Behandeling luis herhalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Behandeling luis herhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 18:27

1 van mijn dames werd kaal en had JEUK. Na inspectie van de dierenarts was het verdict, luis.
Alle 3 behandeld, met een injectie,ook tegen mijt en 10 dagen later een goedje over de rug.

Nu is de pony die in eerste instantie jeuk had en zich kaal schuurde, wel rustiger geworden,ze was erg onrustig door de jeuk, maar nog steeds schuurt ze zich kaal. Vooral op de nek, net onder de maanaanzet, aan de kant waar de manen niet vallen.. Tot bloedend toe en het lijkt op zo'n rimpelige kapotgeschuurde zomereczeem hals
Alleen heeft ze dus geen zomereczeem(gehad) Mooie volle bos lange manen en er zijn nu ook nog geen kriebel beesten.

Moet de behandeling tegen luis nu nogmaals herhaald worden? Of zou 1 malig voldoende moeten zijn.

Ik zal morgen een foto's toevoegen

anjali

Re: Behandeling luis herhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 18:59

Tegen luis heb ik ooit moeten wassen met een uitwendig middeltje.Bij de eerste keer zag je ze er al dood uitvallen. Daarna nog i keer gewassen en daarna nooit meer luizen gezien.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:10

Heb je die keren met de injectie en de vloeistof over de rug ook de haslters, halstertouwen, dekens, dekjes, borstels etc. gelijk ontsmet? En hoofdstellen, zadels enzo goed schoongemaakt als je die gebruikt hebt vóór en na de behandelingen? Plekken waar ze aan schuren goed schoongemaakt?

Het kan trouwens goed zijn dat er toch nog weer luizen zitten hoor. Die middelen werken normaal gesproken alleen tegen de luizen en niet tegen de neten die na een aantal dagen weer uitkomen. Je zou nog weer extra met imaverol ( vloeistof die je verdunt met water in een bepaalde verhouding) kunnen wassen, ook dus alles wat met de pony's in aanraking is geweest.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 19:15

Ja heb wel alles ontsmet.
Rare is dat de andere 2 eigenlijk geen klachten hadden. Geen jeuk. Dus alleen 1 pony maar. Maar wel alle 3 behandeld.
Ik vraag me echt af of het überhaupt luis is of iets anders.

Ze kwakkelt al een tijdje. Wil niet aankomen, bloed is onderzocht en dat is verder allemaal prima, maar ik weet niet meer zo goed wat het kan zijn.

Luis en mijt zijn toch wel besmettelijk,en evt schimmel ookdus dan had de rest ook wel meer last lijkt me

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 19:16

anjali schreef:
Tegen luis heb ik ooit moeten wassen met een uitwendig middeltje.Bij de eerste keer zag je ze er al dood uitvallen. Daarna nog i keer gewassen en daarna nooit meer luizen gezien.

Wilde liever niet wassen,bij gebrek aan stal waar ze alle 3 in kunnen tot ze droog zijn, en het was nog zo koud een paar weken geleden. Vandaar gespoten

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 19:17

Jet schreef:
Heb je die keren met de injectie en de vloeistof over de rug ook de haslters, halstertouwen, dekens, dekjes, borstels etc. gelijk ontsmet? En hoofdstellen, zadels enzo goed schoongemaakt als je die gebruikt hebt vóór en na de behandelingen? Plekken waar ze aan schuren goed schoongemaakt?

Het kan trouwens goed zijn dat er toch nog weer luizen zitten hoor. Die middelen werken normaal gesproken alleen tegen de luizen en niet tegen de neten die na een aantal dagen weer uitkomen. Je zou nog weer extra met imaverol ( vloeistof die je verdunt met water in een bepaalde verhouding) kunnen wassen, ook dus alles wat met de pony's in aanraking is geweest.

Het is in het paard gespoten dus neem aan dat dat dan in het bloed zit en de uitkomende neten ook mee pakt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:36

Zeker als het paard slecht op gewicht komt en een mindere weerstand heeft dan is het goed mogelijk dat de luizen weer terug zijn.

Het advies is altijd alles behandelen, alles wassen om zo veel mogelijk herbestrating uit te sluiten. Je kan echter onmogelijk de complete omgeving 100% luisvrij maken, en met een mindere weerstand heb je kans dat het dan toch weer de kop op steekt.

Ik zou het besmette paard in elk geval zo snel mogelijk wassen en dan over 9-10 dagen weer. De andere paarden wassen is ook verstandig, zelfde als je spullen. En proberen de weerstand omhoog te krijgen, wanneer is er voor het laatst ontwormd?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 19:48

Nov pramox en de luisspuit was ookontwormer

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:54

dectomax spuit moet je ook herhalen.
bel maandag even met de veearts die het gegeven heeft,die kan het je precies vertellen :j

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 19:58

Wel raar dat ze dat dan niet gezegd heeft. Baal ik van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 20:09

daarom even bellen want je weet het nu niet zeker en je krijgt allemaal verschillend advies.
ik lees ook imaverol,maar dat is tegen schimmel,en niet tegen mijt of luis.

ik heb trouwens ervaring met luis bij mijn oudere merrie.
maar die krijgt daar absoluut geen jeuk van.
de paarden van mij hebben wel jeuk als ze last hebben van mijt,bacteriele huidinfectie
of als het hormonaal is.
wat bij jouw merrie wel kan gezien de klachten.
slechte darmwerking geeft trouwens ook vaak jeuk

zou in elk geval wel even mestonderzoek laten doen en eventueel ontwormen met een middel wat aansluit op,de dectomax?
want die pakt dacht ik ook een aantal wormen mee.
dus nog weer overleggen met je behandelend arts.

mijn merrie van 27 heeft trouwens elk voorjaar weer dat het drama is.
kale plekken,jeuk,schuren,overal tegen aan.
ik ga dan behandelen tegen luis,tegen mijt.
en op een gegeven moment trekt alles weer bij en zijn de plekken over en komt er een mooi zomervachtje tevoorschijn..
kijk anders even aan hoe het verder gaat?
en voor het gewicht even kijken op voeding voor oudere paarden?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 20:12

Ze staat op onbeperkt voordroog ellepel,en ze krijgt voor de darmen yea-sacc, en extra vitaminen en een voer met een hoog vetpercentage.

Het is steeds weer wat bij haar en dat maakt het lastig. Eerst vant zomer hb, toen mager in de winter,nu weer dit, en zo blijven we aan de gang..
Tis ineens een kneus

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 20:13

Wat jij zegt,bacteriële huidinfectie, daar lijkt het me nu meer op. Droog, korsten en schilfers

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 20:23

De mijne had ook geen jeuk.Het was een nieuw paardje en ik zag de beestjes lopen tijdens het poetsen.Veearts gaf middeltje om te wassen. Ik zou ook zeker niet op eigen houtje iets gaan inspuiten maar daar altijd de DA voor inschakelen! Want die middelen zijn uiteraard giftig,anders zouden de luizen er ook niet van dood gaan.Zijn er niet recent honden gestorven door een vlooien middel?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 20:27

Wie zegt dan dat er iemand op eigen houtje gaat inspuiten?
Ook al zou het geen luis zijn, maar mijt dan de as de behandeling gelijk.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:00

Ik zou er bij evt. herbesmetting een pour-on op doen. Of wat pipetten (Frontline) .
Voordroog zou ik vervangen voor gewoon hooi. Er zijn paarden die van voordroog een slechte darmflora krijgen, en een slechte darmflora kan allerlei klachten veroorzaken, waaronder gevoelige hoeven, jeuk, slechte mest, etc.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 22:56

Oeps, ik zei dus Imaverol, maar ik bedoelde inderdaad iets anders, Sebacil bijvoorbeeld. Dat luizen "terugkomen" gebeurt heel vaak bij verminderde weerstand, als je nu vertelt dat ze al een tijd aan het kwakkelen is, kan dat natuurlijk makkelijk. Als de andere twee wel een goede weerstand hebben, kan het best zo zijn dat die geen luis hebben.

Hoe oud is ze eigenlijk en hoe lang heb je haar? Wat zijn het voor pony's?

Het zou goed zijn om verder uit te kunnen zoeken waarom ze zo kwakkelt, die luizen zijn eigenlijk een symptoom ( als er luizen zijn)/gevolg van iets anders dat er met je pony aan de hand is.

Maar het beste advies is inderdaad: maandag contact opnemen met de dierenarts die jouw pony gezien en behandeld heeft.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 08:59

Ze is er een jaar. Shet van 12.
Ze heeft altijd op voordroog gestaan. Vorig jr hier bevangen geworden. Volgens vorige eigenaar kon ze prima op gras. Niet dus.
Sinds dien kwakkelt ze dus.
Volledig bloedonderzoek gedaan incl cushing. Kwam niets geks uit. Heel minimaal te laag zink en selenium maar dat mag geen naam hebben.

Dus weet eigenlijk niet wat dan nog meer te onderzoeken.
Door mij netjes ontwormd, mest de wei elke dag uit, 2x pj
Ontwormd met in november pramox en een x met gewone equest (op advies van dierenarts)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:40

Er zijn al wel knutten! Dus als de jeuk nu vooral in de manenkam zit, zou ik zomereczeem misschien toch in mn achterhoofd houden.

Belangrijk is dat de behandeling herhaald wordt. Of dat nu twee keer dectomax is, of eerst dectomax en daarna een middel over de rug. Als je het maar 1 keer doet, komen daarna de neten uit en ben je weer terug bij af.

Kun je zelf geen luizen of neten vinden nu?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 14:48

Luis hoeft niet op de andere paarden over te springen, dus dat is geen graadmeter. Ze springen meestal op dieren met een lagere weerstand.
Overigens kun je luizen gewoon zien lopen dus of het om luis gaat kun je prima zelf vaststellen.
Ben wel benieuwd wat voor spul je hebt gehad van je dierenarts en waar dan mee gespoten is want het klinkt mij vreemd in de oren deze behandeling. Overigens als er in de bloedbaan gespoten is, is het niet zo vreemd dat je pony daar heftig op reageert.

Ik zweer bij simpelweg een paar keer wassen met sebacil in geval van luis.
Pony wel eerst scheren anders kan je bezig blijven.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 15:24

Dectomax gespoten. Vlgs mij intramusculair en niet intraveneus. en 10dg later cydectin over de rug

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:26

dat moet normaal echt wel afdoende zijn hoor tegen luis en mijt :j
wacht gewoon heel even af hoe het verder gaat?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 16:31

Ik ga d'r zo naar toe en dan maak ik even fotos

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 17:30

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 29-03-20 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 17:32

Al deze plekken zijn in de laatste 3 dagen ontstaan. Ze heeft nu 9 dagen geleden de laatste behandeling gehad, de vloeistof over de rug.
4 weken geleden was de hele kaaklijn/zijkant van haar hoofd kaal, van de 1 op andere dag. Daar zit nu weer haar op.

De 1e 2 foto's zitten midden op de rug,denk dat de fjord dat heeft gedaan want er is op stal en in de paddock niets waar zij echt fysiek onder kan gaan staan schuren, zodat ze op de ruggegraat kale plekken krijgt