Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lindsey_99 schreef:Gezien de steeds erger wordende resistentie lijkt me een wormonderzoek vooraf het meest nuttig. In april zo'n beetje begint het seizoen weer.
MirandaFuego schreef:Zelf doe ik wel onderzoek, ik heb twee jonge paarden, die hebben regelmatig een (hoge) besmetting en dat zie je niet aan de buitenkant.
Ik haal elke dag mest weg op wei en paddock dus daar ligt het niet aan.
Het is handig om te weten ook waarvoor je moet ontwormen want anders doe je maar wat.
Zijn ze straks ouder dan kun je ook wat beter inschatten hoe gevoelig ze zijn en wanneer je wat kunt verwachten.
Maar bij mij wordt dus vaak genoeg wat gevonden, de oudere ponnie is altijd schoon maar die ontworm ik sowieso twee keer per jaar.
Djali schreef:MirandaFuego schreef:Zelf doe ik wel onderzoek, ik heb twee jonge paarden, die hebben regelmatig een (hoge) besmetting en dat zie je niet aan de buitenkant.
Ik haal elke dag mest weg op wei en paddock dus daar ligt het niet aan.
Het is handig om te weten ook waarvoor je moet ontwormen want anders doe je maar wat.
Zijn ze straks ouder dan kun je ook wat beter inschatten hoe gevoelig ze zijn en wanneer je wat kunt verwachten.
Maar bij mij wordt dus vaak genoeg wat gevonden, de oudere ponnie is altijd schoon maar die ontworm ik sowieso twee keer per jaar.
Ik denk dat als je deels preventief en met regelmaat ontwormd, er geen hoge besmettingen plaatsvinden... vandaar dat ik er ook geen voorstander van ben. Ik vind voorkomen beter dan genezen.
Althans, zo ervaar ik het bij eigen paarden..