Ervaringen met vermageren paard en mild nierband koliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Ervaringen met vermageren paard en mild nierband koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 20:19

Hoi allemaal,

Ik heb een lieve Friese merrie van nu 14 jaar oud. Ze heeft nu al 4 winters gehad dat ze heel erg mager werd. Maar zodra de grassprietjes er weer door kwamen groeide ze weer als kool en moest ze vaak weer op een kleiner stukje omdat ze te dik werd. Ze krijgt ieder winter muesli, brokken en voldoende hooi en ze kan de wei op om gras te eten. De laatste 3 jaar heeft ze iedere keer eind maart / april zandkoliek. Vorig zomer had ze heel vaak diaree. Maar vrijdag was er wat ergers aan de hand en lag ze bijna dood in de wei. De dierenarts gaf aan dat ze koorts had, snelle ademhaling en ze dacht aan mild nierband koliek. Ze had opgezette darmen en was bang dat die zouden gaan scheuren. Ze heeft haar behandeld met een olie ben even de naam kwijt die ze via haar neus heeft toegediend en een flinke dosis pijnstillers. Ze stond we weer een stuk beter bij. Die avond is de dierenarts weer geweest en haar darmen waren wat minder opgeblazen, er was meer mest en de koorts was helemaal weg. We moesten haar iedere 2 uur laten stappen en draven. Die hebben we gedaan ook s nachts. De volgende dag getempratuurd en het was nog in orde ze mocht weer langzaam een paar handjes hooi. Ze begon weer te poepen en dat was een goed teken. Zaterdag was ze vrolijk en draafde ze door de wei. Zondag ging het ook redelijk goed je kon zien dat ze moe was en ging w el vaker liggen dan normaal maar stond wel op als je haar riep. Ze weer lekker haar gras. Maar ze had wel wat diaree ik dacht het misschien kwam door het spul wat ze had gekregen. Vanmiddag was ze weer heel sloom ging ze weer vaker liggen. Longeren ging eigenlijk best goed. Maar je kan zien dat ze moe is. Misschien wel uitgeput. Ik heb geen idee. Vanavond hinnikte ze weer vrolijk toen ik bij haar kwam was ze ook weer lekker aan het eten. Maar ze heeft nog steeds diaree. Iemand die het misschien herkent? We laten ieder jaar haar mest checken en ze heeft nu ook 2 jaar een ontworming gehad omďat er bloedwormen in zaten. Zandweg geef ik haar nu ook rond maart

Rambogirl

Re: Ervaringen met vermageren paard en mild nierband koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:52

Zand! En heel veel.
Zodra het zand gaat bewegen doet dat zeer omdat de belasting is de darmen steeds veranderd.
Ik heb die van mij hierdoor 2,5 week op de kliniek gehad. Een mini van 85kg bij opname, en er is een emmer zand uitgekomen. Met het naar huis gaan woog tie nog maar 68kg.

Nu krijgt tie steevast elke maand een week lang 200gr psylium.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:05

Rambogirl schreef:
Zand! En heel veel.
Zodra het zand gaat bewegen doet dat zeer omdat de belasting is de darmen steeds veranderd.
Ik heb die van mij hierdoor 2,5 week op de kliniek gehad. Een mini van 85kg bij opname, en er is een emmer zand uitgekomen. Met het naar huis gaan woog tie nog maar 68kg.

er staat dat ze zandkuur heeft gehad.
Maar TS wat bedoel je met mild nierband

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:25

Toch denk ik ook aan zandkoliek hoor. Na zoveel jaar steeds wat lichtere koliekverschijnselen kan het goed zo zijn dat er nu zoveel zand in de dikke darm opgehoopt ligt dat alleen dunne mest er langs kan ( de diarree die je ziet). Door al dat zand kan het ook goed dat je gasvorming in de dikke darm krijgt, wat er weer voor kan zorgen dat die darm niet goed op zijn plek blijft liggen en omhoog gaat in het lichaam. Dan kan het zo zijn dat de dikke darm over het milt-nierbandje gaat, waardoor je weer een andere vorm van koliek krijgt.

Alleen een kuurtje zandweg is dan absoluut niet voldoende om al het zand af te voeren. Ik zou weer contact opnemen met je dierenarts en vragen of je naar een goede kliniek kan die veel van de verschillende soorten koliek weten en kunnen behandelen. En voor jezelf alvast gaan bedenken of je wel of niet wil/kan laten opereren, mocht je dat gevraagd worden in de kliniek.

Alleen diarree vind ik op zich niet zo gek met jong voorjaarsgras, maar dat slome en vele liggen past daar totaal niet bij, dat doet mij toch echt sterk aan zandkoliek denken. ( Ik heb dat zelf meegemaakt met mijn vorige paard, ik heb nooit geweten dat er zoveel zand in zo'n dikke darm kan ophopen.)

Sterkte ermee hoor!

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:31

pillow schreef:
Rambogirl schreef:
Zand! En heel veel.

Een zandkuur is niet altijd voldoende om al het zand weg te halen. Er is een topic op bokt waarbij de eigenaar gewoon zandkuur gaf, maar het paard toch op de kliniek kwam door zandkoliek.

Edit: Dit topic Kaitlyn @ [MD] Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:01

pillow schreef:
Rambogirl schreef:
Zand! En heel veel.

En toch blijf ik erbij.
De helft van de paarden die binnen komen met zandkoliek, krijgen zo gezegd elke paar maanden een zandkuur, en toch moeten ze worden opgenomen met zandkoliek.
Er is niks zo verradelijk dan zand

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:43

Mijn vorige paard heeft toen hij 20+ was ook milt-nierband koliek (dan zit een deel van de darm geklemd tussen de milt en de nier) gehad. En is ook behandeld met parafine en pijnstillers, wij hebben toen ieder uur 10 minuten gelongeerd (zelfs 's nachts, voordeel van paarden aan huis) omdat beweging kan zorgen dat de darm weer op zijn plek valt. Mijn paard is toen ook nog zeker een week van slag geweest en heeft er de rest van zijn leven geen last meer van gehad. In de 12 jaar dat ik hem gehad heb, is hij verder nooit ziek geweest.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 22:43

Zandkoliek lijkt mij sterk. Ik heb namelijk vorige week haar ontlasting na laten kijken en zat amper zand in en eitje van een bloedworm

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 22:45

petra8 schreef:
Mijn vorige paard heeft toen hij 20+ was ook milt-nierband koliek (dan zit een deel van de darm geklemd tussen de milt en de nier) gehad. En is ook behandeld met parafine en pijnstillers, wij hebben toen ieder uur 10 minuten gelongeerd (zelfs 's nachts, voordeel van paarden aan huis) omdat beweging kan zorgen dat de darm weer op zijn plek valt. Mijn paard is toen ook nog zeker een week van slag geweest en heeft er de rest van zijn leven geen last meer van gehad. In de 12 jaar dat ik hem gehad heb, is hij verder nooit ziek geweest.

Dat is fijn om te lezen. Wij moesten haar s nachts ook longeren. Hebben we ook gedaan. Was hij die hele week sloom en moe? En aan de diaree misschien?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 22:47

pillow schreef:
Rambogirl schreef:
Zand! En heel veel.

Dat is een bandje in de buik van het paard die dan niet meer op zn plek zit waardoor alles daar binnen vast loopt

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:50

Diaree weet ik niet meer maar ik hoor net van mijn man dat het wel iets langer dan een week heeft geduurd voor hij weer helemaal hersteld was.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 23:01

appiesjappie schreef:
Zandkoliek lijkt mij sterk. Ik heb namelijk vorige week haar ontlasting na laten kijken en zat amper zand in en eitje van een bloedworm

Als er iets onbetrouwbaar is, is dat uitgaan van een steekproef waarbij je geen zand in de mest ziet zitten.
Dat het die hoop mest niet mee naar buiten komt wil niet zeggen dat het er niet is.

Dit klinkt allemaal als zand.
Die van mij werd ook ontzettend mager, bleek ook een zandbank wat een heftige zandkoliek is worden. de dierenarts heeft er verschillende dagen bij moeten komen.
We moesten haar van de DA een ruime week (8 tot 10 dagen) 500 gram (!!) psylliumhusk per dag geven.
Even voor de nuance: dat zijn 4/5 bakken zandschoon van de Divoza.

Wij doen nu dus preventief elke maand in het winterseizoen (vanwege kort gras) een week lang een kuur van 200gram per dag bij onze paarden. Sindsdien geen koliekklachten meer gehad en met flink bijvoeren weer bijna terug op het startgewicht van voor de winter.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 23:10

Een mesttest is inderdaad niet betrouwbaar. Als je het zekerder wil weten: röntgenfoto laten maken op de kliniek. Dan kunnen ze zand zien.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 23:14

Hilary schreef:
Een mesttest is inderdaad niet betrouwbaar. Als je het zekerder wil weten: röntgenfoto laten maken op de kliniek. Dan kunnen ze zand zien.

Ja dat heb ik ook altijd geleerd. Dus niet uitsluiten inderdaad.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 23:54

Zand komt in golven met de mest mee. De ene keer niets, de andere keer weer niets, dan ineens een beetje, dan weer niets, dan ineens veel bijvoorbeeld. Maar als je dus niets aantreft bij een test waarop ook op wormen getest wordt wil dat echt niet zeggen dat er geen zand in de dikke darm zit.

Overigens kunnen wormen inderdaad ook voor gemene koliekverschijnselen zorgen. Wanneer heb je ze voor het laatst ontwormd en waarmee?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 00:21

Ik heb ervaring met entrapment/nier-miltband koliek helaas.

Mijn paard werd 15 januari dit jaar ziek.
De pensionhouder had gezien dat hij niet wilde eten en niet opstond. Mijn paard ligt graag maar komt echt overeind voor eten. Die dag niet.
4 uur later werd ik gebeld dat ze hem niet zichzelf vonden. Ben als de brandweer naar stal gegaan en trof een hoopje ellende in de blubber in de paddock. Eruit gehaald, colosan gegeven en gaan lopen. Ander half uur aangekeken en nogmaals colosan. Toen dierenarts gebeld die zaten heel erg vol met spoedjes, maar gelukkig was hij er snel.
Paard ging steeds liggen in de stal, maar had geen koorts, wel duidelijk ongemak bij druk op de buik, zeer weinig darmgeluiden. Bij opvoelen reageerde hij zichtbaar pijnlijk op aanraking aan de linkerbinnenkant. DA legde uit dat daar een bandje zit dat de milt en nier op z'n plek houdt. Hier was de lus van de dikke darm overheen gegaan en dat MOEST eraf. En snel anders kon de darm afsterven en was een operatie onvermijdelijk.
Hij heeft darmverslapper en pijnstilling gekregen. Precies 10 minuten later moesten we in de bak staan en 20 minuten longeren met stap-draf-galop. De bewegingen moesten ervoor zorgen dat de darn los zou schieten. Ik heb exact gedaan wat de DA me zei en daarna zijn vijand samen met hem in de bak gezet. Dit betreft een paard dat jaagt en daardoor ging paard lopen, bokken en wegspurten... Dat soort bewegingen moest ik hebben.
Diezelfde dag mocht hij niks eten, pas de volgende dag weer.
Uiteindelijk is het goed gekomen maar er bestaat een risico dat die ruimte tussen dat bandje gewoon iets ruimer is, waardoor het vaker kan voorkomen. Ik duim dat ik zoiets nooit meer meemaak. De verschijnselen vielen mee (lage hartslag, normale ademhaling, geen koorts, geen getrap naar buik, hij mestte nog) maar het was echt heftig als ik niet optijd had gebeld.

Ik laat om de 3 maanden mestonderzoek doen waarbij ook getest wordt op zand.. En zelf test ik tussendoor met bezinken in een handschoen. En ik geef o.a. begin vh jaar een zandkuur (op advies DA) voer op verharde plekken met opvangbakken etc dus de kans is minimaal maar toch ben ik er angstig voor.

Tip voor jou is om eens te proberen hoe je paard het doet zonder gras.. Met alleen goed hooi en een aanvullende vitamine brok speciaal voor sobere rassen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 07:34

Jet schreef:
Zand komt in golven met de mest mee. De ene keer niets, de andere keer weer niets, dan ineens een beetje, dan weer niets, dan ineens veel bijvoorbeeld. Maar als je dus niets aantreft bij een test waarop ook op wormen getest wordt wil dat echt niet zeggen dat er geen zand in de dikke darm zit.

Overigens kunnen wormen inderdaad ook voor gemene koliekverschijnselen zorgen. Wanneer heb je ze voor het laatst ontwormd en waarmee?

Ik heb haar 2 weken geleden obtwormt toen Ik de test had gedaan. Toen kon ze 1 eitje vinden

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 07:38

Hutcherson schreef:
Ik heb ervaring met entrapment/nier-miltband koliek helaas.

Mijn paard werd 15 januari dit jaar ziek.
De pensionhouder had gezien dat hij niet wilde eten en niet opstond. Mijn paard ligt graag maar komt echt overeind voor eten. Die dag niet.
4 uur later werd ik gebeld dat ze hem niet zichzelf vonden. Ben als de brandweer naar stal gegaan en trof een hoopje ellende in de blubber in de paddock. Eruit gehaald, colosan gegeven en gaan lopen. Ander half uur aangekeken en nogmaals colosan. Toen dierenarts gebeld die zaten heel erg vol met spoedjes, maar gelukkig was hij er snel.
Paard ging steeds liggen in de stal, maar had geen koorts, wel duidelijk ongemak bij druk op de buik, zeer weinig darmgeluiden. Bij opvoelen reageerde hij zichtbaar pijnlijk op aanraking aan de linkerbinnenkant. DA legde uit dat daar een bandje zit dat de milt en nier op z'n plek houdt. Hier was de lus van de dikke darm overheen gegaan en dat MOEST eraf. En snel anders kon de darm afsterven en was een operatie onvermijdelijk.
Hij heeft darmverslapper en pijnstilling gekregen. Precies 10 minuten later moesten we in de bak staan en 20 minuten longeren met stap-draf-galop. De bewegingen moesten ervoor zorgen dat de darn los zou schieten. Ik heb exact gedaan wat de DA me zei en daarna zijn vijand samen met hem in de bak gezet. Dit betreft een paard dat jaagt en daardoor ging paard lopen, bokken en wegspurten... Dat soort bewegingen moest ik hebben.
Diezelfde dag mocht hij niks eten, pas de volgende dag weer.
Uiteindelijk is het goed gekomen maar er bestaat een risico dat die ruimte tussen dat bandje gewoon iets ruimer is, waardoor het vaker kan voorkomen. Ik duim dat ik zoiets nooit meer meemaak. De verschijnselen vielen mee (lage hartslag, normale ademhaling, geen koorts, geen getrap naar buik, hij mestte nog) maar het was echt heftig als ik niet optijd had gebeld.

Ik laat om de 3 maanden mestonderzoek doen waarbij ook getest wordt op zand.. En zelf test ik tussendoor met bezinken in een handschoen. En ik geef o.a. begin vh jaar een zandkuur (op advies DA) voer op verharde plekken met opvangbakken etc dus de kans is minimaal maar toch ben ik er angstig voor.

Tip voor jou is om eens te proberen hoe je paard het doet zonder gras.. Met alleen goed hooi en een aanvullende vitamine brok speciaal voor sobere rassen.

Bedankt voor het advies. Het rare is ook dat ze wel gewoon ging eten toen ze op dat moment ziek was en dat vond de dierenarts ook raar. In de winter staat er bijna geen gras meer en valt ze heel erg af terwijl ze heel veel hooi en brokken krijgt. We hebben haar deze keer muesli en slobber enzo gegeven.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 07:39

Wij testen haar ontlasting zelf ook op zand maar dan zit er ook echt weinig in. Ons is ook geleerd dat een paard met koliek niet wil eten en dat deed ze nog wel

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:09

Dat een paard niet eet met koliek is een fabeltje. Lou, die van mij met zandkoliek, bracht ik naar de plaatselijke kliniek. Ze stond daar even in de grote box waar daarvoor nog een ezeltje had gestaan dat haver had gekregen in de voerbak. Daar lag nog een deel van in die voerbak en Lou dook er gelijk in en begon te eten., Een half uur later waren we met haar op weg naar Wolvega, waar ze na aankomst binnen een half uur geopereerd is. Ze at trouwens toen ze nog "thuis" was ook nog steeds gras.

Juist het feit dat er heel weinig gras stond bij jou van de winter, doet me nog steeds aan zandkoliek denken hoor. Test eens een week lang iedere dag en kijk dan eens. 3 mestballen oplossen in water en als er dan meer dan een theelepel zand in zit is het mis.
Waarmee is ze dan twee weken geleden ontwormd? En wat voor eitje had ze gevonden?
Lou was trouwens ook behoorlijk schraal geworden voordat ze die koliek kreeg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:26

De wormen kunnen ook de darmen beschadigd hebben van binnen.

Dus imo heb je meerdere mogelijkheden:

-zand
-actieve wormbesmetting
-beschadiging van wormen

Het is belangrijk om 1 en 2 in ieder geval uit te gaan sluiten.
Mild-nierband koliek is erg heftig en pijnlijk voor een paard, heb het ook weleens mee gemaakt..dat paard had zoveel pijn dat ie zich gewoon liet vallen op de oprit. Maar de oorzaken kunnen divers zijn, een stuk darm is dan mild-nierband geschoten. Als het niet zelf los komt is het zeer ernstig.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:39

Mijn paard had met dezelfde klachten maag- en darmzweren dus wellicht een optie om het in die hoek te zoeken.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 10:12

henshem schreef:
Mijn paard had met dezelfde klachten maag- en darmzweren dus wellicht een optie om het in die hoek te zoeken.

Daar zat de dierenarts ook al aan te denken. Het is echt zo lastig. Eten ze dan nog wel?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 10:12

Jet schreef:
Dat een paard niet eet met koliek is een fabeltje. Lou, die van mij met zandkoliek, bracht ik naar de plaatselijke kliniek. Ze stond daar even in de grote box waar daarvoor nog een ezeltje had gestaan dat haver had gekregen in de voerbak. Daar lag nog een deel van in die voerbak en Lou dook er gelijk in en begon te eten., Een half uur later waren we met haar op weg naar Wolvega, waar ze na aankomst binnen een half uur geopereerd is. Ze at trouwens toen ze nog "thuis" was ook nog steeds gras.

Juist het feit dat er heel weinig gras stond bij jou van de winter, doet me nog steeds aan zandkoliek denken hoor. Test eens een week lang iedere dag en kijk dan eens. 3 mestballen oplossen in water en als er dan meer dan een theelepel zand in zit is het mis.
Waarmee is ze dan twee weken geleden ontwormd? En wat voor eitje had ze gevonden?

Bedankt voor de tip dat gaan we zeker doen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 10:14

Jet schreef:

Sorry vergeten een eitje van de bloedworm had ze gevonden meer niet