Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Marije_1997 schreef:Merrie die ik ken doet exact het zelfde. Maagzweren zijn het niet, ruwvoer krijgen ze de gehele dag door en ze staan overdag op de wei. Misschien toch het zadel wat niet helemaal goed ligt? Of singel niet fijn. Het is lastig, helaas kunnen ze het niet vertellen.
Tallie1979 schreef:Laat het paard checken op de maag en probeer ook wat rustiger aan te singelen, gaatje voor gaatje. Ik heb het idee dat jullie de singel direct aansjorren, dit is voor paarden soms heel onaangenaam en daar worden ze narrig van.
Maar dat dit paard wat mankeert, is duidelijk.
Sabahartje schreef:Tallie1979 schreef:Laat het paard checken op de maag en probeer ook wat rustiger aan te singelen, gaatje voor gaatje. Ik heb het idee dat jullie de singel direct aansjorren, dit is voor paarden soms heel onaangenaam en daar worden ze narrig van.
Maar dat dit paard wat mankeert, is duidelijk.
Wij doen het singel en enorm rustig. Dan lijkt dit zo, maar wij sjorren niet aan
Sabahartje schreef:Marije_1997 schreef:Merrie die ik ken doet exact het zelfde. Maagzweren zijn het niet, ruwvoer krijgen ze de gehele dag door en ze staan overdag op de wei. Misschien toch het zadel wat niet helemaal goed ligt? Of singel niet fijn. Het is lastig, helaas kunnen ze het niet vertellen.
Helaas ligt het zadel perfect. Nieuwe singel gehaald op advies van Zadelmaker die de druk meer verdeeld. Zadel ligt gewoon goed geen druk en ligt vrij, alleen gelpad eronder omdat die soms met springen wel is naar voren glijd, dit komt omdat Saba erg bol is gebouwd en geen schoft heeft.
Wat heb jij gedaan met je pony? Doet die het nog?
k_m schreef:Ik vind je singel te kort, hier loopt net een spier. Misschien drukt het daar op? Zou eens een langere singel gebruiken. Ik hoor positieve reacties over de première singel met bont. Kost erg weinig dus zeker het proberen waard! Je singel mag echt bijna tot onder je dekje komen.
Marije_1997 schreef:Mmmm bijzonder.
Het is niet mijn eigen pony. Ik negeer het gewoon altijd, maar voor de les kindjes kan het wel eens eng zijn. Mijn eigen paard is daar in tegen echt een mak beest, die loopt zelfs door met een zadel wat niet helemaal lekker meer ligt hahaha.
Bij die pony die dit gedrag ook vertoont is het denk ik gewoon aangeleerd gedrag. Ze begon het ook te doen nadat ze een veulen had gehad en los is gemaakt. Geen idee waar het aan kan liggen.
Future_me schreef:Zadel, singel, maag, rug.. het kan van alles zijn dus je zult moeten gaan uitsluiten. Zoals een weekje longeren met een longeersingel. Die van mij deed precies hetzelfde. Verschillende zadels en singels gekocht, brok voor gevoelige magen gegeven. Hij ging al regelmatig naar de osteo. Heb hem verhuisd (8 uur buiten met onbeperkt voer en weidegang - ook in de winter), maagbeschermer gegeven en een ander zadel gekocht (deze keer zonder zadelfitter). Daarna was het over.
Jouw paard is wel echt duidelijk over dat er echt iets niet lekker zit.
ellepel schreef:mijn ruin deed dit vroeger ook.
was een te krap zadel,
je bontje er onder weg halen, en kijk of je een breder zadel nodig bent...
en niet elke zadelpasser is heilig he, hoor echt nog te vaak dat er verkeerd geadviseerd word.
wie heb je er bij gehad?
ik heb een paardenmasseur/ fysio laten komen die toen ook wel merkte dat het hele schoudergebied vast zat.
massage van de bespiering heeft toen wel enorm goed geholpen
Sabahartje schreef:k_m schreef:Ik vind je singel te kort, hier loopt net een spier. Misschien drukt het daar op? Zou eens een langere singel gebruiken. Ik hoor positieve reacties over de première singel met bont. Kost erg weinig dus zeker het proberen waard! Je singel mag echt bijna tot onder je dekje komen.
Ik heb deze singel op advies van de Zadelmaker gekregen. Want alle andere singels zitten niet goed voor mijn paard. Krijg ze meteen wondjes van ook met bont. En deze singel verdeeld netjes de druk.
chamion schreef:Ik blijf erbij dat het van de singel komt. Jullie doen het misschien gaatje voor gaatje. Maar er zit geen pauze in. Zadel ging op, man ging zadel vast maken. Elke paar seconde zie je haar reageren. Vervolgens loopt de man om het paard heen en gaat aan de rechterkant de singel strakker doen. Vermoed ook in combinatie dat ik de singel wat kort vind. Hij lijkt te stoppen bij de elleboog. Dat is altijd een gevoelige plek.
Langere singel erop, en rustigere singelen met wat tijd ertussen. Dus bijvoorbeeld de singel vastmaken op gaat 1 (of een klein beetje vast) daarna cap op doen, peesbeschermers (als je die hebt) hoofdstel in en daarna weer een gaat of 2 strakker. Naar de bak wandelen. Weer een gaatje strakker, opstappen met krukje, warm lopen en eventueel nogmaals singelen.
Sabahartje schreef:Marije_1997 schreef:Mmmm bijzonder.
Het is niet mijn eigen pony. Ik negeer het gewoon altijd, maar voor de les kindjes kan het wel eens eng zijn. Mijn eigen paard is daar in tegen echt een mak beest, die loopt zelfs door met een zadel wat niet helemaal lekker meer ligt hahaha.
Bij die pony die dit gedrag ook vertoont is het denk ik gewoon aangeleerd gedrag. Ze begon het ook te doen nadat ze een veulen had gehad en los is gemaakt. Geen idee waar het aan kan liggen.
Ja het is enorm lastig. Saba heeft ook een veulen gehad en daarvoor deed ze het ook wel maar minder. Ik ga gewoon eerst een keer een chiropractor er laten nakijken en misschien als dat niks helpt de dierenarts wil wel dingen uitsluiten hoor. Maar xe veetoont alleen maar dit en geen andere symptomen van maagzweren