Een maagzweer of wat anders?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horseminn

Een maagzweer of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 09:48

Ik heb hieronder een link geplaatst met een filmpje van mijn paard, ik weet echt niet wat het is. De dierenarts komt al, heeft iemand ervaring hiermee? Zit misschien haar rug vast of misschien gewoon rugproblemen, of een maagzweer?

https://www.instagram.com/p/B8x-L2Mns2H ... r95szxxp6j

Straww_

Re: Een maagzweer of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:19

Je zadel lijkt ook wel erg lang, is deze toevallig recent nog nagekeken? Succes met de oorzaak vinden!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:39

Hoe reageert het paard als je de rug flink poetst met een rosborstel? Of wanneer je flink met je vingers op de spieren naast de ruggengraat drukt? Vaak zie je dan doordat ze verkrampen en door hun benen willen gaan goed of ze last hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:45

Ik zie weinig ontspanning. Een osteopaat er bij kan geen kwaad. Lijkt me niet zo zeer maagzweren, maar gewoon een paard wat moeite heeft met over de rug lopen. Ook omdat ze vrij snel stapt, dat deed die van mij ook omdat over de rug en ontspanning nier voor kwamen in z'n woordenboek. Ik heb zijn tanden laten doen, en de osteo er bij gehad. En dat is nu zo goed als opgelost (rijtechnisch ook natuurlijk)

horseminn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 15:09

Popstra schreef:
Hoe reageert het paard als je de rug flink poetst met een rosborstel? Of wanneer je flink met je vingers op de spieren naast de ruggengraat drukt? Vaak zie je dan doordat ze verkrampen en door hun benen willen gaan goed of ze last hebben.

Daar reageert ze echt heel heftig op, ik kan haar niet aanraken op de rug

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 15:34

De dierenarts erbij halen is inderdaad geen verkeerd idee, die kan jou vertellen of het een maagprobleem is (waarschijnlijk) of een rugprobleem (ook niet raar).
Hoeveel ruwvoer krijgt je paard? (daarmee bedoel ik, kan hij continu eten?)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:05

Dan heeft dit paard dus wel een flink rug probleem.
Daar kun je veel aan doen, meso therapie door een arts of dry needling.... dan zijn de spieren snel weer hun spanning kwijt maar ik zou zeker naar een arts/ kliniek gaan om te kijken wat de oorzaak kan zijn van de rug problemen. Daarna pas een behandelplan maken.
Sterkte met het paard

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:15

idd, je kan eerst wel enkele dingen afstemmen, zoals bit, zadel, de tanden etc. Maar zomaar ff een osteo of Fysio zou ik niet doen. Ga dan beter eerst ff langs een kliniek. Mss zit het in de benen, knie of effectief rug/hals. Meten is weten, zodat je kan behandelen en dan kan vaak een osteo of fysio mee opgenomen worden.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:19

Je loopt al minimaal 2 maanden tegen problemen aan met je (lease) paard toch? Uiteenlopende topics met vragen. Wanneer komt de DA precies?

horseminn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 10:20

Sure_lee schreef:
Je loopt al minimaal 2 maanden tegen problemen aan met je (lease) paard toch? Uiteenlopende topics met vragen. Wanneer komt de DA precies?

Dinsdag komt de dierenarts. Die problemen waren uiteindelijk niks, maar het kan nu toch blijken dat die problemen wel wat waren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:24

bulck schreef:
idd, je kan eerst wel enkele dingen afstemmen, zoals bit, zadel, de tanden etc. Maar zomaar ff een osteo of Fysio zou ik niet doen.

Even voor alle duidelijkheid: zowel dierfysiotherapeuten als dierenartsen die osteo zijn, hebben een gedegen opleiding achter de rug en zijn uitstekende paardenkenners.
Met doorgaans inzicht rondom tanden, bit en zadel.
En keigoed in het beoordelen van beweging en problemen rondom beweging.

Dus waar 'zomaar een fysiotherapeut of osteopaat' op gebaseerd is: ???
(Niet alles is te zien op röntgen, he.)

Citaat:
Ga dan beter eerst ff langs een kliniek. Mss zit het in de benen, knie of effectief rug/hals. Meten is weten, zodat je kan behandelen en dan kan vaak een osteo of fysio mee opgenomen worden.

Hangt er natuurlijk wel van af.
In een aantal opzichten is "efkes" naar de kliniek een stevige belasting.
Emotioneel voor je dier, qua geld en milieubelasting.
Niet zo maar vanwege slechte informatie doen, dus.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:26

Janneke2 schreef:
bulck schreef:
idd, je kan eerst wel enkele dingen afstemmen, zoals bit, zadel, de tanden etc. Maar zomaar ff een osteo of Fysio zou ik niet doen.

Even voor alle duidelijkheid: zowel dierfysiotherapeuten als dierenartsen die osteo zijn, hebben een gedegen opleiding achter de rug en zijn uitstekende paardenkenners.
Met doorgaans inzicht rondom tanden, bit en zadel.
En keigoed in het beoordelen van beweging en problemen rondom beweging.

Dus waar 'zomaar een fysiotherapeut of osteopaat' op gebaseerd is: ???
(Niet alles is te zien op röntgen, he.)

Citaat:
Ga dan beter eerst ff langs een kliniek. Mss zit het in de benen, knie of effectief rug/hals. Meten is weten, zodat je kan behandelen en dan kan vaak een osteo of fysio mee opgenomen worden.

Hangt er natuurlijk wel van af.
In een aantal opzichten is "efkes" naar de kliniek een stevige belasting.
Emotioneel voor je dier, qua geld en milieubelasting.
Niet zo maar vanwege slechte informatie doen, dus.

Met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo? :D

Een osteo en fysio kan nog steeds niet door een paard heen kijken. Dus in dit geval zie ik de meerwaarde niet. Probleem is momenteel al een hele tijd aanwezig.

Enkel met een duidelijke diagnose kan je gaan behandelen. En dan kan op basis van bvb. RX'en, echo's, scans, bewegingsafloop etc goede resultaten behaald worden met ondersteuning van een Osteo en Fysio.
Plus een osteo voor paarden is niet te vergelijken met een mens. Zeker het viscerale kan niet uitgevoerd worden op een paard, thans staan de organen in de osteopathie in verbinding met de houding en het beendergestel en dus key in dat gegeven. Hebben osteo's voor paarden me ook al bevestigd en ik ben samen geweest met een humane osteopaat.

Fysio is helemaal een dubbele omdat je vaak zit met overbelasting door compensatie. Rugpijn kan komen door vasthouden, door pijn in de voeten, knie, lendenen, nek of idd door tanden of verkeerd zadel. Of juist helemaal andersom. Allicht zullen ze zaken detecteren (houding, in beweging, warmte, koude, knoppen etc)
En die kan je dan gaan behandelen/ aanpakken, maar als de oorzaak niet gevonden wordt, dan zijn het alsnog verloren centen, tijd en leed.

Effectief is niet alles te röntgenen, maar je hebt ook nog scans, echo's, mri's etc.

Maar verder is dit gewoon een topic waar de vraag gesteld wordt door TS en tips gegeven worden. Iedereen doet er mee wat hij/zij wilt.

Jij doet het op jouw manier en vanuit jouw overtuiging, ik op de mijne en allicht heeft iedereen wel zijn ideeën en ervaringen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:26

bulck schreef:
Een osteo en fysio kan nog steeds niet door een paard heen kijken. Dus in dit geval zie ik de meerwaarde niet. Probleem is momenteel al een hele tijd aanwezig.

Niemand heeft dit beweerd.
De vraag is of het nodig is.
"Paarden praten wel", hun taal is beweging, dus ipv een stilstaand röntgenbeeld van een stilstaand paard is een goede analyse van de beweging nuttig.
Komt daar niets uit, dan kan een scan, foto etc zin hebben.

Citaat:
Enkel met een duidelijke diagnose kan je gaan behandelen.

Een waarheid als een koe.
Wellicht is de diagnose 'het zadel past niet'.
Een diagnose stellen is een proces, soms kan 'het proces diagnose stellen' naar eer en geweten rond zijn na drie minuten tastonderzoek, soms zijn er idd allerlei beeldvormende technieken nodig.

Citaat:
Fysio is helemaal een dubbele omdat je vaak zit met overbelasting door compensatie. Rugpijn kan komen door vasthouden, door pijn in de voeten, knie, lendenen, nek of idd door tanden of verkeerd zadel. Of juist helemaal andersom. Allicht zullen ze zaken detecteren (houding, in beweging, warmte, koude, knoppen etc)
En die kan je dan gaan behandelen/ aanpakken, maar als de oorzaak niet gevonden wordt, dan zijn het alsnog verloren centen, tijd en leed.

...vaak speelt idd deze vicieuze cirkel.
Waarbij je niet te hard moet gaan puzzelen 'wat de kip is en wat het ei', maar waar het zin heeft om de verschillende knelpunten te benoemen en min of meer tegelijkertijd aan te pakken.
Gaat het de goede kant op, dan geldt dat correct bewegen
(inclusief rijden waarbij de rug mag opbollen en de mythe 'hij moet in de krul want dat is goed voor de rug' verlaten is)
een uitstekend medicijn is.

Verder is een fysiotherapeut opgeleid om te kunnen doorverwijzen: zit het m niet in bovenstaande vicieuze cirkel (dit kan een fysiotherapeut vaststellen in het eerste onderzoek) dan komt er een gericht advies aan de eigenaar mbt dierenarts.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:10

Bezoekje kliniek met je paard Milieu belastend???

horseminn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 15:46

Kan het ook artrose in de rug zijn?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:12

horseminn schreef:

Ja kan zo maar KS zijn..Ga naar een GOEDE kliniek en laat foto"s maken en laat het paard goed nakijken.
En om eerst een DA te laten komen thuis, lijkt mij weggegooid geld..Die kan er toch niets mee.

In de kliniek heb je alles bij de hand en geen onnodige kosten.
Sterkte met je paard

horseminn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 16:17

Elco schreef:
horseminn schreef:

Ja kan zo maar KS zijn..Ga naar een GOEDE kliniek en laat foto"s maken en laat het paard goed nakijken.
En om eerst een DA te laten komen thuis, lijkt mij weggegooid geld..Die kan er toch niets mee.

Sterkte met je paard

Maar de dierenarts die aan huis komt zal toch ook zeggen als ie niks kan vinden naar de kliniek toe gaan verwacht ik?

horseminn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 16:19

Elco schreef:
horseminn schreef:

Sterkte met je paard

Ik bedoel dat hij je wel doorstuurt naar de kliniek als hij het zelf niet kan vinden. Doet ie dat?

Kan dit ook een vaste rug zijn? Vind het er zelf niet zo uitzien want ze drukt hem ook weg maar ja

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:23

Ja dat zijn dus onnodige kosten die je dan maakt voor je DA aan huis.
Het is niet zo als bij een mens dat je huisarts je moet door verwijzen.
Je kan de kliniek zelf opbellen voor een afspraak daar heb je geen verwijzing voor nodig van je DA

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:33

Ik denk als eerste aan rug en zadel...
Ik denk dat dat de belangrijkste check is, dierenarts en zadelpasser.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:49

Ik ben niet heel deskundig, maar het lijkt dat je beugelriemen wel wat langer mogen. Ik heb namelijk het idee dat je wat achterin het zadel zit.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:49

Omdat dit topic beter op Medisch pas verplaats ik het daarheen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:51

K zou ook eerder naar de kliniek gaan dan een da bij jou laten komen. Helemaal als die heftig reageert op aanraken van rug. Of eventuele mobiele röntgen mee, maar dat is maar een klein deel van wat ze op de kliniek hebben.

horseminn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 16:55

Ik denk persoonlijk niet het zadel aangezien het echt van de een op de andere dag was. Dag daarvoor nog een heel braaf paardje

horseminn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 16:56

Daarna was het anderhalve week echt niet goed, toen vertoonde ze dat gedrag. Nu gestopt met rijden en wachten op de dierenarts