Bokbenig veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Meussen

Bokbenig veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 15:58

Afbeelding
Hallo mensen,

Heeft iemand hier ervaring met bokbenigheid van een veulen? Ik maak me zorgen om ons veulen, heb contact met dierenarts gehad en klinieken. Echter zeggen allemaal wat anders. De 1 zegt komt goed met de tijd niets aan doen. Een anders zegt 3 dagen gips en 3 dagen spalken en de laatste zegt dit gaat niet vanzelf weg, spalken en als laatste opereren!!

Ik weet geen raad, veulen is 13 dagen oud. De duidelijkste foto staat in volgende reactie van mij
Laatst bijgewerkt door Meussen op 22-04-20 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 16:02

Heel veel veulens kunnen hun benen niet helemaal strekken. Alleen in heel extreme gevallen moet je spalken en opereren, maar dit ziet er als 'gewoon een beetje strakke pezen' uit en komt dus in verreweg de meeste gevallen gewoon goed.
Staat het veulen wel gewoon met de achterkant van de hoef op de grond? Maw, staan alleen de knieën een beetje hol?
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 22-04-20 16:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Meussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 16:02

Afbeelding
Afbeelding

Meussen

Re: Bokbenig veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 16:05

Achtervoetjes staan gewoon op de grond, voren ook overigens

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:19

Lijkt mij gewoon slap, veulen benen trekken vaak nog wel bij. Bij twijfel dierenarts misschien even laten kjijken

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:29

zazaza schreef:
Lijkt mij gewoon slap, veulen benen trekken vaak nog wel bij. Bij twijfel dierenarts misschien even laten kjijken

ja ze heeft meerdere mensen geraadpleegt.

Ik denk dat het wel goed komt. Heb krommere veulentjes gezien.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:37

Beweging is de kunst. Lekker buiten, lekker veel laten lopen. Vaak trekt het dan echt wel recht

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:02

Lopen, lopen, lopen....
Ik zou verder even afwachten, heb het wel eens erger gezien - wat toch weer goed kwam.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:05

En anders gewoon opereren. Das zo gepiept en op latere leeftijd veel minder problemen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:30

Kendra schreef:
Lopen, lopen, lopen....
Ik zou verder even afwachten, heb het wel eens erger gezien - wat toch weer goed kwam.

Juist niet te veel beweging, dan worden ze moe. Beter half uurtje naar buiten, even rennen en dan weer naar binnen. En dat 3 keer per dag + een vitaminespuit van de DA.

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:52

Dit Valt nog mee hoor. Hebben veel ergere gehad. Lekker in de wei laten lopen dat ie de kans krijgt om de benen te strekken. Komt vanzelf goed

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:18

Wat janderegelaa zegt, dat advies kregen we hier ook bij een veulen met kromme benen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:52

Persoonlijk vind ik het ook wel meevallen. Lekker naar buiten zodat ze veel kunnen lopen. Als ze moe zijn, stoppen ze daar vanzelf mee en nemen ze hun rust wel. Verwacht zeker wel dat het goed komt, zonder allerlei medische ingrepen.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:57

Als je een echt scheef veulen wil zien, dan moet je SchEefje hier op Bokt eens opzoeken. En dat is vrijwel helemaal goedgekomen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:22

Je kunt bij een mak veulen zelf enkele keren per dag fysio doen. Dus hoefje beet pakken en door druk op de voorknie, het beentje zo recht mogelijk maken.
Soms kan de smid nog helpen, met een plak schoentje met verlenging, zodat hij meer gedwongen wordt in de juiste stand te staan.
Als ze jong zijn, rekken ze absoluut nog wel mee. Maar wel goed om het zo snel mogelijk te corrigeren. Als hij langdurig zijn gewrichten op deze aparte manier belast, krijg je daar toch schade en blijvende problemen van.
Op enkele dagen leeftijd kun je ze er nog voor behandelen met iets wat de benen makkelijker laat strekken, daar is jouw veulen helaas te oud voor.

Edit:
Ik lees dat mensen dit veulen slap vinden, dat is hij zeker niet! Een slap veulen loopt met de kogeltjes plat op de grond. Dit veulen heeft juist iets te strakke buigpezen, waardoor hij niet helemaal kan strekken in de voorknie.

joepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 21:49

Taping kan heel mooi ondersteunen hierbij.
Kinesiotape fixeert niet maar kan hierbij corrigeren

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:12

Hoe gaat het nu met het veulen?

Mijn gevoel zegt dat dit vanzelf weer goed komt. Soms liggen ze raar opgevouwen in de buik en duurt het uitvouwen wat langer. Echter dat is puur gevoel, ik ben geen veearts.

SchEefje was inderdaad wel heel erg scheef. Daarbij had ik niet verwacht dat het helemaal goed zou komen, gelukkig zat ik er naast.

Meussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 22:16

Het gaat op zich goed, ik zie alleen niet veel veranderen. Ik heb 4 mei afspraak bij kliniek helaas. Als het dan nog niet verbeterd moeten ze helaas daarheen. Ik ben bang dat ik over 4 maanden spijt heb als ik nu niet ga en dan denk had ik maar. Soms ziet t in ochtend beter uit, maar hij heeft nog steeds knikkende knieën na 10 min wei. Foto is in ochtend, kaarsrecht nog steeds niet

Meussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 22:18

Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:28

Meussen schreef:
Het gaat op zich goed, ik zie alleen niet veel veranderen. Ik heb 4 mei afspraak bij kliniek helaas. Als het dan nog niet verbeterd moeten ze helaas daarheen. Ik ben bang dat ik over 4 maanden spijt heb als ik nu niet ga en dan denk had ik maar. Soms ziet t in ochtend beter uit, maar hij heeft nog steeds knikkende knieën na 10 min wei. Foto is in ochtend, kaarsrecht nog steeds niet

Jij ziet je veulen dagelijks en hoe oud is die nu? Ik heb het idee dat je wonderen verwacht in te weinig tijd

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:29

Ik zou de vraag voorleggen bij equitom ( een van de beste artsen in mijn ogen en bij vele anderen ).

Meussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 22:31

Laat het nou net zo zijn dat hij maandag naar equitom gaat!!! Paddington is nu bijna 3 weken. Tom zei vorige week dat dit niet vanzelf goed zou komen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:32

Als ik goed heb geteld, is het veulen nu 19 dagen oud.
En als ik naar mijn gevoel luister en kijk wat ik in de praktijk heb gezien, gaat dit echt helemaal goed komen.
Krijg je de beentjes als je er aan beweegt helemaal gestrekt in de knieen? En zie je in vergelijkging tot een week geleden verbetering?
Ik wil je niet bang maken maar bij een operatie heb je altijd het risico op infectie. Ik herinner me een Cream on Top veulen hier op bokt dat ook voor standcorrectie onder het mes is gegaan maar helaas een infectie er overheen kreeg en daarom uiteindelijk is ingeslapen. Wel iets om in je afweging mee te nemen.

Meussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 22:39

Ze starten maandag eerst met spalkjes, mocht dat niet werken gaan ze inderdaad opereren. Ik vind het ook allemaal niks, had ook liever een baby met niets. Maar wil ik hem ook niet krom laten opgroeien terwijl ik iets had kunnen doen. Dit is voor ons ook nieuw, het 1e veulen van mijn merrie die ik met 6 weken oud heb gekocht. Ik zou hem voor geen goud weg doen maar wil hem wel eens kans geven op een goede start zonder straks te moeten zeggen ja helaas nu ben je niet meer te helpen. Ik ben geen arts en ik denk dat ik graag verbetering zie maar mij dat ook verbeeld juist omdat ik t wil zien. Ik heb er geen verstand van om.te kunnen inzien of t beter is of niet. Strekken kan ik het ja, maar als hij zelf erop staat wiebelt hij erop

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:45

De keuze maak je uiteindelijk zelf natuurlijk. Maar als je de beentjes zelf met je eigen handen helemaal kan strekken in de knieen dan is het mijns inziens een kwestie van tijd dat het goed gaat komen. Door het lopen en het toenemende gewicht van het veulen zul je zien dat het steeds wat verbetert. Maar zoiets moet je durven de tijd te geven. Ik heb ze wel veel erger gezien die helemaal vanzelf goed zijn gekomen.
Heb je geen bevriende, ervaren fokker die je vertrouwt? Dat je die eens om een mening vraagt?
En niks ten nadele van Tom Marien, echt niet, maar ook chirurgen kijken vanuit hun eigen optiek en refentiekader naar aangeboden patienten.