Psyllium Husk Vezels Pharmahorse

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnnieHorse

Psyllium Husk Vezels Pharmahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 10:40

Hoi hoi,

We zijn een maand geleden gestart met de psyllium. 1 week een kuur gedaan en tot nu toe onderhoud gedaan. Moeten we nu gewoon doorgaan met de vezels of kun je weer stoppen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groetjes!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:59

AnnieHorse schreef:
Hoi hoi,

We zijn een maand geleden gestart met de psyllium. 1 week een kuur gedaan en tot nu toe onderhoud gedaan. Moeten we nu gewoon doorgaan met de vezels of kun je weer stoppen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groetjes!

Psyllium geef je gewoon elke keer als kuur. Hoeveelheid moet wel echt voldoende zijn en dan een week geven. Wij geven dan een maand niet en weer een week. Onze paarden lopen 24/7 rond hele jaar en ook veel op zand, dus geven hele jaar. In principe krijgen paarden ook hele jaar zand binnen dmv ruwvoer, op paddock en op de wei.

HSPaard

Re: Psyllium Husk Vezels Pharmahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:45

pharmahorse heeft me aangeraden om 2x per jaar een kuur van 1 week te doen in functie van een zandreiniging.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:05

HSPaard schreef:
pharmahorse heeft me aangeraden om 2x per jaar een kuur van 1 week te doen in functie van een zandreiniging.

Best een slecht advies. Is veel te weinig!! En of ze nou op de wei of paddock staan, paarden krijgen hele jaar rond zand binnen.
De psyllium van hun zal wel duurder zijn dan gewoon echte psyllium.

HSPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 07:47

maar is dat bewezen of is het gewoon niet goed omdat jij dat zegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 07:50

HSPaard schreef:

Ik zou gewoon advies van pharmahorse volgen. Zij stellen hun producten zelf samen dacht ik en hebben dan ook wel de kennis hiervan. Zou wat zijn, als je producten verkoopt, maar niet weet hoe en wat je moet voeren.

Ik geef lijnzaadolie bij, de mijne staat altijd op zand hele jaar door (ivm blessure nu). Lijnzaadolie helpt ook met de afvoer van zand.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 07:57

Marije_1997 schreef:
HSPaard schreef:

Ik zou gewoon advies van pharmahorse volgen. Zij stellen hun producten zelf samen dacht ik en hebben dan ook wel de kennis hiervan. Zou wat zijn, als je producten verkoopt, maar niet weet hoe en wat je moet voeren.

Ik geef lijnzaadolie bij, de mijne staat altijd op zand hele jaar door (ivm blessure nu). Lijnzaadolie helpt ook met de afvoer van zand.

Niet helemaal mee eens.

Onze paarden hebben zandkoliek gehad en de dierenarts gaf een ander advies...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:00

Ik weet niet de samenstelling van degene die jij geeft.

Maar van andere merken wordt wel geadviseerd om ze vaker te geven.
Zeker iedere 6-8 weken een kuur geven van 7 dagen achter elkaar.
Daarnaast kan het raadzaam zijn om in bepaalde periode's die tijd zelfs te verkorten naar iedere maand. Denk bv natte periode's maar ook bij erg droge periode's. Dan trekken ze bv in de weide de wortels van het gras er makkelijker uit, met als gevolg meer zandopname.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:01

Er loopt ook een topic over zandkoliek en het voeren van psyllium, misschien kan je daar ook nog info uit halen, daar hebben we namelijk al heel veel ervaringen uitgewisseld en besproken! :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:00

HSPaard schreef:

Het is het advies van veeartsen en klinieken om veel vaker een psyllium kuur te geven.

Marije_1997 schreef:
HSPaard schreef:

Pharmahorse is een commercieel bedrijf. Veeartsen klinieken adviseren vrijwel allemaal anders. Dus nee, ik zou pharma horse nooit volgen dan.

Het is eerder schandalig dat hun kennis zo beperkt is als ze dit soort producten verkopen EN ook nog eens de niet wetende paarden eigenaar gaan adviseren. Zou verboden moeten worden!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:03

kiki1976 schreef:

Daarnaast kan het raadzaam zijn om in bepaalde periode's die tijd zelfs te verkorten naar iedere maand. Denk bv natte periode's maar ook bij erg droge periode's. Dan trekken ze bv in de weide de wortels van het gras er makkelijker uit, met als gevolg meer zandopname.

Zandopname heb je het hele jaar rond. Ook met ruwvoer komt er elke dag zand binnen. Je zou het hooi of kuil eens moeten afspoelen en opvangen.

In de zomer trekken ze soms wortels mee en weet wel dat paarden van mensen grond likken.

's Winters staan heel veel paarden op kleine zandpaddocks zonder eten en gaan ook likken en zoeken. of ze krijgen een pluk op de grond, of in een bak en alles valt ernaast.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:15

Maar kom, er is hier toch geen 1 waarheid in. Ik ken paarden van dik in de 20 die heel hun leven nog nooit 1 zandkuur gehad hebben. En dan zijn er blijkbaar mensen die wel regelmatig netjes een zandkuur geven en toch hun paard bijna moeten afgeven aan zandkoliek (onlangs toch nog iemand hier op Bokt). Ik denk dat we er ook niet te spastisch over moeten doen. Het is een leuk preventiemiddel, maar geen medicijn of magisch supplement dat exact zoveel keer gebruikt moet worden en dan ben je altijd safe. Zo werkt het jammer genoeg niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:17

Heb de mijne ook nog geen zandkuur gegeven. Staat op lijnzaadolie als soort smeermiddel om zand af tevoren. Hij staat elke dag op een zandpaddock. Nu deze zomer ook ivm blessure. Geen koliek gehad nog. Zo ken ik ook pony's die het hele jaar rond op niet al te lang gras staan. Krijgen ook geen lijnzaadolie. Daar is ook nog nooit zandkoliek geweest.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:35

Met dit onderwerp zou ik zeggen "beter mee verlegen dan om verlegen". Oftewel, beter iets te vaak dan net een keer te laat. Zand is een sluipmoordenaar en psyllium geven kan geen kwaad, dus om nou te voorkomen dat je moet zeggen "had ik maar...." zou ik absoluut meerdere keren per jaar een kuurtje doen. Zo duur is het niet, en als ze het makkelijk eten doe je het gewoon bij je normale voerbeurt in en klaar ben je.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:50

Gini schreef:
Maar kom, er is hier toch geen 1 waarheid in. Ik ken paarden van dik in de 20 die heel hun leven nog nooit 1 zandkuur gehad hebben. En dan zijn er blijkbaar mensen die wel regelmatig netjes een zandkuur geven en toch hun paard bijna moeten afgeven aan zandkoliek (onlangs toch nog iemand hier op Bokt). Ik denk dat we er ook niet te spastisch over moeten doen. Het is een leuk preventiemiddel, maar geen medicijn of magisch supplement dat exact zoveel keer gebruikt moet worden en dan ben je altijd safe. Zo werkt het jammer genoeg niet.

Het is zeker wel een soort van medicijn, want klinieken geven het zeker in hoge hoeveelheden!!

Daarbij is mijn oudste 27 en heeft het ook nooit gehad voorheen. Ook op zand en gras gestaan etc. Net als de rest van 13, 21, 22 en 25.
Maar........ze krijgen bijv ook hooi of ruwvoer mixen en dat scheelt ook. Veel ruwvoer is weer beter dan veel hardvoer. En veel bewegen is weer beter dan weinig.
Maar ook al deze paarden hebben vroeger veel op stal gestaan.

En vroeger, dus toen ik klein was, gingen paarden meestal gewoon dood aan koliek en wist niemand wat voor soort koliek het was. Koliek was omkijken naar de buik, rollen, trappen naar de buik etc. Veearts kwam en dan stappen. Soms ging het goed, soms niet......

Met wat je nu weet, niks doen of maar 2x pj is een risico nemen dat niet meer nodig is. Zoiets noemen we ontwikkeling.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 16:06

superpony schreef:
kiki1976 schreef:

Zandopname heb je het hele jaar rond. Ook met ruwvoer komt er elke dag zand binnen. Je zou het hooi of kuil eens moeten afspoelen en opvangen.

In de zomer trekken ze soms wortels mee en weet wel dat paarden van mensen grond likken.

's Winters staan heel veel paarden op kleine zandpaddocks zonder eten en gaan ook likken en zoeken. of ze krijgen een pluk op de grond, of in een bak en alles valt ernaast.

Dat is mij bekend hoor, ik licht alleen iets toe dat je in bepaalde periode´s juist extra waakzaam moet zijn.
Zand is er altijd. We hebben hier ook bakken, daar zie je ook altijd wel wat inliggen.

Gini schreef:

ja zijn ook mensen die 100 zijn geworden en bijna heel hun leven hebben gerookt zonder longproblemen te krijgen, dat maakt roken nog niet veilig.
In de kliniek wordt dit zeer zeker wel gebruikt om zand uit de darmen te krijgen (dan wel in combi met bv paraffine).
Ben het met je eens dat het geen 100% garantie geeft dat ze geen zandkoliek kunnen krijgen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 19:17

kiki1976 schreef:
Gini schreef:

ja zijn ook mensen die 100 zijn geworden en bijna heel hun leven hebben gerookt zonder longproblemen te krijgen, dat maakt roken nog niet veilig.
In de kliniek wordt dit zeer zeker wel gebruikt om zand uit de darmen te krijgen (dan wel in combi met bv paraffine).
Ben het met je eens dat het geen 100% garantie geeft dat ze geen zandkoliek kunnen krijgen.

Dat iets in een kliniek aangeraden dan wel gebruikt wordt, maakt van iets nog geen medicijn. Psyllium is en blijft een voedingssupplement. Daarnaast hebben we het niet over paarden met al daadwerkelijke problemen, maar ter preventie bij gezonde paarden. En dan kun je gewoon niet zwart op wit stellen dat 2 keer per jaar een zandkuur geven te weinig is en dat je het minstens x aantal keer moet doen om safe te zijn. Ook een paard dat iedere maand een zandkuur krijgt, kan alsnog zandkoliek krijgen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 21:39

Gini schreef:
Dat iets in een kliniek aangeraden dan wel gebruikt wordt, maakt van iets nog geen medicijn. Psyllium is en blijft een voedingssupplement. Daarnaast hebben we het niet over paarden met al daadwerkelijke problemen, maar ter preventie bij gezonde paarden. En dan kun je gewoon niet zwart op wit stellen dat 2 keer per jaar een zandkuur geven te weinig is en dat je het minstens x aantal keer moet doen om safe te zijn. Ook een paard dat iedere maand een zandkuur krijgt, kan alsnog zandkoliek krijgen.

Ik beweer ook nergens dat het een medicijn is, dat maak jij ervan. Ik zeg alleen dat het in de kliniek wordt ingezet bij zandkoliek.
Nou ik ken diverse paarden die eerder zelden een zandkuur kregen en regelmatig koliek hadden ivm zand. Nu ze regelmatig een kuur krijgen nergens geen last meer van.
Ik zeg nergens dat dit een feit is, dat is mijn ervaring ermee.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 07:56

AnnieHorse,als eerste welkom hier op Bokt!

vanavond kom ik wel met mijn ervaringen over Psyllium husk van Pharmahorse.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 09:33

kiki1976 schreef:
Gini schreef:

Ik beweer ook nergens dat het een medicijn is, dat maak jij ervan. Ik zeg alleen dat het in de kliniek wordt ingezet bij zandkoliek.
Nou ik ken diverse paarden die eerder zelden een zandkuur kregen en regelmatig koliek hadden ivm zand. Nu ze regelmatig een kuur krijgen nergens geen last meer van.
Ik zeg nergens dat dit een feit is, dat is mijn ervaring ermee.

Nee, dat wordt een bericht boven jou gezegd waarin superpony aanhaalt dat het zeker wel een soort van medicijn is omdat het in klinieken gegeven wordt. Jij ging daaronder meteen verder over dat klinieken het zeker wel geven bij zandkoliek, dus ik denk dat het wel logisch is dat ik hier de abstractie maakte dat jij het op dat punt met superpony eens was. Als dat niet zo is, dan snap ik die zin van jou niet. Want ik heb ook nergens beweerd dat klinieken geen zandkuren toepassen.

Ach ja, kijk, als iemand wilt geloven dat er maar 1 juiste manier om zandkuren te geven, ga ik jullie niet tegenhouden. Ik geloof daar alleen niet in en denk dat het per paard en per situatie kan verschillen. Even goede vrienden verder. :)

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:07

Ik geef het hier nooit en de paarden zijn hier ook nooit ziek.
Het wordt erg gepromoot terwijl een goed gezond paard het echt niet nodig heeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:46

Gini, ik zeg een soort van medicijn, omdat het beter werkt dan andere middelen en er geen echte medicijnen zijn die beter werken op zand in de darmen. En dat het wel degelijk bewezen werking heeft in tegenstelling tot vele supplementen.

Blussum, knijp maar in je handen dan. Het kan altijd, overal, iedereen gebeuren. Het wordt gepromoot EN je kan de beelden zien van veel zand in de darmen. dat zijn echt geen grapjes.

Je kan het erop aan laten komen of met de kennis van NU anno 2020 proberen het te voorkomen. Elke arts zal het ook adviseren om het met regelmaat te geven terwijl ze daar niks aan verdienen.

Het kost geen drol in verhouding tot een zware koliek operatie.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:17

Ik had begrepen dat de darmen lui kunnen worden als je te vaak psyllium geeft.
Persoonlijk geef ik het hooguit twee keer per jaar als kuur en daarnaast geef ik ze regelmatig lijnzaad.
Wij hebben in 20 jaar nog geen duidelijk geval van zandkoliek gehad (wel koliek maar dan gas of verstopping wat over ging met buscopan). En onze paarden staan op zandpaddocks en weides met zandgrond.

Ik denk dat je zeker alert moet zijn op zandopname, want zandkoliek kan echt dramatische gevolgen hebben, maar dat het echt per individueel paard verschilt hoeveel last ze hebben van zand, en of het lichaam voldoende in staat is zelf het zand af te voeren.
Onze DA's zeggen dat beweging erg belangrijk is ter preventie. Daar kan ik me iets bij voorstellen.

Ik denk dat, als je echt zeker wilt weten dat al het zand af wordt gevoerd, je bij onduidelijke klachten die op zand kunnen wijzen (vage koliek, waterige mest) plus zand in de mest, beter de DA kan vragen het paard met paraffine te sonderen. Dat trekt het zand er wel uit, in ieder geval beter dan psyllium.

Verder nog een tip: bestel de psyllium niet bij een paardensupplementenleverancier maar bijvoorbeeld bij pit & pit. Veel goedkoper.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:23

superpony schreef:
Gini, ik zeg een soort van medicijn, omdat het beter werkt dan andere middelen en er geen echte medicijnen zijn die beter werken op zand in de darmen. En dat het wel degelijk bewezen werking heeft in tegenstelling tot vele supplementen.

Tuurlijk heeft het wel een werking, dat heb ik nooit betwist. Jij beweerde echter stellig dat twee keer per jaar echt veel te weinig is en dat een supplementenfabrikant die dat aanraadt niet weet waarover die het heeft. En daar ben ik het niet mee eens. Daar reageerde ik op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:02

Gini schreef:
superpony schreef:

Tuurlijk heeft het wel een werking, dat heb ik nooit betwist. Jij beweerde echter stellig dat twee keer per jaar echt veel te weinig is en dat een supplementenfabrikant die dat aanraadt niet weet waarover die het heeft. En daar ben ik het niet mee eens. Daar reageerde ik op.

Nee, dat weten ze ook niet. Het is een commerciele instelling en zijn geen artsen. Ook al beweren sommigen van wel of werken ze zogenaamd samen met artsen.
Overigens, waar artsen soms samenwerken gaat het vooral om geld en niet gedegen onderzoek, kennis en ervaring.

Ik vind het prima als mensen het niet geven. Teveel is inderdaad niet goed. Maar we weten anno 2020 gewoon dat paarden veel zand binnen krijgen en dat is een groot probleem. Zandkoliek kan echt een nare, pijnlijk dood veroorzaken.
9 van de 10 mensen weten niet eens waar een paard koliek door had.

Het is soms een verzameling zand van lange tijd en misschien gaan veel paarden al dood voor die tijd dat het wel echt een probleem geeft. Zoveel opties zijn mogelijk.

Ik ken iig de beelden van zand in darmen en dat is niet misselijk. Ook weet ik hoe klinieken ermee omgaan en dat vind ik veel belangrijker dan een commercieel bedrijf als pharmahorse die psyllium in een mooi potje voor veel teveel geld verkoopt.