Supplement Spieren (opbouw & verzuring)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Supplement Spieren (opbouw & verzuring)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 15:22

Mijn merrie is eind januari in de lappenmand gekomen. Ze heeft tot half april niet echt gewerkt. Ze is wel in beweging gehouden, maar dit was voornamelijk stap en voornamelijk rechttoe rechtaan en buiten. Ze is begin april ingespoten in de achterknieën en sinds 2 weken mogen we weer rustig opbouwen.

Ze is super slap en moet echt weer sterker worden. Rust roest bij haar, dus we willen nu proberen haar weer voorzichtig terug op te pakken en sterker te maken, zodat ze ook beter in de rest van haar lichaam gaat zitten (stilstaan wordt ze alles behalve beter van).

Nu wil ik haar graag ondersteunen waar mogelijk.
Ze krijgt momenteel vitamine E, omdat in februari een tekort was gekomen uit de bloedtest. Selenium was ook aan de lage kant. Ze heeft 1 kuur van een product gehad waar beiden in zat via de DA. Nu krijgt ze alleen nog Vitamine E bij.

Ze is erg slap (vooral in stap, draf gaat beter) en merken dat ze ook best snel kan verzuren. Wat wel logisch is na zo'n lange tijd stilstaan. Ik heb gelukkig goede begeleiding (lesgeefster is ook fysio) die dit goed kan opmerken en nemen rustperiodes en niet te lang door.
Maar ik zou haar graag toch meer willen ondersteunen voor de spieropbouw, tegen verzuring. Naast de vitamine E die ze momenteel krijgt.

Heeft iemand hier goede tips en ervaringen van bepaalde supplementen?

dresjoepie

Re: Supplement Spieren (opbouw & verzuring)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:39

Neutradex is tegen verzuring wel prijzig

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:13

Ik heb goede ervaringen met Muscle Impuls van Superhorse.
Verder zou ik even een hoge dosis vit E blijven geven, evt afgewisseld met en zonder selenium.

Extra eiwitten kan ook helpen voor de spieren.

Heb je haar op PSSM laten testen?

Edit, ik heb ook eens naar neutradex gekeken, maar dat bevat vrij veel suikers, het werd mij afgeraden door mijn dierenarts.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 20:29

Bedankt voor jullie reactie!

Ze is niet op pssm getest. Ze is eind januari behandeld door een osteo en direct daarna wilde ze niet meer draven. Dus heeft lang stilgestaan en is ook anders gaan belasten merken we momenteel ook aan haar hoeven. Verder niet aan iets van spieren gedacht, al zijn de spierwaarden met algeheel bloedonderzoek wel meegenomen en die waren goed.

Selenium overvoeren begreep ik dat dat niet goed is? Ze had daar geen tekort van, maar was wel wat aan de ondergrens. Dus vandaar dat ik daar mee ben gestopt....

Jij hebt ervaring met pssm of niet? Heb jij nog tips voor goede vitamine E?

De andere dingen die je noemt ga ik eens bekijken, bedankt!

Hiervoor heb ik noot echt dit soort problemen gehad. Ook niet na een peesblessure. Begreep dat ze vaker wat slap kunnen worden na inspuiten. Ze is in beide knieën ingespoten achter.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:59

Ik ben al vrij lang aan het tobben met stijfheid, gevoelig lopen, etc...
Eerst vit E en selenium bij gaan geven, dat maakte wel wat verschil.
Later toch maar kreupelheidsonderzoek laten doen vanwege kort en gevoelig lopen, voeten op de foto...
Regelmatig kwam hij met koud vochtig weer eind van de dag bijna de paddock niet uit, zo stijf en gevoelig...
Toen ook PSSM laten testen en inderdaad positief op een variant van PSSM2...

Ik geef vit E capsules en olie.
Natuurlijke vit E werkt het beste.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:04

Magnesium ontspant spieren.. en ik voer subli atleet bij.. Maar die zit nu mooi in de spieren maar had ook geen "achterstand"

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:49

Als ik intensief train krijgen mijn paarden daarna een spuit van 50 ml Neutradex in de mond.
Dat het suiker bevat zal wel, paarden hebben hard moeten werken dus die verbranden ook veel. Geef het niet dagelijks, enkel als er echt intensief hard getraind is en dat doe je ook niet elke dag Vd week.

Verder geef ik elke dag omega 3.6.9 olie waar vit E in zit. Dat is de Excel EQ olie
Voor spier opbouw moet je eiwitrijke voeding geven. Verder bouw je die alleen op door meer te gaan werken met je paard

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 14:04

Ik heb ook altijd te kampen met een strak en stijf paard die snel verzuurd en slecht spieren opbouwt. Wat erg helpt bij ons tegen de stijfheid en opbouw is eiwit bijgeven. Via bulkpowders (hebben ze heel vaak korting) geef ik 50-100 gram erwteneiwitisolaat bij en wat magnesium. Als ik het twee weken niet geef dan gaat hij weer stug en als giraf door de bak heen. Geef ik het wel, heb ik hele fijne stukken in het rijden.
Die eiwitten geven geen energie overigens.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 14:14

Vanwege de PSSM bij mijn paard geef ik nu ook die eiwitten bij inderdaad.
En magnesium.

Popstra schreef:
Als ik intensief train krijgen mijn paarden daarna een spuit van 50 ml Neutradex in de mond.
Dat het suiker bevat zal wel, paarden hebben hard moeten werken dus die verbranden ook veel. Geef het niet dagelijks, enkel als er echt intensief hard getraind is en dat doe je ook niet elke dag Vd week.

Verder geef ik elke dag omega 3.6.9 olie waar vit E in zit. Dat is de Excel EQ olie
Voor spier opbouw moet je eiwitrijke voeding geven. Verder bouw je die alleen op door meer te gaan werken met je paard

Als je paard niet suikergevoelig is zal dat beetje suiker ook geen enkel probleem zijn als ze vol in het week staan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 17:56

Maar wat is hard werken. Ik doe veel stap om dr sterker te maken en wat draf. Maar met half uur, 20 minuten is het wel klaar omdat ze echt rustig moet opbouwen. Zijn die supplementen daar ook goed voor? Voor recreatie en echt start van opbouw? Vind dat wel lastig....

Bedankt voor de reacties trouwens! Wat ene keuze allemaal... Ik heb iig weer vitamine E bijbesteld in olie vorm om mee door te gaan. Nu de rest nog bekijken en bestellen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:04

Ik heb na een stilstand “Eggersmann Aminoral” bijgegeven ter ondersteuning. Ik citeer even wat ze daarover schrijven:
“Aanvullende voeding voor een gelijke spiergroei, zonder extra energievoorziening. Aminoral ondersteunt door de toevoeging van hoge kwaliteit, essentiële aminozuren zoals lysine en methionine de gezonde en stabiele ontwikkeling van soepele spieren. Het ondersteunt het behoud en de functie van het spierapparaat.”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:39

Ik heb mijn pony weer op de rit gekregen met Body builder van Je paard gezond & fit. Dat is alleen wel een complete balancer i.p.v. een supplement.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:42

Hoe oud is je merrie? Begin april ingespoten, is dit met een corticosteroïde en hyaluronzuur? Ik heb ervaring met een ouder paard met artrose zij krijgt Glucosamine

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:45

mellamoshan schreef:
Ik heb ook altijd te kampen met een strak en stijf paard die snel verzuurd en slecht spieren opbouwt. Wat erg helpt bij ons tegen de stijfheid en opbouw is eiwit bijgeven. Via bulkpowders (hebben ze heel vaak korting) geef ik 50-100 gram erwteneiwitisolaat bij en wat magnesium. Als ik het twee weken niet geef dan gaat hij weer stug en als giraf door de bak heen. Geef ik het wel, heb ik hele fijne stukken in het rijden.

heb je een merknaam voor mij?
Ik ben ook wat aan het zoeken naar suplementen voor het paard dat ik rijd. Die is ook heel snel stug en stijf. Ik ben benieuwd of het werkt bij deze merrie. En wil me graag hier even op inlezen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:57

Muscle impuls is ook wel echt een fijn supplement voor als je weer opstart om de spieren op weg te helpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:06

wat voor voer geef je verder dan?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:11

Ik geef mijn paarden na hard werken ook Neutradex, gewoon over muesli/brok heen.

Heb in mijn ponytijd een pony gehad die het dagelijks kreeg omdat hij constant wat verzuurde spieren had.

Ik heb er goede ervaringen mee, heb mijn pony er toen van zien opknappen.

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:26

Vitamine E Excellent van Pharmahorse, zit zowel vitamine E als Selenium in.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:27

Ik lees hier even mee :o.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:44

wemkelover schreef:
mellamoshan schreef:

heb je een merknaam voor mij?
Ik ben ook wat aan het zoeken naar suplementen voor het paard dat ik rijd. Die is ook heel snel stug en stijf. Ik ben benieuwd of het werkt bij deze merrie. En wil me graag hier even op inlezen.

In het pssm topic kan je hier veel over vinden, maar zeker ook geschikt voor alleen spieropbouw omdat het echt puur eiwit is en geen energie.
Let op wanneer je het besteld ze hebben heel vaak hoge korting ;)

https://www.bulkpowders.nl/erwteneiwitisolaat.html

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 21:00

_Lobke_ schreef:
Hoe oud is je merrie? Begin april ingespoten, is dit met een corticosteroïde en hyaluronzuur? Ik heb ervaring met een ouder paard met artrose zij krijgt Glucosamine

Ze is 17. Artrose heeft ze iig niet in de achterknieen. Ingespoten met pijnstillers (ontstekingsremmers?).

@ lukasje, die product info klinkt wel goed!

ellepel schreef:
wat voor voer geef je verder dan?

Ze krijgt safe & sound en subli zonder. Met lysine en Secreta voor dr luchtwegen/weerstand. Ik wilde oerbalans gaan geven of daily complete van vital. Maar wil ook niet teveel zooi erin gooien....

Vervelende is dat ik voor alles wel supplementen kan geven. Maar voor nu zijn spieren denk het belangrijkste.

Ik vind voer zo iets lastigs... Ook omdat ze super snel gestrest en heet wordt van spullen en ik dus ook niet veel durft te geven omdat ze dan helemaal snel nerveus is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 21:33

daarom denk ik dat je het lekker simpel moet houden.

hou het op de safe and sound
en verder niks.
als die vitamine E moet dan moet het, maar kijk even hoe het gaat als je zo sober mogelijk voert.?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:35

Ik zou wel naar een product kijken met extra eiwitten. Beide producten die je voert zijn laag in eiwitten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 21:29

Bedankt voor alle berichten!

Ik geef haar nu natuurlijke vitamine E en zit te twijfelen nog een supplement van horseflez (aminozuren) ga bijvoeren. Ik werd erop gewezen wel wat voorzichtig te zijn omdat ze nu ook op het gras gaat dus er al eiwit aan dr dieet wordt toegevoegd en ik niet teveel wil overvoeren...

Ze gaat momenteel aardig met het sterker worden. Ze is wel snel moe. Maar qua conditie is ze natuurlijk ook wat teruggegaan. We doen rustig aan.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 00:33

Ook even mijn ervaring erin meegeven : ik heb ook 2 jaar lang gezocht naar goede ondersteuning voor mijn grote slungel die wat iel bleef ondanks gericht trainen (had ook een fysieke terugslag gehad door medische redenen). Ik heb heel wat verschillende supplementen geprobeerd en allen zonder echt resultaat, tot ik een half jaar geleden muscle max van foran geprobeerd heb. Op 1 maand tijd (1 bus van 1 liter) was mijn paard warempel 'dubbel' zo breed! Hij word ook kort opgevolgd door de DA en ook die heeft onlangs bevestigd dat hij een pak sterker is geworden. Ik geef het in fases zeg maar, als ik in training een tandje bij ga steken geef ik 1 of 2 bussen en daarna stop ik weer een tijdje. Verder geef ik standaard na zware trainingen neutrolac van foran, is vergelijkbaar met de neutradex, tegen verzuring.

Afbeelding

Afbeelding