Mestonderzoek of gewoon pasta halen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Verrox

Mestonderzoek of gewoon pasta halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 00:21

Ontwormt iedereen na een mestonderzoek ? Of worden er nog ontwormpasta’s gekocht zonder eerst onderzoek?

AnnickT

Re: Mestonderzoek of gewoon pasta halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 00:24

Bij mijn dierenarts is het zo dat je een keer per jaar (?) iets kunt halen zonder mestonderzoek, maar ik weet niet of dat overal hetzelfde is.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 00:29

Gezien de steeds erger wordende resistentie lijkt me een wormonderzoek vooraf het meest nuttig. In april zo'n beetje begint het seizoen weer.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 00:33

Bij de DA krijg ik het niet meer zonder mestonderzoek. Ik bestel de kuur nu via internet. Van het mestonderzoek dat de DA uitvoert ben ik niet overtuigd. Als je echt zekerheid wilt hebben, moet je meer dan eens testen op verschillende momenten. Niet eenmalig.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:12

Lindsey_99 schreef:
Gezien de steeds erger wordende resistentie lijkt me een wormonderzoek vooraf het meest nuttig. In april zo'n beetje begint het seizoen weer.

Bron?

Per situatie is het verschillend wat wijsheid is, sta je op een stal met veel wisseling, mossige weide, heb je een jong paard (<4 jaar) dan kan je in overleg vaak direct een spuit ophalen. Andere gevallen is er meestal advies een eitelling te doen of ‘gewoon’ te wachten. Staat je paard in een stabiele groep, niet of weinig op de weide, wordt de weide regelmatig schoon gemaakt en is ie wat ouder, ligt de nood voor uitgave van de wormspuit vaak weer lager. Al adviseren veel da’s alsnog 1x per jaar of per 2 jaar toch te ontwormen zonder onderzoek.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:19

Veel mensen weten niet wat mestonderzoek(en worm-resistentie etc.) inhoud.
Ik weet er helaas niet alles van, hopelijk ooit wel.

Met mestonderzoek kijk je niet naar alle worm-soorten, simpelweg omdat die niet altijd/overal in de mest zitten.
Dat alleen al is reden genoeg om bij twijfel of verder onderzoek te doen én 1x per jaar preventief te ontwormen, liefst in het najaar/winter nadat het gevroren heeft.

Ook is mestonderzoek niet altijd betrouwbaar omdat in de winter de wormen in "winterstand" gaan, als er dan wél eitjes in je mestonderzoek naar voren komen weet je dat er wel degelijk nog wat zit. Maar als er uit het onderzoek komt dat er geen eitjes in zitten wil dat niet zeggen dat ze er niet zijn.

De meeste praktijken kan je in het najaar, of onder sommige omstandigheden wel vaker, "gewoon" een wormenkuur halen.

Ik zal nog even kijken of ik ook wat goede linkjes kan vinden
https://fectest.com/6-vragen-over-de-ja ... ntworming/

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 20:54

Dank allen!! Ik ga ze online bestellen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:58

Hmm? Op basis waarvan die keuze? En welke spuiten bestel je?

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 20:59

Omdat ik al geen fan van een mestonderzoek ben. Al die nieuwe regeltjes.. en of het beter is.. doen we toch bij huisdieren ook niet ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:00

Nu mestonderzoek laten doen heeft toch geen zin ? De eitjes zitten nu toch ingekapseld in de darmwand ? Of ??

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:07

Alles hangt af van de situatie en waarvoor je wilt ontwormen. Mestonderzoek is niet heilig, maar zomaar een spuit erin ook absoluut niet. Zonder enige vorm van mestonderzoek weet je niet welke wormen er werkelijk in je paard zitten, of je de waarde van de uitslag nu volgt of niet. Of dat je kiest wel te ontwormen terwijl de kans op wormen of die specifieke worm klein is.

Welke werkende stof wil je gebruiken?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:08

Ik ontworm gewoon,geloof niet in mestonderzoek.De werkzame stof bepaal ik aan de hand van het weer,jaargetijde,staat van het paard,leeftijd van het paard,de manier waarop het gehouden word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:35

Geen mestonderzoek voor mij. Echt nooit meer. Alleen maar slechte ervaringen mee gehad.

Het werkt alleen maar als het buiten niet kouder is dan x graden en niet elke besmetting wordt ontdekt.
Het ene hoopje mest kan afwijken van het andere.

Het is allemaal veel te vaag, en misschien wel leuk als je je paard aan huis hebt, maar niet op een pensionstal met meerdere paarden..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:38

Zelf doe ik wel onderzoek, ik heb twee jonge paarden, die hebben regelmatig een (hoge) besmetting en dat zie je niet aan de buitenkant.
Ik haal elke dag mest weg op wei en paddock dus daar ligt het niet aan.
Het is handig om te weten ook waarvoor je moet ontwormen want anders doe je maar wat.
Zijn ze straks ouder dan kun je ook wat beter inschatten hoe gevoelig ze zijn en wanneer je wat kunt verwachten.
Maar bij mij wordt dus vaak genoeg wat gevonden, de oudere ponnie is altijd schoon maar die ontworm ik sowieso twee keer per jaar.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:41

Verrox schreef:
Omdat ik al geen fan van een mestonderzoek ben. Al die nieuwe regeltjes.. en of het beter is.. doen we toch bij huisdieren ook niet ?

Paarden hebben altijd wormen, het werkt niet zoals met andere huisdieren.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:42

Waar kan je online nog wormenkuren bestellen dan?? Ik dacht dat dat allemaal dichtgemetseld was met regeltjes.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:48

Ik heb laatst een zending ontvangen uit (uit m'n hoofd) Ierland. Ik heb een jong paard en geen zin in een vals negatief mestonderzoek en dan een ziek paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:09

MirandaFuego schreef:
Zelf doe ik wel onderzoek, ik heb twee jonge paarden, die hebben regelmatig een (hoge) besmetting en dat zie je niet aan de buitenkant.
Het is handig om te weten ook waarvoor je moet ontwormen want anders doe je maar wat.
Zijn ze straks ouder dan kun je ook wat beter inschatten hoe gevoelig ze zijn en wanneer je wat kunt verwachten.
Maar bij mij wordt dus vaak genoeg wat gevonden, de oudere ponnie is altijd schoon maar die ontworm ik sowieso twee keer per jaar.

Ik denk dat als je deels preventief en met regelmaat ontwormd, er geen hoge besmettingen plaatsvinden... vandaar dat ik er ook geen voorstander van ben. Ik vind voorkomen beter dan genezen.
Althans, zo ervaar ik het bij eigen paarden..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:15

Ik combineer het. Laat mestonderzoek doen in de lente/zomer/herfst en dan meerdere keren. Aan het begin van de winter standaard ontwormen en voor het weideseizoen ook. Ik houd me dus netjes aan de regels en overleg met de DA erover en samen hebben we dit schema gemaakt.

Mijn hond doe ik ook ontlastingonderzoek bij, maar dat ontwormen werkt anders. Utrecht heeft daar een heel groot onderzoek voor gedaan, waarbij een grote testgroep honden elke zoveel weken ontlasting opstuurde en alleen maar naar aanleiding van dat onderzoek moesten ontwormen of niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:34

Ik ben voorstander van een combinatie van de twee. In het voorjaar en zomer op basis van (zelf)mestonderzoek. En 1 maal per jaar sowieso ontwormen.

Door zelf mestonderzoek tr doen ku je juist meerdere hopen controleren, meerdere dagen en krijg je dus een veel beter beeld dan wsnneer je een beetje naar de dierenarts brengt.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:48

Standaard ontwormen was om de grote bloedworm uit te roeien.

Dat is gelukt, maar veel wormen worden langzaamaan steeds meer resistent voor de werkzame stoffen. Vandaar dat er minder ontwormt moet worden en via de Dierenarts is een manier om dit te gaan controleren.

Uit mestonderzoek haal je niet alle wormen, maar die hebben een levenscyclus van 1 jaar. 1x per jaar ontwormen is om de levenscyclus van die andere wormen te onderbreken, vandaar de standaard ontworming 1x per jaar..

Mijn ervaring is dat een wormkuur niet meer de beloofde resistentietijd haalt en wormen dus alweer eerder terug zijn dan op de verpakking staat. Om te voorkomen dat het helemaal niet meer werkt is de maatregel ingesteld. Zoals door RianneH is uitgelegd, het ontwormadvies wordt gegeven met meer gegevens dan alleen de wormtelling.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:37

Hier ook niet overtuigd van mestonderzoek. Ik ontworm 2-3x per jaar. Vorig jaar in december voor de eerste keer dode horzellarven gevonden na het ontwormen. Verder nog nooit problemen gehad. De belangrijkste voor mij is degene die ik eind herfst begin winter geef en degene voor ze de wei op gaan. Scheelt wel denk ik dat ze vast per 2 staan. In grotere kuddes met meer roulement of pensionstallen is het risico ook groter. Daar zou ik mestonderzoek eventueel als extra controle wel overwegen. Maar dus als extra controle en absoluut niet als richtlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:55

Ik ben iemand die zoiets uit handen geeft aan de da en staleogenaar. Ik heb er geen verstand van, dus dan laat ik liever alles doen door mensen die dat wel hebben.

Wel denk ik dat mestonderzoek geen kwaad kan. Beter iets doen en dat er niets uit komt, dan niet doen en vervolgens een ziek paard hebben.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:06

Djali schreef:
MirandaFuego schreef:

Ik denk dat als je deels preventief en met regelmaat ontwormd, er geen hoge besmettingen plaatsvinden... vandaar dat ik er ook geen voorstander van ben. Ik vind voorkomen beter dan genezen.
Althans, zo ervaar ik het bij eigen paarden..

Je denkt misschien dat je geen hoge besmettingen hebt bij je paarden maar dat weet je niet zeker.
Bij mijn paard zie ik helemaal niet wanneer hij een best hoge besmetting heeft, hij ziet er dan prima uit.
En ik wil niet zomaar vaak geven, ik geef liever wanneer het nodig is, en ook welk middel ik moet geven voor die bepaalde worm.
Ook kan ik zien of het middel gewerkt heeft, want dat kan nog al eens verschillen.
Voorkomen kan sowieso niet en de kans is als je blind ontwormt, je paard op het verkeerde moment geeft, met het verkeerde middel, er is al heel veel resistentie en dan werkt straks geen middel meer.
Ik weet tenminste wanneer het nodig is zo, en als je gewend bent mestonderzoek te doen, kom je erachter hoe goed het werkt.
En de hogere besmettingen kwamen niet omdat hij tijden niet gehad had, integendeel, hij wordt juist meer ontwormt als dat ik normaal blind zou hebben gedaan.
Eerder vond ik het ook niet zo nodig maar nu weet ik wel veel beter hoe het zit met mijn paarden van binnen en dat je echt niet zomaar ziet wanneer je paard wormen heeft.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:31

Bij mijn dierenarts krijg ik begin van de winter standaard de pasta, omdat de larven van horzels volgens mij niet aantoonbaar zijn in de mest. Het beste is de pasta te geven na de eerste nachtvorst, want dan zouden de uitjes pas uitkomen wat ik begreep. In het voorjaar ontworm ik alleen als uit het mestonderzoek komt dat dit nodig is.