Ervaringen met klophengsten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Ervaringen met klophengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 20:16

Hallo!

Ik kocht in augustus een 8 jarige ruin. Lief beestje en heel braaf en rustig met alles. In het begin moest hij wel wennen, hij kwam van een kudde en bij ons gaan ze apart buiten en 's nachts op stal. Maar eigenlijk was hij met alles heel lief. Alleen met rijden werd hij heel fel als er paarden binnen of buiten gezet werden. Dit ging na een paar weken over en hij is zo mak als een lammetje.

Nu reageerden de merries hier heel fel op zijn komst, alles gelijk hengstig en echt mega fel. Verandering van de groep dus oké, dat kon wel volgens ons. Maar eigenlijk is dit nooit geminderd. Nu in de winter was het iets minder, maar sinds vorige week staan er weer 2 merries echt extreem hengstig. Dit zijn paarden die al jaren op deze stal staan, en nog nooit zo gereageerd hebben. Mijn ruin (?) reageert door soms iets te piepen, maar ik heb hem zelf nog nooit echt extreme dingen zien doen. De stal eigenaresse en een stal genootje hebben hem wel al eens met de piemel eruit gezien, maar ook niet dat het echt niet te doen was.

Omdat het zo blijft aanhouden al sinds augustus, hebben we vandaag bloed laten nemen. Maandag avond weet ik hier de uitslag van. Maar eigenlijk denk ik dus dat hij misschien wel eens een klophengst zou kunnen zijn. Ook de dierenarts zei dat de merries echt puur reageren op hormonen, dus een late castratie ofzo zou ook er niks mee te maken mogen hebben. Deze heeft ook gelijk de liezen opgevoeld, maar daar kon ze niks vinden. Als er dus nog wat zit, zit het in de buik..

In de buik betekend opereren, want vergrote kans op tumor vorming omwille van de warmte heb ik me laten vertellen.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Moest het zo zijn, wordt hij uiteraard geopereerd. Ondanks zijn super karakter. Ik heb vandaag nog met een merrie in de bak gereden, en hij doet daar werkelijk niets op. Maar de reacties van de andere paarden zijn echt buiten proportie..

Wij wachten dus spannend af tot maandag avond. Ondertussen zit ik me al maar volledig in te lezen. Is het een zware operatie, hoe zit het met de kosten, moet hij lang revalideren?,...

Dus alle ervaringen of tips zijn welkom!

Dankjewel alvast!
Groeten Kelly & Lex

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:20

wacht even af.
mijn ruin gedroeg zich ook altijd als hengst,brullen,nek er op...het hele showtje
was pas op zijn 6e gecastreerd en dekte alle merries die wilden.
alles werd ook acuut hengstig als hij er was.
bloed laten afnemen, alles prima in orde..

sommige ruinen zijn nou eenmaal zo.
die van mij is er mee op gehouden toen hij ouder werd.

LoveBodin

Re: Ervaringen met klophengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:25

Klinkt imo niet per se als een klophengst. Mijne doet dat zo nu en dan ook.
Overigens is het redelijk normaal dat merries hengstig worden als er een nieuwe ruin komt, dat heeft niets met eventueel klophengst zijn te maken. En ik weet niet of er ooit een ruin bij die merries stond? Want volgens mij zijn merries soms wel wat duidelijker hengstig als er een ruin bij is. Is bij ons ook, en mijne is 100% ruin. Wel laat geruind.
Klophengsten reageren vaak zeer extreem, extremer dan gewone hengsten, omdat ze meer hormonen aanmaken. Dat klinkt niet per se door uit jouw verhaal. Ik zou je echt geen zorgen maken nog hoor.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 20:27

ellepel schreef:
wacht even af.
mijn ruin gedroeg zich ook altijd als hengst,brullen,nek er op...het hele showtje
was pas op zijn 6e gecastreerd en dekte alle merries die wilden.
alles werd ook acuut hengstig als hij er was.
bloed laten afnemen, alles prima in orde..

sommige ruinen zijn nou eenmaal zo.
die van mij is er mee op gehouden toen hij ouder werd.

Oké wat gek! Ik heb het echt nog niet vaak gehoord dat het dan toch een ruin was. Wij zitten hier allemaal te denken dat het gewoon niet anders kan, omdat de reacties van de merries echt niet normaal zijn. En ook maar blijven aanhouden.

Hopelijk is het bij ons ook niet het geval dan!! Probeer er nu maar vanuit te gaan dat het wel is, dan kan het alleen maar meevallen..

@LoveBodin, Hij is er al wel van augustus, en de merries blijven hengstig worden. Ook echt 2 keer per maand, en ook een merrie die van te voren echt nooit hengstig werd (moesten ze altijd hengstig spuiten om te dekken ook). De paarden staan in aparte landjes dus ze kunnen niet bij elkaar. De bedoeling was om hem te matchen met een merrie, maar dat hebben we dus nog niet durven doen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:33

Als het een klophengst zou zijn zou je eerder van hem extreme reacties verwachten, wij hebben er vroeger 1 op stal gehad en die was echt een stuk pittiger dan de normale hengsten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:35

mijn ruin had vroeger zijn eigen harem, dat ging goed, en die dekte hij af en toe.
maar daar konden absoluut geen ruinen bij, dat werd ruzie.
we hebben nu toevallig een ruin staan die ook de merries dekt als ze hengstig zijn en omdat de eigenaren daarvan dat liever niet hebben hebben we er nu toch voor gekozen om 2 groepen te hebben.
een ruinen en een merrie groep.
en dat gaat prima.

mocht bloed goed terug komen kun je nog kijken naar middeltjes als moody mare, of monnikspeper geven

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 20:38

Ja monnikspeper enzo hebben we inderdaad naar gekeken. Een bloedje is natuurlijk de kost niet, dus eerst uitsluiten dat het niet aan hem ligt.

@SparklingApp, Ja ik wou hem eigenlijk in augustus gelijk laten testen. Toen was hij wel echt fel, maar hij werd rustiger en rustiger, dus we gingen er vanuit dat het gewoon nieuwigheid was.

Onze stal eigenaren hebben vroeger ook wel een pony gehad die thuis dood braaf was, op training werd die ineens levensgevaarlijk. Bleek ook een klophengst. Nu moet ik zeggen dat mijn paard nooit het erf afkomt, dus ben daar dan toch stiekem wat bang voor.

Moet zeggen de reacties zijn wel geruststellend!! Maar ik wil nog steeds van het ergste uit gaan, want anders kan het alleen maar tegen slaan :+

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 21:27

ik heb een jonge klophengst gehad, die was eerst thuis nog goed te hanteren rond zijn 2e jaar.
Stond ook gewoon naast merrie's in de paddock en samen met mijn ruintjes.
Op soms wat brullen na was hij heel makkelijk.

Toen is hij een tijdje op het land geweest met een andere jonge hengst en door omstandigheden kwam hij na 2/3 maanden terug. Helaas was hij behoorlijk omgedraaid en was het geen doen meer, hij kon niet meer samen staan met zijn 'oude' vriendje want die drukte hij tegen de grond en hij als er een merrie in vizier was had hij losse voorbenen.
Toen was de keuze snel gemaakt en heb ik hem laten ruinen.
En gelukkig was hij binnen no time de sul die hij daarvoor ook was.

Dat je merrie's hengstig tonen vind ik niet zo gek, het weer lijkt ook op voorjaar.
de hele natuur is in de war :j

Ik zou eerst het bloedonderzoek afwachten, want als ik jou bericht leest zou het nog alle kanten op kunnen gaan.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 21:44

Een klophengst is gewoon hengst dus als jij hem in de kudde zet zou hij ook meteen moeten dekken bij de hengstige merries.
Als de bal in de buik zit wordt hij te ‘warm’ (daarom hangen ballen buiten het lichaam’ waardoor je over productie aan hormonen krijgt. In 9 van de 10 gevallen zijn klophengsten heel heel veel hengst en vrij agressief. Als ik jou verhaal hoor denk ik niet aan een klophengst, eerder aan heftige reacties van de merries door het weer..

Edit: zie nu dat hij apart staat. Een paard alleen in een wei/paddock reageert mijn inziens altijd meer op een soortgenootje dan wanneer hij een maatje erbij heeft.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 21:47

Zou me ook verwonderen dat het een klophengst zou zijn, klophengst voelt zich echt hengst, was vermoedelijk heel wat moeilijker te hanteren geweest in de buurt van hengstige merries. Zeker als ie niet echt opgewonden raakt van de merries (heb zelfs al behoorlijk wat ruinen gekend die dekten) denk ik dat het een ruin is, en dat je de hormonale problemen eerder bij de merries moet zoeken.

Ik heb hier bijv. een merrie die bij het zien van een nieuw paard direct hengstig werd (leek), zelfs als dit een merrie was. En een drachtige merrie die een hengstige merrie ging imiteren (incl. plassen voor de hengst). Dus het is niet altijd wat het lijkt.

Als bloedonderzoek ok is, kan je best afspreken met de merrie-eigenaars wie van hen het aandurft om ze samen te zetten. Ruinen kunnen proberen dekken, en icm dekens, ijzers... is dat niet altijd een gezonde situatie.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 21:54

@Happiniz, Fijn dat hij terug de brave jongen is geworden! Viel die castratie mee bij jullie?

@zsazsa, hij staat niet in een kudde dus zou niet weten of hij dekt. Hiervoor stond hij met een ruin en volgens mij een 2 jarige merrie. Daar heb ik niks van gehoord dat hij probeert te dekken!

@hwn, Ja ik heb ook lang gedacht dat het niet zou zijn. Maar het blijft maar duren. De merries hebben ook altijd een andere ruin in de buurt gehad. Hier hebben ze nooit op gereageerd. 1 van de paarden staat er al meer dan 10 jaar en heeft in die 10 jaar nog nooit eigenlijk echt zo hengstig getoond. Dan bedoel ik echt brullen in de stal, slaan, overal piesen al wandelend,... Ander paard ook helemaal kont tegen de tralies naar mijn ruin toe, en gewoon erdoor staan pinken. Terwijl die vorige ruin dus in dezelfde stal stond, daar deed ze het nooit naar.

Maar wel interessant van die drachtige merrie! Ik ben nu wel super benieuwd. Toen ik het topic opende dacht ik van oke, ik heb een klophengst. Maar nu begin ik toch serieus te twijfelen inderdaad.. In het begin heeft hij wel iets losse voorbenen gehad, en piemel er ook wel eens uit, maar dat is de laatste maanden echt nooit meer voor gekomen. Als de merrie naast de poetsplaats weer helemaal gek wordt, dan hinnikt hij eens zacht maar meer doet hij eigenlijk niet als ik hem vast heb..

Wat trouwens ook gek was, laatst hadden we er een jonge ruin naast gezet. Dit was zijn 'maatje' van over de draad bij de weides, ze hapten altijd in elkaars halster en kroelen. Nu stond deze naast hem op stal en daar was hij blijkbaar echt fel naar gaan piepen, piemel eruit. Terwijl het dus een ruin is die ernaast stond :+

Ik ben echt zo benieuwd nu!!!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 21:56

Nu blijf ik maar nadenken of hij al gekke dingen heeft gedaan :+

Ik heb hem ook een keer uit de weide gehaald, met de 2 merries ervoor ook aan een touwtje, toen werd hij wel een keer echt hevig. Normaal haal ik hem aan een los touwtje uit de weide, maar toen stijgerde hij wel een keer. Maar moet zeggen dat is ook echt wel het heftigste dat ie ooit heeft gedaan :+ Verder stijgert hij nooit (behalve als hij bang is van damherten, haha). En toen liep er ook wel 2 merries pal voor hem..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 22:50

Wij hebben ook een ruin op stal die echt man is. De merrie's in zijn groep zijn "zijn dames". Als de merrie's hengstig zijn dringen ze zich letterlijk aan hem op en dan kruipt hij er soms op. Maar als ze niet willen doet hij het ook niet.
Zijn maar weinig ruinen die erbij kunnen, zeg maar echt weinig.
Ondanks dat hij al rond de 22 is, maar echt ruin en geen klophengst.
Merk wel aan bv mijn merrie, die heb ik nu 8 jaar en heb ik in eerdere jaren nooit hengstig gehad in deze tijd van het jaar, maar dit jaar wel voor het eerst.

Vroeger een klophengst gereden die al wat ouder was (toen al 21 jr) maar dat was echt een gvr voor iedereen. Totaal geen hengsten gedrag, kon zonder problemen naast merrie's staan en ook met andere ruinen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 23:02

k_m schreef:
@Happiniz, Fijn dat hij terug de brave jongen is geworden! Viel die castratie mee bij jullie?

@zsazsa, hij staat niet in een kudde dus zou niet weten of hij dekt. Hiervoor stond hij met een ruin en volgens mij een 2 jarige merrie. Daar heb ik niks van gehoord dat hij probeert te dekken!

@hwn, Ja ik heb ook lang gedacht dat het niet zou zijn. Maar het blijft maar duren. De merries hebben ook altijd een andere ruin in de buurt gehad. Hier hebben ze nooit op gereageerd. 1 van de paarden staat er al meer dan 10 jaar en heeft in die 10 jaar nog nooit eigenlijk echt zo hengstig getoond. Dan bedoel ik echt brullen in de stal, slaan, overal piesen al wandelend,... Ander paard ook helemaal kont tegen de tralies naar mijn ruin toe, en gewoon erdoor staan pinken. Terwijl die vorige ruin dus in dezelfde stal stond, daar deed ze het nooit naar.

Maar wel interessant van die drachtige merrie! Ik ben nu wel super benieuwd. Toen ik het topic opende dacht ik van oke, ik heb een klophengst. Maar nu begin ik toch serieus te twijfelen inderdaad.. In het begin heeft hij wel iets losse voorbenen gehad, en piemel er ook wel eens uit, maar dat is de laatste maanden echt nooit meer voor gekomen. Als de merrie naast de poetsplaats weer helemaal gek wordt, dan hinnikt hij eens zacht maar meer doet hij eigenlijk niet als ik hem vast heb..

Wat trouwens ook gek was, laatst hadden we er een jonge ruin naast gezet. Dit was zijn 'maatje' van over de draad bij de weides, ze hapten altijd in elkaars halster en kroelen. Nu stond deze naast hem op stal en daar was hij blijkbaar echt fel naar gaan piepen, piemel eruit. Terwijl het dus een ruin is die ernaast stond :+

Ik ben echt zo benieuwd nu!!!

Beetje cru gesteld: een klophengst zou soort van contant op vijf benen lopen.

Wat ik lees is gewoon een ruin die denkt dat ie nog wat mans is. Wellicht laat geruind of enige tijd bij (dek)hengsten gestaan.

Ex-mijn-Welsh-Cob doet het ook al wordt het minder naarmate hij ouder wordt.

Op de stal staat ook een Gelder die het een paar jaar geprobeerd heeft maar ondertussen ook niet meer zoveel interesse in merries heeft. Hij vind het wel wat, maakt zich dan ook weleens wat groot en schuift 'm eruit maar daar blijft het bij, ook als de merrie zich uitdrukkelijk aanbiedt.

Dus nee, ik denk niet dat het een klophengst is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 23:17

Ik heb ook een klophengst,maar die is niet gecastreerd.Heeft dus een zichtbare bal en die andere zit ergens anders.Maar ik heb geen merries in de buurt,dat scheelt.Volgens mijn inmiddels gepensioneerde dierenarts is dat tumorverhaal onzin.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 23:43

Er is bij mensen wel kans op kanker maar dat zal bij paarden minder zijn omdat ze lang niet zo oud als mensen worden.
Mijn vorige ruin dekte ook, er zijn best veel ruinen die dat doen.
Ik hoop voor je dat het een gewone ruin is, scheelt weer!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 23:58

k_m schreef:

Herstel viel me reuze mee , behalve de rekening := :')
Gelukkig zat bij hem de bal hoog in de lies en net niet in de buik.
Hij moest 3 weken op stal blijven en enkel aan de hand stappen.
Maar dat heb ik korter gedaan en hem in een kleine paddock gezet.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 00:47

Wij kochten een ruin en merrie in maart/februari voor de kinderlessen.

De ruin was het jongste (17) van het stel en werd ingereden, ging in de lessen lopen en stond in een gemengd groepje ponies..merries.

Wij hebben een vrij 'natuurlijke' stalling: paarden wonen in een gemengde kudde en kunnen gaan en staan waar ze willen. De ruinen dekken de merries ook, in verschillende groepen gebeurd dit - wij zien dit als normaal gedrag zolang het normaal gebeurd.

De ruin vertoonde eigenlijk wel wat extra hengsten gedrag, maar nieuwe ruinen moeten vaak wennen aan onze kuddes / locatie / benadering geen idee, dus we lieten het maar gaan. We dachten dat het wel bij zou trekken ;-) Nooit gedacht dat het een (klop)hengst zou zijn, geen ervaring mee.

In augustus, want het was ponykamp weet ik nog, kwamen we er achter dat deze ruin..... tóch iets had hangen tussen de benen. Jawel, dierenartsen er bij en ze vonden een bal. Later 2! :+

Eerder nooit gezien, nooit gevoeld (bewust gedaan al vroeg in t jaar)

Vette paniek want hij had bij zijn moeder (van 25), een andere merrie en een merrieveulen gestaan. Alles op laten voelen: niks drachtig, pfiew!

Wij hebben er dus nooit last van gehad, ondanks dat iedereen daarna gilde dat een klophengst zo gevaarlijk zou zijn.. Maar ze zijn heus niet allemaal debiel! Hij liep hier met kinderlessen tussen de merries! In een rijtje he. Hij moest ze niet aanraken, dan zag je dat het te ver ging om te beheersen. Maar achter een ruin, of voor op een rijtje - of zelfs met voldoende afstand achter een merrie dan ging het prima!

Kijk over een aantal maanden nog eens of er geen ballen zichtbaar zijn? Want wij zagen het dus ook pas op een snik hete dag.

Overigens hebben wij na heel lang twijfelen hem toch laten castreren, liggend. We hebben het risico van overlijden tijdens operatie genomen. We hebben een jaar de tijd genomen om een goed plekje voor hem te vinden - maar werkelijk IEDEREEN had commentaar op dat hij geen leven zou hebben, zou krijgen of wat voor naar advies er ook uit kwam.
Wij gunde hem het beste - dachten hem dit als hengst zijnde maar dan bij een andere baas te kunnen geven. Maar niemand geloofde dat hij gewoon in een kudde leefde kregen wij het idee. Na de ontdekking van de ballen is hij uiteraard uit de merrie groep gehaald, maar hij stond daar nog steeds naast - en leste er tegelijk mee in de bak.

Het was een pittige castratie, de ballen waren klein - 1 bijna niet te pakken maar we zijn trots op onze dierenarts dat ze het weer voor elkaar gekregen heeft. Pony is prima hersteld en loopt inmiddels weer alle lessen mee.

Overigens besprong onze 30 jarige ruin en maand geleden nog een merrie in de bak tijdens het op maat stellen van de beugels op de AC lijn. Dat verwachtte ook niemand zeg maar, in december :') Gelukkig konden de lesklantjes er wel om lachen.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 04:01

Mijn merrie die nooit hengstig toont staat nu samen met de zekerweten ruin van mijn vriendin. Laat gecastreerd over de lies, maar nooit neigingen vertoont naar merries.

Nou ik kan je vertellen...pishengstige merrie en hij was weer helemaal hengst. Ze hebben een dag lol gehad :D en toen was het over met het gedrag. Ze word wel hengstig, maar niet meer zo extreem en hij mag ook niks meer.

Ze zijn nog steeds erg gek op elkaar en het is echt zijn vrouw, maar het extreme gedrag is er af. Gelukkig wel, want de kindertjes op stal vonden er wat van.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 08:08

Wij hebben ooit op stal een klophengst gehad. Super lief naar mensen, enorm braaf om mee te werken, maar zodra hij bij de merries in de paddock of het land stond... oervervelend! En ook niet meer te houden. Pas na drie(!) keer opereren heeft de kliniek het nog-kleiner-dan-een-opgedroogde-erwt-balletje gevonden. En toen heeft het nog even geduurd voor hij ook bij de merries rustig was. Was overigens geen paard van onszelf.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:49

Hier een hengst gehad waarvan we dachten dat het een ruim was omdat hij zijn ballen altijd naar binnen trok. Je zag ze dus niet hangen. Pas toen we vonden dat hij wel erg veel aandacht aan andere paarden besteedde gingen we twijfelen. En op een zomerdag liet hij ze eindelijk een keer hangen en zagen we dat het een hengst was. Dan voel je je ook stom hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:15

Zoals al gezegd, een klophengst is gewoon hengst en dan had je dat waarschijnlijk toch al gemerkt :)

Sommige ruinen zijn gewoon echt super macho, dekken elke merrie en doen hun hoofden op hol slaan :D

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:27

Ik heb mijn drukke paard laatst laten testen...heb bij hem ook al vaker gezien dat een merrie zich aanbiedt.
Omdat de staleigenaresse maar bleef roepen dat het een hengst was en ik was het zat, dus de test gedaan en uiteraard was het gewoon een ruin...

een blij ei, dominant, met name wanneer merries in de buurt zijn, maar 100% ruin...
sommige ruinen blijven gewoon wat speels en merries reageren daar op denk ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 12:34

SjonnieZ schreef:
Ik heb mijn drukke paard laatst laten testen...heb bij hem ook al vaker gezien dat een merrie zich aanbiedt.
Omdat de staleigenaresse maar bleef roepen dat het een hengst was en ik was het zat, dus de test gedaan en uiteraard was het gewoon een ruin...

een blij ei, dominant, met name wanneer merries in de buurt zijn, maar 100% ruin...
sommige ruinen blijven gewoon wat speels en merries reageren daar op denk ik.

Tja, ik weet van een ruin die eigenlijk geen interesse in merries had, anders dan "gezellige soortgenoot".
Die ruin ging een poosje uit logeren omdat de eigenaar ging verhuizen. Verhuizing klaar, paard weer terug gehaald naar stal en in z'n groep gezet; duikt ie op de eerste de beste merrie die dat goed vond!

Waar dat opeens vandaan kwam heeft niemand kunnen verklaren. De instructrice had wel (dek)hengsten op stal maar er was in die conext niks gebeurt in die periode.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 18:44

Wij hebben op stal ook een klophengst gehad. Hij was in de omgang ontzettend lief en braaf, ook als er hengstige merries in zijn buurt waren. Maar in de wei kroop hij er wel op als ze hengstig waren. Hij was niet de leider in de groep maar als er een nieuwe ruin in de groep kwam was hij wel erg fel en bleef hem veel opjagen (zeker in het begin, later werd de nieuwe wel gewoon geaccepteerd in de groep).