Nu reed ik eigenlijk al bitloos met hem, maar zo nu en dan reed ik wel met bit en dan gooide hij vaak zijn tong eruit of over het bit, sperde zijn mond open enz. Ik rij met een heel los teugelcontact en dan ging het wel, maar zodra ik meer druk gaf was er dus direct die reactie. Omdat hij ook echt lomp en kleuterachtig is, sowieso veel met zijn mond aan dingen zit, dachten we dat het probleem was ontstaan door verkeerde training bij eerdere baasjes. Hij heeft een heel verleden en meer eigenaren gehad dan dat hij jaren oud is, en ik heb hem als echt projectpaard gekocht. Maar het voelde toch niet goed, kwam ik met bit aan toonde hij al verzet. Met bitloos hoofdstel, gaf hij veel minder reactie... Gelukkig toch naar mijn gevoel geluisterd, hopelijk groeien die kiezen weer aan en wij gaan volledig over op bitloos nu.
Ik vraag me af of hier meer mensen zijn met deze ervaring door te rigoreus vijlen? Ook hoor ik graag tips voor fijne bitloze hoofdstellen om dressuurmatig mee te rijden, rij nu met een bloem hackamore maar dat vind ik toch niet verfijnd genoeg voor wat hogere dressuur.
Dit is het arme kereltje: