Heftige reactie op enting

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Heftige reactie op enting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 21:08

Wie heeft er ervaringen met hele heftige reactie op de enting (tetanus/influenza)?

Beestjes zijn zaterdag avond geënt, gisteren waren ze best fit, maar vandaag is de reactie bij één heel heftig. Lijkt gigantische spierpijn te hebben, wil niet echt lopen, haar hals is pijnlijk en ze wil haar linker voorbeen niet meer vooruit zetten en zet haar achterbenen onder zich (beetje als een berggeit). Ze is duidelijk erg oncomfortabel, strompelt door de wei en is echt niet happy. Gelukkig eet en drinkt ze wel gewoon goed, is verder goed alert en nieuwsgierig, enz. Toont verder niet ziek.

Ze heeft nu metacam gekregen van de dierenarts tegen de pijn en tegen eventuele infectie op de prikplek.

De prikplek is wel pijnlijk, maar niet echt dik (zeker niet meer dan "normaal" in ieder geval), wel is de plek iets wat warm, maar niet meer dan bij de andere. Geen koorts.

Nog nooit eerder zo'n reactie bij een paard gezien, wel eens wat suffig, lichte spierpijn, etc. Maar niet zo heftig...
Deze entstof krijgt ze in ieder geval niet meer.

Wie heeft er ervaringen met zo'n reacties op de enting? Welke entstof was het?
Hoe lang duurde de reactie en wat is er gedaan om het paard zo comfortabel mogelijk te krijgen? Wel of niet buiten op de wei?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:13

Toevallig afgelopen voorjaar bij een jonkie gehad. Kwam bijna exact 24 uur na de enting op. Liep idd ook stijf, leek atactisch. Was zonder behandeling met 48 uur weer volledig over. Was Equilis Prequenza. Andere paarden hadden er geen last van.
Gewoon 24/7 buiten gelaten met de rest. Ze paste zelf haar beweging aan - ze stapte alleen maar, draf en galop deed ze niet.

ElinaSK

Re: Heftige reactie op enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:17

Ja, hier bij mijn leasepaard. Beestje leek wel dronken je mocht niet meer aan haar hals komen en ze had wat verhoging..met een paar dagen was het weer goed..

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:17

Mijne is ieder jaar opnieuw stokkreupel na de enting. Kan dan paar dagen bijna niet lopen. Heeft er over het algemeen ook altijd wel wat koorts bij.

Nu krijgt hij standaard pijnstillers voor 1 week erbij na de enting. Ik zet hem wel even gewoon op de wei. Merk dat beweging toch veel doet.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:18

Hier helaas dit jaar ook een hele heftige reactie op de combi met tetanus. Ik heb het opgezocht en lijkt vaker voor te komen.
Ze was in de borst geent en liep op dat been echt heel erg kreupel en plek was ook iets warm. Het trok wel snel weer weg maar zo heftig heeft ze er nog nooit op gereageerd. Ze krijgt om het jaar tetanus.
Wil daar nu zo lang als mogelijk is tussen laten. Of enten op een andere plek? Maar de DA kon het dan ook niet uitsluiten dat weer zoiets gebeurd.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:19

Hier precies hetzelfde de laatste jaren. Voorgaande 30 jaar nooit een paard met last gehad, maar de laatste jaren van de circa 15 paarden altijd wel 1 of 2. Hartstikke vervelend! :(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:20

Meneer Anton had dit jaar enting influenza in zijn hals. Volgende dag was de prikplek warm en opgezet en hij kon niet grazen.
Binnen gehaald en voer op borsthoogte aangeboden.
Hij had ook verhoging. Na 3 dagen metacam was hij gelukkig opgeknapt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 21:25

Niet heel zelden dus, had het echt nog nooit zo mee gemaakt en toch wel heel veel paarden (in training) gehad. :=

Hopelijk is ze dan heel snel weer wat beter. Mijn hart breekt als ik haar zo door de wei zie strompelen. Heb nu wel een groot deel van de wei afgezet (ze hebben 10hectare en de jongste vind het leuk om in eens kei hard een sprintje te trekken naar de andere kant, zo sneu om te zien hoe ze dan struggelt)

https://youtu.be/tudNbWriKMY
Dit was ze net om half 9, vanmiddag om 2 uur heeft ze de metacam gehad...

Ze is links in de hals gespoten.

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:29

Gelijkaardige symptomen bij men huidig paard toen deze het eerste jaar haar tetanus/influenza enting kreeg toegediend. De dierenarts had me vooraf gewaarschuwd dat dergelijke reactie bij sommige paarden voorkomt maar dat dit spontaan zou overgaan. Pijnstillers of enige andere medicatie werden niet toegediend. Na een vijftal dagen was het paard opnieuw in orde.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:29

Goh ja heftig, weet niet of je er wat aan gaat hebben maar toen ik mijn jongste kocht kwam die hier met 6 maanden uit Engeland en die bleek vol wormen te zitten.

Maar echt vol, de dierenarts heeft hem toen ontwormd maar tegelijk ook geënt. Hij was dus al ziek van die wormen en is nog slechter gegaan door ofwel de ontworming ofwel de enting. Heel veel afgevallen, ingezakt, niet willen lopen, veel liggen, echt een zielig hoopje veulen was het. Bleef amper nog wat van over. Wilde niks eten, geen slobber, alles geprobeerd wat lekker rook maar alles is naar Dexter gegaan. Hij knabbelde wel aan het hooi dus we hebben het daarbij gehouden en medicatie met appelmoes in een spuit want over het voer ging dus niet

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:31

Hier ook een die op bepaalde enting heftig reageert, maar op een ander merk helemaal niet dus wellicht handig om het de volgende keer met een ander merk te proberen. Hopen dat het dan niet zo is!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:41

Ik had het 2 jaar geleden met mijn ruin, die leek wel spierbevangen. Ik hoorde dat een kennisje hetzelfde had met een paard wat dezelfde dag geënt was, dus de DA (we hadden dezelfde) zou nagaan of het dezelfde batch was geweest.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:19

Die van mij wordt altijd ziek en stijf na het enten, welke entstof er ook gebruikt wordt.
Hoge koorts, zwelling, stijf en mat.

Ik geef vanaf een dag van te voren novacam en daarnaast probeer ik het immuunsysteem wat te boosten met extra vitamines, Immu boost en liver comp van Phytonics.
Daarmee gaat het wat beter, koorts minder hoog en minder lang.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:26

Bij sommige entingen is de tetanus fractie 2 jaar geregistreerd. Ze kunnen dus alternerend geënt worden dus influenza tetanus ene jaar, andere jaar alleen influenza. Kans op entreactie is over het algemeen kleiner bij alleen influenza omdat er al een stof minder in zit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:26

Dat is het tetanusvaccin die dat doet.Is niet ieder jaar nodig

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:44

Dat hoeft niet perse zo te zijn, mijn paard had dit jaar minder hoge koorts en minder zwelling dan vorig jaar, terwijl hij dit jaar de combi had en vorig jaar alleen de influenza...

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:49

Ik kreeg zelfs ( zeldzaam) advies mijn paard niet meer te enten vanwege de hevige reactie. Dikke bult en koorts, een en al ellende. Influenza

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:55

geerke schreef:
Dat is het tetanusvaccin die dat doet.Is niet ieder jaar nodig

Nee hoor hoeft niet.
Ik heb een Welsh A gehad, en die werd ook ziek van de enting.
1e jaar bij mij uitte het wat in lage koorts en spierpijn en was het met een dag over.
Jaar erna weer koorts, sloom, spierpijn, en duidelijk slechter dan het jaar ervoor.
Toen verkocht, nieuwe eigenaar ook aangegeven dat hij even een paar dagen niet lekker was van de enting.
En daar idd weer hetzelfde plaatje.
Dus jaar later hebben ze alleen influenza gegeven, en hij was nog zieker dan het jaar ervoor.
Alleen maar liggen, slecht eten, lusteloos. Hij wordt er met het jaar beroerder van. Ook als hij alleen influenza krijgt.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:58

Mijn kwpn merrie heeft ook elk jaar flink last van de enting. Maakt niet uit of het met of zonder tetanus is, het is de dag erna drama..kreupel, koorts, zwelling op de entplek en atactisch. Ze krijgt nu direct na de enting nog iets anders gespoten dat de ergste klachten verminderd. Maar het duurt bijna een week voordat ze weer 'normaal' is. Ik zie er elk jaar weer tegenop. -O-

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 23:07

Ja hier helaas ook een Welsh pony die sinds een aantal jaar ook zwaar reageert op de enting.
Dronken soort van spier bevangen en trekt gelukkig met een kleine week weg maar heel erg sneu.
Vorig jaar de enting zonder tetanus gedaan wel minder reactie maar nog steeds alleen nu na 3 dagen weer goed en geen dikke bult op ent plek.
Besloten niet elk jaar meer te enten zelfs veearts raadde dit aan.

Wel vermoed ik nog steeds dat het enten in de borst ook ermee te maken heeft. Vroeger met in de hals enten dit nooit gehad, maar kan helaas niet met zekerheid zeggen. Overweeg om de volgende keer als het weer moet te vragen om in haar bil te enten.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 23:11

Hier een fjord die bijna altijd een hele dikke borst of nek kreeg waardoor ze soms ook een paar dagen kreupel was. Een enorme dikke bult vol vocht zat daar dan op. Als er in haar bil wordt geënt heeft ze geen last en huppelt ze gewoon door. Dat doen we dus tegenwoordig maar :)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 23:12

heidiLOVER schreef:
Hier een fjord die bijna altijd een hele dikke borst of nek kreeg waardoor ze soms ook een paar dagen kreupel was. Een enorme dikke bult vol vocht zat daar dan op. Als er in haar bil wordt geënt heeft ze geen last en huppelt ze gewoon door. Dat doen we dus tegenwoordig maar :)

Oh dit is een positief bericht op mijn bovenstaande !!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 23:25

Mijn Fjord heeft dit ook. Hij sleepte na de laatste enting echt een paar dagen met zijn been (was in de borst geënt). Koelen hielp wel wat en verder gewoon lekker met rust laten. Hij was na een paar dagen vanzelf weer een stuk beter.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 23:30

Die van mij was ook elk jaar ziek na de enting. Nu krijgt ze de laatste jaren een extra injectie, ik meen prednison, maar zou ik even moeten opzoeken en niks meer aan de hand.
Vorig jaar geen tetanus laten enten maar zal dit jaar weer moeten. Voor de geïnteresseerden kan ik wel opzoeken wat ze nou precies aan extra injectie krijgt :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 23:36

Goed, nu was ik inmiddels zelfs nieuwsgierig :+
Ze krijgt rapidexon, dat is dexamethason. Niet elk paard kan dit zo maar geven worden. Bij bepaald onderliggend lijden kan dat meer kwaad dan goed doen, dus dat is wel iets om in je achterhoofd houden. Als je paard een er paar dagen mwa van is, zou ik het niet doen, die van mij was altijd dagen zeer beroerd met koorts.
Nu krijgt ze dit al jaren en is altijd goed gegaan :)