Weten jullie wat dit kan zijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

N_N

Weten jullie wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 18:29

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hallo, vraagje, ik heb net een nieuw paard. Gisteren keek ik in de wei en had ze ineens een zwelling rechtsvoor, wat ze als eerst niet had . Het was niet echt warm en was eerder harder dan zacht. Liep niet kreupel .Dus dachten we aan een steek ofso .gekoed en gestapt. Vandaag was t al ietsjes minder, en nog steeds niet heel erg warm maar wel ietsjes . Dus weer gekoeld en gestapt. Nu denken we dat ze misschien zichzelf heeft gestoten , aangezien ze nieuw op stal staat en heel zenuwachtig is . Heb hier wat foto’s:
Laatst bijgewerkt door N_N op 01-05-20 18:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Simbaa

Re: Weten jullie wat dit kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:32

Je foto’s zijn niet zichtbaar :)

N_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 18:33

Simbaa schreef:
Je foto’s zijn niet zichtbaar :)

En nu ?

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:53

Lijkt op een schieffel

N_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 18:55

Ufurio4e schreef:
Lijkt op een schieffel

Dacht ik in eerste instantie ook aan maar t zit aan de buitenkant en is aardig groot en paard staat alleen dus kan geen trap hebben gehad?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:14

Nieuw paard, ook gekeurd? Hoe lang heb je haar? Is er iets veranderd in stalling, zijn ze de weide op gegaan?

Het kan iets onschuldigs zijn, maar ook een blessure, hoe loopt ze in zand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:31

Het kan van alles zijn. De mijne had ook een bult op de kogel, niet warmer eerder hard als zacht. Was eerst er niet kreupel van wss, maar later wel kreupel. Bleek een combi van atrose en een fragmentje (chipje) te zijn.

Als het niet na het weekend beter lijkt gwn even contact opnemen met de da. Het valt vast mee.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:33

Ik weet niet wat je bedoeld maar ik zie wel een bult op zijn pees zitten.

Als je m net hebt zou ik m snel terugbrengen...

N_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 19:38

RianneH schreef:
Nieuw paard, ook gekeurd? Hoe lang heb je haar? Is er iets veranderd in stalling, zijn ze de weide op gegaan?

Nee we hebben dr niet officieel laten keuren . Wel laten draven op harde en zachte en doorgestuurd naar m’n instructrice en die kon er niks aan zien . Was verder een gezond paard. Heb dr pas 3 dagen . En ze staat dus ook pas drie dagen op de nieuwe stal . Ja ze is op de wei gegaan

N_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 19:39

janderegelaa schreef:
Ik weet niet wat je bedoeld maar ik zie wel een bult op zijn pees zitten.

Als je m net hebt zou ik m snel terugbrengen...

Ik denk helaas dat dat niet gaat .. we hebben de pezen natuurlijk gecontroleerd maar daar zat niet echt een zwelling.

Marije_1997 schreef:
Het kan van alles zijn. De mijne had ook een bult op de kogel, niet warmer eerder hard als zacht. Was eerst er niet kreupel van wss, maar later wel kreupel. Bleek een combi van atrose en een fragmentje (chipje) te zijn.

Als het niet na het weekend beter lijkt gwn even contact opnemen met de da. Het valt vast mee.

Ja dat ga ik zeker doen . Bedankt
Laatst bijgewerkt door Apple op 02-05-20 11:34, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:42

N_N schreef:
Marije_1997 schreef:

Ja dat ga ik zeker doen . Bedankt

Jezelf vooral niet te druk maken. Dit heb ik wel gedaan, en dat is me best zwaar gevallen. Dierenartsen hebben er voor geleerd en kunnen je vast wel vertellen wat het is, als ze het niet "vertrouwen" dan gaan ze wel fotos/echo's maken en onderzoeken doen! Vaak valt het wel mee. Hopelijk is het niets ergs! Hou je iedereen wat op de hoogte in dit topic?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:46

Misschien aangetikt met achter. Is ze er gevoelig op als je er in knijpt? Indd even wachten of het snel afzakt en wat vervolgens belasting doet. Anders DA echo laten maken van de pees.

N_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 19:53

Marije_1997 schreef:
Jezelf vooral niet te druk maken. Dit heb ik wel gedaan, en dat is me best zwaar gevallen. Dierenartsen hebben er voor geleerd en kunnen je vast wel vertellen wat het is, als ze het niet "vertrouwen" dan gaan ze wel fotos/echo's maken en onderzoeken doen! Vaak valt het wel mee. Hopelijk is het niets ergs! Hou je iedereen wat op de hoogte in dit topic?

Ja dat klopt. Dankjewel . Ja dat zal ik zeker doen!!

Weidebloem schreef:
Misschien aangetikt met achter. Is ze er gevoelig op als je er in knijpt? Indd even wachten of het snel afzakt en wat vervolgens belasting doet. Anders DA echo laten maken van de pees.

Ja dat zou ook nog kunnen . Nee ze is niet gevoelig ( als ik er aan zit denk ze voetje op te tillen,) maar als ik er in knijp krijg ik geen reactie . Ja daarom.

RianneH schreef:

Nee we hebben dr niet officieel laten keuren . Wel laten draven op harde en zachte en doorgestuurd naar m’n instructrice en die kon er niks aan zien . Was verder een gezond paard. Heb dr pas 3 dagen . En ze staat dus ook pas drie dagen op de nieuwe stal . Ja ze is op de wei gegaan[/quote]
We hebben dr gelongeerd en liep zuiver . Niks aan te zien
Laatst bijgewerkt door Apple op 02-05-20 11:38, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:34

Hmm ik weet niet of t slim is geweest om dit paard te kopen zonder keuring. Op beide pezen zie je een verdikking. Linksvoor een vrijwel algehele verdikking en rechtvoor een plaatselijke verdikking.
En dit is dan nog buiten de bult die je nu is opgevallen....

Ik zou toch de dierenarts laten komen om dit te checken.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:42

Niet slim om iets te kopen zonder keuren, maar dat kun je niet meer terugdraaien.

Kan niks zijn, een blessure, einschuss, etc. Zou er wel een dierenarts naar laten kijken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:51

Als je het paard nu nog laat keuren, dan ben je al een stap verder. Eigenlijk altijd een paard keuren, zeker eentje met zulke benen. Want het lijkt of het andere been ook wat gevuld is.

N_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 23:06

Rambogirl schreef:
Hmm ik weet niet of t slim is geweest om dit paard te kopen zonder keuring. Op beide pezen zie je een verdikking. Linksvoor een vrijwel algehele verdikking en rechtvoor een plaatselijke verdikking.

Bedankt voor je reactie . Ze was twee jaartjes terug gekeurd en was goed , vandaar de keuze gemaakt om niet nog een x te keuren . Ik zal linksvoor in de gaten houden,

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 23:25

N_N schreef:
Rambogirl schreef:

Bedankt voor je reactie . Ze was twee jaartjes terug gekeurd en was goed , vandaar de keuze gemaakt om niet nog een x te keuren . Ik zal linksvoor in de gaten houden,

Dit wordt dan een harde les. Was het bij een handelaar? Dan kan hij nog wel terug na 3 dagen.

2 jaar...730 dagen waarin iets kan gebeuren. Een keuring geldt maar heel kort, bedenk dat bij je volgende paard alsjeblieft.

paardnmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 00:13

Die van mij had precies dezelfde zwelling, eerst niet kreupel van maar later wel licht onregelmatig. Ben toen direct naar de kliniek gegaan om foto’s te maken en te scannen.
Was bij mijn paard een ontsteking van de peesschede, als ik hem er langer op door had laten lopen was het een fikse blessure geworden.
Uiteindelijk heeft het alsnog maanden geduurd, heel lang bezig geweest met opbouwen via een schema. De eerste weken alleen maar gestapt.
Ik zou er niet te lang mee wachten om naar te laten kijken, als ik dat had gedaan was het einde sportcarrière geweest voor die van mij.

Het hoeft natuurlijk niet hetzelfde te zijn, maar de zwelling was bij mijn paard precies zo en die was er ook eerst niet onregelmatig van. DA denkt dat hij zich heeft aangetikt in de wei.

Miray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 00:42

Keuren wil niet altijd wat zeggen. Die van mij voor aankoop klinisch en röntgenologisch laten keuren. Op beide geen aanmerkingen en dus goedgekeurd. 6 dagen na aankoop werd ie ziek en flink ziek. Hij kwam er deels bovenop toch heel dat jaar liggen emmeren wat zijn gezondheid betreft. Dierenarts bezoekjes hier en daar. Zo’n jaar later na aankoop heeft hij het helaas niet gered. Ik vraag mij af of de keuringen wel zo fair waren, maar dat is achteraf.

Misschien heeft die van jou zichzelf aangetikt. Hij staat in een nieuwe omgeving, wie weet heeft hij beetje gek gedaan in de wei. Zou komende dagen rustig aan doen. Als ik de foto’s zie zou ik denken pezen. Daar hoeven ze niet altijd kreupel door te lopen. Mij is verteld in zo’n geval het beste op harde laten stappen en mocht het dan niet dunner zijn geworden eventueel een echo van laten maken om te kijken wat het precies is.

N_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 07:43

Femjo schreef:
Keuren wil niet altijd wat zeggen. Die van mij voor aankoop klinisch en röntgenologisch laten keuren. Op beide geen aanmerkingen en dus goedgekeurd. 6 dagen na aankoop werd ie ziek en flink ziek. Hij kwam er deels bovenop toch heel dat jaar liggen emmeren wat zijn gezondheid betreft. Dierenarts bezoekjes hier en daar. Zo’n jaar later na aankoop heeft hij het helaas niet gered. Ik vraag mij af of de keuringen wel zo fair waren, maar dat is achteraf.

Misschien heeft die van jou zichzelf aangetikt. Hij staat in een nieuwe omgeving, wie weet heeft hij beetje gek gedaan in de wei. Zou komende dagen rustig aan doen. Als ik de foto’s zie zou ik denken pezen. Daar hoeven ze niet altijd kreupel door te lopen. Mij is verteld in zo’n geval het beste op harde laten stappen en mocht het dan niet dunner zijn geworden eventueel een echo van laten maken om te kijken wat het precies is.

Ja daarom. Bedankt . Denk t ook gewoon gek gedaan in de wei en doe nu zo een drie maal daags stappen en koelen . Heeft verder er geen last aan maar houdt het natuurlijk we in de gaten

N_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 07:47

paardnmeisje schreef:
Die van mij had precies dezelfde zwelling, eerst niet kreupel van maar later wel licht onregelmatig. Ben toen direct naar de kliniek gegaan om foto’s te maken en te scannen.
Was bij mijn paard een ontsteking van de peesschede, als ik hem er langer op door had laten lopen was het een fikse blessure geworden.
Uiteindelijk heeft het alsnog maanden geduurd, heel lang bezig geweest met opbouwen via een schema. De eerste weken alleen maar gestapt.
Ik zou er niet te lang mee wachten om naar te laten kijken, als ik dat had gedaan was het einde sportcarrière geweest voor die van mij.

Het hoeft natuurlijk niet hetzelfde te zijn, maar de zwelling was bij mijn paard precies zo en die was er ook eerst niet onregelmatig van. DA denkt dat hij zich heeft aangetikt in de wei.

Ah oke . Ik heb dr hier nog niet gereden ..en wacht daar ook even mee. maar ik houdt het goed in de gaten . Doe nu 3x per dag koelen en stappen Mocht het niet minder zijn morgen kan ik altijd de da bellen

Sharel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 07:56

Lijkt op een peesblessure zwelling
Laatst bijgewerkt door Sharel op 02-05-20 08:02, in het totaal 2 keer bewerkt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 08:02

Ook aan de buitenkant kunnen ze zichzelf we aan tikken hoor. Met name als ze bijvoorbeeld na het rollen of liggen opstaan. Zie voor ook ijzers, heeft ze die achter ook?

Ik heb ook het idee dat idd beide benen wat overvuld zijn rondom de pezen. Meer dan stappen en koelen zou ik voor nu niet doen. Zelfs als de zwelling wel verdwijnt zou ik toch even een dierenarts laten kijken. Op een lichte beschadiging hoeven ze niet altijd meteen kreupel te lopen, maar dan heb je wel duidelijkheid over hoe of wat en kun je evt verdere schade voorkomen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 08:44

Keuring wil zeggen dat je een gezond paard koopt.
Ieder paard kan ziek of kreupel worden na aankoop, maar die verdikkingen van de pezen had dit paard al voor de aankoop.
Zo niet, dan zou ik je instructrice hartelijk bedanken dat ze je serieus nog steunt in de aankoop van een niet gekeurd paard en zelf die verdikkingen niet eens heeft gezien.
Verantwoording ligt verder natuurlijk bij de koper.