Slechte Dierenarts > Betalen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loentje99

Slechte Dierenarts > Betalen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 10:48

Beste Bokkers,

Mijn paard is een tijd terug zogenaamd onderzocht door de DA, hij zou een gezondheidskeuring uitvoeren. Nu zag hij "iets aan de benen" van mijn paard, het kon dit en dat zijn, maar hij wist het allemaal niet zeker. Hij is direct gestopt met verder onderzoek...

Later kreeg mijn paard ernstige koliek, eerst kwam er een dame van dezelfde DA praktijk, zij zei dat het allemaal wel mee viel, gaf hem een darm ontspanner en ging weg. Het ging nog steeds slecht met mijn paard, maar echt heel slecht. Ik dacht dat hij het leven zou moeten verlaten. Toen kwam diezelfde man die mijn paard heeft "gekeurd", ook hij zei dat het allemaal wel meeviel en dat ik de nacht moest aankijken. Dan zou hij eventueel de volgende dag terug komen om mijn paard dat kaarsvet spul te geven.
Die mannelijke DA heeft ook een rectaal onderzoek uitgevoerd van lik mijn vestje... Heeft misschien 2x zijn hand naar binnen gestoken en zei "dat er wel wat vast kon zitten".

Toen hij weg was vertrouwde ik het nog steeds niet, ik heb een andere DA praktijk gebeld. Hij zei dat ik niet langer had moeten wachten, dat het fataal had kunnen zijn als ik hem in de nacht alleen had gelaten en niks had gegeven. Hij heeft een goed rectaal onderzoek uitgevoerd, darm ontspanners gegeven en het kaarsvet spul (via een slang door de neus) gegeven. De volgende dag heb ik zelf nog een keer het kaarsvet moeten geven en daarna voelde mijn paardje zich weer helemaal fijn.

Mijn GROTE VRAAG is: Ik wil de DA praktijk die mij slecht geholpen heeft en belabberd advies heeft gegeven GEEN CENT betalen... Wat moet ik nu doen?????

Ik zal in het bericht geen namen noemen van de DA praktijken, dat is niet zo netjes. Weet ook niet of dat mag. Mocht je het willen weten, kan je me altijd een berichtje sturen.

Groetjes,
Luna en Apollo

Bloemetje75

Re: Slechte Dierenarts > Betalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:50

Ze zijn geweest, hebben materialen gebruikt. Dat alleen is al reden om gewoon de rekening te betalen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:53

fijn dat je paard weer beter is.

Ik vind dat je de dierenarts gewoon moet betalen. Ze zijn 2 keer komen voorrijden en hebben je paard onderzocht. Wat je wel kan doen is een gesprek aangaan, misschien kan de factuur uit coulance verlaagd worden. Een klacht indienen kan altijd natuurlijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:54

Dierenartsenwerk is mensenwerk. Mensen kunnen situaties op de verkeerde manier inschatten. Daarnaast betaal je bij een dierenarts voor een behandeling, niet voor een oplossing.

Gewoon betalen dus.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:54

Zo maar niet betalen is niet slim. Ik zou contact opnemen met die praktijk een aangeven dat je heel erg ontevreden bent en de rekening niet wilt betalen. Wellicht komt er dan een tussen oplossing, dat je niet het hele bedrag hoeft te betalen.
Helemaal niet betalen gaat hem denk ik niet worden, het is jouw woord tegen dat van hun. De dierenarts die later is gekomen kan eerlijk gezegd er ook niks over zeggen aangezien hij het paard niet eerder heeft gezien.
Maar fijn dat het nu goed gaat met je paard!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:55

Bel ze op (of nog beter, ga langs..), geef aan dat je niet tevreden bent en kijk of je iets van de rekening af kan krijgen. Ze hebben kosten voor je gemaakt, dus je zal sowieso een (groot) deel moeten betalen.

Ik kan het ook omdraaien, als je na de keuring al niet tevreden was, waarom bel je diezelfde DA dan nog een keer?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:56

Gewoon betalen :) ze zijn geweest, hebben tijd aan je paard besteed en medicatie :)
Ze hebben geen superkrachten waarmee ze door het paard heen kunnen kijken en in 1 keer kunnen zien wat er aan de hand is met het paard. Wat jij wel lijkt te verwachten :)

En daarnaast.... kaarsvet spul? _O- _O- _O- -O-

Relaxed schreef:
Ik kan het ook omdraaien, als je na de keuring al niet tevreden was, waarom bel je diezelfde DA dan nog een keer?

En dit inderdaad. Je laat ze tot 2 keer toe terug komen? Waarom dan?
Laatst bijgewerkt door Keet op 07-02-20 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:57

Een dierenarts heeft een inspanningsplicht en geen prestatieplicht, je zal dus altijd moeten betalen, ook als je niet tevreden bent. Je kan wel een gesprek aangaan over de niet correcte diagnose en behandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:58

Helaas heb ik hier ook ervaring mee gehad, wel op een andere manier maar soortgelijk.
DA zou langskomen om te kijken naar een ontsteking. Ik had afgesproken met de telefoniste dat de mannelijke DA zou langs komen, omdat hij hier het meeste ervaring mee had.
De volgende dag kwam er een vrouw, wel aardig verder, ging kijken en wist niet of het nou wel of niet geopereerd moest worden. Dus gaf aan dat die andere mannelijke DA (die in eerste instantie zou komen!) langs moest komen, wat de volgende dag mogelijk was.
De volgende dag kwam de mannelijke DA, zei dat er niets geopereerd moest worden en als ik de medicatie zou blijven geven de ontsteking over zou gaan.
Alsnog hebben ze beide consults berekend terwijl ik aan 1 niks had en zelfs een ander zou krijgen.
Lang over en weer zitten mailen, uiteindelijk toch maar volledig betaald omdat ik er niet tegen kan om in de schuld te staan ergens, maar liever had ik ze geen cent over gemaakt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:02

Ik heb ook wel eens een rekening niet betaald omdat een andere dierenarts het oploste. Dat werd wel incassobureau en die heb ik gebeld en gezegd dat ik met plezier ga rechten op wanprestatie en dat betreffende dierenarts de uitslag van die rechtszaak wel op internet terug kan vinden en zijn klanten dus ook. Nooit meer iets van gehoord.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:03

Gewoon betalen. Ze zijn geweest. Hebben onderzoek gedaan en materiaal gebruikt.
Je had ze al eerder over de vloer voor die keuring, dus vermoed dat je er wel tevreden over was. Anders was je meteen naar een andere DA gegaan.

Ik begrijp trouwens niet wat de gezondheidskeuring met die koliek te maken heeft ?

Enne...dat het fataal had kunnen zijn ? Dat kan elke koliek. En als dat al zo is, dan is het niet opgelost met een darmontspanner en '' kaarsvet spul '' :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:03

SwPck schreef:
Helaas heb ik hier ook ervaring mee gehad, wel op een andere manier maar soortgelijk.
DA zou langskomen om te kijken naar een ontsteking. Ik had afgesproken met de telefoniste dat de mannelijke DA zou langs komen, omdat hij hier het meeste ervaring mee had.
De volgende dag kwam er een vrouw, wel aardig verder, ging kijken en wist niet of het nou wel of niet geopereerd moest worden. Dus gaf aan dat die andere mannelijke DA (die in eerste instantie zou komen!) langs moest komen, wat de volgende dag mogelijk was.
De volgende dag kwam de mannelijke DA, zei dat er niets geopereerd moest worden en als ik de medicatie zou blijven geven de ontsteking over zou gaan.
Alsnog hebben ze beide consults berekend terwijl ik aan 1 niks had en zelfs een ander zou krijgen.
Lang over en weer zitten mailen, uiteindelijk toch maar volledig betaald omdat ik er niet tegen kan om in de schuld te staan ergens, maar liever had ik ze geen cent over gemaakt.

In dit geval was ik ook niet blij geweest, je vraagt specifiek naar een arts, er komt toch een andere en dan alsnog de goede en moet twee keer betalen. Dat is niet netjes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:07

In geval van ts, je had je gevoel moeten volgen en die eerste er helemaal niet bij moeten halen want je had er al geen vertrouwen in, voor nu moet je idd gewoon betalen maar je kunt wel eerst het gesprek nog aangaan . Het was misschien een ander verhaal geweest wanneer je paard alsnog was overleden. Alhoewel koliek snel kan verslechteren. Hij heeft een soort van verstopping vastgesteld dus had alerter moeten handelen . Tegenwoordig heb ik wel het gevoel dat je als eigenaar echt ook overal vanaf moet weten om een conclusie van een da goed te beoordelen .

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:07

Als je niet tevreden bent, waarom laat je dan toch steeds dezelfde praktijk langskomen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:09

Tja, het blijft mensenwerk. Ook ik vind dat je gewoon dient te betalen.

Ik heb nog wel een vraag met betrekking tot de tweede dierenarts. Heb je zelf paraffine gegeven aan je paard? Hoe dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:10

Ik vrees dat je gewoon moet betalen...

Het aantal keer dat ik zowel bij een huisarts als dierenarts als paardenarts fout, onvoldoende en/of gebrekkig geïnformeerd werd, kan ik al niet meer op 1 hand tellen.

De enige situatie waarin je vaak niet of minder hoeft te betalen is in het geval van een (erge) fout die de dierenarts maakt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:16

Blijf me erover verbazen, dit soort posts komen regelmatig langs: nee, betalen voor een geleverde dienst ( ook al ben je niet tevreden over de uitvoering ervan) is niet facultatief.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:25

Dat je niet tevreden bent wil niet per definitie zeggen dat de arts slecht werk heeft geleverd.

Ik zou de kliniek bellen, de situatie toelichten en kijken of je met hen tot een oplossing kan komen. Misschien wat minder, misschien op een andere manier. Gewoon niet betalen lijkt me geen optie.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:28

Ik heb nog wel een vraag met betrekking tot de tweede dierenarts. Heb je zelf paraffine gegeven aan je paard? Hoe dan?[/quote]

Dit vroeg ik me ook al af...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:29

Kuggur schreef:
Blijf me erover verbazen, dit soort posts komen regelmatig langs: nee, betalen voor een geleverde dienst ( ook al ben je niet tevreden over de uitvoering ervan) is niet facultatief.

Ik denk dat dat komt omdat mensen zich niet realiseren dat een arts alleen een inspanningsverplichting heeft. Bij een aannemer of een schilder oid is het heel duidelijk: je betaald hen voor het eindresultaat. Voldoet wat ze leveren niet aan je eisen, dan betaal je dus niet. Mensen verwachten dus ook dat ze een arts betalen om hun dier beter te maken, en verwachten daarmee dus ook dat ze niet hoeven te betalen als het dier niet beter is zodra de arts klaar is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:48

DA is geweest en heeft een dienst geleverd. Niet tevreden, geld terug is niet van toepassing bij DA's.

Hier een vergelijkbare situatie gehad met een hond. Dier had iets gegeten dat haar heel slecht bekomen was, woensdag en donderdag naar de DA geweest waar ik tot dan toe niks over had kunnen opmerken. Mijn moeder had wel een mindere ervaring gehad in die zin dat ze heel erg ver wilden gaan om de hond in leven te houden (hond zat vol kanker in de mond, zij wilden nog een stuk kaak weg halen om haar een maand langer te laten leven. Terwijl ze een half jaar er voor al een enorme tumor uit haar buik gehaald hadden, dus waarschijnlijk zat die hond gewoon vol kanker. Mijn moeder heeft toen ook geëist dat ze haar lieten inslapen toen de kanker in de mond ontdekt werd.) , die maakte steeds een foto, gaf pijnstilling en zei op donderdag "als het morgen niet beter is, dan wordt het een operatie."

Nu betrof dit een oudere hond met nierproblemen die nog niet geheel onder controle waren dus narcose was een aardig risico. Ik heb daar elke keer netjes betaald en heb donderdag zodra ik buiten was gebeld naar mijn dierenarts voor de paarden. Ik wist eigenlijk niet eens dat die ook kleine huisdieren deed dus ik belde hem eigenlijk om te vragen waar ik het best terecht kon. die zei "ik ben nu nog op de praktijk, kom maar meteen door met haar."
Hij heeft haar opgevoeld en haar flo zaad gegeven en iets dat de stoelgang zou helpen naar buiten komen. (ik was totaal in paniek dus weet niet exact of het nu op de stoelgang of de darmen inwerkte.). Moest haar thuis ook nog oraal spul geven dat zou helpen met de stoelgang naar buiten te laten komen en het zou een soort beschermingslaag op de darm leggen (hond had chap en isolatie materiaal gegeten. Dit is een hond die haar gehele 11 jaar bij mij nog nooit op iets geknabbeld heeft dat niet eetbaar is, als het eetbaar is, laat ze het al regelmatig liggen als het te hard is naar haar zin. :x ). Deze DA zei dat als ze 's avonds nog steeds haar behoefte niet had kunnen doen dat ze dan daar aan de infuus moest.

Om een uur of tien in de avond kwamen de eerste uitwerpselen en ik ben nog nooit zo blij geweest om een drol. :+ (de hond ook niet denk ik.. :=)

Dag erna nog langs geweest met haar ter controle maar ze was door de kritieke periode heen. We hebben er nog om gelachen dat het niet in me opgekomen was dat hij ook kleine huisdieren doet terwijl ik hem al 8 jaar als DA voor de paarden heb. _O- Sinds gaat de hond dus ook naar hem.

Was ik niet van DA veranderd zijn wij beide zeker dat deze hond (die nu heerlijk languit op de zetel ligt te maffen.) het niet gehaald zou hebben. :) Dan had ik ze dus betaald voor het doden van mijn hond omdat ze eigenlijk veel te afwachtend reageerden. Inschattingsfout waarschijnlijk. Is menselijk maar ben toch blij dat ik naar een andere DA gegaan ben. Dus ja, soms betaal je ze voor... Nou... Niet niks, maar het scheelt niet veel. Neem je verlies, betaal netjes, laat hem desnoods via een NETTE mail weten dat je eigenlijk niet tevreden bent over zijn diensten en ook om welke reden (wellicht trekt hij er een les uit en red je een volgend paard.) en ga in het vervolg bij de andere DA.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:53

Maar op zich viel de koliek toch ook mee wanneer het met darmontspanner en paraffine opgelost is geworden? Ik snap dat je bezorgd was (ik ben ook altijd in paniek wanneer het om koliek gaat), maar de eerste dierenarts heeft toch niet gelogen of je paard niet goed verzorgd?
Dat je als eigenaar bij een koliek er wel bij moet zijn en dat je vaak meerdere keren de dierenarts moet laten komen omdat het niet na 1 keer opgelost is, is gewoon perfect normaal.

Loentje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 12:19

rien10 schreef:
Tja, het blijft mensenwerk. Ook ik vind dat je gewoon dient te betalen.

Ik heb nog wel een vraag met betrekking tot de tweede dierenarts. Heb je zelf paraffine gegeven aan je paard? Hoe dan?

Ik moest het laatste beetje in zijn voer doen.

Loentje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 12:19

soesie schreef:

Dit vroeg ik me ook al af...[/quote]

Ik moest het laatste beetje in zijn voer doen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:34

De volgende dag je paard al mogen/moeten voeren?
Dan twijfel ik eerlijk gezegd aan de uitspraak dat het weleens fataal zou kunnen zijn geweest als je niks had laten doen.
Ook dat het paard de volgende dag weer goed was.
Paraffine heeft zo'n 36 uur nodig om de verstopping te bereiken, dus met eenmalig darmontspanner, paraffine en dan de volgende dag nogmaals paraffine weer een fit paard, klinkt niet als heftige verstopping en ook niet als iets wat dan in 1 nacht fataal zou zijn geweest.

Neemt niet weg dat de andere dierenartsen wel ook die darmontspanner hadden kunnen geven.

Maar als je geen cent wil betalen, zul je met ze in contact moeten treden en aangeven dat je vindt dat ze tekort geschoten zijn.

Ik acht de kans klein dat ze je rekening kwijtschelden, ze zijn 2x bij je langs geweest en hebben je paard onderzocht, dus 2x voorrijkosten en iets van klinisch onderzoek is gewoon uitgevoerd, daar zal je als klant gewoon voor moeten betalen.