Paard 40 graden koorts, spierbevangen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Afwezig

Paard 40 graden koorts, spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 22:37

Hoi,

Vanmiddag mijn 8 jarige Friese ruin (M1) gereden en merkte dat hij anders liep dan normaal. Vooral linksom in galop, alsof hij zijn binnen achterbeen extra afwikkelde?! Zo kende ik hem niet. Dus op het harde aan de losse longe laten draven en indd niet helemaal rad. Dit was tegen etenstijd.

Vanavond rond 20:00 uur opnieuw los gelongeerd in de cirkel op het zand en liep echt onregelmatig. Dus een stuk slechter dan vanmiddag. (Opeens?!)

Paard oogt verder fit, eet, mest goed maar zijn temperatuur was 39.3 en op een ander thermometer 39.1. :oo
DA gebeld had 40 graden gemeten, verder oogde hij nog steeds fit, niet gevoelig op de hoeven, slijmvliezen, ogen neus, tandvlees waren allemaal prima.

DA verwacht spierbevangen en heeft metacam injectie gegeven. Morgen zal ik naar de praktijk bellen en een afspraak maken om bloed te laten afnemen om de eiwitten uit de spieren te laten controleren.

Extra informatie; Sinds aug 2019 tijdelijk gestopt met rijden ivm mijn zwangerschap. Tot begin februari fanatiek gelongeerd om in conditie te houden. Begin maart het longeren weer opgepakt (16 feb bevallen) en sinds 3 (?) weken aan het rijden aan het opbouwen zo’n 3/4x per week max 25 min per keer. Sinds vorige week staan ze op de wei, dit wordt langzaam opgebouwd. Nu twee uur per dag. Verder staat hij op stro, krijgt twee keer per dag hooi en twee keer per dag een kwart schep per keer friezenbrok. En na een training eventueel een bodempje muslie.

Ik schrik er voornamelijk van, als iemand zuinig is op haar paard ben ik het wel. :=

Wie herkent dit?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard 40 graden koorts, spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:48

Ik herken dit niet als spierbevangen. Wat dan wel weet ik ook niet. Accuut spierbevangen wil een paard liever niet lopen, gaat zwalken en zweten.

3103dana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:50

Ik denk niet dat dit spierbevangen is!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:51

40 graden koorts is iets om heel goed in de gaten te houden. Zit toch iets achter wat dat veroorzaakt en als deze da denkt spierbevangen zou ik zeker morgen nog een ander laten komen. Bloed trekken op virus /bacterie ook doen.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:27

Op welke manier liep hij onregelmatig en slecht? Zwakker, zwalkender, of specifiek met dat achterbeen oid? Vooral achterhand of ook voor? Misschien zijn dat nog dingen die anderen kunnen helpen kijken of ze jouw verhaal herkennen. Sterkte in elk geval!

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:32

Klinkt niet als spierbevangen. Bij spierbevangen willen ze niet meet lopen. Die van mij ging platliggen en deed helemaal niks meer! Spieren kei en keihard. Hij liep daarvoor niet kreupel maar wel stijf, kon amper z'n benen buigen. Dit lijkt mij iets anders

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 00:21

Wat is friezenbrok?
Ik krijg direct kriebels bij dat soort benamingen; helemaal als bij even googlen al eerste dit staat:
Citaat:
De Friesche Brok is samengesteld uit vooral koolhydraat rijke granen en verrijkt met oliën o.a. uit lijnzaad en sojaolie

Kortom; staat stijf van de granen: -> = suiker/koolydraten. En dat moeten ze nou net niet hebben.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 04:07

Zou denk ik eerder aan hoefbevangem denken dan aan spierbevangen, maar eigenlijk is er zo weinig zinnigs over te vertellen. Kan echt van alles zijn..

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 06:14

Bedankt voor de reacties.
Ik zal dadelijk zijn temperatuur weer meten. En een afspraak maken voor het bloed onderzoek.

Lindsey_99 schreef:
Wat is friezenbrok?
Ik krijg direct kriebels bij dat soort benamingen; helemaal als bij even googlen al eerste dit staat:
Citaat:
De Friesche Brok is samengesteld uit vooral koolhydraat rijke granen en verrijkt met oliën o.a. uit lijnzaad en sojaolie

Kortom; staat stijf van de granen: -> = suiker/koolydraten. En dat moeten ze nou net niet hebben.

Hij wordt in de volksmond friezenbrok genoemd, het is Efficiënt van Voermeesters.
https://www.voermeesters.nl/onze-produc ... cient.aspx

Juist op de website staat weinig suikers etc.. dus daar vertrouw ik op.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:17

Zo laag is de suiker/zetmeelverhouding niet in Voermeesters Efficiënt. Suiker 6.4 zetmeel 14.9, samen altijd nog 21.3

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:22

Kan er niet een hoefzweer zitten? Hier ook een keer meegemaakt. Dag 1 niet helemaal rad, dag 2 duidelijk slecht en lichte koorts, maar niet gevoelig op de hoeven. Paar dagen later brak de zweer door de kroonrand.

Zijn de hoeven warm, voel je pulsatie in de koten?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:24

Nergens een dik been of gewrichten?
Hebben jullie veel teken in de buurt?
Niet ergens een klein wondje (on)opgemerkt?
Als er niets uit het standaard bloed onderzoek komt, zou ik voor de zekerheid ook op tekenziekten laten onderzoeken. Ook al zit je in een regio waar het niet vaak voorkomt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:54

Gevoelig op de hoeven schrijf je? Niet hoefbevangen Ipv spierbevangen?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:09

Citaat:
Hij wordt in de volksmond friezenbrok genoemd, het is Efficiënt van Voermeesters.
https://www.voermeesters.nl/onze-produc ... cient.aspx

Juist op de website staat weinig suikers etc.. dus daar vertrouw ik op.

Pas ermee op. Zo laag is het niet. Teksten op we sites geven vaak de illusie dat het gezond is. Terwijl er veel zetmeel in zit!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:17

Ik denk ook niet aan spierbevangen.
Mijn paardje heeft al jaren een paar keer per jaar onverklaarbare koortsopstoten en ik zie het in eerste instantie aan zijn manier van lopen.
Zeker bij 39+ wordt hij echt stijf en kreupel.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:21

Niet om je bang te maken, maar ik heb toevallig laatst een verhaal gehoord van een Fries die tijdens het rijden ook niet helemaal liep zoals normaal. Deze voelde ook koortsig aan. Ruiter is afgestapt en water gaan halen om hem wat af te koelen.

5 minuten later was het paard helaas overleden aan een gescheurde aorta. Volgens de desbetreffende dierenarts komt dit vaker voor in bepaalde lijnen van Friezen.

Het kan natuurlijk ook heel iets heel anders zijn hoor, maar ik wilde dit verhaal toch voor de zekerheid meegeven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:05

Misschien ook meteen van het gras afhalen want de koude nachten in combinatie met stralende zon veroorzaakt een giga hoge suikerwaarde . Dus je schrijft sinds twee weken op de weide, nu slecht lopen, hoefbevangen . Voel aan haar kootholtes , voel je daar de hartslag pulseren en zijn één of meerdere hoeven warmer, direct bellen voor medicatie en niet op gras.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:19

Mijn merrie heeft een paar jaar geleden vastgelegen en heeft zo 's nachts lopen vechten om los te komen. Ze is hierdoor spierbevangen geraakt. Ze had heel donkere urine, koorts en kon bijna niet lopen. Ze was vreselijk stijf en de spieren waren super hard en trilden.
Ze moest met een warme deken op, op stal blijven en rusten. Ze heeft metacam gekregen toen meerdere keren per dag, maar ze bleef zo pijnlijk. Het heeft wel even geduurd voordat ze helemaal soepel en pijnvrij was.

Dit was al een poosje later en veel beter.
https://www.facebook.com/daphne.vanerven/videos/vb.1494013611/10206594697374839/?type=3

De spieren bij mijn pony waren keihard en lopen kon ze in het begin niet. Misschien toch iets anders bij jou paard. Mijn pony was echt een zielig hoopje. Een bloedje trekken kan nooit kwaad. Het kan ook een infectie zijn ergens.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 10:30

Update: mijn DA is net geweest, temperatuur was weer goed (zijn normale waarde van 37.4)

Hij oogde super fris en liep een stuk zuiverder, heeft natuurlijk wel metacam op.. maar nu een flinke vochtbult in zijn lies / peniskoker. En zeer gevoelig in zijn lies. Vermoedelijk een flinke glijer in de wei gemaakt of iets daar verrekt/geblesseerd.

Ook bloed afgenomen die uitslag krijg ik vanmiddag.

MarjanB schreef:
Gevoelig op de hoeven schrijf je? Niet hoefbevangen Ipv spierbevangen?

Niet gevoelig, schreef ik dat hij wel gevoelig was? Sorry hij was niet gevoelig op zijn hoeven.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:36

Oh goedemorgen, ik had t woordje niet, niet gezien..

Kan hij van zo'n uitglijer ook koorts krijgen dan?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:40

Vaak als paarden zonder aanwijsbare oorzaak ineens stokkreupel zijn, is het een hoefzweer. Toevallig nog vorige week gehad. Dik en warm achterbeen en onregelmatig, tien minuten later niet meer erop willen staan zo pijnlijk. Daar is een flinke zweer uitgekomen.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:51

mylittlejoy schreef:
Vaak als paarden zonder aanwijsbare oorzaak ineens stokkreupel zijn, is het een hoefzweer. Toevallig nog vorige week gehad. Dik en warm achterbeen en onregelmatig, tien minuten later niet meer erop willen staan zo pijnlijk. Daar is een flinke zweer uitgekomen.

Zegt ook niet altijd iets... Mijn paard is op dit moment kreupel, alle benen niet warm en niet dik maar zonder pijnstilling liep hij op 3 benen... Nogsteeds geen oorzaak kunnen vinden. Afwachten wat een week matacam gaat doen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:05

Ts, die glijder kan volgens mij geen koorts veroorzaken, heb je de weidegang opgebouwd ? En zou er, zolang je geen oorzaak hebt daar uit voorzorg toch heel voorzichtig zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:08

Wanneer is hij gecastreerd?
Mijn haflinger had 4 jaar na zijn castratie ineens een dikke lies en flink koorts en bleek een flinke chronische ontsteking van de zaadstreng te hebben, met een flink abces erbij.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 11:31

Bedankt voor alle reacties..
Ik reageer via de laptop later uitgebreider.

DA belde net met bloeduitslagen:
Spieren: goed
Nieren: goed
Lever: goed
Wel wat ontstekingswaarde gevonden, daarvoor krijgt hij extra antibiotica.

bigone schreef:
Ts, die glijder kan volgens mij geen koorts veroorzaken, heb je de weidegang opgebouwd ? En zou er, zolang je geen oorzaak hebt daar uit voorzorg toch heel voorzichtig zijn.

Weidegang wordt ook heel netjes opgebouwd.

Marije_jiplover schreef:
Wanneer is hij gecastreerd?
Mijn haflinger had 4 jaar na zijn castratie ineens een dikke lies en flink koorts en bleek een flinke chronische ontsteking van de zaadstreng te hebben, met een flink abces erbij.

6 jaar geleden. Dus lijkt me niet, maar jouw verhaal zal ik wel even in mijn achterhoofd houden.