Dikke kroonranden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Madelief_wk

Dikke kroonranden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 12:26

Hoi hoi,

Mijn paard heeft al een tijdje last van dikke kroonranden waar je soms brokkeltjes vanaf kan halen. Soms zijn ook haar stralen aan de bovenkant van de hoef wat zacht, maar dan echt in een gleuf. Ik ben hiermee naar de dierenarts gegaan en die hebben er een biopt van genomen. Hier kwam uit dat het een soort ziekte was die het hornysyndroom heette. Nou was volgens de dierenarts het enige wat we eraan konden doen haar op een best hoge dosis prednison te zetten en het naarmate af te bouwen. Toen ze er een paar maanden op stond vond ik het niet veel beter worden en omdat prednison niet echt bevorderlijk is ben ik het helemaal gaan afbouwen. Ik heb met mijn hoefsmid afgesproken dat we er voorlopig niks aan doen en als het echt erger gaat worden we weer aan de bel gaan trekken. Ik heb al van alles geprobeerd van blauw spray, cavalor rotstraal spray tot hypozin niks lijkt van buiten af te helpen (de dierenarts zei ook al dat ik van alles erop kon smeren, maar dat het niet zou werken). Voor de kroonranden kreeg ik de tip om er handcreme op te smeren dit leek ook niet veel te doen. Nou is ze gisteren naar de hoefsmid geweest en vond hij het toch wat onrustig.Verder geeft ze tijdens het rijden en lopen niet aan dat ze er pijn aan heeft. Ik wil haar graag helpen en ik wil ook zeker dat ze geen pijn lijdt.

Hebben jullie nog gouden tips? Wat zou ik verder nog kunnen doen?

Alvast bedankt ennnnn ummm sorry voor dit lange bericht ;)

Madelief

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:58

Nu ben ik heel benieuwd naar een foto want ik heb hier echt nog nooit van gehoord :?

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 13:00

Pandora2 schreef:
Nu ben ik heel benieuwd naar een foto want ik heb hier echt nog nooit van gehoord :?

Ik heb nu geen recente foto, maar zal als ik vandaag naar stal ga een aantal foto's maken. Ik zit nu te wachten op een pakketje haha, nieuw dekje gekocht. Zal vanmiddag/vanavond een foto plaatsen!

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:11

Mag ik een foto want mij komt dit namelijk wel bekend voor.

Oeps niet gelezen dat jij het was madelief :o

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 13:13

BETUWE schreef:
Mag ik een foto want mij komt dit namelijk wel bekend voor

Anouk? Ben jij dit hahah? Ik zie in je beschrijving Kwinta, zaar en de rest staan :9

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:18

Madelief_wk schreef:
BETUWE schreef:
Mag ik een foto want mij komt dit namelijk wel bekend voor

Anouk? Ben jij dit hahah? Ik zie in je beschrijving Kwinta, zaar en de rest staan :9

Jaa ik ben het haha

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:26

Madelief_wk schreef:
Pandora2 schreef:

Ik heb nu geen recente foto, maar zal als ik vandaag naar stal ga een aantal foto's maken. Ik zit nu te wachten op een pakketje haha, nieuw dekje gekocht. Zal vanmiddag/vanavond een foto plaatsen!

Top. Bedankt ! :)

rien10

Re: Dikke kroonranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:30

Ik ken dikke kroonranden (het deel net boven de hoef, het behaarde deel) als vocht vasthouden bij een overbelaste voet/hoefgewricht.
Ik ken ook brokkelige kroonranden, (het benige deel) waarbij de hoef dan ook slecht uitgroeit.
Maar verdikking in het benige deel heb ik nog nooit gezien. Ik ben ook benieuwd naar foto's.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:15

Ik ben ook benieuwd naar foto's én naar meer informatie.
Hoe wordt je paard gehouden en wat krijgt hij van voeding en beweging?

Mijn paarden hebben bv cpl, hier zie ik een groot verschil in de voeding, als ze bv enkel voordroog krijgen vs enkel hooi,of als ze veel krachtvoer krijgen vs een vitaminebrok, etc...

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 22:14

Hier heb ik wat foto's gisteravond vergeten te plaatsen! Hopelijk hebben jullie hier iets aan. En misschien wel tips.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:15

Ik zie niks

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 22:17

Ik had nog niet op save gedrukt. Ben nog niet heel bekend met bokt :D . dus nu als het goed is wel foto's !!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:17

Nope.

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 22:20

Ik weet niet of jullie de foto's kunnen zien. Het lukt niet helemaal. Ik heb op save gedrukt en daarna geplatst maar het lijkt niets te doen???

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:22

Madelief_wk schreef:
Ik weet niet of jullie de foto's kunnen zien. Het lukt niet helemaal. Ik heb op save gedrukt en daarna geplatst maar het lijkt niets te doen???

Madelief app ze maar naar mij ik plaats ze wel

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 22:27

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit was het voordat het echt begon te groeien

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 22:27

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo ziet het er op dit moment uit.

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 22:30

Duhelo schreef:
Ik ben ook benieuwd naar foto's én naar meer informatie.
Hoe wordt je paard gehouden en wat krijgt hij van voeding en beweging?

Mijn paarden hebben bv cpl, hier zie ik een groot verschil in de voeding, als ze bv enkel voordroog krijgen vs enkel hooi,of als ze veel krachtvoer krijgen vs een vitaminebrok, etc...

Ik rijd mijn paard rond de 4-5 keer per week. Nu rijd ik haar om de dag en soms 2/3 dagen achter elkaar. Ze komt lekker buiten en staat nu weer lekker op de wei. Ze krijgt twee keer per dag hooi en in de winter voer ik haar luzerne tussen de middag bij. Ze krijgt in de ochtend en avond een schep brok. Na het rijden krijgt ze een schep musli van pavo de meest normale in de bruine zak.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:42

Is het hetzelfde als straalkanker? Dat zou kunnen helpen om gerichter te kunnen zoeken voor een behandeling

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 22:42

SilvanoN schreef:
Is het hetzelfde als straalkanker? Dat zou kunnen helpen om gerichter te kunnen zoeken voor een behandeling

De dierenarts zei dat het geen straalkanker was.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:51

Los van de aandoening zie ik heel veel verbetering mogelijk bij deze hoeven.

Hoe is de leefomstandigheid en dieet?

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 22:53

Duhelo schreef:
Los van de aandoening zie ik heel veel verbetering mogelijk bij deze hoeven.

Hoe is de leefomstandigheid en dieet?

Ze staat in de winter best veel op stal en komt ongeveer 2/3 uurtjes buiten (paddock/ stapmolen) soms nog iets meer als ik haar verder zelf nog buiten zet. In de zomer komt ze vanaf 9 uur tm ongeveer een uurtje of 5 op de wei. Dit zijn ze nu nog aan het opbouwen. Ze staat op stro verder.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 22:56

Het lijkt mij een overhoef. ik zie ook een scheur in de kroonrand. Ik weet niet wie je dierenarts is maar ik zou als ik je mag adviseren de foto's toch even doorsturen naar een goede kliniek of naar van Nassau. Ik vind de voeten ook niet zo best beslagen.
http://hoofcare.nl/hoefproblemen/overhoef/

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 23:03

tjiftjaf schreef:
Het lijkt mij een overhoef. ik zie ook een scheur in de kroonrand. Ik weet niet wie je dierenarts is maar ik zou als ik je mag adviseren de foto's toch even doorsturen naar een goede kliniek of naar van Nassau. Ik vind de voeten ook niet zo best beslagen.
http://hoofcare.nl/hoefproblemen/overhoef/

Jeetje dat zit er wel heftig uit op de botten. Mijn paard loopt er alleen niet kreupel op verder. Ze struikelt soms wel over haar eigen benen. Misschien toch een soort teken van pijn dan? Zou je mij kunnen vertellen wat er beter kan aan het beslag. Ik heb verder niet heel veel verstand van hoeven, maar vond zelf al dat ze wat achterover stond. Zou zonder ijzer beter zijn?

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 23:08

Ik ben geen hoefsmid maar het lijkt mij dat de hoefballen te weinig ruimte hebben. De hoef moet wanneer het op de grond komt uitwaaieren. Doordat de takken van de ijzers nauw zijn kan de voet de druk niet kwijt. Misschien is dat de reden dat de voeten scheuren en extra hoorn aanmaken.