Hoe bepaal je wat voor voer je geeft?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gohorses

Hoe bepaal je wat voor voer je geeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 09:47

Hallo!

Binnenkort krijgen wij eigen D/E pony's en ik vroeg me af hoe jullie bepalen voor je pony/paard wat voor voer en hoeveel hij krijgt. Wij zullen zo'n 3x per week rijden. 's Nachts staan ze in de paddock met stal en overdag krijgen ze uitloop naar de weide. We zullen sowieso altijd ruwvoer (hooi) aanbieden.
Maar wat zou je er dan nog bij voeren? Krachtvoer/biks voor de dagen met extra inspanning? Altijd wat biks? Helemaal niks bijvoeren?

Ik hoor graag jullie meningen/ervaringen! *\o/*

wortel115

Re: Hoe bepaal je wat voor voer je geeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:52

Dat hangt helemaal af wat je pony. Hoe hard gaat hij werken. Is hij snel dik of valt ie makkelijk af.

Ik ben zelf voor onbeperkt hooi. En een goede vitamine brok. Mijn 3 paarden doen het daar goed op. Arabier kruising pony, stockhorse en een voldbloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:56

Is altijd eerst even proberen. Ene pony kan prima met 1 handje brok en ruwvoer. Andere heeft wel echt meer nodig. Zo ken ik pony's die bijna dagelijks liepen, maar alleen ruwvoer en 1 handje brok kregen. Mijn eigen krijgt per voerbeurt een halve schep brok + vitaminebrok en magnesium. Maar dat heeft ie dan ook wel nodig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:20

Ik begin het liefste zo kaal mogelijk f(veel ruwvoer en vitamine brokje) en verander dan als er zaken niet goed gaan. Bijvoorbeeld, merk je dat je paarden minder spieren opbouwen? Dan zoek wat eiwitrijkers erbij, zoals luzerne. Missen de dieren energie? Dan kan je een sportbrok bijvoeren of olie erover. Heeft je paard bepaalde gevoeligheden? Dan voer je daarna. Het is eigenlijk een continu uitproberen en kijken wat voor effect het heeft.
Belangrijk is dat je paard niet mager moet worden en spier opbouwt als jij traint.

Natuurlijk is persoonlijke smaak ook belangrijk. Momenteel is bijvoorbeeld graanvrij hip en is er veel graanvrij voer te kopen. Is zeker niet het beste voor elk paard.

gohorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 10:22

Marije_1997 schreef:
Is altijd eerst even proberen. Ene pony kan prima met 1 handje brok en ruwvoer. Andere heeft wel echt meer nodig. Zo ken ik pony's die bijna dagelijks liepen, maar alleen ruwvoer en 1 handje brok kregen. Mijn eigen krijgt per voerbeurt een halve schep brok + vitaminebrok en magnesium. Maar dat heeft ie dan ook wel nodig.

Oké! Voorbeeld zou dan kunnen zijn: Onbeperkt ruwvoer. Elke dag halve schep basisbrok en bij inspanning nog halve schep muesli.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:25

JBhorses schreef:
Marije_1997 schreef:

Oké! Voorbeeld zou dan kunnen zijn: Onbeperkt ruwvoer. Elke dag halve schep basisbrok en bij inspanning nog halve schep muesli.

dat zou goed kunnen. Hier staat mijn tinker ook op.
Met als aanvulling een vitaminebrokje, omdat ik merkte dat ze iets te kort kwam en daardoor zand ging eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:27

JBhorses schreef:
Marije_1997 schreef:

Zoiets ja, maar zou wel met een kwart per voerbeurt beginnen. Halve schep per dag. Merk je dat het niet genoeg is kun je altijd om hoog gaan. Als je weet wat de vorige eigenaar voerde kun je ook altijd dat aanhouden natuurlijk. Niet meteen teveel willen voeren :) vaak is dat echt niet nodig. Zo ken ik een paard (e pony) die 2kg pavo condition krijgt per dag. Pony is dan ook veel te dik en heeft dit niet nodig.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:33

JBhorses schreef:
Marije_1997 schreef:

Ik zou zeggen begin met goed ruwvoer en dagelijks een vitaminebrok (vitalbix, sunset balance horsefood, pavo vital) en kijk hoe dat gaat. De meeste paarden krijgen meer krachtvoer dan ze feitelijk nodig hebben. Op alleen ruwvoer red je het niet omdat in nederlands gras niet genoeg vitaminen en mineralen meer zitten (uitzonderingen daargelaten bij echt hele goede weides met goede verschillende grassen en kruiden) uit een halve schep basisbrok haal je waarschijnlijk onvoldoende vitamines en minarelen, als je dan naar de juiste hoeveelheden daarvan gaat voeren van een basis brok zit je weer met een te hoog energiegehalte voor wat je plannen zijn

werk zelf in de paardenvoeding en dit is waar wij klanten vaak mee laten starten, als het niet voldoende is weer verder kijken naar het paard/pony wat je precies mist en daar dan op inspelen
Laatst bijgewerkt door trustHim op 17-04-20 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:35

En vraag ook aan de vorige eigenaar wat ze daar kregen (welk merk en hoeveelheid)

gohorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 11:18

Setteli schreef:
En vraag ook aan de vorige eigenaar wat ze daar kregen (welk merk en hoeveelheid)

Zal ik doen!

gohorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 11:19

[/quote]

Oké! Voorbeeld zou dan kunnen zijn: Onbeperkt ruwvoer. Elke dag halve schep basisbrok en bij inspanning nog halve schep muesli.[/quote]

Ik zou zeggen begin met goed ruwvoer en dagelijks een vitaminebrok (vitalbix, sunset balance horsefood, pavo vital) en kijk hoe dat gaat. De meeste paarden krijgen meer krachtvoer dan ze feitelijk nodig hebben. Op alleen ruwvoer red je het niet omdat in nederlands gras niet genoeg vitaminen en mineralen meer zitten (uitzonderingen daargelaten bij echt hele goede weides met goede verschillende grassen en kruiden) uit een halve schep basisbrok haal je waarschijnlijk onvoldoende vitamines en minarelen, als je dan naar de juiste hoeveelheden daarvan gaat voeren van een basis brok zit je weer met een te hoog energiegehalte voor wat je plannen zijn

werk zelf in de paardenvoeding en dit is waar wij klanten vaak mee laten starten, als het niet voldoende is weer verder kijken naar het paard/pony wat je precies mist en daar dan op inspelen[/quote]

Dankjewel!! :)

gohorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 11:21

Zoiets ja, maar zou wel met een kwart per voerbeurt beginnen. Halve schep per dag. Merk je dat het niet genoeg is kun je altijd om hoog gaan. Als je weet wat de vorige eigenaar voerde kun je ook altijd dat aanhouden natuurlijk. Niet meteen teveel willen voeren :) vaak is dat echt niet nodig. Zo ken ik een paard (e pony) die 2kg pavo condition krijgt per dag. Pony is dan ook veel te dik en heeft dit niet nodig.[/quote]

Nee, dat begrijp ik ja.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:22

JBhorses schreef:
Marije_1997 schreef:

Dat hangt ook weer af van wat de pony bij de andere eigenaar kreeg en zijn lichamelijke conditie. Maar ook aan de kwaliteit van je ruwvoer. Als hij eerst niet onbeperkt kreeg zou ik dat opbouwen. Heeft hij overgewicht dan zou ik het hooi afwegen en in een slowfeeder voeren.

En heb je hooi met veel voedingswaarde da kun je waarschijnlijk beter niet onbeperkt voeren. Mijn ponys zijn daar hoefbevangen door geworden. Maar graszaadhooi voer ik als buikvulling wel weer onbeperkt.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:23

Voor mij is de basis voldoende (onbeperkt) goed hooi en daarbij een vitaminebrok. Als dat niet genoeg blijkt te zijn dan kun je van daar uit aanpassingen doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:29

Setteli schreef:

Eigenlijk vind ik dit het enige juiste advies voor nu. Kijk wat ze nu krijgen en hoe hun dag er nu uitziet en begin daarmee. Dan kan je vertrekkende vandaaruit nog aanpassingen doen als je ziet dat het toch niet optimaal is. Maar als de pony's op dit moment fit en in een goede conditie zijn, zou ik het voerschema van dit moment aanhouden. En niet zomaar ineens het voerschema van een anonieme Bokker overnemen.

gohorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 11:37

Gini schreef:
Setteli schreef:

Eigenlijk vind ik dit het enige juiste advies voor nu. Kijk wat ze nu krijgen en hoe hun dag er nu uitziet en begin daarmee. Dan kan je vertrekkende vandaaruit nog aanpassingen doen als je ziet dat het toch niet optimaal is. Maar als de pony's op dit moment fit en in een goede conditie zijn, zou ik het voerschema van dit moment aanhouden. En niet zomaar ineens het voerschema van een anonieme Bokker overnemen.

Dat begrijp ik, maar wanneer de pony nu teveel van iets wordt gevoerd zet je dat liever niet voort omdat de oude eigenaar dit deed lijkt mij?

gohorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 11:37

BrittS schreef:
Voor mij is de basis voldoende (onbeperkt) goed hooi en daarbij een vitaminebrok. Als dat niet genoeg blijkt te zijn dan kun je van daar uit aanpassingen doen.

Dankjewel!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:42

Door gewoon te proberen.
Ik kocht mijn paard toen en die ging de opfok in. daar kregen ze gewoon hooi en gras.
Daar deed hij het prima op. Toen hij op pension ging voerden ze daar krachtvoer van een of ander goedkoop merk. Hier kreeg hij enorme jeuk van en kale plekken op de benen.
Maar helaas mocht hij niet overgeslagen worden van de staleigenaren omdat je anders voernijd in de hand zou werken, dus kreeg hij een handje. Behalve als ze op vakantie waren, dan voerde opa.. en opa voerde 2 scheppen. Dus dan had ik een heel gelukkig paard met heel veel jeuk.

Uiteindelijk naar een stal gegaan waar ze meer kennis hadden van paarden voeren en keken echt naar zijn behoeften. Hij kreeg af en toe musli, wat bietenpulp en een handje vitaminebrok.
Daar deed hij het goed op.

Uiteindelijk naar een stal gegaan waar we zelf voer moesten aanleveren. Ik had eerst Pavo natures best want weinig suikers. maar stiekem toch nog behoorlijk wat. Toen onderzoek gedaan naar welk voer weinig suiker had en dat werd vitalbix daily complete.
Ook de slobber van hun genomen en lijnzaad olie.
Opzich hele fijne brok, heb maar weinig nodig en hij vind het lekker. Gaat prima. Geen stuiterend paard, weinig kale plekken (behalve als ik weer eens appel of wortel erbij geef).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:12

JBhorses schreef:
Gini schreef:

Dat begrijp ik, maar wanneer de pony nu teveel van iets wordt gevoerd zet je dat liever niet voort omdat de oude eigenaar dit deed lijkt mij?

Uiteraard! Daarom dat ik zeg 'als ze fit en in een goede conditie zijn'. :) Als ze nu moddervet zijn of constant met maagzweren staan, dan neem je natuurlijk niet klakkeloos het huidige schema over. Alleen zou ik dan juist met de dierenarts overleggen wat het beste is om de pony terug fit te krijgen.
Je mag op Bokt natuurlijk adviezen vragen, daarvoor is het forum er en zo leer je ook bij van wat anderen doen, maar ik wilde je alleen een beetje "waarschuwen" voor het een op een overnemen van een voerschema van een ander. :)

gohorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 14:24

Gini schreef:

Dat begrijp ik, maar wanneer de pony nu teveel van iets wordt gevoerd zet je dat liever niet voort omdat de oude eigenaar dit deed lijkt mij?[/quote]

Uiteraard! Daarom dat ik zeg 'als ze fit en in een goede conditie zijn'. :) Als ze nu moddervet zijn of constant met maagzweren staan, dan neem je natuurlijk niet klakkeloos het huidige schema over. Alleen zou ik dan juist met de dierenarts overleggen wat het beste is om de pony terug fit te krijgen.
Je mag op Bokt natuurlijk adviezen vragen, daarvoor is het forum er en zo leer je ook bij van wat anderen doen, maar ik wilde je alleen een beetje "waarschuwen" voor het een op een overnemen van een voerschema van een ander. :)[/quote]

Snap ik! :) Ik was vooral benieuwd naar andere meningen en ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:02

Ik zou eerst kijken naar wat ze krijgen, zijn ze goed op gewicht en bewegen ze net zoveel als bij jou straks? Zou ik met dat voer beginnen.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:05

JBhorses schreef:

Nee, inderdaad. Ik heb eens een paard op stal gehad wat 3 volle scheppen brok en 3 volle scheppen muesli kreeg. Senioren muesli. Het was een 5-jarige die nog niet op B niveau liep en super getalenteerd dus het kostte hem echt geen enkele moeite.

Ik heb de totale 6 scheppen wel direct verlaagd naar 4. Na een week ben ik al gaan mengen met het voer wat ik toen standaard voerde, hij zou daar dan een kilo per dag van gaan krijgen. Ik verving steeds een kwart van het oude voer voor een kwart van het nieuwe voer en dan steeds een week lang.

Als het paard wel al fatsoenlijk gevoerd wordt zou ik dat langer aanhouden en dan kun je altijd nog kijken hoe je het nog beter kunt maken. Eventueel kun je advies vragen, als ik twijfel doe ik dat ook nog wel eens. Het is sowieso fijn om ook de mening van een ander te horen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:18

Ruwvoer + vitamine brok.
Over het algemeen is dat voldoende.
Daar zitten alle basis voedingsstoffen in.
Heeft de pony meer nodig dan kan je gaan starten met krachtvoer erbovenop.

En inderdaad informeren hoe de vorige eigenaar het deed kan geen kwaad. Hoef je niet over te nemen. Zo geef ik mijn pony met jeuk zeker geen scheppen pavo := . Maar dan heb je in ieder geval een beeld.

KDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:38

BrittS schreef:

Hier hetzelfde. Vooral hooi van goede kwaliteit is belangrijk. Wij voeren in slowfeeders zodat ze de hele dag door kleine beetjes eten.

gohorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 11:58

Nee, inderdaad. Ik heb eens een paard op stal gehad wat 3 volle scheppen brok en 3 volle scheppen muesli kreeg. Senioren muesli. Het was een 5-jarige die nog niet op B niveau liep en super getalenteerd dus het kostte hem echt geen enkele moeite.

Ik heb de totale 6 scheppen wel direct verlaagd naar 4. Na een week ben ik al gaan mengen met het voer wat ik toen standaard voerde, hij zou daar dan een kilo per dag van gaan krijgen. Ik verving steeds een kwart van het oude voer voor een kwart van het nieuwe voer en dan steeds een week lang.

Als het paard wel al fatsoenlijk gevoerd wordt zou ik dat langer aanhouden en dan kun je altijd nog kijken hoe je het nog beter kunt maken. Eventueel kun je advies vragen, als ik twijfel doe ik dat ook nog wel eens. Het is sowieso fijn om ook de mening van een ander te horen.[/quote]

Dankjewel!