Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
tiwi1969 schreef:Overdag op stal hooi, maar krijgt ze ook hooi als ze buiten staat?
Waarom van het krachtvoer af?
In de groei hebben ze dat juist wel nodig, geen sportpaardenvoer maar een goede opfokbrok dat is speciaal samengesteld voor een goede gezonde groei. Bevat minder suiker en is hoog in eiwit, een heel belangrijke component voor een goede groei en spieropbouw.
Mijn voorkeur gaat uit naar Pavo Podo Grow, maar Subli of Masters is ook prima, iets goedkoper per kg maar je voert er ook iets meer van. (Dit heb ik in 2018 uitgezocht, kan inmiddels veranderd zijn)
Djali schreef:Sommige paarden (lang niet allemaal) hebben wel een half jaar nodig om te wennen aan een nieuwe omgeving. Als je dit combineert met het beginnen van de training, terwijl ze nog 3 moet worden (ze is nog een kleuter), kan het gewoon wat te veel worden en hebben ze stress / vallen ze af.
Ook eigen hooi / oogst kan mislukken en simpelweg te arm zijn om dit als hoofdvoeding te gebruiken.
Krijgt ze bovendien heel de nacht geen hooi dan (op stal?) Dat lijkt me wat weinig.
Kan ze op de weide wel voldoende bij het hooi? Staat ze misschien te laag in rang omdat ze nieuw en jong is?
Stoppen met krachtvoer zou ik in dit geval echt niet doen, integendeel, ik zou haar flink gaan bijvoeren.
Ondanks de hype van geen krachtvoer geven en enkel vitamines- en mineralen, ben ik in praktijk toch al veel paarden tegengekomen waarvoor dit gewoon niet werkt(e).
bigone schreef:Een goede vitaminebrok is prima voor jonge dieren en dat ze invalt is logisch wanneer je aangeeft dat ze ook de hoogte weer is ingegaan. Wanneer je er voor zorgt dat ze alle vitamines en mineralen ( en ontwormingen) binnen krijgt even niet druk maken om het feit dat je de ribben soms ziet, normaal bij jong spul in de groei . Gaat echt hup de hoogte in en dan de breedte en dat duurt nog wel even. Ze kan onbeperkt hooi eten en gaat straks ook weer de wei op dus krijgt ze op zich voldoende binnen.