

Toen ik in de weide kwam waar zijn kudde liep lag hij languit in het zonnetje te genieten. De hele kudde kwam enthousiast op ons af maar hij bleef liggen. Hij keek alleen even op met een blik van; ja doei, ik lig net lekker, als je wat van me moet kom je maar hierheen. :+

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 14:19

Inmiddels helemaal gerustgesteld, ze mag een slaapkop zijn...

Vitaminekorrel is een goede tip, ga ik voor dr regelen.

Vandaag is ze een weekje hier en de kleine doet t prima verder. Loopt al netjes mee aan t touwtje met verplaatsen en kan enorm genieten van poetsen. Voor nu mag ze lekker groeien en uitzwaren en dan over een jaar of 2 a 3 mag ze kinderpony worden (incidenteel) en voor een sulky gaan lopen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:20

Nimmy schreef:
Inmiddels helemaal gerustgesteld, ze mag een slaapkop zijn...

Vitaminekorrel is een goede tip, ga ik voor dr regelen.

Vandaag is ze een weekje hier en de kleine doet t prima verder. Loopt al netjes mee aan t touwtje met verplaatsen en kan enorm genieten van poetsen. Voor nu mag ze lekker groeien en uitzwaren en dan over een jaar of 2 a 3 mag ze kinderpony worden (incidenteel) en voor een sulky gaan lopen.

*\o/*

Wat leuk dat ze al lekker gewend aan het raken is! Heel veel plezier met haar! :j *\o/*

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:30

Ik wist tot kort ook niet dat jaarlingen nog zoveel languit slapen. Heb er zelf 1 in de opfok en dit trof ik aan toen ik laatst ging kijken :D
Allemaal snurkend en dromend, de hele groep lag plat :')
Afbeelding

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:36

MariekeS_ schreef:
Ik wist tot kort ook niet dat jaarlingen nog zoveel languit slapen. Heb er zelf 1 in de opfok en dit trof ik aan toen ik laatst ging kijken :D
Allemaal snurkend en dromend, de hele groep lag plat :')
[ [url=m/OGWoGS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wauw, dat ziet er toch ook weer meteen heel anders uit dan wanneer die 2 van mij tegelijkertijd plat liggen. Wat bijna nooit gebeurd trouwens, meestal staat er altijd eentje "op wacht". Bij jouw foto heb ik de neiging er een krantenkop bij te bedenken: "Aanhoudende hitte brengt risico op smeltende paarden met zich mee." :')

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:14

Je vraagt je inderdaad wel af of ze nog wel leven :=
Afbeelding

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:17

Hier ook zo vaak plat, die zijn drie, vier en veertien en zitten ver boven het gemiddelde. :=

Afbeelding

Afbeelding

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 21:35

Ze begint overdag langzaam aan steeds wakkerder te worden en bij de avondcontrole ligt ze op een vast plekje in de wei.

Heb nu niet meer iedere keer een 'paniekaanval' als ze weer eens een paar uur ligt te tukken. Het went zo'n slaapkop.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:04

Het zijn inderdaad slaapkoppen die jonge paarden!
Afbeelding

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:13

Niet alleen jonge paarden hoor. Die van mij zijn 14 en 15 en die kunnen er ook wat van. Vooral mijn paard, die heb ik vandaag minstens 7 keer zien liggen overdag. Van een kwartier tot een uur. En ook helemaal plat en diep in coma. Is heel normaal. Het is een enorme slaapkop. Kan ‘s nachts ook niet buiten blijven, dan is ie na een week niet meer te genieten. Doe ik hem dan in de nacht weer op stal dan is hij met 2 dagen zichzelf weer. Heb hem nu tien jaar en het is niet minder geworden. Vind het niet erg, vind het altijd wel een lief gezicht (staan bij mij thuis)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:32

Ja ik heb ze ook thuis en ze kunnen zelf kiezen waar ze liggen, nu liggen ze heel veel buiten en als het nattig is toch liever in de stal.
De jongste ligt ook wel eens op de stenen. :')
Denk dat de meeste mensen ook niet weten hoeveel hun paard ligt, met mooi weer zie je ze overdag vaker liggen en dan lijkt het veel meer.
Kijk ook vaak 's nachts op de camera dus dan zie je ook dingen die je normaal niet merkt.
Zoals dit.. _O-

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:36

Afbeelding

Heerlijk al die plat liggende paarden foto’s!

Viel mij ook enorm op afgelopen tijd hoe vaak ze liggen. Maar ben nu ook veel meer thuis aan het werk en zie ze dus ook veel vaker.

Ik hard aan het werk en zie ik hen languit gestrekt: wie is dan het werk paard en wie is dan het luxe paard :+

Als ze verder gezond zijn, dan geniet ik er zo van als ik ze zo languit aan tref. Maar blijft soms een gek gezicht, alsof ze “stuk” zijn.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 22:38

@miranda, nee zeg! Geweldig!