Mijn haflinger merrie is nu 19 jaar en heb al een aantal keer van voeding moeten wisselen (logisch). Echter ben ik nu nogal zoekende.
We begonnen op 2x 1 kilo sportbrok per dag.
In die periode stond ze in de zomer veel buiten en werd ze nogal te zwaar dus zijn we teruggegaan naar 2x een bodem sportbrok per dag. In de zomer aangevuld met haver voor wat extra energie. Daar deed ze het super op!
Omdat ze relatief zwaar bleef zijn er afgestapt van de sportbrok en volledig overgegaan op 2x 0,5 kg haver per dag. Dit hebben we ongeveer twee jaar gedaan.
Twee jaar geleden werd ze om onverklaarbare redenen ineens schraal. DA meerdere malen erbij en gelukkig geen gekke dingen gevonden in mest en bloed. We hebben besloten bij te gaan voeren. Bietenpulp , slobber , luzerne en merrie brok geprobeerd. Merrie brok en luzerne ging goed dus dat aangehouden.
Ze is mooi aangekomen en staat nu natuurlijk ook weer op het gras . Ik vind haar nu mooi in conditie (lichamelijk). Ik rij gemiddeld 4 a 5 keer per week (recreatief).
Nu staat ze op 2x 0,5 kg haver per dag, 0,5 kg merrie brok na het rijden en een schep luzerne erbij.
Vroeger voerde ik haar in de zomer haver bij voor wat extra pit maar ze is nu dus nooit van de haver afgeweest. Ik zoek nu dus iets wat dat zou kunnen vervangen.
Hebben jullie tips ?