Tandloos door het leven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bol

Tandloos door het leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 11:05

Beste allemaal wie heeft er ervaring met paard of pony die leeft zonder tanden.Mijn allerbeste vriend raakt al zijn tanden kwijt hij heeft EORTH is een tandwortel ziekte en,nu moeten al zijn snijtanden getrokken worden.Ben echt ongerust heb het ook nog nooit mee gemaakt van dichtbij.
Laatst bijgewerkt door bol op 05-05-20 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Re: Tandloos door het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:07

Zoek even op de juiste naam, dan vind je voldoende topics: het heet EORTH

bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 11:10

Ibbel schreef:
Zoek even op de juiste naam, dan vind je voldoende topics: het heet EORTH

Dank je wel

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:30

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb vaak gelezen dat paarden er erg van opknapten.
Vergeet niet dat ze, zolang de tanden erin zitten met deze ziekte, ze veel pijn hebben.
Paarden kunnen hun snijtanden prima missen.
Er is op facebook ook een pagina van, waar veel ervaringen gedeeld worden.

Hemellichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:34

Ik snap heel goed dat je je zorgen maakt, je wilt natuurlijk het beste voor je paard.
Maar over dat de snijtanden getrokken moeten worden hoef je niet te stressen, een paard kan prima zonder.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:15

Even de juiste benaming dan EOTRH. (Equine odontoclastic tooth resorption and hypercementosis)

Meestal eten ze vrijwel direct na de operatie al. Geen zorgen. Paard gaat je dankbaar zijn.

1 van mijn paarden heeft t. Hoeven gelukkig nog niet alle tanden uit.
Verder zijn er 2 op stal die ook moeilijk op gewicht bleven en na t trekken van die voortanden gewoon goed aankwamen.
Laatst bijgewerkt door Rambogirl op 05-05-20 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:17

Een paard wat bij ons op stal heeft gestaan had het ook, en bij hem zijn de voortanden ook getrokken. Paard heeft er geen gram aan verloren, kwam juist weer een beetje aan!
Vaak hebben de paarden met deze aandoening zichzelf al aangeleerd om met hun lippen het gras af te scheuren in plaats van hun voortanden veel te gebruiken, om pijn te vermijden.

bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 13:21

Dank jullie wel vindt het echt heel erg voor hem hij is pas 13

Naskur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:36

Onze ijslander heeft ook geen tanden meer, werd juist weer een heel blij paard omdat de pijn weg was. Hij is inmiddels 20 en kan eten als de beste, krijgt hooi uit fijnmazige netten en kan prima gras eten, het is nog steeds opletten dat hij niet te dik wordt.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:51

Hier een paard gehad die ook EOTRH had. Alle snijtanden zijn getrokken en hij stond inderdaad zodra het mocht al te eten. Hij is er zo van opgeknapt! Het traject daarna viel ook reuze mee, in het begin veel spoelen maar uiteindelijk heeft hij zelfs weer (op B/l niveau) in de sport gelopen. In het topic van EOTRH kan je het hele verhaal lezen, daar staan veel ervaringen en verhalen.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 17:14

Het is ook een naar idee dat alle tanden getrokken moeten worden.
Vond ik ook toen mijn dierenarts dit adviseerde voor mijn fjordenmerrie.
Maar het is nu 5 jaar geleden en ze doet het prima. Ze eet goed, zelfs uit een slowfeeder.
Sterkte ermee!

bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 13:51

15 mei gaat hij naar de kliniek dan gaat alles in 1x er uit bij Aldo van Doveren in baarle Nassau. BLOEDNERVEUS

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:59

Bij mijn paard zijn vorig jaar alle snijtanden die ze nog had (stuk of 5 geloof ik) eruit gehaald. Ze was toen al 20 jaar. Dezelfde dag van het verwijderen stond ze alweer te eten en nadat de wond genezen was, wat allemaal heel voorspoedig verliep zijn wij weer gaan rijden.
Ze is er echt van opgeknapt en eet nog steeds helemaal goed.

Als je vragen hebt stel ze gerust.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:04

Hier ook een shet met EORTH, maar ervoor gekozen om de tanden niet te trekken. Hij doet het super ! Eet goed, kan nog gewoon grazen en hooi eten.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:15

faunty schreef:
Hier ook een shet met EORTH, maar ervoor gekozen om de tanden niet te trekken. Hij doet het super ! Eet goed, kan nog gewoon grazen en hooi eten.

Heel raar. Een paard en vooral pony's blijven doorgaan met eten tot ze echt niet meer kunnen. Dat tie eet wil niet zeggen dat tie geen pijn heeft. Ik bedoel, hoe kom je er anders achter dat je pony Eotrh heeft?

bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 14:16

faunty schreef:

Dan heeft hij /zij denk ik het in mindere maten als mijn schet

bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 14:19

Rambogirl schreef:
faunty schreef:

Heel raar. Een paard en vooral pony's blijven doorgaan met eten tot ze echt niet meer kunnen. Dat tie eet wil niet zeggen dat tie geen pijn heeft. Ik bedoel, hoe kom je er anders achter dat je pony Eotrh heeft?

Die van mijn eet ook met lange tanden zie echt dat hij last heeft met eten.Bij mijn zijn 3x in verschillende periodes rontgen foto gemaakt om te kijken hoe het zich aan het ontwikkelen was .

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:19

Rambogirl schreef:
faunty schreef:

De tandarts, het trekken van de tanden is niet altijd een verbetering, bij deze pony zijn door ouderdom de kiezen ook veel versleten, en de EOTH is verspreid over al zijn tanden, het trekken zou betekenen dat eten heel moeilijk gaat worden! scheve snijtand is getrokken, daar gaf hij duidelijk pijn aan. Toen is ook de EORTH geconstateerd. Deze is getrokken, en is waarschijnlijk door het hooinet scheef getrokken. Hij eet nu vrij hooi, gras, bietenpulp, en knaagt zelf aan het zoutblok. Hij geeft altijd heel duidelijk aan dat hij pijn heeft, en dat is nu niet zo. Tandarts is vandaag nog geweest, en hij doet het super !

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:02

Ik ken meerdere paarden zonder snijtanden, allemaal blijer dan dat ze waren met zere tanden. Bij twee valt af en toe de tong naar buiten, gek gezicht maar lijken ze geen last van te hebben. Bij twee anderen zie je niks bijzonders, één wordt ook nog gewoon gereden (bitloos)

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:56

Bij mijn 25 jarige paard zijn afgelopen november alle snijtanden en twee kiezen getrokken. Ik zag er enorm tegenop maar is 200% meegevallen. Hij at meteen weer, is aangekomen in gewicht en voelt zich duidelijk beter. Herstelde ook heel vlot. In het begin hield hij zijn tong binnen maar inmiddels laat hij hem onbeschaamd hangen, vooral tijdens het rijden

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 18:12

Pfff ik weet nu dat een van mijn pony’s EOTRH heeft.......best schokkend. Ik ga dadelijk hier een beetje lezen....

Edit;
Hebben ze allemaal een tong die eruit hangt...?

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 19:31

Er is ook een speciaal topic voor EOTRH, daar staat veel informatie in

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 19:38

Paard van mijn zus zijn ook zijn tanden getrokken.
Beestje is zo opgeknapt.
Had altijd van jongs af aan vage rare klachten,lichamelijke ongemakken dan weer een rare uitslag over zijn hele lijf.
Toen zat het al te rommelen in zijn mond.
Tandjes eruit geen vage dingetjes meer.
Eten gaat nog prima al kan hij alleen lang gras pakken.
Kort gras lukt niet.
Hooi en brok gaat prima.
Tongetje hangt er wel uit.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 20:13

Zonnetje81 schreef:
Pfff ik weet nu dat een van mijn pony’s EOTRH heeft.......best schokkend. Ik ga dadelijk hier een beetje lezen....

Edit;
Hebben ze allemaal een tong die eruit hangt...?

Mijn paard houdt haar tong eigenlijk altijd binnen.

bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 21:30

Vandaag was de grote dag om 7uur vertrokken 10.10 ging hij naar binnen en om 13.15 was hij klaar.Wat een spanning maar alles is goed gegaan hij krijgt nu pijnstillers en antibiotica tot dinsdag .De arts zei nog toen ik vroeg hoe de tandwortels er uit zagen hij zei je komt niet te Vroeg Dit was echt een opluchting
en wist dat ik er goed aan gedaan had.Nu op naar herstel hij eet dat is fijn .