Maar wel de grootste dierenliefhebber is die ik ken, alles over voor de beesten..
Zo heeft ze één merrie, KWPN'er van bijna 17 jaar, ZZ-L dressuur, L-eventing en B-springen, die sinds ruim 2 jaar nogal aan het kwakkelen is.
Om het overzichtelijk op een rijtje te zetten:
- Juni 2017 reactie op gecombineerd tetanus/influenza enting; enorme bult op de hals, koorts, niet willen eten/drinken, stijf en stram. Koortsremmers en Metacam gehad, daarna weer opgeknapt.
- Juni 2018 wéér reactie op gecombineerd tetanus/influenza enting, na de koortsremmers en pijnstilling weer opgeknapt.
- Augustus 2018: Einschuss aan linkerachterbeen. Met pijnstilling, antibiotica (ingespoten) en vochtafdrijvers weer opgeknapt. Iets restvocht waardoor het linkerachterbeen ietsje voller is (vastgesteld op echo door DA).
- Januari 2019: Dik rechterachterbeen door allergische reactie op neoprene peesbeschermers. Antibiotica gespoten en weer opgeknapt.
- November 2019: Virusinfectie aan de longen, met daaroverheen een secundaire bacteriële infectie met ontzettend veel slijm zichtbaar op bronchoscopie. Daarvan is het paard nog steeds herstellende, en dat gaat moeizaam. Eerst met ventipulmin, Balsamic Air en slijmoplossers van de DA geprobeerd, paard bleef hoesten (er was klinisch niets op de longen/luchtpijp te horen). Toen bronchoscopie gemaakt waar de DA zei dat ze 'duikboot' speelden, zoveel slijm en pus zat er. Met antibiotica en ventipulmin werd het hoesten wel een stuk minder en werd met een 2e bronchoscopie de longen ook 'schoon' bevonden. Het hoesten ging echter niet volledig weg (vooral met inspannen af en toe nog een kuch). Daarna nog 10 dagen op de prednisolon gestaan, nu is het hoesten wel weg en paard mag van de DA rustig aan weer worden opgebouwd.
Het paard staat ook bekend om snel opgelopen achterbenen (stalbenen, na beweging weer slank) en bij tijd en wijlen uitbraken van mok aan de achterbenen. Ook is ze door de DA geadviseerd om de merrie op dieet te zetten vanwege overgewicht (opgezette manenkam en tonnetje rond). De merrie staat van 07:00-19:00 buiten met hooi, op stal om 22:00 hooi voor de nacht en krijgt 's ochtends & 's avonds een beetje Speedibeet, Pavo Vital, lijnzaadolie, Glucosamine en MSM.
Maar.. Nu is het zo dat mijn vriendin naast een grote dierenliefhebber ook een stukje 'zweveriger' is. Ze vindt zelf het paard nog niet goed genoeg en vindt ook dat de merrie bij lange na nog niet fit oogt. Ondanks dat de DA dus groen licht heeft gegeven heeft ze een dierentolk naar dit paard laten kijken. Resultaat: dierentolk zei dat het paard bijna aan haar 'laatste adem' toe is. De merrie zou met geluk nog maar maximaal 2 jaar te leven hebben en lijden aan een auto-immuunziekte. Jullie kunnen het al raden; vriendin natuurlijk compleet overstuur.
Ieder zo z'n mening over dierentolken denk ik, maar ik snap haar wel dat ze er zo van overstuur is. Nu is de vraag: wat vermoeden jullie dat er gaande is met dit paard? De laatste 2 jaar is er meer geld gegaan naar de DA dan naar leuke uitstapjes

We horen graag jullie suggesties/ideeën!