Hoe wond behandelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Hoe wond behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 20:52

Mijn paard heeft bij het uit de sloot getrokken worden een wond opgelopen in zijn oksel. Het is zo'n 4cm diep maar niet gehecht ivm het vuil van de sloot.

Hoe kan ik dit het beste verzorgen naar de nieuwste richtlijnen? Ik las dat desinfecteren met bijvoorbeeld betadine juist de wondheling weer vertraagt bijvoorbeeld.

Het is nu een aantal dagen terug. Ik heb 1x uitgespoeld met water voor zover dat ging en verder geprobeerd met verdunde betadine erop/erin te spuiten om de rest van het vuil eruit te halen (raadde de dierenarts aan), maar paard is niet zo lief bij wonden :=

Vandaag voor het eerst een honingzalf erop gesmeerd en ik dacht eraan te stoppen met de betadine en enkel honingzalf te smeren. Maar toen las ik weer dat dat niet in een open wond mag?

Ik hoop dat ik het kan laten helen zonder veel littekenweefsel.

Paard heeft tot nu toe antibiotica en metacam gehad want hij wilde geen stap meer zetten de eerste dag. Nu loopt hij wel weer, enkel stijf. Zijn spieren hebben een grote klap gekregen van het vastzitten in de modder en onderkoeld zijn.

Ik wilde eigenlijk met de medicatie stoppen omdat hij eerder last van zijn maag heeft gehad en dit toch weer een aanslag op maag en darmen is.

Wie heeft er tips?

Dit was eergister. De wond staat nu wat meer naar buiten, maar het ziet er wel schoner uit. Het is alleen zeer lastig om het opgedroogde wondvocht weg te halen want dat laat hij niet toe.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Geryon op 16-05-20 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Re: Hoe wond behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 20:54

Dit is een gevalletje overleg met je dierenarts en ga niet op eigen houtje of advies van niet betrokken mensen dokteren

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 21:00

belle_boef schreef:
Dit is een gevalletje overleg met je dierenarts en ga niet op eigen houtje of advies van niet betrokken mensen dokteren

Zoals in de post staat heeft de dierenarts enkel aangeraden om eventueel verdunde betadine erop te spuiten. Daar heb ik dus niet zoveel aan.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:04

Een paard waarmee ik ooit onderuit ben gegaan op het grind had ook een nare wond in zijn oksel. Hier hebben we toen veel met groene klei gewerkt. Misschien is dat een optie? Maar dan moet hij het wel toelaten natuurlijk..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:07

Ik zou gewoon een andere dierenarts bellen die met beter advies komt dan verdunde betadine sprayen.
Persoonlijk vind ik dat best wel 2012 ofzo.
Ik zou dit als het gecheckt is door een dierenarts insmeren met honingzalf.
Een korst op die plek gaat trekken en jeuken en honing houdt het gehydrateerd en dus soepel én bacterievrij.
Als daar een korst op komt rukt je paard die eraf volgens mij door de jeuk van het genezen.
Tenminste mijn spook denk ik wel.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:07

Groene leem?

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:13

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:19

Vetramil heeft ook een honingspoelvloeistof voor open en vieze wonden. Geweldig spul dat ik al op kippen, een eend, honden en paarden heb gebruikt en dat steeds weer super werkt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 21:25

Ik kan er nu wel (met moeite) iets opsmeren maar (eraf) wassen gaat niet. Dus dan valt groene leem/klei af denk ik?

Naar de spray en vloeistof ga ik even kijken, klinkt goed!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:27

Die vloeistof is heel makkelijk aan te brengen, mijn hondje werd hysterisch van de , door de DA aanbevolen, acederm. Moesten haar met 2 man in bedwang houden. De Vetramil kon ik alleen af en ze stond gewoon los te wachten tot ik klaar was.

Gemma_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 23:46

Geryon schreef:
belle_boef schreef:

Zoals in de post staat heeft de dierenarts enkel aangeraden om eventueel verdunde betadine erop te spuiten. Daar heb ik dus niet zoveel aan.

Als de dierenarts dat gezegd heeft is het slim om dat sowieso te doen. De oksel is gewoon een lastige plek voor en wond omdat de huid daar vaak zo geplooid zit en het bij elke stap beweegt. Ik zou het in ieder geval goed schoon houden en als het er rustig uit ziet het lichaam de tijd geven om het zelf te herstellen. Vooral schoonhouden is het belangrijkste.. Evt. honing zalf of iets anders om de huid soepel te houden.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 23:59

De wond is 4cm diep in de zin dat je er met je vinger 4 cm in kunt? En een vieze wond zo te lezen. Dan is het belangrijk dat hij van binnenuit heelt en dus niet van buiten dichtgaat terwijl hij dieper nog 'vies' is. Als je er echt iets in kan stoppen zou ik er kerlix-gaas of gaas met protosan indoen. Dat houdt de wond van buiten open en reinigt de wond.
Laatst bijgewerkt door Astorga op 17-05-20 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 00:01

belle_boef schreef:

Precies dit, maar het is natuurlijk wel handig om advies te vragen aan mensen en dat voor te leggen aan de dierenarts. :) Ik wens jou en je paardje veel succes en een spoedig herstel!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 01:05

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 01:22

Malik heeft een flink abces op zijn borst gehad, dat deed ik eerst uitspoelen met de tuinslang en dan naspoelen met verdunde betadine.
Daarmee is het helemaal goed genezen.

Dit was 'm..

Afbeelding

Nu niks meer van te zien.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 01:55

Schoonmaken/ losweken van vuil als spoelen niet lukt.Een doek met warm water er tegen aanduwen,niet wrijven, zo een keer goed de wondomgeving schoonmaken Daarna zou ik wel spoele, bijv met een 60cc spuit als de tuinslang geen optie is

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 02:08

Ik vind het er niet heel fijn uit zien. Veel geel, infectie mogelijk? Op zich niet heel rood maar hoe ruikt het? Is het warm/warmer?

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 07:14

Zou zeker met een vieze wond ook willen spoelen, zeker als hij zou diep zit.
Voor de wond randen is honingzalf echt perfect!
Mijn merrie had een hele diepe wond , maar schoon, dus hoefde niet te spoelen en heb elke dag met een schone handdoek er tegen aan gehouden. Zodat het een beetje schoon werd/ de opgedroogde wondvocht ook eraf ging. Let wel!!! Niet wrijven ! Gewoon ertegen aan evt klein beetje duwen. En er weer recht afhalen. Vervolgens met honingzalf insmeren, de wond randen en het ging heel snel dicht!

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 07:48

dblijham schreef:
Vetramil heeft ook een honingspoelvloeistof voor open en vieze wonden. Geweldig spul dat ik al op kippen, een eend, honden en paarden heb gebruikt en dat steeds weer super werkt.

Dit gebruik ik ook, aanrader!
Agradi verkoopt het.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 07:57

Toen mijn paard een diepe wond had spoelde ik het elke dag uit met de tuinslang. Even droogdeppen En verder laten drogen aan de lucht om zeker te weten dat het echt goed droog is. Daarna honingzalf op de wond. De wond was diep dus het heeft een Maand of 2 geduurd tot hij dicht was maar geen korstvorming aan de buitenkant en het heelde mooi van binnenuit. Was midden in de zomer en daar was ik een beetje bang voor maar de vliegen vonden de honingzalf niet tof. Nooit een vlieg gezien bij de wond. Uiteindelijk helemaal geheeld, zelfs zonder ook maar 1 witte haar of wild vlees vorming. Ik heb mesitran gebruikt. Eerst de soft, later de gewone.paard had totaal geen hekel aan deze methode. Ze vond het zelfs lekker. Stond lekker op rust. Voordeel van afspuiten/schoonweken is dat het niet zeer doet als er eventueel nare dingen uit de wond gehaald moesten worden. Die van mij had nog wel eens stukjes vlas in de wond. Die wil je natuurlijk niet laten zitten. Waarom is afspoelen/uitspoelen geen optie? Maar mijn idee is dat cruciaal in het proces..

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:02

Ik heb 2 keer een verzorgpaard met enkele diepere wonden gereden.
Daar was toen tuinslang er met flinke straal opzetten het advies.
Nee is niet fijn, maar spoelt wel die buitenkant goed schoon.
Als je geen pus en andere vuiligheid meer ziet zitten ben je klaar.
En dan met verdunde (medische, niet de schoonmaak) Dettol inspuiten.
Bij beide paarden zag je daarna niets meer er van.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:49

Toen mijn merrie wat sneeen had na in de sloot te hebben gelegen heb ik het eerste dagen dagelijks schoongemaakt met betadine en ingespoten met silvers pray (van de DA gekregen). Toen het rustiger werd en grootste infectiegevaar na paar dagen was geweken, ben ik minder vaak gaan schoonmaken en als het kon alleen met water. Maar zeker eerste dagen goed schoonhouden ivm viezigheid van de sloot. En daarin zou ik de DA volgens met betadine.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:55

goed schoonhouden en evt. met ctc spray behandelen. kun je bij de dierenarts krijgen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 11:56

Tuinslang (en betadine oplossing in spuit) krijg ik niet ín de wond gericht (of maar 0.1 sec) omdat ik dan echt dichtbij moet (lastige plek) en hij gericht trapt. Het is een mega braaf en lief paard dat normaal gesproken alles toe laat omdat hij ook aan alles gewend is. Maar als hij pijn heeft trapt hij gericht en kneiterhard.

Spray (ctc) lukte helaas ook niet zo goed. Zalven gaat tot nu toe nog het beste. Dan heb ik natuurlijk alleen mijn handen en die wantrouwt hij een heel stuk minder.

Je kan inderdaad een vinger in de wond steken. Wond stinkt niet, zag er gister ook wel rustig uit. Zal proberen een foto te maken vandaag.

Ik heb in ieder geval mesitran soft besteld omdat je daar de hele wond mee kan opvullen. Dat moet ook anti bacterieel zijn.

Bedankt voor jullie reacties!

Dierenarts zei overigens dat ik er op zich niets aan hoefde te doen maar als ik wel wilde, er de betadine oplossing op kon spuiten.
Maar niets doen vind ik wel eng met zo'n diep (en in het begin heel vuil) wondje.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 17-05-20 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:00

En water in een grote spuit? Dan hoef je niet met een tuinslang maar kan je wel een beetje spoelen