White line disease

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

White line disease

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:26

Goedeavond,

Ik ben heel benieuwd naar jullie advies/tips in mijn situatie:
Eind februari kocht ik een Fries bij een Friezenstal, echter kwam ik er na 4 weken achter dat wij totaal geen match waren en besloot ik - in overleg met hen- de Fries terug te brengen en een ander mee te nemen.
Inmiddels heb ik deze Fries ruim 5 weken en hij bevalt erg goed, nu was het afgelopen maandag tijd voor de eerste bekapbeurt bij mij en nu kreeg ik een nare verassing.
Hoefsmid vertelde mij over White Line Disease, en sneed de schimmel weg. Ik moest er honing op smeren en verder kon ik gewoon rijden. Dus ben ik er 'savonds even op gegaan, echter liep hij in draf onregelmatig dus we zijn gestopt.

Het zat mij toch niet lekker dus besloot de foto van zijn hoeven op Facebook te zetten. Ik kreeg toen van diverse mensen (waaronder wat smeden) te horen dat dit niet ver genoeg gesneden is en ik hem niet zo kan rijden en hij zeker niet zonder ijzer op de wei moest staan.
Waarop ik een second opinion wilde dus deze is geweest(het is iemand die meerdere paarden met WLD heeft behandeld) maar hij schrok toch wel een beetje. Heeft ook overlegd met de veearts.
Er moet echt nog veel meer van de hoef af om de schimmel weg te krijgen, paard moet dan de komende tijd op stal in het verband en later met een hoefschoen en speciale constructie, elke dag 2 keer 10 minuten aan de hand stappen, hoef schoonhouden en zeker niet met zijn paardenvrienden op de wei.
Tevens vind hij alle 4 de hoeven slecht, laat 1 hoef ook wat witte lijn afwijkingen zien, dus adviseert hij om hem sowieso rondom op ijzers te zetten voor de rest van zijn leven.
Aangezien hij zoveel moet wegsnijden van de hoef denkt hij dat het zo'n anderhalf jaar duurt voordat het weer volledig is aangegroeid, maar als het mee zit zou ik over een halfjaar wat longewerk en eventueel wat rijden kunnen gaan oppakken.
Maar ik moet rekenen op zo'n 375 euro in de 6 weken.
De dierenarts en hoefsmid gaven aan dat dit overduidelijk een verborgen gebrek is en dat de WLD er al zeker een halfjaar moet zitten.
Zij geven aan dat ik in mijn recht sta dit aan te kaarten en het paard terug te brengen naar stal, aangezien het mij nu een hoop geld, tijd, geduld en zorgen gaat kosten en voorlopig niks oplevert en hij misschien nooit helemaal beter wordt.
Dat zou volgens hem optie 2 zijn.
Optie 3 is we snijden steeds wat weg, laat hem lekker op de wei en zodra hij echt flink kreupel loopt en pijn krijgt, laat je hem inslapen.

Een heel lastig dilemma, het liefst wil ik de behandeling proberen. Maar heel eerlijk, dit paard had ik laten staan als ik dit eerder wist. Het gaat mij een hoop kosten en er is geen garantie op beterschap.
Als ik het dus vanuit mijn portomonneekant bekijk zou hem terug brengen het meest verstandig zijn, ik heb nu al deze problemen binnen 5 weken... Wat nog meer?!
En dan heb je nog de gevoelskwestie: Hij was vrij schraal toen ik hem kocht, had wat wondjes en zijn vacht glom niet.
Hij is nu veel voller, opgewekter, hij glanst en oogt goed in zijn vel. Ik krijg vaak de opmerking dat hij er al zo goed uit ziet, is opgeknapt en hij er happy uit ziet.
Het is een schat van een paard, fijn te rijden (hoewel ik hem natuurlijk niet heel veel heb kunnen rijden) en ik heb er echt al een band mee opgebouwd.
Stel: Ik zou hem wel terug brengen, wat gebeurd er dan met hem? Ik denk niet dat zij deze behandeling zullen doen. Wordt hij dan wat opgelapt en gaat dan de handel in of brengen ze hem misschien naar de slacht?

Afbeelding

Schildpaddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:31

Terugbrengen indien mogelijk, juridisch weet ik niet precies hoe het zit. Dit is verborgen gebrek nummer 1, straks ga je alsnog die behandeling proberen en komt er bij wijze van ineens nog een verborgen gebrek opzetten, en ja wat ga je dan doen?

je hart zegt misschien wel nee, maar ga dit niet aan, misschien gaat het wel van kwaad tot erger!

maar zoals ik al zei heb ik geen idee hoe het juridisch precies zit. maar je kan altijd informeren bij de stal. Of ze het paard überhaupt terug willen, ook aangezien er al wat is 'geprobeerd' met de hoef

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:00

Hoe zagen de hoeven er bij aankoop uit. Ik zou niet weten hoe ik dit moet herkennen hoor of is het zichtbaar?

Even opgezocht. Maar dit had er bij een aankoop keuring uit kunnen komen.?
En je hebt er al aan laten zitten voordat je oud eigenaar op de hoogte hebt gesteld.

Deze twee zullen je wel tegenwerken

mala26

Re: White line disease

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:36

Als je hem terug kan brengen dan zou ik dat doen. Klinkt hard maar heb meerdere paarden met dit gezien en geen 1 is er helemaal goed vanaf gekomen. Vaak was het jaren lang leuren met de paarden naar de smid en gezeur.
En als je dit paard net hebt en geen garantie dat het goed komt waarom dan aanhouden..wordt een dure grasmaaier zo.

Maar geen idee hoe dit juridisch valt, of dit een verborgen gebrek is of dergelijke.

Wens je veel succes

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:48

Bij onze pony is net white line disease ontdekt, mijn hoefsmid heeft een stuk weg gesneden en raadde propoliszalf aan, dat is het gedeelte van honing wat schimmels tegen gaat.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:06

Paard wat bij mij op stalling g stond had het ook toen hij kwam. Eigenaresse keek er niet naar om en paard leek er geen last van te hebben. Hoefsmid kwam bij mij elke 2 maanden en ipv op stal liep dier hier 24/7 op schone droge wei. De WLD is daardoor eruit gegroeid. Het heeft veel met weerstand en hygiëne te maken, en dus de manier waarop je paard gehouden wordt. Paard hier is na een jaar verkocht en nieuwe eigenaresse heeft hem ook altijd goed gehouden, na ongeveer 1,5 jaar was het volledig uitgegroeid. Er zijn nooit ijzers of andere dingen nodog geweest en paard is in de tussentijd ook beleerd waarbij hij voornamelijk buitenritje liep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 06:36

StalNollie schreef:
Hoe zagen de hoeven er bij aankoop uit. Ik zou niet weten hoe ik dit moet herkennen hoor of is het zichtbaar?

En je hebt er al aan laten zitten voordat je oud eigenaar op de hoogte hebt gesteld.

Nee dit had niet uit de keuring gekomen omdat er een ijzer onder zat, toen kwam dit aan het licht.

Wat betreft het eraan laten zitten, heb je wel een punt. Echter was dit sowieso nodig om de hoef bloot te leggen om te zien wat de schade is.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:14

Zonnebloem92 schreef:
StalNollie schreef:

Nee dit had niet uit de keuring gekomen omdat er een ijzer onder zat, toen kwam dit aan het licht.

Wat betreft het eraan laten zitten, heb je wel een punt. Echter was dit sowieso nodig om de hoef bloot te leggen om te zien wat de schade is.

Maar tijdens een keuring moeten de ijzers er toch altijd af zijn?

Lastige kwestie hoor.. maar 375 euro per 2 maanden is nogal wat.. :(

Mijn haf had wld en ook erg slechte hoeven. Hij is vierkant op ijzers gezet, het wld is opengesneden en ik heb 2x per dag propolis er op gedaan met eroverheen een laag (koudgeslagen?) Honing. Hij liep met ijzers meteen helemaal goed. Misschien kan je nog een second opinion vragen aan een andere hoefsmid? Er zijn vast meer wegen die maar Rome leiden.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:08

Kijk eens bij hoofcare op de site of neem contact met van Nassau op, zij zijn mega kundig.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:50

Bij mijn paard is het vorige jaar mei (gok ik, weet niet precies meer) ontdekt en zie heeft er nooit een pas kreupel op gelopen. Hoefsmid heeft alles weggesneden en ik ben aan de gang gegaan met pure honing smeren, dichtplakken met watten en ducktape en haar gewoon buiten in de paddock gezet. Elke dag opnieuw verbinden. Op een gegeven moment werd het winter en bleef de tape niet meer zitten dus maar gestopt met honing smeren. Wel een ijzer eronder met twee lippen aan de zijkant, want voor was geen ruimte meer om vast te zetten. Hoefsmid is erg tevreden en het groeit al weer redelijk terug zonder schimmel. Als het zo’n fijn en lief paard is zou ik t ook lastig vinden om haar terug te brengen.
Misschien scheelt het wel hoe diep het zit en hoe ver je het weg moet snijden.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:41

Mijn inmiddels overleden appaloosa had dit ook toen we m kochten.

Idd zoals hierboven wordt gezegd door Caily, ligt er ook veel aan de manier van houden en vooral weerstand. Ben je rechtsbijstand verzekerd? Daar valt dit namelijk ook onder.
Via hun met de handelstal in gesprek gaan. Misschien kan je het paard houden maar krijg je een deel van t aankoopbedrag terug. Misschien willen ze alleen meewerken als het paard wordt teruggebracht.
Je weet t niet, maar genoeg paarden genezen hiervan. Zeker gezien je al wel een band met t paard hebt, zou ik proberen een deel van de aankoop terug te krijgen, om ze daarvan te behandelen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:54

Hoe loopt hij nu? Kreupel of valt het mee? Hoeveel geduld heb je? Bij Turbohoofsolutions is een hele set middelen te bestellen om WLD goed te behandelen. Na een half jaar, en met goede behandeling, is de hoef al flink aangegroeid. Ik vermoed dat de ijzers mede oorzaak zijn van de WLD; het kan bij de nagelgaten lekker vochtig gaan broeien en niemand die het ziet. Het is nu het groeiseizoen, en met wat mazzel en vit B8 (biergist, bierbostel, biotine) en een goede vitaminebrok gaat het vlotter. Met wat pech zit het echt diep en duurt het langer. Hoefschoenen zijn een prima optie om toch te kunnen wandelen, grondwerken en als hij goed loopt kun je prima een stevige band opbouwen om straks weer te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:09

Ik denk dat ijzers eraf bij een klinische keuring eerder uitzondering dan regel is, ik heb het zelf eigenlijk nog niet gehoord dat dit wordt gedaan en zelf ook niet bij stil gestaan. Weet ook niet of een eigenaar daar blij van wordt en ik denk dat de meeste paarden niet goed lopen als de ijzers er net zijn afgehaald.

Ik heb inderdaad een rechtsbijstandverzekering, maar ik wist niet dat ik hen ook kan benaderen voor dit soort dingen.
Ik dacht dat het meer was voor in en om huis.
Maar ik wil sowieso eerst zelf in gesprek met de vorige eigenaar voordat ik contact opneem met de vorige eigenaar.
Mijn voorkeur (en dan laat ik mijn gevoel spreken) zou zijn om het toch te proberen te behandelen en tegemoetkoming van de handelstal te krijgen.

Hij loopt zowel op het harde als op de zachte nu niet kreupel in stap, in draf liep hij van de week niet zuiver. Kan natuurlijk ook komen omdat hij van de ijzers af is en een stuk hoef mist. Of misschien toch wat pijn.

De hoefsmid die er nu mee bezig is, is al een second opinion die wat ervaring heeft met WLD maar ik overweeg van Nassau ook nog even te contacteren.

Het is zo dubbel, heb hiervoor ook best wel pech gehad wat betreft paarden en wilde zo graag lekker rijden, gaan mennen en wedstrijden rijden en dit verwacht je gewoon niet als je net een paard hebt.
Maar hij heeft mijn hart toch wel gestolen en ik weet niet of ik mijzelf kan vergeven als ik het niet eens probeer te behandelen... Maar het kost wel een hoop tijd en geld en ik heb thuis ook een gezin=(

Nog wat foto's :
(Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:17

Ik heb bij mijn paard een hardnekkige wld weg gekregen met appalazijn, op watje een poos in het gat. Dat gat was wel iets minder groot, met andere middelen werd het niet groter maar groeide ook niet uit. Ik had die appelazjjn jaar daarvoor in een opwelling gekocht voor mijn eigen schimmelnagel en die was ook goed weg gegaan daarmee.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:22

Ik heb ook een paard gehad met wld en die is er helemaal van genezen. Was zo heftig niet als dit maar heeft er nooit meer last van gehad. Ik snap alleen de kosten niet zo, waarom moet dit zoveel geld kosten elke keer? Als de hoefsmid dit gewoon elke keer netjes bekapt en jij die schimmel goed behandeld dan hoeft dat toch geen honderden euro's te kosten?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:23

Als je goed kijkt gaat de WLD nog veel verder bij de toon van de hoef. Daarnaast vind ik de hoef er erg droog/poreus/dor uitzien, waar de wand is weggesneden. Het lijkt wel een stuk dor hout...
Je kunt hiervoor idd je rechtsbijstand inschakelen voor advies.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:53

Je zou van Nassau om advies kunnen vragen. Die zullen vast wel een idee hebben wat er precies mis is met deze hoef en of het goed kan komen. Het ziet er raar uit, dat is zeker.

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:36

Ik heb een paard gekend waarbij ook zoveel van de hoef was weggesneden, misschien nog wel meer.
Wij deden betadine er dagelijks op en op hoefijzers. Zo is het helemaal goed gekomen en paard kon nog bereden worden.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 23:26

Ik kan je aanraden sowieso in gesprek te gaan met de stal waar je hem hebt gekocht.

Dit kan zeker goed komen, en ik denk dat het niet persé 375 per 2 maanden hoeft te kosten...

Ook is het klinkklare nonsens dat levenslang ijzers nodig is.
Zodra de hoef voldoende stevigheid heeft weer, zou je zeker kunnen overwegen zonder ijzers te gaan.

Er zijn ook mogelijkheden met een hoef-reparatie spul, waardoor de structurele stevigheid van de hoefwand ondersteund kan worden.

Je kunt ook Sanne Ledure en/of Sander de Groot eens vragen, goede smeden die je vast en zeker van raad willen voorzien.

Uiteraard heeft Nassau ook een bulk kennis, maar die zijn al genoemd :)

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 00:36

Vervelend dat je deze pech hebt.
    Begin december is er bij ons op stal (paard stond er net een maand en had hiervoor een andere smid) bij een paard ook WLD weg gesneden uit de hoef. Ik zal de foto’s toevoegen maar dat was letterlijk tot aan de kroonraad. Nu 5 maanden later is de hoef al voor de helft gegroeid. Wanneer je zoiets doet krijgt de hoef een boost om te gaan groeien. Het duurt nog zeker wel 3-4 maanden voordat het dus helemaal is aangegroeid maar 1,5 jaar lijkt mij een beetje overdreven. Daarnaast zijn wij ook echt geen 375€ kwijt. Voor nog geen 200€ staat hij rondom op beslag en voor met zooltjes. Ik zou als ik jou was een andere smid contacteren voor info en kosten.

Natuurlijk is het een risico op het krijgen van hoefbevangenheid. Wij hebben in de winter een hoefzak om zijn ijzer gedaan zodat zijn voet niet nat zou worden. Het ijzer kon ook alleen aan de binnenkant genageld worden. Maar hij heeft elke dag minstens 12 uur buiten gestaan.

Ik zal morgen even foto’s maken hoe het er nu uitziet.
    Afbeelding
    Afbeelding

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 07:42

Chesss schreef:
    Kijk eens bij hoofcare op de site of neem contact met van Nassau op, zij zijn mega kundig.

Tip: bellen na 19:00 op maandag t/m donderdag

Ik zou echt contact met hun opnemen zij hebben zoveel kennis en ervaring hiermee en staan in contact met de kliniek Visdonk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:43

Bedankt voor de reacties en tips dames.
    Ik heb de stal waar hij vandaan komt gemaild met het verslag en offerte van mijn smid, helaas zegt de stal eigenaar van niets te weten en ook zijn hoefsmid niet.
    Wel vroeg hij hoe ik het nu voor mij zie, waarop ik heb aangegeven dat ik de koop ongedaan wil maken of een tegemoetkoming in de kosten voor de behandeling.
    Morgen laat ik de dierenarts komen, in de eerste plaats om een rapport op te stellen over dit probleem en hoelang dit er al moet zitten (wellicht neemt de stal waar hij vandaan komt een dierenarts wel serieus).
    Af en toe vraag ik mij af of het niet goedkoper kan dan 375 euro per beslag beurt, dus wellicht laat ik nog een andere smid kijken.
    Ik baal wel dat ik nu niet verder kan, hij heeft het zelf nog prima naar zijn zin op de wei met andere paarden en ging gister goed uit zijn plaat toen ik hem weer in de wei terug zette.
    Ik hoop dat de dierenarts nog met advies kan komen want ik weet het even niet meer :(

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:16

375 per keer beslaan is geldklopperij

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:41

TS, je hoeft echt niet zoveel kwijt te zijn aan de hoefsmid per keer. Dat is gewoon Bullsh*t!!
    Mijn artrose paard staat voor op speciale ijzers, met kunststof zooltjes, en siliconen en ik ben daar €105 per 6 weken aan kwijt.
    Wat gaat er gebeuren voor die €375,- per keer dan?
    Ik heb serieus nog nooit zulke bedragen gehoord, en ben toch al voor verschillende gevallen ook elke 6 weken naar de kliniek gemoeten voor beslaan etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:48

Rambogirl schreef:
    TS, je hoeft echt niet zoveel kwijt te zijn aan de hoefsmid per keer. Dat is gewoon Bullsh*t!!
    Mijn artrose paard staat voor op speciale ijzers, met kunststof zooltjes, en siliconen en ik ben daar €105 per 6 weken aan kwijt.
    Wat gaat er gebeuren voor die €375,- per keer dan?
    Ik heb serieus nog nooit zulke bedragen gehoord, en ben toch al voor verschillende gevallen ook elke 6 weken naar de kliniek gemoeten voor beslaan etc.

Mijne met atrose staat ook op ijzers met leren zooltjes en solepack. Kostte me de eerste keer 130, volgende keer worden de ijzers hergebruikt. Dus kost het me iets minder. Vorige keer was 2 uur werk voor de hoefsmid. Daarbij word m'n paard ook gecorrigeerd. Dus vind het bedrag ook reuze mee vallen. 375 euro is daar in tegen wel iets te gek. Dat kan veel minder.