Paard staakt met aandraven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yarkayunda

Paard staakt met aandraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 16:12

Hoi,
Mijn 23 jarige pony staakt sinds een paar maanden met aandraven. Ze gaat dan eerst doen alsof ze wil gaan steigeren en als je dan doorgaat steigert ze echt. Dat heeft ze eerder nooit gedaan. Het ligt niet aan het zadel want die ligt echt goed en ze doet dit ook met grondwerk. Ze is ook in de afgelopen 4 maanden ofzo iets van 3x bereden dus daar zal het ook niet aan liggen. Als ik haar toch in draf heb gekregen kan ze ook niet meer goed ontspannen wat ze eerst vaak deed. Weet iemand misschien wat dit kan zijn en of ik er wat aan kan doen? Ik doe trouwens klassieke dressuur aan de hand met haar.

_Penotti

Re: Paard staakt met aandraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:13

Heeft ze geen pijn?
Artrose op die leeftijd is best aannemelijk.
Heb je de dierenarts er al naar laten kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:17

Pijn zou me niets verbazen. Atrose is natuurlijk niet gek op die leeftijd en kan wel pijn veroorzaken. Maar het kan ook best een wervel, of een spier zijn die niet helemaal lekker zitten. Zou eerst medisch uitsluiten door de dierenarts, en mocht daar niets uitkomen een fysio/osteopaat we bijhalen. En als er dan nog niets uit komt is de kans groot dat het natuurlijk gedrag is, maar dat lijkt me in deze situatie niet aannemelijk.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:20

Dit lijkt mij ook een uiting van pijn. Staken is wel een duidelijk signaal dat er iets niet goed is.

Ik zou de dierenarts laten komen voor onderzoek en tot die tijd er niet wat mee doen qua werken aan de hand of onder het zadel.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 16:21

_Penotti schreef:
Heeft ze geen pijn?
Artrose op die leeftijd is best aannemelijk.
Heb je de dierenarts er al naar laten kijken?

Weet ik niet.. lijkt er wel op, daarom straf ik haar er ook niet voor. Ik wil de dierenarts wel laten komen maar mijn moeder vind het onzin en wil het niet betalen en ik kan dat momenteel niet betalen helaas..

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 16:21

De osteopaat is er afgelopen zomer bij geweest

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:22

Aguttie. Dit heeft ze vroeger nooit eerder gedaan? Klinkt inderdaad alsof ze pijn heeft. Vaak bij steigeren zie je dat er pijn in de voorvoeten is. Hoeft niet natuurlijk maar je ziet het wel vaker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:23

yarkayunda schreef:
De osteopaat is er afgelopen zomer bij geweest

Dus alweer een jaar geleden. Dan mag dat best wel nog een keer hoor! En dat je moeder de dierenarts er niet bij wil is haar probleem eerlijkgezegd. Dit paard vertoont wel echt pijn of wil laten merken dat ze pijn heeft. Dus dan kun je beter zeker zijn en de da er bij halen dan dat je straks een paard hebt wat niets meer kan.

_Penotti

Dat vind ik eigenlijk wel ernstig van je moeder.... zo onthoud ze je paard zorg. Bij wet verboden.

Gini

Wat wil je moeder dan wel? Heb je het probleem met haar besproken? Zo ja, wat is haar oplossing?

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 16:25

Suzanne F. schreef:
Aguttie. Dit heeft ze vroeger nooit eerder gedaan? Klinkt inderdaad alsof ze pijn heeft. Vaak bij steigeren zie je dat er pijn in de voorvoeten is. Hoeft niet natuurlijk maar je ziet het wel vaker.

Nee heeft ze nooit eerder gedaan. Ofja steigeren wel, met springen of als ze het ergens niet mee eens was maar niet zoals nu.

Gini schreef:
Wat wil je moeder dan wel? Heb je het probleem met haar besproken? Zo ja, wat is haar oplossing?

Mijn moeder zegt dat als het achteraf wel nodig blijkt te zijn dat ze het dan terug betaald maar als het dan toch niet nodig was heb ik wel een probleem..

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:26

Ze doet dit al maanden, maar de afgelopen maanden is ze maar een paar keer gereden en desondanks weet je wel dat het zadel goed ligt?
De rug van een paard kan hard veranderen in een paar maanden tijd. Hoe weet je dan dat het zadel goed ligt?
Deed ze dit ook al voordat je zo weinig ging rijden?

Het beeld is mij nog niet helemaal duidelijk, maar pijn lijkt me een waarschijnlijk oorzaak. Vraag is alleen, waar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:27

Als er niets aan de hand is betaal je alleen visite en onderzoek kosten. Als een da foto's etc wil maken ja dan is er vaak wel wat aan de hand hoor. Maar visite en alleen onderzoek hoeven helemaal niet veel te kosten.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 16:27

Bowo schreef:
Ze doet dit al maanden, maar de afgelopen maanden is ze maar een paar keer gereden en desondanks weet je wel dat het zadel goed ligt?
De rug van een paard kan hard veranderen in een paar maanden tijd. Hoe weet je dan dat het zadel goed ligt?
Deed ze dit ook al voordat je zo weinig ging rijden?

Het beeld is mij nog niet helemaal duidelijk, maar pijn lijkt me een waarschijnlijk oorzaak. Vraag is alleen, waar?

Nou daardoor ben ik haar minder gaan rijden. Ik heb tips van mijn zadelpasser hoe ik het zadel zelf kan controleren.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 16:29

Maar met aanraken of drukken reageert ze niet

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:31

Zijn er andere dingen veranderd toen ze begon met staken? Gaf ze daarvoor al dingen aan als aandraven met de oren in de nek of niet reageren op je been?
Was het ook al op dat moment dat ze met grondwerk ook ging staken?

Heb je je instructie mee laten kijken toen dit begon?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:34

Springen geeft ook eerder pijnklachten door de klappen die het lijf krijgt.
Ook toen niet eens onderzocht waarom ze dat deed?
Dus eigenlijk al erg lange tijd klachten heeft er op een keer na een osteopaat het dier geen onderzoek gehad?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:35

Gaat ze in het land harder dan stap? Want voor hetzelfde geld zijn het de longen of hart en weet ze dat ze buiten adem raakt of pijn krijgt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:21

Anders overleg je met je moeder dat als er niets is, je het terug betaald in termijnen. Op je 15e is er prima wat bij te verdienen. Het seizoenswerk is weer aan het opstarten, asperges steken, in de kas aan het werk.

Maar staken en stijgeren zijn twee hele duidelijke redenen om de dierenarts te laten komen. Zeker als dit gedrag is van de laatste tijd.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:28

Ben je overigens 15 of 18?
Ik ging van 18 uit en dat je je profiel niet hebt bijgewerkt en er daarom 15 staat.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 19:59

Ik ben 18. Ik heb mijn onderschrift alleen heel lang niet aangepast :')

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:27

Ik heb net even je instagram bekeken en ik wil toch even eerlijk zijn, als is dat waarschijnlijk niet leuk. Maar waarom heb je meerdere paarden als jij/je moeder niet het geld over hebben voor een osteo/fysio wanneer een paard overduidelijk pijnsignalen afgeeft?

En ik lees op bokt dat je ook les geeft met je paarden, heb je daar dan ook een opleiding voor gevolgd? Zo ja, dan zou je toch al veel eerder aan de bel hebben getrokken? Maar waarom is dat dan niet gebeurd?
Of waarom heeft je instructie niet aan de bel getrokken? Omdat ik lees dat je wel gewoon les krijgt.

Daarnaast zie ik zowel op instagram als op bokt tekenen dat je paarden geen goede zadels op hebben. Op insta zie ik een zadel dat voorover ligt en te veer naar voren ligt op je Fjord en op de bruine lijkt het zadel aan de grote kant. Hier op bokt geef je aan dat je al meerdere zadels hebt gekocht, maar dat ze allemaal druk plekken geven na een tijdje. Zoals ik al zei, paarden veranderen en zadels moeten dus ook worden aangepast. Maar heeft er überhaupt ooit een zadelmaker naar gekeken als je al zo snel drukplekken krijgt?
Misschien dat dit niet de oorzaak is van dit probleem, maar het kan zeker veel problemen veroorzaken als er geen goed zadel op je paarden ligt.

Samengevat: ik zou eens kritisch kijken naar je hele manier van paarden houden, klinkt alsof er genoeg beter kan ;)

Edit: en je bent trouwens ook bezig met steigeren aanleren voor vrijheidsdressuur of niet? Dat kan ook best in verband staan.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 21:24

Lessen geef ik met mijn fjord, en waar dat zadel voorover lag had ik 3 weken een testzadel en we hebben verschillende dingen geprobeerd. Nu ligt het zadel heel goed. Ik heb heel vaak een zadelpasser laten komen dus daar zal het niet aan liggen. Ik heb al iets van 5 verschillende zadelpassers gehsd tot ik er een vond die wel goed was voor mijn paarden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 21:46

Als je 18 bent dan is werken voor het geld dat de dierenarts kost helemaal een prima optie.
Ff vragen of je moeder het voorschiet en dan terug betalen.

Snap niet het hele verhaal als ik het bovenstaande allemaal lees. Maar goed, dat is opgezochte info. Geen idee hoe recent dat is.

Als je paard pijn aangeeft, en dat lijkt nu het geval, dan is de dierenarts de eerste en enige optie als je zelf niet kan zien waar het vandaan komt (bv een duidelijke wond oid). Dus voor de diagnose de dierenarts bellen en dan verder zien.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:04

Sorry, maar wat? Toen ik 18 was betaalde ik alles al zelf coor mijn paarden. Ben nu 21. Als je geen geld hebt moet je geen paarden nemen. Je kan ook altijd met je dierenarts bespreken of je iets langer mag doen over het betalen van rekeningen, dat heb ik ook wel eens gedaan en is meestal geen probleem