Help! Verbrandingsmok, wie heeft het wondermiddel!?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PrimaDonna_

Help! Verbrandingsmok, wie heeft het wondermiddel!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 22:10

Hi allemaal,

Afgelopen zomer is onze 2,5 jarige eerder terug gekomen van het weiland. Lucky heeft 4 witte benen. Toen wij ontdekte dat haar kootholtes aan het verbranden waren zijn we meteen gaan smeren met zonnebrandcrème van Vision. Omdat het nog nat weer was maar de UV straling al best hoog was wisten we al gauw dat het evt. verbrand was.

Het was op een gegeven moment zo erg dat we Lucky van het weiland hebben gehaald, terug naar stal. Ze liep op eieren en haar kootholtes waren tot bloedens toe open.
Na contact te hebben gehad met de veearts, welke ons ook niet verder kon helpen, zijn we het gaan wassen met betadine en goed te drogen.
We hebben zoveel middeltjes en smeersels geprobeerd maar niks hielp. Uiteindelijk werkte moccare wel en zijn haar kootholtes helemaal genezen.

Maar op de zijkanten van haar kogels achter zitten nog altijd flinke korsten. We kunnen smeren wat we willen, met de duurste middeltjes, maar niks helpt!

We hebben als laatste van Ecostyle Pyrogenium gebruikt. Maar omdat je dit maar een bepaalde tijd mag geven kan je het niet altijd blijven geven. Bij dit middel merkte wij meteen verschil... tot we ermee moesten stoppen. Het kwam weer terug!

Nu smeren we het in met Efrata Dood zeezout. We merken dat de korsten droog worden en het een beetje los komt... maar of dit HET middel is. We betwijfelen het.

Na deze lange uitleg ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die dit probleem hebben bij hun paard en wat naar jou idee HET wondermiddel is!?

Wij zullen Lucky zodra zij het land op gaat rondom zetten met de UV beschermbeenkappen van Rambo. Alleen dit zal haar waarschijnlijk gaan helpen.

Foto's voor een idee hoe het er op dit moment uit ziet.
Afbeelding
Woensdag 18 maart
Afbeelding
Idem woensdag

Afbeelding
Vrijdag 20 maart, de korsten komen los. Maar meestal komt het weer terug..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:15

Wat bij mijn paard erg goed helpt tegen rotstraal is een mix van babypoeder (die van de Etos vind ik het beste geschikt voor dit doel) en diatomeeënaarde. Je kunt de stralen daar instant mee droog maken door het in alle kiertjes te borstelen met een kunstgebitborstel :D . Ik doe het niet eens elke dag maar het werkt super.

Misschien dat zoiets ook helpt tegen mok. Het is echt puur voor het droog maken. Het voordeel is dat het overal komt en door blijft werken als het er eenmaal op zit. Dat kun je met een handdoek nooit bereiken. Het genezen moet dan natuurlijk uit het paard zelf komen. De allantoïne in de babypoeder helpt wel bij genezing van het weefsel.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 20-03-20 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

NinaCharlie

Re: Help! Verbrandingsmok, wie heeft het wondermiddel!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:19

Is het al uitgesloten dat het geen vasculitis is?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:21

Toevallig heb ik er nu 2 staan, waarvan 1 er nog nooit last van heeft gehad, en dit jaar is het drama. Ik hou het al tijden bij met wassen en hydrocortiderm (zodra het minder wordt stap ik over op een mix van uierzalf en hydrocortiderm). Nu heb ik vorige week de witte voeten opgeschoren van de een, en opeens lijkt alles te werken, hij is er bijna vanaf. De merrie scheer ik morgen ook op, ondanks dat ze bruine benen heeft. Kennelijk werken de haren toch meer tegen dan ik dacht.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:23

Wat voer je? En hoe zijn de leverwaarden?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:29

Ik zou sowieso voor deze beenbeschermers gaan: http://www.cashelcompany.com/CRUSADER-LEG-GUARD-258/ . Ze vallen over het hele onderbeen en zijn UV-werend. Horseware heeft ze ook, maar die vallen niet over de kroonrand, zodat er nog steeds een stuk huid onbeschermd is. Bestel ze NIET in Nederland, die leverancier staat niet goed bekend...

Caira heeft ook een punt!

Verder is het misschien toch verstandig om er even een tijdje weinig aan te doen omdat het zo niet lekker tot rust kan komen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:39

NinaCharlie schreef:

Hier dacht ik ook direct aan...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:51

ophouden met natmaken en wassen...nadeel van steeds dat natmaken is dat je er een huidaandoening van kunt krijgen die op regenschurft lijkt en dan blijf je bezig.
dus gewoon de plekjes behandelen en verder af blijven
vraag naar hydrocortiderm.
dat er op en verder af blijven.
ook geen korstjes loshalen, vind het voor vasculitis er nog erg netjes uit zien

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 22:57

Inderdaad: check op vasculitis. En de Cashel Leg Guards zijn de beste. Overigens heb ik het afgelopen jaar deze zes keer besteld bij UHG-shop in Nederland en alle keren zijn ze snel en keurig geleverd (ja, ik heb een voorraad ivm paard met vasculitis/sarcoïdose).

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 23:03

LindyH schreef:
Wat bij mijn paard erg goed helpt tegen rotstraal is een mix van babypoeder (die van de Etos vind ik het beste geschikt voor dit doel) en diatomeeënaarde. Je kunt de stralen daar instant mee droog maken door het in alle kiertjes te borstelen met een kunstgebitborstel :D . Ik doe het niet eens elke dag maar het werkt super.

Misschien dat zoiets ook helpt tegen mok. Het is echt puur voor het droog maken. Het voordeel is dat het overal komt en door blijft werken als het er eenmaal op zit. Dat kun je met een handdoek nooit bereiken. Het genezen moet dan natuurlijk uit het paard zelf komen. De allantoïne in de babypoeder helpt wel bij genezing van het weefsel.

We hebben het nu goed onder controle qua droogheid. Maar kunnen dit altijd proberen.

NinaCharlie schreef:

Ik heb het even opgezocht, had er zelf nog nooit van gehoord. Maar ik lees dat het gepaard gaat met dikke benen. Dit heeft ze nooit. Maar kunnen het eens navragen bij de DA.

Utixo schreef:
Toevallig heb ik er nu 2 staan, waarvan 1 er nog nooit last van heeft gehad, en dit jaar is het drama. Ik hou het al tijden bij met wassen en hydrocortiderm (zodra het minder wordt stap ik over op een mix van uierzalf en hydrocortiderm). Nu heb ik vorige week de witte voeten opgeschoren van de een, en opeens lijkt alles te werken, hij is er bijna vanaf. De merrie scheer ik morgen ook op, ondanks dat ze bruine benen heeft. Kennelijk werken de haren toch meer tegen dan ik dacht.

Hydrocortiderm hebben we gebruikt, dit deed niks. Werd zelfs alleen maar erger. Ik ben bang dat als we de benen gaan opschieten dat we de wondjes helemaal open maken.. daarbij is ze dat nog helemaal niet gewend dus wordt dat lastig.

Jet schreef:
Ik zou sowieso voor deze beenbeschermers gaan: http://www.cashelcompany.com/CRUSADER-LEG-GUARD-258/ . Ze vallen over het hele onderbeen en zijn UV-werend. Horseware heeft ze ook, maar die vallen niet over de kroonrand, zodat er nog steeds een stuk huid onbeschermd is. Bestel ze NIET in Nederland, die leverancier staat niet goed bekend...

Caira heeft ook een punt!

Verder is het misschien toch verstandig om er even een tijdje weinig aan te doen omdat het zo niet lekker tot rust kan komen.

Wij hebben precies zulke beschermers , maar dan van Rambo. Toen ze deze om kreeg werd het in haar kootholtes rustiger en geneesde dit goed.

Caira schreef:
Wat voer je? En hoe zijn de leverwaarden?

Hoe haar leverwaarden zijn weet ik eerlijk gezegd niet. Er is van de zomer en begin winter bloed afgenomen en deze was goed.. neem aan dat ze daar ook leverwaarde uit kunnen halen?
Ze krijgt ochtend handje podo grow, middag slobber en avond muselie. Slobber en Muselie van Vitalbix. Daarnaast staat ze op onbeperkt kruidenhooi.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 23:04

ellepel schreef:
ophouden met natmaken en wassen...nadeel van steeds dat natmaken is dat je er een huidaandoening van kunt krijgen die op regenschurft lijkt en dan blijf je bezig.
dus gewoon de plekjes behandelen en verder af blijven
vraag naar hydrocortiderm.
dat er op en verder af blijven.
ook geen korstjes loshalen, vind het voor vasculitis er nog erg netjes uit zien

We zijn sinds gisteren gestopt met wassen. Is nu mooi droog dus willen het zo houden :)
Hydrocortiderm hielp helaas niet...

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 23:05

EvelienKiss schreef:
Inderdaad: check op vasculitis. En de Cashel Leg Guards zijn de beste. Overigens heb ik het afgelopen jaar deze zes keer besteld bij UHG-shop in Nederland en alle keren zijn ze snel en keurig geleverd (ja, ik heb een voorraad ivm paard met vasculitis/sarcoïdose).

We hebben ze van Rambo, erg tevreden over :)
https://www.agradi.nl/rambo-beenbescher ... gLERfD_BwE

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:13

Als het inderdaad beter wordt wanneer je UV licht weert dan zou ik echt even in vasculitis duiken. En zoek een dierenarts die een GOEDE biopt kan nemen, want een klein beetje “ernaast” en je hebt een vals negatieve uitslag.

Edit: je hebt ook fijne UV beschermers van het merk Arma. Lekker zacht, makkelijk te wassen en vriendelijk geprijsd. Vond ik veel fijner dan de Cashel Crusadors

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:41

EvelienKiss schreef:

Dat is super om te horen!

TS, die Rambo zijn dus die van Horseware. Als die goed bevallen, zou ik die weer gaan gebruiken om deze plekken ook te laten genezen. Even niets meer aan de plekken doen en dan met een week-veertien dagen kijken hoe het eruit ziet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:14

Er zijn een aantal dingen belangrijk:

Sluit vasculitis eerst uit!
Ga niet te veel gekke dingen doen qua smeren etc. Neem iets dat goed vet houdt. En ga eerst de interne dingen na. Dus ook de leverwaarden.

Verbrandingsmok of fotosensibiliteit zoals het echt heet is altijd van binnen uit. Je ziet het vaak bij planten die de lever te hard laten werken of zelfs beschadigen. Denk aan JKK, Sint janskruid en rode klaver. Maar een andere goede bron is kunstmest of zelfs leverbot. Dit is iets waarbij je echt achter de oorzaak moet komen en deze weg moet nemen, de rest is allemaal pappen en nathouden. Want ook al haal je de verbranding van de witte delen weg, de oorzaak zit er dan nog wel.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 08:30

Mijn merrie met hoge witte benen en een roze velletje heeft hier ook altijd erg last van.
Ik probeer plekken dan 1x daags in te smeren met sudocreme, dan de huid mooi zacht en soepel blijft. Verder gebruik ik mokzalf van primeval, maar niet elke dag. Deze is wel slecht verkrijgbaar, mijn dierenarts heeft ze nog.

Daarnaast natuurlijk beter voorkomen dan genezen. Ik gebruik dus ook de beschermers van Rambo. Ze hebben alleen niet zo'n mooie pasvorm. Maargoed, het blijft hangen, en geen verbrande voetjes meer...

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:56

Mijn behandeling voor vasculitis:

Uit de zon! Ik had de bucas sunshower, een vliegenmasker en de rambo beschermers om. Maar dit deed ik pas na dat de korsten weg waren!

De korsten smeerde ik in met honingzalf en 1x per week met lauw water en betadine de korsten eraf weken. Dit bouwde ik steeds verder uit zodat ik zo min mogelijk met water aan de gang was.

Maar zoals de eerdere tips, eerst testen!!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 01:47

Aangezien het niet op zalfjes reageert en de locatie op het been, denk ik ook aan vasculitis.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 05:51

Hee wat bizar! Ik heb er hier ook eentje met voor het eerst iets dat sterk lijkt op mok/rasp en vier witte benen. Het is nu net alsof ik foto's van mijn eigen paard bekijk! :oo
Hier heb ik twee dagen elk een uur besteed aan het inweken met betadine scrub en daarna mokzalf van Grand Nationale. Die is ook wel goed vettig, maar niet té en ze lijkt er veel verlichting mee te vinden.

Gisteren was dag 5 en bij ons slaat het aan.. Een been is nu sterk aan het genezen, waarbij bij de rest ook de plekken kleiner worden. Alleen dus van diezelfde putten als op jouw foto's houden hardnekkiger aan.. Omdat ze ook nogal verhaard zit ze niet zo lekker in haar vel en krijgt ze nu lijnzaadolie bij. Dat doet haar goed op dit moment. Met de dag wordt ze gelukkig weer vrolijker. Hopelijk komen jullie er ook doorheen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 06:16

Citaat:
Ze krijgt ochtend handje podo grow, middag slobber en avond muselie. Slobber en Muselie van Vitalbix. Daarnaast staat ze op onbeperkt kruidenhooi.

Dit klinkt als een behoorlijk (te) rijk rantsoen.
Wat er teveel in komt, belast de lever (en nieren) zwaar, omdat dat allemaal weer afgevoerd moet worden.
Een overbelaste lever is hét recept voor de klachten die je beschrijft.

Laat van de basis, het kruidenhooi dus, een uitgebreide analyse maken (dus geen beperkte Pavo check, die zegt niet zoveel), en op basis daarvan aanvullen met de juiste hoeveelheid Vitalbix DC of een andere passende vitaminebrok. Ik schat zomaar in dat 200-300g DC al genoeg aanvulling kan zijn.

En dan de podo grow (voor 1/3 suiker/zetmeel) en slobber (te rijk) en Active+ (voor hardwerkende sportpaarden) achterwege laten. Dat is echt veel te veel en te rijk voor een 2,5-3-jarige, vooral i.c.m. goed kruidenhooi.

En wat al aangegeven was: niet teveel wassen en smeren aan de buitenkant. Dat is symptoombestrijding en richt op den duur meer schade aan omdat de huid zijn werk niet meer kan doen.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:03

Heb niet alles gelezen dus sorry als het advies al gegeven is

Mijn pony heeft dit ook snel in de zomer met gras. Bij hem helpen de dit boots van Rambo. Hij staat er mee op het land vroeger zelfs 24/7 ze blijven mooi zitten en gaan de verbranding tegen. En daaronder smeer ik altijd een dikke laag uiercreme dit houd de huid soepel en zo laten de korstjes los

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:04

Ik denk ook gelijk aan vasculitis. Wat daar het belangrijkste bij is, is GEEN uv licht. Dus inpakken. Ik heb de Whinny socks gebruikt, deze hielp echt enorm goed. Ze heeft er een lange tijd mee gelopen, maar vorige zomer heeft ze helemaal sok loos doorgebracht en het is (vooralsnog) niet meer teruggekomen.

Zie ook mijn topic die ik toen de tijd heb geopend: [MD] Huidontstekingen, wie herkent dit?

Succes, ik hoop dat het netjes gaat genezen :)

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:20

Tancreda4 schreef:
Ik denk ook gelijk aan vasculitis. Wat daar het belangrijkste bij is, is GEEN uv licht. Dus inpakken. Ik heb de Whinny socks gebruikt, deze hielp echt enorm goed. Ze heeft er een lange tijd mee gelopen, maar vorige zomer heeft ze helemaal sok loos doorgebracht en het is (vooralsnog) niet meer teruggekomen.

Zie ook mijn topic die ik toen de tijd heb geopend: [MD] Huidontstekingen, wie herkent dit?

Succes, ik hoop dat het netjes gaat genezen :)

Welke soort van die sokken heb je? Ik vind het wel een heel mooi systeem, lijkt me ook beter/prettiger zitten dan die Rambo dingen, pasvorm is echt waardeloos..

En blijven de benen ook goed koel als het warm weer is?
Mijn paard heeft een roze velletje, wat supersnel verbrand in de zon.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:25

Ik had de zomer sokken maat warmbloed.
Ik heb veel beschermers gehad, ook de Rambo, maar het been liep direct op qua vocht met alle beschermers ivm te warm. Met dr sokken gebeurde dat niet. Ik heb ze in de zomer gewokn gebruikt zonder problemen. In de winter gebruikte ik ze alleen bij droog weer. Ze stond 24/7 buiten en gebruikte ik beschermers van lumieux bij nattigheid.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 19:19

Ik heb even een paar dagen niet gereageerd, maar wel stil gelezen :)

Ondertussen gaat het veel beter met haar plekken.
We hebben namelijk koud laseren gedaan bij een vriendin. Daarbij smeren we het dagelijks in met aloe vera meteen uit de stengels van een plant en smeren we het in met uierzalf om het soepel te houden. Wassen zijn we mee gestopt.

Wij zijn van mening dat het geen vasculitis is. Ik heb mij er even in verdiept maar lees dingen die Lucky niet heeft.

De beenkappen zal ze binnenkort om gaan krijgen als de uv straling sterker wordt.

Dus tot nu toe erg positief! +:)+