Ik heb een (klop)hengst (we dachten dat hij ruin was

Bij aankoop een half jaar geleden hebben we hem klinisch en RX gekeurd (incl. fotos van de rug), wat allemaal in orde was. Hij zag er ook degelijk gebouwd uit (buiten wat overbouwd, wat normaal is voor een tweejarige).
Sinds een dikke maand echter lijkt het of hij een rugprobleem heeft. Het is niet gevoelig en hij beweegt nog net zo als voordien, maar zijn ruggenwervel is precies zichtbaar. Hij ligt precies "op" de rug. Het is niet dat er echt een bobbel is of dergelijke, maar eerder echt putjes en uitsteekseltjes. Ze beginnen op de plek achter het zadel (moest er een zadel opliggen. Hij heeft voorlopig enkel nog maar een beetje grondwerk gedaan en voor de rest genoten van de weide). Omdat zijn billen en borst ook erg dun en ingevallen waren, dacht ik dat hij gewoon heel mager was toen. Maar ondertussen heeft hij een ferm buikje gekregen, maar zijn ruggenwervel blijft nog steeds "op" zijn rug liggen. Is dit een karperrug? Of iets anders?
De dierenarts dacht ook een karperrug, maar totdat corona voorbij is wenst hij geen verder onderzoek uit te voeren (omdat hij toch niet aan het werk gezet wordt) of kan er geen osteopaat komen, dus zoek ik hier even om tips. Ik zal nog wat fotootjes invoegen van hem in het algemeen, en vanavond enkele specifieke foto's maken!
Alvast bedankt! Groetjes!

Deze toen ik hem net kocht: