Hoe kan ik dit het beste verzorgen naar de nieuwste richtlijnen? Ik las dat desinfecteren met bijvoorbeeld betadine juist de wondheling weer vertraagt bijvoorbeeld.
Het is nu een aantal dagen terug. Ik heb 1x uitgespoeld met water voor zover dat ging en verder geprobeerd met verdunde betadine erop/erin te spuiten om de rest van het vuil eruit te halen (raadde de dierenarts aan), maar paard is niet zo lief bij wonden

Vandaag voor het eerst een honingzalf erop gesmeerd en ik dacht eraan te stoppen met de betadine en enkel honingzalf te smeren. Maar toen las ik weer dat dat niet in een open wond mag?
Ik hoop dat ik het kan laten helen zonder veel littekenweefsel.
Paard heeft tot nu toe antibiotica en metacam gehad want hij wilde geen stap meer zetten de eerste dag. Nu loopt hij wel weer, enkel stijf. Zijn spieren hebben een grote klap gekregen van het vastzitten in de modder en onderkoeld zijn.
Ik wilde eigenlijk met de medicatie stoppen omdat hij eerder last van zijn maag heeft gehad en dit toch weer een aanslag op maag en darmen is.
Wie heeft er tips?
Dit was eergister. De wond staat nu wat meer naar buiten, maar het ziet er wel schoner uit. Het is alleen zeer lastig om het opgedroogde wondvocht weg te halen want dat laat hij niet toe.