Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Marije_1997 schreef:Teveel is natuurlijk nooit goed. Ongeacht wat het is. Ik heb er zelf overigens nooit van gehoord. Die van mij krijgt ongeveer 2 pompjes per dag. Dus dat valt nog binnen de aanbevolen dosering. Last heeft ie er in ieder geval niet van.
8nnemiek schreef:Nooit van gehoord. Het enige wat ik via google kan vinden is dat lijnzaad veel calcium bevat wat de opname van ijzer kan remmen, en bij een ijzertekort kan uiteindelijk bloedarmoede ontstaan. Maar volgens mij moet je dan wel heel veel voeren.
maralyn schreef:Marije_1997 schreef:Teveel is natuurlijk nooit goed. Ongeacht wat het is. Ik heb er zelf overigens nooit van gehoord. Die van mij krijgt ongeveer 2 pompjes per dag. Dus dat valt nog binnen de aanbevolen dosering. Last heeft ie er in ieder geval niet van.
Zijn ook stallen die rustig 100-150 ml per dag geven. En dat zijn Grand prix paarden. Dus de grens van te veel is blijkbaar een rekbaar begrip.
Maar ik wil weten of dat klopt, anemie.
De 23 paarden die op die stal staan, hebben zelf nergens last van.
Onze eigen 4 paarden. (Stel je gerust, b en l) ook nergens last op basis van 30 ml.
maralyn schreef:@[***]
Tja... Maar in bloed onderzoek is niks terug te vinden.
Dus toen iemand in mijn oor fluisterde dat lijnzaadolie niet goed was vanwege anemie... Dacht ik, dat klopt niet....!!
Dus ga ik zoeken.
Met zoeken, niks gevonden... Dus dan maar via fora
Penotti...
Daarom heb ik ook enorme vraagtekens... En zoek ik het uit.
Citaat:Lijnzaad is in zijn meest uiteenlopende vorm (zowel zaad, bloem of olie) een goede voedzame voedingsoptie en kan de kwaliteit van leven van patiënten met sikkelcelanemie helpen behouden.
De vetzuren in dit voedsel, zoals Omega 3, zijn krachtige ontstekingsremmende medicijnen die werken op de meest voorkomende symptomen van dit soort bloedarmoede, die geen verband houdt met specifieke voedingstekorten.
ellepel schreef:ben je er al achter?
ik ben ook wel benieuwd namelijk
Dyonne schreef:Gaat dat niet om een klok en klepel verhaal?
Er zijn mensen die zonnebloemolie geven en daarvan is wel bekend dat die verhoudingen minder zijn voor een paard.
Zeker om ze voller te krijgen en bij duursporten wordt veel met lijnzaadolie gewerkt.