Fragmentjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JulieP

Fragmentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 18:00

Hoi!

Ik ben net naar een 2-jarig paardje gaan kijken waarin ik interesse had. Knap dressuurpaardje, ideaal formaat, mooie gangen, ... Afstamming is niet je-van-het, maar op zich geen ongekende ouders (uphill x democraat). RX goedgekeurd, maar wel met bemerking dat er in meerdere kogels een fragmentje zit.

Bij mijn weten kan dat op zich geen kwaad, zeker niet als het goedgekeurd is. Toen hij liep zag het er ook netjes en zuiver uit, in alle gangen (was los in de piste). Maar alvorens ik een complete miskoop doe, had ik toch graag even wat meer geleerde meningen erover gehad! :)

Alvast Bedankt!

Edit: kan ik dit gebruiken om de niet-al-te-lage vraagprijs wat lager te krijgen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:02

In de kogels fragmentjes is vragen om problemen. Meestal worden ze geopereerd maar zou er niet aan beginnen wanneer ze echt in de kogels zitten . En goedkeuren met fragmenten in de kogels?? Heel apart, volgens mij is dat een reden om niet goed te keuren.

JulieP

Re: Fragmentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 18:04

Ik weet niet zeker of het in/op de kogel was ofzo, maar de verkoper liet het ook zeer terloops vallen. Ik heb voordien wel al met een paard gewerkt dat dezelfde opmerking had, en daar merkte ik niks van. Natuurlijk is elk paard anders hierin...

Volgens jou dus een no-go?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:09

Behoorlijke no-go. In meerdere kogels fragmentjes? En röntgenologisch goedgekeurd? Door wie? Voor wat? De sport? Ik zou hier nooit aan beginnen.

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 18:10

Ik ga even de verkoper bellen en om meer uitleg vragen hieromtrent!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:12

Vraag de foto's op en laat ze beoordelen door je eigen dierenarts.
Als er inderdaad meerdere fragmentjes 'zwerven' dan is goedkeuring uitgesloten

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 18:51

Met meerdere fragmenten goed gekeurd?! Dat lijkt me een raar verhaal..
Klinisch goed keuren, dat kan dan nog wel. Maar rontgenologisch niet.

Er achter komen of er fragmenten zitten, dat is nu net het doel van een rontgen keuring.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:00

Inderdaad, als je aankoop overweegt foto's van de keuring opvragen en laten beoordelen door je eigen veearts. Kogelfragmentjes afhankelijk van de grootte laat ik liever weghalen. Moet je meerdere kogels opereren moet je rekening houden met extra kosten en dat kan wel een reden zijn om een lagere prijs te bedingen.
Ik laat fragmentjes liever niet zitten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:25

En denk ook aan een lang revalidatieproces , je kunt ook niet alle benen tegelijk doen waarschijnlijk . Mochten het chippen zijn die buiten de kogel zitten op een onbelangrijke plek dus niet vlakbij peesaanhechtingen enz dan is het een ander verhaal . Met twee jaar is het kraakbeen grotendeels uitgehard dus zitten er losse fragmenten dan zijn ze hard en kunnen ze slijtage en pijn veroorzaken. Vraag haar om de röntgenfoto’s .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:31

bigone schreef:
En denk ook aan een lang revalidatieproces , je kunt ook niet alle benen tegelijk doen waarschijnlijk . Mochten het chippen zijn die buiten de kogel zitten op een onbelangrijke plek dus niet vlakbij peesaanhechtingen enz dan is het een ander verhaal . Met twee jaar is het kraakbeen grotendeels uitgehard dus zitten er losse fragmenten dan zijn ze hard en kunnen ze slijtage en pijn veroorzaken. Vraag haar om de röntgenfoto’s .

Nee, twee benen voor of achter kan wel maar zit het kruislings moet je al 2 keer en met 3 of 4 benen helemaal.
Dus dan worden het twee operaties. Toch al snel 2 tot 3 duizend euro, afhankelijk van hoe ze zitten.
Ik zou daar dus - ook al zouden ze goed operatbel zijn - wel goed over nadenken.
Ik stel me dan zelf ook altijd wel de vraag waarom de verkoper het niet zelf al heeft gedaan. Zeker als het dier hoger geprijsd is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:36

Klopt Babootje. Ts spreekt over fragmentjes in meerdere kogels. Dus waarschijnlijk 2 operaties .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:52

En soms valt het niet eens te opereren. Ik zou ook zeker de foto’s opvragen en een second opinion vragen bij een goede kliniek.

lonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:19

Meerder kogels kunnen wel in een keer hoor. Dat zou geen probleem moeten zijn.
De fragmentjes zouden misschien voorop de kogel zitten? (Fragmenten kunnen voorop, of achterop bij de sesambenen voorkomen) Deze worden door sommige dierenartsen als minder groot risico gezien. Zelfs voor PROK keuring zijn deze fragmenten toegestaan. Advies van andere dierenartsen is wel te verwijderen. Dat wisselt nogal.

Ik ben van mening dat ook deze fragmenten schade kunnen aanbrengen, dus ik zou zeker verwijderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:20

Suzanne F. schreef:
En soms valt het niet eens te opereren. Ik zou ook zeker de foto’s opvragen en een second opinion vragen bij een goede kliniek.

Klopt, we hebben dat ook eens meegemaakt , helaas.

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 21:04

Bedankt voor de info! Ik heb ze opgevraagd, en kan ze in mailbox verwachten. Ik houd jullie op de hoogte :)

Fietsbel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 08:30

Ik heb in november een 2,5 jarige gekocht, waar bij de keuring ook 2 fragmentjes bij de kogels voor gevonden zijn. Wel goedgekeurd met het advies ze te laten verwijderen. De fokker heeft dit toen allemaal geregeld en hem ook meteen laten castreren. Toen hij later weer terug op stal was en alles er goed uit zag heb ik hem gekocht. Voor mij was dit een goede oplossing.

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 12:11

De verkoper ziet het niet zitten om ze zelf te laten verwijderen. In bijlage de fotos van de chips, en het rapport!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb nog veel andere fotos ontvangen, maar daar geraak ik zelf niet aan uit. Ga ze nu op mail zetten en versturen naar mijn eigen dierenarts!

Blijkt dus ook dat ze in het kootgewricht zitten, en dus niet bij de kogel zoals verkoper vermelde.
Laatst bijgewerkt door JulieP op 16-02-20 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:21

Als het paard leuk geprijsd is kun je de gok nemen. Je kunt besluiten er niks aan te doen, ze hoeven er namelijk helemaal geen last van te krijgen maar als ze gaan ‘zweven’ kunnen ze wel schade aanrichten en dan ben je vaak te laat, maar als ze ingekapseld zitten gaat het vaak goed ( dit is alleen bij de operatie te zien) . Ik zou de foto’s naar equitom sturen ( die hebben veel ervaring en mocht je willen opereren dan doen hun het vaak in een keer). Reken wel op ongeveer €3500 maar mocht je het paard goedkoop kunnen kopen zou dit de moeite waard kunnen zijn. Als er nog geen schade te zien is tijdens de operatie en de fragmentjes zitten gunstig dan is het paard daarna prima geschikt voor de sport. Ik zelf zou gezien dit verhaal niet meer dan €1000/1300 voor dit paard geven en laten opereren mits fragmentjes gunstig zitten. Paard is nog jong en kan daarna nog minimaal 1,5 jaar rustig herstellen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:37

Zoals ik het lees op in het keuringsrapport heeft hij LV en RV fragment in het kootgewricht en LA en RA fragmenten in het kootgewricht en op de kogel. Alle 4 de benen dus. Dat zijn aardig wat fragmenten. om dan acceptabel te keuren voor de sport. Dat doet ie dan enkele alleen omdat ie nu klinisch goed is.
De kogels staan genoemd bij :"rontgenonderzoek van de andere onderdelen/nevenbevindingen"

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:40

Babootje, volgens mij is die klinisch niet gekeurd want de buigproeven zijn doorgestreept.

Ts, als je dit paard echt graag wilt zou ik de foto’s goed door een andere da laten nakijken en verwachten dat er nog redelijk wat van de verkoopprijs af kan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:48

@Cobile, dan begrijp ik dat acceptabel voor de sport op het keuringsrapport al helemaal niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:08

Toch is dit door een goeie kliniek gedaan, zou gewoon volledige rapport idd naar je eigen da sturen.

Viverelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:14

Hoihoi,

Wij zijn bij de zelfde wezen kijken. Zijn uit eindelijk toch voor een ander paard bij hun gegaan. Vond hun heel eerlijk over de chipjes ect. Kreeg ook gelijk de foto's gestuurd en mocht ze laten beoordelen door onze eigen dierenarts. Dit hebben we ook gedaan, en ze word maandag klinisch gekeurd.

lonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:01

Kogel en kootgewricht zijn hetzelfde, de fragmenten zitten dus in alle 4 de kogels.

Je hebt foto’s geplaatst van de sprongen, deze zouden volgens het rapport goed zijn. Heb je foto’s van de kogels?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 16:17

lonimma schreef:
Kogel en kootgewricht zijn hetzelfde, de fragmenten zitten dus in alle 4 de kogels.

Je hebt foto’s geplaatst van de sprongen, deze zouden volgens het rapport goed zijn. Heb je foto’s van de kogels?

Ik wilde het net vragen. Heb je ook de juiste foto’s waar de fragmentjes optie zien zijn? In alle 4 de kogels zitten dus fragmenten. En als ik het goed lees staat erbij de opmerkingen dat LA en RA de fragmenten caudaal liggen dus aan de achterzijde. Meestal zitten de chipjes aan de voorzijde.

Ik zou hier echt niet aan willen beginnen. En wat een lef om dan nog een flink bedrag te vragen als ik de openingspost zo lees.