Bloed uit de kling van merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Rebecca

Bloed uit de kling van merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 21:32

:wave:

Hallo!

Omdat ik me toch wel een beetje zorgen maak over wat dit kan veroorzaken hoop ik hier ervaringsdeskundigen te vinden.

Mijn 9 jarige tinkermerrie 'lekt' sinds vannacht/vanmorgen bloed uit haar kling/vulva.
Vanmorgen bij het schoonmaken van haar stal viel me op dat er een stuk stro best wel behoorlijk onder het bloed zat.
Vreemd, want bij het in de wei zetten was me niets bijzonders opgevallen aan de pony zelf. Toch maar even gaan kijken en ik kon zo op het eerste gezicht niets vinden. Ze is actief, (over)actief aan het weiden, oplettend, niet warm, gewoon prima in orde.

Later op de dag nog een keer gekeken en toen kwam ik er achter dat er druppeltjes bloed (redelijk constant) uit de kling lekken. Er zit ook bloed in de staart en aan haar bil (zal van het liggen zijn). Nu vanavond was ze nog steeds aan het bloeden. Niets wijst op uitwendig letsel, vulva is niets dikker dan normaal.

Als ik een beetje google kan het natuurlijk van alles zijn, van tumoren tot geknapte aders.
Is er iemand die zo'n zelfde soort situatie heeft meegemaakt en hoe is dat bij jouw paard verlopen?

PS: Mocht het morgen nog steeds bloeden of erger worden neem ik natuurlijk contact op met de dierenarts.

belle_boef

Re: Bloed uit de kling van merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:34

Ik geloof dat ik de DA had gebeld voor overleg en niet de hele dag ging afwachten.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:35

Ehm? Is dit serieus? Ik zou echt wel de DA bellen. Persoonlijk had ik echt niet afgewacht en dan ook nog eerst een berichtje op Bokt zetten
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 21-04-20 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:39

Bel je dierenarts! Bloed kan van alles betekenen, van een onschuldig klein iets tot een enorme bloeding. Een internetforum kan je hier echt niet mee helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:40

Dat je het na één keer een beetje bloed even aankijkt is volkomen normaal. Dat je het een dag gewoon laat bloeden vind ik volkomen abnormaal.
Hoezo heb je de dierenarts nog niet gebeld?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:40

Zou toch maar bellen. Het kan zelfs door een val komen. Sommigen tonen zo weinig en kunnen van binnen toch flinke schade hebben.

Bloed in stal, staart en druppels uit vulva?
Morgen meteen bellen.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:45

Voor het zelfde geld is er vannacht iemand langs geweest en heeft die de merrie gepenetreerd met een stok o.i.d. Ik zou morgenochtend zeker meteen de dierenarts bellen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:51

Kan een geknapt adertje zijn.
Heeft mijn merrie gehad,meerdere dagen wat licht bloed verlies gehad.
Kwam volgens de veearts wel eens voor. Maar dat was echt minimaal.
Heeft een dag of 4 geduurd meen ik en toen was het ovee.
Neem in elk geval haar temperatuur even op en morgenvroeg je veearts even bellen voor advies?

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:55

Ik zou meteen even bellen als ik jou was. Misschien kun je telefonisch alvast met hem overleggen of het tot morgen kan wachten of niet. Persoonlijk zou ik me er niet prettig bij voelen als het de hele dag al druppelt. Vragen kan altijd toch?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 22:08

Zoals ik al zei, ze is verder helemaal in orde. Ik ga niet 's avonds laat de dierenarts bellen terwijl de pony op het bloeden na helemaal in orde is. Ze eet, ze drinkt, ze heeft geen koorts, temperatuur is prima, ze ziet er niet ziek uit.

Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ze niet is lastig gevallen door vreemde mensen of gepenetreerd is, ze staat namelijk bij mij aan huis. Ik hou haar nauwlettend in de gaten en mocht er iets veranderen bel ik natuurlijk de dierenarts.

En voor de mensen die niet goed hebben gelezen. Vanmorgen heb ik bloed in de stal gezien. Vanmorgen bij het onderzoeken van de pony was niets te zien. Eind van de middag zag ik bloed aan haar staart, vanavond bij het op stal zetten zag ik bloed druppelen. Niet teveel opblazen jongens, kom.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:14

Oké.. dan zou ik gewoon je eigen plan trekken.

Je wou advies. Maar je vindt dat we te heftig reageren. Wat uiteraard kan zo vanaf een scherm... maar verwacht dan ook niet meteen het advies wat je had willen horen. Vind het dan nog steeds raar, ik heb wel goed gelezen en ben nog steeds van mening dat een belletje DA Makkelijk gedaan was.

Jee we zijn geen dierenarts.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 22:23

Knert schreef:

Je wou advies. Maar je vindt dat we te heftig reageren. Wat uiteraard kan zo vanaf een scherm... maar verwacht dan ook niet meteen het advies wat je had willen horen. Vind het dan nog steeds raar, ik heb wel goed gelezen en ben nog steeds van mening dat een belletje DA Makkelijk gedaan was.

Volgens mij was mijn vraag: "Is er iemand die zo'n zelfde soort situatie heeft meegemaakt en hoe is dat bij jouw paard verlopen?"
Ik vraag niet 'moet ik nu de dierenarts bellen?' want die afweging heb ik volgens mij zelf al gemaakt.

Ellepel reageert ook daadwerkelijk op mijn vraag, daar kan ik wat mee.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:29

Vermoedelijk is de dierenarts nou juist degene die het meeste ervaring mee heeft met dit soort situaties. Die had het je wellicht zo kunnen vertellen. Maar goed, het is inderdaad jouw keus.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:57

Vroeger een die het had. Was tijdens de drachtigheid maar alleen als ze lag. Het bleef niet druppelen zeg maar en ook niet elke keer als ze had gelegen en niet veel. De nageboorte zag er die bevalling ook wat raar uit.

Het kan een ader zijn voorin zeg maar. Maar ik zou dat echt wel willen uitsluiten of het niet iets is van dieper weg bv uit de baarmoeder zelf.

Ik had de DA laten komen helemaal als het savonds nog druppelde. Ik ben graag grotere ellende voor.
Bellen kan nooit kwaad voor advies als je niet zo happig bent op een bezoekje of kosten. Mijne staan iig erg open voor overleg altijd.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:43

Knert schreef:

Helemaal mee eens......
Ik denk dat ik een ook een dag zou afwachten. Als het morgen vroeg net zo erg is zou ik even bellen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:43

Is het helderrood bloed of wat donkerder "ouder" bloed?
Ik had vanavond ook niet meteen gebeld hoor, ik zou morgen eens kijken hoe ze erbij staat en dan evt bellen voor overleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:52

x_Rebecca schreef:
Zoals ik al zei, ze is verder helemaal in orde. Ik ga niet 's avonds laat de dierenarts bellen terwijl de pony op het bloeden na helemaal in orde is. Ze eet, ze drinkt, ze heeft geen koorts, temperatuur is prima, ze ziet er niet ziek uit.

Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ze niet is lastig gevallen door vreemde mensen of gepenetreerd is, ze staat namelijk bij mij aan huis. Ik hou haar nauwlettend in de gaten en mocht er iets veranderen bel ik natuurlijk de dierenarts.

En voor de mensen die niet goed hebben gelezen. Vanmorgen heb ik bloed in de stal gezien. Vanmorgen bij het onderzoeken van de pony was niets te zien. Eind van de middag zag ik bloed aan haar staart, vanavond bij het op stal zetten zag ik bloed druppelen. Niet teveel opblazen jongens, kom.

Ik word altijd een beetje moe van mensen die opeens hun verhaal veranderen als de reactie’s hun niet aanstaan...

Later op de dag nog een keer gekeken en toen kwam ik er achter dat er druppeltjes bloed (redelijk constant) uit de kling lekken. Er zit ook bloed in de staart en aan haar bil (zal van het liggen zijn). Nu vanavond was ze nog steeds aan het bloeden.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 00:06

DeMolenhoek schreef:
x_Rebecca schreef:

Ik word altijd een beetje moe van mensen die opeens hun verhaal veranderen als de reactie’s hun niet aanstaan...

Later op de dag nog een keer gekeken en toen kwam ik er achter dat er druppeltjes bloed (redelijk constant) uit de kling lekken. Er zit ook bloed in de staart en aan haar bil (zal van het liggen zijn). Nu vanavond was ze nog steeds aan het bloeden.

Dat mag, ik word moe van mensen die altijd uit gaan van het ergste. Er is niks veranderd. Vanmorgen bloed in de stal. Vanmiddag (eind van de middag) bloed aan de staart vanuit de kling (vermoedelijk). Vanavond bloed uit de kling (zeker).

Er wordt nu gedaan alsof die pony de hele dag bloed uit de kling aan het gutsen is en half dood is. Dat is niet zo. Er komt bloed uit druppelen ja. Ze is verder 100% in orde voor zo ver ik het nu in kan schatten, ja. Ze eet, ze drinkt, geen koorts, niks vreemds aan op te merken, geen wondjes, geen uitwendig letsel.

Dan kun je vinden dat ik de DA op stel en sprong moet bellen, maar ik heb de beslissing gemaakt om het nog even aan te kijken. Zolang ze verder op het oog (en qua temperatuur) prima op orde is, geloof ik daar in. Daar mag je kritiek op hebben, maar je moet niet verwachten dat ik daar iets mee ga doen.

Als ze slecht in orde was geweest, niet had willen eten, veel had willen liggen of wat dan ook, dan had ik gebeld. Maar ze vertoont nu op geen enkele manier ander gedrag dan normaal. Dan durf ik het gerust nog even aan te kijken.

En voor de duidelijkheid ze staat op dit moment volkomen rustig op stal. Ze eet, ze speelt met haar Jollybal, ze staat te snoezelen en ze gaat tussendoor liggen. Het druppelt nog wat, maar minder dan daarstraks. Morgenochtend om 5 uur ben ik er weer uit om de rest van de werkzaamheden te doen en dan check ik haar weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 00:14

Niemand doet alsof het bloed eruit guts. Maar als jij aangeeft dat er redelijk constant bloed uitdruppelt en dat al eventjes dan snap ik prima dat mensen gealarmeerd zijn. Liever de dierenarts eens te veel als te weinig. Moest ik dit verhaal aan mijn dierenarts voorleggen zou dit behandeld worden als zijnde spoed. Zegt toch genoeg?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 00:42

Een gratis belletje naar de dierenarts voor advies, hoeveel moeite is het...…..

Nog minder dan hele verhalen typen op bokt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 02:44

Oh wat weten we het allemaal weer beter. :roll: Hou toch op.

TS, hopelijk is het niets ernstigs. Geen idee wat het zou kunnen zijn. Houd je ons op de hoogte? :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 03:43

Is ze soms hengstig ofzo? Ruin in de weide die lol heeft aan dekken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:14

Ik wil niet vervelend in de herhaling vallen, maar in dit geval zou ik ook even de DA contacteren. Het kan vanalles zijn denk ik maar goed is het niet.

Ik heb er geen ervaring mee bij een paard maar wel bij een kat en deze moest op stel en sprong geopereerd worden want er zat een enorme tumor in de baarmoeder. Als ik toen niet gelijk ingegrepen had was de kat er niet meer geweest.

Niet dat ik verwacht dat dat hier ook gelijk het geval is maar ik zou het toch zsm even laten checken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:24

Benieuwd hoe het nu is?

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:27

Heel herkenbaar. Ik heb dit ook eens meegemaakt met mijn KWPN-merrie. Foto's toen ter overleg gedeeld met de dierenarts. Verder was ze gewoon in orde. Ik heb haar drie dagen getemperatuurd en in de gaten gehouden. Het is bij die ene keer bloedverlies gebleven. Nooit er achter kunnen komen wat de oorzaak is geweest.