Mijn paarden komen volgende maand aan huis te staan, dus mijn lifetime-dream komt uit!
Nu wilde ik het qua voeren graag anders gaan doen dan wat ze nu in pension gewend zijn en ik was eigenlijk op zoek naar gewoon wat meningen hierover. Lijkt het je veel of juist weinig, een goede balans of zou je het anders doen?
Ik weet, voeren vooral door goed observeren: dat ga ik ook zeker doen! Zou alleen graag al wat algemene feedback op het “startplan” hebben.
Ter vergelijking: de huidige situatie (pension)
- paddock met inloopstal
- 1x per dag wordt de hooiruif gevuld met voordroog. Hier komt circa 30 kg in.
Ik voer zelf bij:
Yisca - 1kg pavo 18plus met 0,5 kg fibre beet (droog gewogen, wordt daarna geweekt) en een balancer (pavo vital)
Ninthe - 0,5 kg subli zonder en een balancer (pavo vital)
Yisca (KWPNer) is wat ouder en heeft een relatief slecht gebit. Het is een sensibel typje wat snel afvalt.
Ninthe (welsh pony) wordt snel te dik.
Resultaat voerbeleid huidige stal: Yisca ziet er goed uit, Ninthe kun je bijna rollen (ondanks arbeid)
Ik ben dus eigenlijk van plan om het straks thuis als volgt aan te gaan pakken (ze zullen thuis ook op een paddock komen, maar dan wel met een track om het hele perceel). Ik zal ze in het weideseizoen enkele uren per dag laten grazen.
Voerplan:
Ochtend: 10 kg hooi (onverpakt) in slowfeeders.
Yisca slobber van 18plus met fibrebeet, droog gewogen 1kg totaal.
Ninthe een handje subli zonder “voor de heb”.
Na mijn werk/rond 17:00:
Yisca een kwart 10L emmer hartig lucerne mix digest met een halve kg 18plus muesli en haar balancer.
Ninthe 0,5kg subli zonder en balancer
Avond: 12 kg hooi in slowfeeders.
Wanneer ze de wei op mogen zal dat van 17:00-21:00 zijn en dan zou ik savonds ipv 12kg,
8-10kg in de slowfeeders willen doen voor de nacht.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?