Peesblessure oud paard, welke therapie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dizzy

Peesblessure oud paard, welke therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 16:03

Mijn paard van 21 jaar heeft een hele zware blessure aan de oppervlakkige buigpees.
Niet door, maar zeer grote beschadigingen.

De da adviseerde stamcel therapie. Nu is t paard met pensioen en ga ik er niet meer mee rijden, maar ik wil dat t zo goed mogelijk geneest en hij pijnvrij toch wat kan wandelen (aan de hand)

Nu las ik dat stamceltherapie nog experimenteel is (wisselend resultaat) en PRP (bloedplasma) inspuiten een beter resultaat geeft.
Of zal ik niks doen en alleen laser? Ik heb de hoge kosten ervoor over (ga toch niet op vakantie of zo), als de pees maar weer zo sterk mogelijk wordt.
Graag jullie ervaring bij zware peesblessures.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 16:09

Ik heb destijds gekozen voor lasertherapie ivm met stapschema en wel gewoon weidegang in de kudde. Blessure is genezen en paard gewoon blij.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 16:13

Dat is fijn om te horen. Hoe oud is jouw paard?
Ik ben even aan t uitzoeken wat voor hem het beste is...laser is al wel opgestart.
Laatst bijgewerkt door Dizzy op 05-05-20 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 16:19

Twiggy2008

Re: Peesblessure oud paard, welke therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 16:39

Mijn ruin, 16 jaar, heeft een zware peesblessure sinds vorig jaar maart. Lasertherapie en paddockrust. Mocht vanaf oktober weer wat stappen. Inmiddels loopt hij al 4 maanden goed, maar moet even wachten tot ik weer naar de kliniek mag voor een echo.... Heb bewust niets anders gedaan, na overleg met de orthopeed. Een peesblessure kost tijd en geduld. Laseren heeft wel snel voor verbetering gezorgd.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 16:49

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 16:50

Twiggy2008 schreef:
Mijn ruin, 16 jaar, heeft een zware peesblessure sinds vorig jaar maart. Lasertherapie en paddockrust. Mocht vanaf oktober weer wat stappen. Inmiddels loopt hij al 4 maanden goed, maar moet even wachten tot ik weer naar de kliniek mag voor een echo.... Heb bewust niets anders gedaan, na overleg met de orthopeed. Een peesblessure kost tijd en geduld. Laseren heeft wel snel voor verbetering gezorgd.

Fijn dank je!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 17:15

"Vroeger"waren al die aparte therapieen,scans enzo,er niet. Ik heb ook eens een oudje met een peesblessure gehad. Dat werd in de acute fase stalrust. En vervolgens naar buiten op een weitje waar hij zelf vrij kon bewegen maar niet opgejaagd werd.Na een half jaar weer helemaal rad.Kon zelfs weer bereden worden. Maar,elk geval is anders dus kan een andere aanpak vergen.Wat ik helaas vaak zag is bij peesblessure: paard half jaar op rust en als hij dan symptoomvrij is werd hij verkocht zonder iets te zeggen aan nietsvermoedende koper. Want als je hem vol in het werk gaat zetten komt het snel weer terug .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 17:17

Hier goede ervaringen met ascal als pijnstilling en bloedverdunner waardoor de doorbloeding toe genomen is in pees. In combi met een lange tijd rust (postzegelstuk weiland) is dat goed gekomen bij ook een ernstige peesblessure bij een oud paard. MSM is ook goed voor het bindweefsel.

Om heel eerlijk te zijn, voor jouw doel en de leeftijd van het paard zou ik er geen dure therapie'n meer tegenaan gooien.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 18:07

Tussen stamceltherapie en prp zit ook wel een verschil in prijs, maar ik neem aan dat de dierenarts het hierover heeft gehad? Prp is hier rond de 500 euro en stamcel kwam geloof ik wel op de 1500 euro.

Hier hebben we een paar jaar geleden prp gebruikt voor een peesblessure en dat heeft denk ik toch wel geholpen, al weet je dat natuurlijk nooit zeker

Sneeuwvlok23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 18:11

Hier ook een paard met een knieblessure. Wij doen nu 1x per maandlasertherapie en nu al 2x gedaan. De eerste twee weken in zijn gewricht echt dunner, maar daarna zwelt het helaas wel weer op en merk je dat hij er last van heeft... Dus wie weet dat we het gewoon vaker moeten doen zodat het beter effect heeft. Hoe vaak hebben jullie lasertherapie gedaan?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 20:04

Hier een goede ervaring met PRP, opbouwschema van dierenarts en dagelijks 15 min koelen met water bij een zware tussenpeesblessure :)

Is nu 1,5 jaar geleden en paard wordt weer gewoon terug op niveau gereden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 20:35

Sneeuwvlok23 schreef:
Hier ook een paard met een knieblessure. Wij doen nu 1x per maandlasertherapie en nu al 2x gedaan. De eerste twee weken in zijn gewricht echt dunner, maar daarna zwelt het helaas wel weer op en merk je dat hij er last van heeft... Dus wie weet dat we het gewoon vaker moeten doen zodat het beter effect heeft. Hoe vaak hebben jullie lasertherapie gedaan?

Heb in de beginfase van de blessure 2 a 3x per week laten laseren.... Met 12x was de zwelling vrijwel helemaal weg. Laatste randje ging niet weg, dat is na enkele maanden pas echt weg gegaan. Merkte wel dat mijn paard echt genoot van de warmte op die zere plek destijds. Ik heb er prima ervaringen mee... Verder kost het tijd en geduld. En veel liefde. Niet leuk om niets meer met je paard te kunnen, maar ik heb dat los gelaten en ben er alsnog voor mijn paard geweest. Weet zeker dat hij dat voelde, hij heeft het super gedaan op de paddock.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 21:20

Super! Ik neig ook meer naar PRP/ACP met eigen bloedplasma.
Ik heb nog maar 1 laser behandeling gehad.
Wilde ook pees supplement geven van Phytonics
En koelen doe ik ook, wel met icepods en massagebandage.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 21:22

De da adviseerde daarnaast ook laser te doen. Dus daar ga ik mee door

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 13:21

Hij heeft de PRP/ACP behandeling gehad en gebruiken nu een brace zodat hij toch 3 keer per dag 15 minuten mag stappen. Dat doet hem geestelijk heel goed.
Volgende week begint de lasertherapie.
Hij krijgt MSM, tendon comp en Ice vibe.
Nu hopen dat hij zo goed mogelijk opknapt.
De da wil over 6 weken nieuwe echo. Hoe vaak hebben jullie dat laten doen?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:31

Dizzy schreef:
Hij heeft de PRP/ACP behandeling gehad en gebruiken nu een brace zodat hij toch 3 keer per dag 15 minuten mag stappen. Dat doet hem geestelijk heel goed.

Tijdens de PRP steeds om de twee weken (met name voor de PRP) daarna een tussenpoos van 5 weken, daarna 10 weken en daarna een half jaar.

Het is sterk afhankelijk van de progressie die je paard laat zien. Mijn DA zei dat ik iedere twee weken wel had mogen komen, maar als het paard klinisch gewoon goed op de behandeling en opbouw reageert het alleen maar veel geld kost en ervoor zorgt dat het lijkt dat je minder snel progressie maakt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:58

Je schrijft dat je er niet meer mee gaat rijden. Kun je hem dan niet op de laser behandelingen na op de natuurlijke manier laten genezen? Stukje wei afzetten en dit steeds groter maken. Boxrust is erg achterhaald. En heel eerlijk, als je er dus toch niks meer mee wil doen dan wandelen aan de hand dan zou ik persoonlijk het op de wei laten genezen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:19

stitchlover schreef:
Dizzy schreef:

Tijdens de PRP steeds om de twee weken (met name voor de PRP) daarna een tussenpoos van 5 weken, daarna 10 weken en daarna een half jaar.

Het is sterk afhankelijk van de progressie die je paard laat zien. Mijn DA zei dat ik iedere twee weken wel had mogen komen, maar als het paard klinisch gewoon goed op de behandeling en opbouw reageert het alleen maar veel geld kost en ervoor zorgt dat het lijkt dat je minder snel progressie maakt.

Huh waarom vanwege de PRP om de twee weken als ik vragen mag? Het is toch een eenmalige behandeling?

Hier moeten we binnenkort ook 6 weken na de PRP behandeling terugkomen

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:51

PRP is bloedplaatjes toch? Dat is hier 3x toegepast. De DA verwachtte dat 5x nodig zou zijn, maar 3x was genoeg.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:39

stitchlover schreef:
PRP is bloedplaatjes toch? Dat is hier 3x toegepast. De DA verwachtte dat 5x nodig zou zijn, maar 3x was genoeg.

Oh wat apart bij ons op de kliniek zeiden ze dat het in principe een eenmalige behandeling is, die alleen in ernstige gevallen nog een keer extra wordt gedaan. Apart dat het zo verschilt!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:52

Popstra schreef:
Je schrijft dat je er niet meer mee gaat rijden. Kun je hem dan niet op de laser behandelingen na op de natuurlijke manier laten genezen? Stukje wei afzetten en dit steeds groter maken. Boxrust is erg achterhaald. En heel eerlijk, als je er dus toch niks meer mee wil doen dan wandelen aan de hand dan zou ik persoonlijk het op de wei laten genezen.

Precies dit. Mijn ruin was blij met de laserbehandelingen. Daarna in alle rust genezen op de paddock (hij heeft IR, dus op gras is nooit een optie). Nu, ruim een jaar later, loopt hij weer goed vanaf eind januari. Ik heb alle tijd genomen en hoop eerdaags naar de kliniek te kunnen voor een echografie. Duimen op een genezen pees, aangezien hij al maanden goed loopt (door Corona is het kliniekbezoek dus veel later). Haast is de grootste boosdoener bij genezing. De orthopeed vroeg vorig jaar of we haast hadden. Nee dus, hoe vervelend ook. Zat net middenin een training, had net een opleiding met mijn paard afgerond en wilde graag verder. Tja... zijn gezondheid gaat voor. Fysiek én mentaal. Dan maar wat later weer verder met trainingen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:15

Twiggy2008 schreef:
Popstra schreef:

Precies dit. Mijn ruin was blij met de laserbehandelingen. Daarna in alle rust genezen op de paddock (hij heeft IR, dus op gras is nooit een optie). Nu, ruim een jaar later, loopt hij weer goed vanaf eind januari. Ik heb alle tijd genomen en hoop eerdaags naar de kliniek te kunnen voor een echografie. Duimen op een genezen pees, aangezien hij al maanden goed loopt (door Corona is het kliniekbezoek dus veel later). Haast is de grootste boosdoener bij genezing. De orthopeed vroeg vorig jaar of we haast hadden. Nee dus, hoe vervelend ook. Zat net middenin een training, had net een opleiding met mijn paard afgerond en wilde graag verder. Tja... zijn gezondheid gaat voor. Fysiek én mentaal. Dan maar wat later weer verder met trainingen.

Ik vind dit eerlijk gezegd wel wat kort door de bocht. Zelf heb ik met een ouder paard de keuze gemaakt voor PRP en de Micropuls van Magnacare. Niet per se om het sneller te laten verlopen, maar juist ter ondersteuning. Bij ons in de kliniek werd ook gezegd dat de PRP niet per se versneld, maar er ook voor kan zorgen dat het sterker hersteld. Ik heb hier dus niet voor gekozen omdat ik haast heb.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:48

Iedereen moet het ook zelf weten he maar het kan wel. Zeker als je elke 6 tot 8 weken een echo last maken om te kijken of er verbetering is.
Het scheelt je gewoon een hoop geld als je het alleen met laser en rustig buiten lopen af kan.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 22:21

Popstra schreef:

Wie zegt dat ie boxrust heeft?? Hij kan dag en nacht in de paddock die bij zijn stal aansluit. In weide kan hij niet vanwege HB gevoelig. Dus om hem niet ongelukkig maken, gaan wij wandelen.
Laser start maandag (dacht dat ik dat had geschreven;-)
Ik hoop natuurlijk dat hij straks weer mee kan als handpaard en zo goed mogelijk geneest.