Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
NZ92 schreef:Thanks voor jullie antwoorden al! Mest is al gecontroleerd tevens als zijn bloed. Gebit wordt gedaan als hij hier komt. Ik zit een beetje te twijfelen over de basisbrok inderdaad. Wil hem wel energie geven maar misschien niet teveel suikers...
Gloa schreef:Is het een ardenner trekpaard? Zo ja oppassen!
Trekpaarden moet je heel anders voeren dan standaard producten voor worden ontwikkeld. Voor je het weet heeft je paard ernstige cpl en mok.
Kuil is geen goede ruwvoerbron voor trekpaarden. Het is gefermenteerd en verstoort de natuurlijke darmbalans. Als je de mogelijkheid hebt heeft hooi de voorkeur, ook voor een mager dier omdat dan juist het belangrijkste orgaan goed kan werken.
Alles wat hoog in suikers of zetmeel staat is slecht voor een koudbloed.
Graanvrij of minimaal graan is ook aan te raden.
Een tekort aan gewicht is eigenlijk ook altijd een tekort aan vitamine en mineralen. Wil je dat aanvullen dan moet je van de reguliere brokken zoveel gaan voeren dat het voor een koudbloed serieuze gezondheidsrisico's zal opleveren.
Mijn advies;
- Onbeperkt hooi en dat mag voor een mager dier dan echt wel wat fijner en rijker zijn dan je normaal aan een koudbloed zou geven. Suiker uit hooi wordt door een lichaam beter verwerkt dan suiker uit het 'onnatuurlijke' graan.
- Ruim in de vitamine korrel (1,5x de dosering voor gewenste gewicht). Qua betaalbaarheid en werkelijke vitamine gehaltes ben ik erg tevreden over metazoa.
- Als eiwit en vetbron (spieropbouw) kan je kijken naar producten als sojaschroot/wheypoeder/gemicroniseerd lijnzaad. En dan 1,5 tot 2x de dagdosering zolang hij te mager is. Ik voer het gemicroniseerde lijnzaad aan mijn trekpaard. Het is een relatief goedkope manier om voldoende eiwit/vet in het rantsoen te krijgen zonder alle 'ballast stoffen' die in kant en klaar producten zitten.
Een trekpaard is een extreem sober ras. Ja ze eten bergen ruwvoer maar qua krachtvoer is het eigenlijk altijd teveel wat je geeft.
Mijn trekpaard kreeg al jaren het standaard eten. Voordroog en een schep brok. Niets dan ellende van cpl/mok/mijten. Sinds ik voer zoals bovenstaand heb ik een compleet ander paard. Fanatiek met rijden, geen mok meer, de cpl is 90% weg en ik heb al 1,5 jaar niet meer tegen mijten hoeven behandelen.
Ze eet een 15kilo grof schraal hooi per dag. Dat wordt aangevuld met vitamine korrel en 150gram gemicroniseerd lijnzaad. Klinkt als niets hè?
[ [url=m/LSl1fN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OrfzIy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik wil je echt op het hart drukken om heel voorzichtig te zijn met kant en klaar producten of de algemene bekende dikmakers als mais/luzerne/kuilvoer/merriebrok.
Goed hooi is de basis, vul dat aan met een vitamine korrel en een vet/eiwit bron.
Mocht je nog niet overtuigd zijn: dit was mijn paard op het standaard dieet van kuil en een schep brok![]()
[ [url=m/zUXLYz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Vh5534.png]Afbeelding[/url] ]