Voer voor paarden met maagzweren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Voer voor paarden met maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 00:12

Hallo!

Onze pony heeft maagzweren. Hij krijgt momenteel gastrogard. Hij krijgt momenteel alleen hooi (onbeperkt, naast weidegang)
Mocht hij straks toch weer behoefte aan meer dan hooi krijgen als we het rijden weer oppakken; dan adviseert de DA brok altijd te combineren met Lucerne. Of bijv. een brok speciaal voor paarden met maagklachten.

Wat voeren jullie je paard/pony met (een verleden van) maagzweren? Ik ken Pavo Ease & Excel; is dat idd echt ok? Ik weet dat er inderdaad lucerne in deze muesli zit.

Wat is er verder nog? Ik zag op FB iets voorbij komen van Equilin comfort, daar zit weer geen lucerne in, maar is een brok met magnesium.

IK ben benieuwd naar jullie ervaringen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 00:16

Je hebt Havens Gastro Plus en Höveler Gastro als brok.
Voer waar pectine etc in zit in ook goed voor de maag, eiwitten en calcium zijn goed.
Luzerne is goed voor de maag maar mijn pony, en meerderen met hem weet ik, kunnen niet tegen harde luzerne stengels, die doen juist pijn aan de maag. Oplossing daarvoor zou luzernebrok kunnen zijn.
Voer met weinig zetmeel en suiker is goed voor de maag. Meerdere zaken mogelijk.

En kijk naar je management, komt hij vaak genoeg buiten, eet hij voldoende ruwvoer? Vriendjes, stress?

Ease and Excell ook prima inderdaad maar moet bij je pony passen en de luzerne moet niet te hard zijn.

Hoe lang krijgt je pony omeprazol? Let erop dat dat lang genoeg is en dat het ook in hele kleine stapjes afgebouwd wordt, dat doen helaas veel artsen niet. Mijn pony is 6 weken behandeld en ook in 6 weken afgebouwd. Zeer belangrijk!
Vraag anders ook in het maagzweren topic.

Koekie73

Re: Voer voor paarden met maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 00:50

Management is in orde; hij staat van 's ochtends vroeg tot ongeveer 18:30 buiten met vriendjes. We moeten idd zoveel mogelijk stress vermijden.
Het enige waar ik nog een beetje me zit; de wei is best kaal. Dat wil zeggen; heel kort gras. Deze stal heeft alles super in orde; ze krijgen naast de de weidegang dagelijks onbeperkt hooi (goede kwaliteit). Hooinet voor mijn pony was ook totaal geen probleem. Ik weet dat ze bewust niet voeren op de wei. Ik weet de onderbouwing er van niet, maar ik weet dat ze geïnteresseerden in stalling dat verteld hebben. Wij staan hier pas en het is een superfijne plek. Pony heeft het er overduidelijk naar zijn zin. Alle ruimte, genoeg ruwvoer op stal, ze willen de medicatie geven, hooinet is geen probleem toen ik dat vroeg. Er staat nog wat gras, maar ik maak me wel zorgen om zijn maag als de wei straks echt kaal is.
Enfin, ik moet even bedenken hoe ik dat ter sprake ga brengen, zonder dat ze ons meteen een zeur vinden. De gezondheid van pony staat absoluut voorop tenslotte.

We hebben nu voor 2 weken omeprazole mee; 1 week een hele spuit en daarna een halve. Dan moeten we de kliniek bellen hoe het gaat. DA heeft het er niet over gehad dat we dan bekijken of het verlengd moet worden, maar het kan zijn dat dat wel de intentie is natuurlijk. Hij benadrukte wel dat ik sowieso moet bellen, ook als ik denk dat het dan goed gaat met de pony.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:42

Geen ruwvoer overdag is wel een groot probleem. Zeker met een maagzweer wil je ze onbeperkt kunnen voeren. Als de stalbaas echt geen hooi wil bijvoeren overdag dan zou ik direct verhuizen. Voor jouw paard is dit medisch onverantwoord..

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:21

Een paard met maagzweer zo lang zonder ruwvoer zetten vind ik misdadig. Al de medicatie die je er nu instopt is weggegooid geld want uren achter elkaar een lege maag zal lekker zitten te zweren.

Qua voer bietenpulp met luzernebrok icm een vitamine brokje. Maar dat zal ook wel te veel moeite zijn als simpel hooi geven dat al is.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:10

Koekie maar dan vind ik het management niet in orde want ze staan dan veel te lang zonder ruwvoer.....

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 13:41

Wacht even, hij staat nu niet zonder nog hoor. Er staat nog gras op de wei. Welliswaar kort maar ik heb vanmorgen gekeken (ik zet hem nooit buiten/binnen) en er staat gelukkig voor nu wel genoeg. Maar ik moet het er wel over hebben hoe we het gaan doen als er niets meer te eten staat inderdaad.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:57

Krachtvoer vermengd met luzerne kan zeker helpen dat je paard langer moet kauwen en dus meer slijm moet aan maken.
Cavalor heeft ook voer speciaal voor paarden met klachten aan de maag. Verder heel veel ruwvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 10:37

Schopje! Ik ben opzoek naar goed voer voor mijn paard met maagzweer problemen. Ze krijgt onbeperkt hooi, seniores priores 2x daags en Luzerne.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 10:40

Luzerne kan juist prikkeling geven van maag en darmwand, ik zou voor Gastro + gaan. Is een goede brok voor paarden met spijsverteringsproblemen. Eventueel gemend met geweekte bietenpulp voor de pectine en onbeperkt goede kwaliteit hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:01

Luzerne is juist door de kliniek in Emmeloord voorgeschreven. Die Gastro vonden ze juist wat te link ivm suikers

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:11

das heel vreemd.

de gastro is speciaal voor maagpatienten namelijk.

En luzerne gaat soms goed bij maagpatienten, maar veel vaker fout.

Er is een centraal maagzwerentopic, daar zitten heel veel mensen die (net als ik) al jaren een maagpatient op stal hebben. Is een fijn en behulpzaam topic meestal.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:16

In plaats van luzerne kan je ook grasmix bijvoeren. Luzerne is vaak vrij scherp, grasmix is zachter. Verder vind ik juist Gastro + ook heel fijn voer voor maagzweerpatienten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:17

Ik las het inderdaad in een blog ergens ook. Ik zal morgen eens met onze da bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:21

Wat voor lucerne geef je? Je hebt van Hartog de digest speciaal voor maagpatienten. Andere is vaak te scherp.

En inderdaad gastro heel fijne brok hiervoor.

Parisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:56

Ik heb ook een gevoelige harry, de dierenarts vertelde mij dat het ook kan komen door het laagje wat om geperste brok zit.

Ik geef onbeperkt hooi
Muesli (havens power plus) gemengd met luzerne (om te laten kauwen)
Spidibeet (bietenpulp) met een beetje slobber (havens) voor de smaak
Zemelen om calcium fosfor in balans te houden.

Ik vul aan met redplex, omdat de vitamines en mineralen niet goed werden opgenomen, krijg nu eindelijk een gespierd en een gezond paard

Verwende aap is het eigenlijk ☺️

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 12:05

Je voer lijkt me wel ok, 14% suiker en zetmeel is ook best laag. Cavalor Fiberforce is ook zeer geschikt voor maagpatiënten.

Zo lang ze wat te knabbelen hebben op de wei, zou ik me geen zorgen maken over de maag hoor. Mocht de wei echt te kaal worden, zal de stalhouder vast wel ingrijpen en meedenken.

Ik vind een kuur van 2 weken wel weinig. De mijne kreeg enkel wegens vermoeden van maagzweer (geen gastroscopie) een week een volle dosis daags, een week een halve dosis daags en daarna een vierde dosis. Ik denk dat we nu anderhalve maand verder zijn, en ik geef nog steeds dagelijks een kleine onderhoudsdosis (tubes zijn nog niet op, paard van 400 kg, tubes waren voor 600 of 700 kg). Gelukkig vindt ie het wel lekker, zijn halster moet niet eens meer om om de pasta te gegen.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 12:48

Wat vinden jullie van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van de Gastro+? (1,5 tot 3 kg). Is dat niet vrij veel terwijl wordt aangeraden om voor paarden met een maagzweer de hoeveelheid krachtvoer te beperken?
Laatst bijgewerkt door Pluutje op 08-11-20 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 12:52

Vind ik inderdaad veel.

Basis blijft

- nooit langer dan 2 uur zonder ruwvoer
- ruwvoer in de maag vóór beweging, nooit met lege maag actief bewegen
- ruwvoer zonder scherpe harde randen
- Droog hooi, zéker nooit (zware) kuil.
- Weinig krachtvoer (en laag in suiker)
- Weinig stress
- Veel regelmaat
- Liefst veel vrije uitloop

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 12:57

Pluutje schreef:
Wat vinden jullie van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van de Gastro+? (1,5 tot 3 kg). Is dat niet vrij veel terwijl wordt aangeraden om voor paarden met een maagzweer de hoeveelheid krachtvoer te beperken?

Ik vind dat inderdaad erg veel en ik vind het s+z% van 22,8 ook hoog.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 13:11

Ik vind de Cavalor Fiberforce juist helemaal niet geschikt voor maag patiënten. Ik heb een maagprobleem pony en die krijgt gelijk last van de keiharde luzerne. Moet je eens een handje uit de zak pakken en dan je hand dicht doen. Zo ook met de Care4life van Pavo, ook keihard.

Mijn pony kan er niet tegen in ieder geval en dat hoor ik veel vaker.

De Hartog digest is fijn voor maagpatiëntjes. Dat is wel heel zachte luzerne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 13:13

Ik geef Ekygard als supplement en voer de granenvrije Equifit, heel tevreden over

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 13:23

Höveler heeft ook een brok voor maag patiënten. Zit veel minder suiker/ zetmeel in dan in de gastro+. Iets van 13% uit m'n hoofd

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 13:26

Pluutje schreef:

Ja vind ik ook erg veel. Ik geef een halve schep per dag.

Verder sluit ik mij aan bij wat Femke_Tweety zegt.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:59

Mijn paard met maagproblemen krijgt nu fibrebeet 2 kg per dag en dat geef ik in 4 voerbeurten. Ik doe daar ook 1 kg gastro plus geweekt doorheen. Verder krijgt hij grasmix en hooi. Hij wil alleen zacht hooi, stekelig spul laat hij staan. Het hooi krijgt hij onbeperkt. Mijn paard is enorm opgeknapt door de fibrebeet.