Opbouwen na osteopaat - ervaringen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Opbouwen na osteopaat - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 13:17

Ik laat iig 1x per jaar (soms 2x) een osteopaat komen voor mijn paard. Ik merk altijd een positief effect van de behandelingen.

Je krijgt vaak een aantal dagen rust
na de behandeling (vrije beweging en wandelen mag vaak wel) en daarna weer rustig opbouwen. Ik merk altijd wel dat een paard de eerste keren rijden wat zoekende is maar daarna merk ik snel verbetering in vergelijking met voor de behandeling (ook afhankelijk hoe vast het paard zat).

Een behandeling kan best wat langer doorwerken. Het opbouwen verschilt soms naar gelang wat er is gedaan.

Mijn vraag: Hoe wordt dit door jullie ervaren? De opbouw en gewenning na een behandeling. Rijden jullie over algemeen al snel weer als nooit te voren en alle oefeningen, of duurt het soms ook langer dan normaal?
Heb je altijd een verbetering na een behandeling of ook ervaring met minder resultaat?

Ben benieuwd!

Def

Re: Opbouwen na osteopaat - ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:30

Het ligt er hier een beetje aan hoe ingrijpend de behandeling was, maar een week laat ik mijn paard sowieso altijd met rust, op wandelen na.
Als ik eerder begin is het voor haar te vroeg.
Daarna heel rustig opbouwen rechtuit en daarna weer in de bak.
Ik heb wel altijd goed resultaat gehad van de osteopaat bij mijn paard.
Ik ga voor mezelf ook regelmatig en voel me dan ook een dag of drie a vier alsof mijn lichaam echt even moet resetten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:37

Mijn paard reageert er meestal best wel flink op.
Ik wandel eerst een aantal dagen aan de hand, daarna longeer ik 1 of 2 dagen, zonder iets er aan en dan ga ik er weer op, het liefst de eerste keer naar buiten, lekker rechtuit zonder al te veel te vragen.
Daarna ga ik in de bak weer oppakken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:45

hangt er echt vanaf van wat er "mis" was en hoe serieus.
Bv bij een routine controle zonder echt blokkade oid, dan kan ik de dag nadien al gewoon rustig losrijden, puur op ontspanning werken.
Heeft de osteo best wel wat werk gehad om bepaalde zones los te werken of was het iets dat al wat langer aansleepte, dan zal ik eerder opteren voor enkele dagen "rust" (vrije beweging) en daarna eerst een keertje aan de longe (indien paard dit ontspannen doet vw-nw). Anders enkele malen rustig losrijden, alvorens terug op te pakken.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:03

Ik heb nooit rust hoeven houden na een osteo-behandeling, sterker nog, ik krijg elke keer een schop onder mijn kont dat ik harder met hem aan het werk moet. Daar moet ik wel bij zeggen dat er bij mijn paard niets vast zat en de delen die wel opvielen moesten juist getraind worden in plaats van losgemaakt.
Dan doe ik alsnog de dag na een behandeling rustig aan, maar aan het eind van de week gaat 'ie gewoon weer aan het werk.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:18

Ik heb mijn merrie 1x laten behandelen door een osteopaat, dat was voor haar de eerste en waarschijnlijk laatste keer. Ik heb 3 maanden niet normaal met haar kunnen rijden, terwijl er voor en tijdens de behandeling geen noemenswaardige punten waren. Ook de osteopaat in kwestie neem ik het niet kwalijk, zij is een goede professional en behandelt mijn andere paarden wel. Enkel deze merrie wordt gewoon slecht van de behandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:44

Hier geeft de osteopaat/chiropractor altijd ‘huiswerk’ mee voor een aantal dagen. Bij mijn pony is dat meestal dat hij juist wel moet bewegen maar zonder te rijden, bijvoorbeeld wat (academisch) werk aan de hand of een kwartiertje lang/laag longeren met de Pessoa. Wat haar betreft haal je zo ook meer uit de behandeling dan bij volledige rust na die tijd. Dit is na een reguliere controle zonder echte blokkades. Na die paar dagen huiswerk kan ik meestal zo opstappen en wegrijden :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 15:42

Princesj schreef:
Ik heb mijn merrie 1x laten behandelen door een osteopaat, dat was voor haar de eerste en waarschijnlijk laatste keer. Ik heb 3 maanden niet normaal met haar kunnen rijden, terwijl er voor en tijdens de behandeling geen noemenswaardige punten waren. Ook de osteopaat in kwestie neem ik het niet kwalijk, zij is een goede professional en behandelt mijn andere paarden wel. Enkel deze merrie wordt gewoon slecht van de behandeling.

Vervelend zo'n negatieve ervaring. Heb je ook een idee waar het vandaan komt?

Mijn merrie was vorig jaar even wat pijnlijk aan de hals. Daar had ze weken daarvoor ook last van gehad en werd door de behandeling weer erger. Ze bleek artrose in de hals te hebben maar niet actief en hij verwachte niet dat het daarvan kwam. Met de artrose word nu rekening gehouden.

Helaas nu een wat langduriger herstel na een behandeling. Was benieuwd of dat vaker voorkomt omdat mijn normale ervaringen wel positief zijn. Dat je wel merkt en even duurt om op te bouwen dat wel.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 16:01

Tancreda4 schreef:
Princesj schreef:

Vervelend zo'n negatieve ervaring. Heb je ook een idee waar het vandaan komt?

Geen enkel idee, merrie presteerde tot een jaar geleden op Z2 niveau en is nu drachtig. Tot de dag van vandaag nooit problemen met haar gehad. Geen enkel idee dus waar het vandaan kwam, maar zolang ze goed functioneert hoeft ze van mij niet naar een osteopaat :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:03

Mijn paard kan ook heel heftig reageren op behandelingen.
Ik heb een keer heel lang last gehad met hem.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:19

Mijn paard wil er ook wel heftig op reageren, maar ik reageer zelf ook bij de ene behandeling heel flink en bij de andere valt het wel mee.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 23:29

Wel ook wat ervaring dat het wat nasleep heeft dus? Ik weet niet zo goed of het hier door de behandeling komt, een opeenstapeling van dingen is of stom toeval.

Ik ga over een paar weken op vakantie en ze krijgt voorlopig nog wel de tijd die ze nodig heeft. Maar het maakt mij wel wat onzeker.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:18

Ik zie negatieve nasleep niet als iets dat “erbij hoort”. Mijn inziens moet een osteopathie behandeling positief uitwerken en anders is er of iets anders lichamelijks mis met het paard (zoals jouw paard met haar artrose) of de osteo heeft toch iets verkeerd gedaan. En dat kan ook gebeuren als het een goede is...

Bij mijn paard ga ik uit van de dagen rust die de osteo aangeeft. Als ze vier dagen rust moet, doe ik die vier dagen dan ook niks met haar. Ze staat dan wel gewoon in de wei.
Daarna begin ik met lang-laag onder het zadel en voornamelijk rechtuit. Dan merk ik vaak dat ze zoekerig is in haar balans en in de aanleuning. De dagen erop kijk ik wat ze zelf aanbied, maar blijf ik nog weg van korte wendingen en verzameling. Een week na de rust is vaak alles weer zoals vanouds (inclusief een verbetering door de behandeling) en rijd ik haar weer zoals ik deed voor de behandeling.

Advies: luister naar je paard! Als je erop zit en je denkt: “dit is niet hoe het hoort te voelen” dan stap je haar uit en zet je haar weer weg. Mocht de nasleep significant langer duren dan dat de osteo had aangegeven/verwacht, zou ik haar door een dierenarts na laten kijken. Mijn osteo is ook dierenarts, maar dan zou ik in dat geval een andere dierenarts vragen ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 11:50

Ik heb idd al iemand mee laten kijken. Maar omdat de osteo aangeeft dat het tot 6 weken na kan werken, wil ik het ook die tijd geven (al zegt mijn gevoel dat dat veelte lang is). Ik moet ook wel zeggen dat ik huiverig ben om er een ander aan te laten zitten nu. Het is ook een redelijk 'vaag' beeld dat wordt gegeven en ik niet goed zou weten waar ik het zou moeten aanpakken. Een osteo die tevens dierenarts is zou idd wel een van de stappen kunnen zijn.

Voor nu is ze qua spieren nagekeken afgelopen week. Hier kwamen niet hele grote dingen naar boven. Hopelijk helpt het haar wel zich wat beter te voelen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:29

Ik heb na de behandeling van mijn paard een aantal dagen (4 vgm) moeten longeren (ong. 15 min.) en daarna mocht het rijden weer rustig opgepakt worden. Ik heb tot 2 weken na de behandeling verschil gemerkt in zijn balans maar daarna liep hij weer zoals voorheen.

tessaaa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:58

Ook hier komt de osteopaat weleens. Wij krijgen de tip om dan de eerste 3 a 4 dagen rustig aan te doen (longeren) en daarna weer te gaan rijden. De eerste paar dagen is hij vrij stijf maar dit wordt met de dag minder. Na de behandeling is hij veel fijner in zijn lijf.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:04

Als het goed is krijgt iedereen toch een advies van de osteopaat mee? Een trainingsopbouw.
Over het algemeen krijgen mijn paarden na een behandeling 1 dag vrij en dan de dag daarna alweer lichte training en de dag daarna gewoon arbeid.
Ik merk eerlijk gezegd nooit zo veel bij mijn paarden na een behandeling maar misschien komt dat omdat ik ze altijd preventief laat behandelen en dan hebben ze soms wel soms niet wat blokkades maar die worden dan al weg genomen voordat het paard er negatieve effecten van gaat krijgen. Dus ik pak mijn training, in overleg met de osteopaat, altijd weer vrij snel op en merk ook niet dat het nodig is om veel langer te wachten.
Ik heb tot heden ook zelf geen paard gehad die echt flink behandeld moest worden maar ik ken verschillende paarden die echt een week rust moeten houden en ook wel 2 weken moeten opbouwen in het werk. Beginnend met longeren daarna naar lichte arbeid en daarna weer het normale werk.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 10:21

Je krijgt idd advies om op te bouwen. Maar als je paard aangeeft niet te willen/kunnen kan zo'n schema gelijk in de prullenbak. Ik zou idd aantal dagen rust (vrije beweging of wandelen), daarna opbouwen longe en dan er op. Zover komen we niet. Buiten wandelen en stappen gaat goed (wel iets verkort). Maar verder lukt het niet en geeft ze aan dat er wat is.

Ik weet niet of het toeval is, het door de bahendelinf komt of dat dat een laatste druppel was voor mijn merrie. Ik ben er iig nu wel klaar mee. Vanmiddag komt mijn DA en laat ik eerst bloed trekken. Mocht daar niets uitkomen laad ik dr op naar een kliniek.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:39

Verstandig! Je luistert naar je paard +:)+
Ik hoop op een goede uitkomst en dat ze er snel weer bovenop is.

Maeike1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:02

Mijn ruin liet ik iedere 4-5 maanden behandelen door een osteopaat die ook dierenarts is. Altijd goed gegaan tot de laatste keer, nu bijna een jaar terug. Na deze behandeling begon hij ineens te staken, terwijl dit niets voor hem is. Naar Wolvega geweest omdat ik het niet vertrouwde en hij bleek ernstige kissing spines te hebben die door de behandeling waarschijnlijk pijnlijk geworden is. Ook gaven ze daar aan dat het feit dat hij iedere 4-5 maanden naar de osteopaat ging er zeer waarschijnlijk voor heeft gezorgd dat hij nog zo lang zonder klachten heeft kunnen lopen.. Dubbel dus! Inmiddels rijden we weer en laat ik hem iedere 2 maanden los maken bij de osteopaat van Wolvega, dit gaat super.

Moraal van het verhaal: behandelen is super maar er kan iets getriggerd worden, goed dat je actie onderneemt!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 20:16

Heftig verhaal maeike! Wel goed te horen dat het momenteel weer goed gaat na dat nare nieuws.

Mijn merrie is 17 en hoop meegemaakt dus zal best het een en ander spelen qua artrose e.d.

Ik wilde nog geen second opinion omdat ik dat toch eng vind nu. De DA heeft algele check en kreupelheidsonderzoek gedaan. En er is bloed afgenomen. Uitslag even afwachten. Mogelijke volgende stap is eerst even kijken hoe de reageert als ze op pijnstillers gaat.

Maeike1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:35

Benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt! Een korte periode op pijnstilling kan ook goed werken, loopt je merrie ineens weer helemaal super dan kun je dan alsnog verder gaan zoeken!

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:38

Ik begrijp dat nooit dat het paard op rust gezet wordt na een behandeling van de ostheopaat. Ik moet/mag gelijk weer aan her werk met mn ponys na een behandeling.dit om te voorkomen dat ze zich weer vast gaan zetten

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:43

roekes schreef:
Ik begrijp dat nooit dat het paard op rust gezet wordt na een behandeling van de ostheopaat. Ik moet/mag gelijk weer aan her werk met mn ponys na een behandeling.dit om te voorkomen dat ze zich weer vast gaan zetten

Helemaal stil zetten (op stal) is ook niet goed.
Vrije beweging en wandelen is prima.
Ben je zelf wel eens behandeld door een osteopaat?
Sinds ik zelf behandeld word door een osteopaat snap ik juist heel goed dat een paard een paar rust dagen nodig heeft om bij te komen, die ervaar ik zelf namelijk ook duidelijk na de osteopaat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 18:44

Aantal dagen rustig aan zodat ze wat kunnen wennen. Je kan best beurs zijn na zo'n behandeling! Je hebt rust en rust. Helemaal niets is nooit goed. Maar verder met waar je was is ook niet eerlijk.

En mijn paard had dat nu ook niet geaccepteerd :(:)