verschillende merken Seniores priores,

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hubbels

verschillende merken Seniores priores,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 07:33

Hallo

Vorige week een onwijs lieve tinkerruin van 11 gekocht, maar hij moet echt wat kilo's aankomen en bespiering krijgen, dit laatste gaan we bewerkstelligen door te longeren en balkjes draven.

Onze DA raadt aan om hem seniores priores te geven en dat krijgt hij nu ook.

Maar nu zijn er verschillende merken van dit voer.

Weet iemand of er verschil in kwaliteit zit tussen de merken?

Ik heb nu van Pavo, maar onze vaste voerleverancier heeft van Subli, maar je hebt geloof ik ook nog van het merk Havens. Welk merk is het best? Of is er geen verschil?

Ook krijgt hij natuurlijk onbeperkt hooi/kuilvoer

Hoor graag van jullie

Anoniem

Re: verschillende merken Seniores priores,

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 07:49

Seniores priores is van Subli. Ik ken eenzelfde type voer niet van Pavo?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:01

seniores is een ruwvoervervanger.
ik raad je aan om op de site van subli te kijken wat het nou precies is.
en op voervergelijk kun je heel veel info vinden over voeding.
wat is goed, wat niet.
verdiep je er zelf een beetje in en niet te snel doen wat een ander je aan raad.

bij genoeg goed ruwvoer en een aanvullende vitaminekorrel/supplement zijn extras eigenlijk niet nodig namelijk

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:01

Ik ken ook alleen subli. En weg tevreden over :j

Zou onbeperkt ruwvoer geven en de sp als extra dikmaker erbij.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:05

Bedoel je verschillende soorten pulp?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:08

Denk inderdaad dat je verschillende soorten pulp bedoelt. Pavo heeft Fiberbeet (speedibeet) en Senior priores is van Subli, zit toch wel een groot verschil tussen beide

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:21

Speedibite is gewoon bietenpulp een aanvullend dier voer priores een volledig ruwvoer vervanger

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:33

Seniores priores van Subli

En dan een kilo per gewenst gewicht per dag (al vind ik dat wat veel, 5 scheppen + water voor een van 500kg)

We zijn hier met een te magere begonnen met 3 keer per dag een kilo SP + water
Na een half jaar zag hij er super uit

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:44

Nibbit schreef:
Seniores priores van Subli

En dan een kilo per gewenst gewicht per dag (al vind ik dat wat veel, 5 scheppen + water voor een van 500kg)

We zijn hier met een te magere begonnen met 3 keer per dag een kilo SP + water
Na een half jaar zag hij er super uit

Niet 5 scheppen, 5kg voor 500kg ideaalgewicht. Dat komt neer op 6 scheppen. En als het als enig voer wordt gebruikt is het eigenlijk aan de krappe kant, en is bijna 6kg beter (dus ruim 7 scheppen). Maar dat is wel de dosering voor paarden die geen ruwvoer meer (weg)krijgen. Het is een ruwvoervervanger, of eigenlijk een compleet voer (ruwvoer en krachtvoer in één).

Als het voor aansterken bedoeld is bij een paard dat op zich nog minimaal 0.5kg hooi/100kg lichaamsgewicht weg eet, hoef je uiteraard minder te voeren.

@Hubbels: Om aan te komen en bespiering te krijgen zou ik eerder naar een zetmeelbeperkt krachtvoer gaan. Seniores Priores is de naam van de ruwvoervervanger, hun compleet seniorendieet, van Subli. Ik gebruik zelf voor paarden die nog wel wat eten veel liever Pavo Nature's Best. Hoger in verteerbaar eiwit (dus waarvan ze spieren maken), flink hoger in mineralen, flink hoger in vitaminen, maar iets lager in ruwe celstof (dus vezels. Normaal krachtvoer zit tussen de 8-12%, ruwvoervervangers zitten tussen de 18-25%. NB is officieel een krachtvoer, maar zit op 18%, SS zit op 19%) wat voor gewoon bijkomen geen probleem is. Over minimaal 2 maaltijden verdeeld is 500g/100kg prima van NB. Dus als hij 500kg hoort te wegen, 2.5kg over 2 porties verdeeld. Over meer porties verdelen is beter, maar niet per se nodig. Let erop dat een schep geen kg is, maar ongeveer 850g. Je moet dus 3 scheppen voeren voor 2.5kg, wel rustig opbouwen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:57

Ik vind senior priores een fijn voer om aan te komen, maar ik zou wel ook even kijken naar de reden van het afvallen.
Is het paard slecht verzorgd/gevoerd geweest? Of heel intensief gereden? Krijg je er met alleen hooi niet genoeg vet aan?
Een van onze paarden wilde het laatste jaar ook ineens niet meer bij komen. Later bleek hij heel veel zand in de darmen te hebben.
Probeer dus ook de oorzaak te achterhalen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:58

Ik gaf mijn bejaarde paard inderdaad 6 scheppen per dag en daarbij nog een geweekte grasbrok met veel eiwitten. Ik gaf hem 4 per dag eten. Hij had hooi maar kreeg dat amper weg.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:04

Ik geef mijn rijpaard naast zijn ruwvoer en krachtvoer Seniores Priores om extra gewicht te krijgen / op gewicht te blijven. Ben er erg tevreden over :)
Laatst bijgewerkt door Nessie op 26-02-20 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 09:05

ellepel schreef:
seniores is een ruwvoervervanger.
ik raad je aan om op de site van subli te kijken wat het nou precies is.
en op voervergelijk kun je heel veel info vinden over voeding.
wat is goed, wat niet.
verdiep je er zelf een beetje in en niet te snel doen wat een ander je aan raad.

bij genoeg goed ruwvoer en een aanvullende vitaminekorrel/supplement zijn extras eigenlijk niet nodig namelijk

Ik geef dit voer op advies van onze dierenarts en ik vertrouw op haar expertise en ervaringen met dit voer! Mijn simpele vraag was of er verschil tussen de verschillende merken is.
Waarschijnlijk zullen er nog wel 100 duizend verschillende soorten voer zijn om je paard aan te laten komen,maar ik volg het advies van mijn DA!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:10

Hubbels schreef:
Mijn simpele vraag was of er verschil tussen de verschillende merken is.

Mijn simpele antwoord (en dat van anderen in dit topic) is dat er geen 'verschillende merken Seniores Priores' zijn.

Seniores Priores is een product van Subli. Dus als je specifiek vraagt naar Seniores Priores, dan krijg je antwoorden over Seniores Priores. Van Subli dus.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:15

Het is inderdaad een product van Subli, wellicht zijn er vergelijkbare producten beschikbaar. Bij mij werkt dit product van Subli prima, waardoor er geen reden is naar alternatieven te kijken.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 09:20

Nessie schreef:
Het is inderdaad een product van Subli, wellicht zijn er vergelijkbare producten beschikbaar. Bij mij werkt dit product van Subli prima, waardoor er geen reden is naar alternatieven te kijken.

Dank voor reactie, ik heb vorige week van pavo gekocht, ik kreeg er een mooie roze pavo voerton hahaha bij het product. Zal vanmiddag eens kijken wat er op de zak staat, ik vroeg om seniores priores en kreeg deze en het staat ook op de zak!

Maar goed ik ga over op Subli, hoef verder geen tips of adviezen meer.

Slotje mag er op!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:27

SpeediBeet van Pavo komt met een roze voerton. Ik vermoed dat ze je dat hebben meegegeven.

Het lijkt me overigens heel sterk dat er Seniores Priores op een zak van Pavo staat, want het is toch echt een product(naam) van Subli, maar goed. Fijn dat je je keus hebt gemaakt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:31

zijn wel 2 wat verschillende producten,daarom raad ik mensen ook altijd aan om zelf even goed uit te zoeken wat ze nou eigenlijk geven :j

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:32

Eigenlijk heb je dus geen idee wat je nu aan het voeren bent, zorgelijk.......

Gelukkig heb je wel een mooie voerton. ;(

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:40

Bedoel je dan niet pavo senior 18plus?

Ik weet wel equifyt zupa, is een kruiden slobber met onder de 10% suiker en zetmeel. Heb toen een proefverpakking gekocht vanwege veel supplementen wat erin moest. Hij vond het in elk geval heerlijk. Nu niet meer nodig omdat de supplementen heel wat minder zijn.

Maar zou toch wel kijken wat je voert. Zeker rassen als tinkers moet je niet zomaar random voer in gaan gooien. Ook niet als een dierenarts het zegt. Zij weten namelijk ook niet altijd alles. Anders waren ze wel stinkend rijk. :+

Verder zou ik eerst kijken hoe je paard het doet op het onbeperkt hooi/voordroog. Meestal is dat al genoeg.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 09:58

criollo_yess schreef:
Eigenlijk heb je dus geen idee wat je nu aan het voeren bent, zorgelijk.......

Gelukkig heb je wel een mooie voerton. ;(

Nogmaals volg het advies van mijn DA op! En nee het was mij niet om de voerton te doen!

Zal geen topics meer plaatsen en nogmaals slot mag er op!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:05

Subli seniores is een heel fijn dikmakend voer voor mits ze ertegen kunnen. Ik ken ontzettend veel paarden die er goed op reageren, mijn vorige pensionpaard en mijn eigen merrie krijgen er beide jeuk van.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:06

SP is een voer soort van Subli
Speedibeet is een voersoort van Pavo
Dan heb je ook nog FibreBeet van Pavo

En zo heeft elk merk wel zijn eigen voer voor oudjes/opknappertjes/pownies zonder tanden.
De een moet je zoveel uur weken en de ander is gewoon een muesli die je zo kan geven. Dus wel raadzaam om je er even in te verdiepen. OP Voervergelijk kun je een hoop info vinden.

Echter ben ik voorstander van zoveel mogenlijk ruwvoer ipv krachtvoer.
Zelf koop ik meestal de huismerken...stuk goedkoper en net zo goed.

Beetje jammer dat TS gelijk afgekraakt word. Ze stelt gewoon een vraag en dat kan ook gewoon beantwoord worden lijkt mij.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:09

Onze oude e-pony die een slecht gebit heeft doet het goed op seniores priores. Ze eet nog wel wat hooi dus voor haar is het een aanvulling maar ze is er goed mee op gewicht te houden.

Ben je nieuw op bokt? Topics worden hier namelijk niet op slot gedaan als je je antwoord hebt hoor.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:09

Sommige mensen zijn echt behulpzaam...not.

Seniores Priores is inderdaad van subli. Mijn senior vond het niet lekker, laat staan als ik zou proberen hem er 5 scheppen per dag van te geven.

Pavo heeft ook Speedibeet, of Fibrebeet. Ik voer de laatste bij.