Allergische pony (bultjes); deken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Allergische pony (bultjes); deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 14:37

Hallo,

Onze pony zit onder de bultjes. DA dacht bacteriele infectie. Hij heeft AB ingespoten (en iets tegen de jeuk) en een AB kuur (pasta) van 5dagen. De bultjes waren grotendeels (maar niet geheek) weg. Binnen 2 dagen na aflopen vd kuur waren de bultjes weer vollop terug.
Nu krijgt hij een kuur Prednisolon.

De DA adviseert tevens een andere deken te proberen. Als dat niet helpt, zijn kuil te vervangen.

Heeft iemand tips voor een deken?

marga1

Re: Allergische pony (bultjes); deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:26

Deken advies kan ik je niet geven. Maar ik zou het wel in zijn voer zoeken, kuil is z.w.z. niet geschikt voor pony's probeer eens arm hooi. Heb je ander krachtvoer gegeven? als hij weinig doet is een vitamine brok voldoende.
Hoewel hier een pony gehad die allergies reageerde op een graasmasker, dus deken zou kunnen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 14:13

Hij krijgt verder alleen een vitaminebrokje. Naar ander ruwvoer ben ik inderdaad ook aan het informeren.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 17:34

Heb je al gekeken wat er veranderd is in zijn omgeving? je staat er versteld van waar je allergisch voor kan zijn.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 17:52

Alles :-( Hij had het al een heel klein beetje toen hij bij ons kwam. Echter is het bij ons op stal zo verergerd, dus zeg het maar.... het wordt een enorme zoektocht. Die ik dus nu maar start bij een andere deken (hij heeft nu een 200 grams Amigo op) en ik ga zelf hooi inkopen om te voeren ipv het kuil van stal. En dan na 8 weken maar eens kijken hoe het gaat. Een volgende stap zou kunnen zijn om hem op vlas of krullen te zetten ipv stro.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 17:58

Oude eigenaren vragen of hij het eerder heeft gehad en wat hielp?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 18:10

@newallure die heb ik inderdaad al een berichtje gestuurd. Bij de mensen van wie wij hem kochten is hij niet lang geweest (handelaren) en degene waar hij daarvoor was heb ik ook bericht. Hopelijk weet hij meer.

De dierenarts vindt het ook apart. Het inspuiten van de AB leek goed te helpen; toen verminderde het aanzienlijk. De 5 dagen daarna gaven we ABkuur (pasta) en toen bleef het zo. Dat was dus uiteindelijk 80% verbetering. 2 Dagen nadat de kuur klaar was, zat hij weer helemaal onder. Het is echt een explosie aan bultjes over zijn romp, hals en benen.
Dat had de DA niet aan zien komen, omdat het wel erg lijkt op ene bacteriële infectie. Het jeukt, want pony wil steeds eraan zitten met zijn tanden. Nu dus prednison.

DA geeft aan dat als het toch een allergie is, het gewoon heel lastig is om erachter te komen waar het door komt. Of de AB kuur is uiteindelijk te kort geweest, maar dan nog is het vreemd dat het dan zo heftig en snel weer terug komt.

Afbeelding

Afbeelding

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 18:36

Hoe lang geleden is de pony geschoren? Zijn de bultjes kort na het scheren ontstaan?
Ik zou m sowieso geen kuil meer geven, dat is niet voor paarden..

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 18:38

Als de bacterie op de deken zit zou dat wel een herbesmetting kunnen verklaren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 18:40

Mij lijken het eiwitbultjes. Van de kuil waarschijnlijk.

Ik lees dat je gewoon droog hooi gaat geven. Dat lijkt mij een goed plan in eerste instantie.
Grote kans dat die bultjes verdwijnen.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 18:46

Mijn pony heeft precies dezelfde bultjes gehad, naar dierenarts geweest. Wist het ook niet, dacht allergie maar wilde dat ‘testen’ met prednisolon.
Nou ik vertikte het om die zooi in mijn paard te stoppen, met alle gevolgen van dien, om erachter te komen of hij allergisch is voor iets (en dan nog weten wat)

Ik heb m 2/3x gewassen met betadine, hielp groot en deels. Verder het voer aangepast qua eiwitten. Nu nergens meer last van..

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 18:58

@amado hier heeft wassen met betadineshampoo niets geholpen helaas.

Wat exact heb je aangepast aan het voer, dat uiteindelijk hielp? Fijn zeg!!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 19:01

@annibel het scheren is gebeurd voordat wij hem kochten eind november. Ik heb begrepen van dw verkopers dat het inderdaad is ontstaan/wat is verergerd na het scheren. Maar toen was het niet zo erg. Het is pas bij ons op stal zo erg geworden en dus ook niet weggetrokken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 19:19

Koekie73 schreef:
@annibel het scheren is gebeurd voordat wij hem kochten eind november. Ik heb begrepen van dw verkopers dat het inderdaad is ontstaan/wat is verergerd na het scheren. Maar toen was het niet zo erg. Het is pas bij ons op stal zo erg geworden en dus ook niet weggetrokken.

Koekie73 schreef:
DA geeft aan dat als het toch een allergie is, het gewoon heel lastig is om erachter te komen waar het door komt. Of de AB kuur is uiteindelijk te kort geweest, maar dan nog is het vreemd dat het dan zo heftig en snel weer terug komt.

Koekie73 schreef:
en ik ga zelf hooi inkopen om te voeren ipv het kuil van stal. En dan na 8 weken maar eens kijken hoe het gaat. Een volgende stap zou kunnen zijn om hem op vlas of krullen te zetten ipv stro.

Ik zou geen 8 weken wachten met omzetten van stro op vlas of krullen. Mijn merrie heeft vorig jaar een giga allergische reactie gehad op de bodembedekking hennep met eucalyptus. Stond ze al meer dan een jaar op, en het bijvullen van 1 baal gaf een reactie met nog veel meer bultjes dan die van jou op de foto laat zien. Zelfs een deken op gaf geen verbetering. Zij is toen gelijk op een andere bodembedekker gezet, en het heeft meer dan een week geduurd voordat alle bultjes weg waren.

Ook dingen als wasmiddel (weet niet of je deken gewassen is) kan zon reactie geven. Het is vaak ook echt niet de deken, of het merk deken, maar het wasmiddel. Dit ziet er voor mij echt uit als een allergische reactie op iets. Ik zou dus zelf meer dan alleen maar het voordroog naar hooi veranderen. En dan kan je later als de bultjes weg zijn heel langzaam kijken wat nou die reactie heeft gegeven.

Overigens prednisolon onderdrukt alleen maar elke reactie die het lichaam geeft. Het geneest dus niks. En persoonlijk is het voor mij een echt laatste redmiddel. Het is troep voor het lichaam.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 19:24

Laat de DA eens gewoon een goede staalname doen om het verder te onderzoeken?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 19:36

@rina ik begrijp net van de vorige eigenaren dat hij daar op krul stond. En ook daar wat bultjes. Hij kreeg daar verder ook voordroog. Ik denk dus dat ik toch eerst het hooi uitprobeer en kijk of dat verbetering geeft.

Verder ben ik het met je eens wat betreft de prednisolon maar pony heeft al een tijd jeuk dus we vonden het voor nu toch de juiste keuze.
Ik heb de pony ook niet aan huis dus dingen als ruwvoer en bodembedekking moet ik ook eerst voor in overleg met staleigenaar voordat ik dat kan veranderen. Al denk ik dat het geen enkel probleem zal zijn verder. Ik moet de logistiek even met ze bespreken.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 19:38

@stabledoor de verschillende DA's hebben me uitgelegd dat dat vaak geen betrouwbare uitslag geeft bij paarden. Zeker in het geval van een allergie omdat die stoffen bij paarden vaak op elkaar lijken. Het advies was om het op deze manier uit te zoeken en daar kan ik me in vinden.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 23:04

Beste staleigenaar ever!! Hij heeft goed hooi staan en pony krijgt vanaf morgen hooi ipv voordroog <3

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:43

Koekie73 schreef:
Beste staleigenaar ever!! Hij heeft goed hooi staan en pony krijgt vanaf morgen hooi ipv voordroog <3

Fijnen je kan de bultjes ook een afwassen met azijn heb ooit gehoord dat indien het eiwit bultjes zijn dan verdwijnt.. maar hier staat er een op stal wat bindweefsel bultjes zijn volgens da ( paard heeft er ook geen last van ) al zitten die voornamelijk onder zijn zadel

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:09

Koekie73 schreef:

Super ! Beste plan van aanpak in eerste instantie denk ik.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:52

Zijn het bultjes met korstjes die je er van af kan peuteren?
Lijkt mij iets van rainrot/ mijt als dat het geval is.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:03

Tijd terug had die van mij ook ineens allemaal bultjes terwijl er niks was veranderd in voer of deken, bleek het een wasmiddel allergie te zijn dus ander wasmiddel (neutral) voor de zadeldekjes en een phytonics kuur Detox en toen was het snel weer weg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:51

Bij onze jonge hengst ook een zoektocht. Spuiten en prednison hielp niks. Hij werd op een gegeven moment ook echt naar ervan en je kon er geen zadel op leggen.

Aller eerst voer aanpakken. Dat doet de stal al, dus is top, maar kijk ook naar je hardvoer.

Wij hebben hem anti histamine gegeven en dat heeft hem super geholpen. Zodra het op kwam zetten, weer gegeven en na een tijd, incl beter dieet was hij er vanaf.

Dekens spoott ik alleen de binnenkant schoon met de hoge druk, dus geen schoonmaakmiddelen.

Josienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:04

Ha dit komt mij erg bekend voor. Mijn pony had/heeft ook bulten. De DA zei inderdaad ook een allergische reactie en AB kuur en daarna prednison vanwege huidontsteking. Hij heeft een tijd lang zonder deken gestaan en alleen op hooi, dit hielp voor hem wel goed. Heb nu een Bucas smartex gekocht en die heeft hij op. De ene dag heeft hij weer wat bulten en de andere dag zo goed als weg. Het lijkt met hem ook wel met warme te maken en te veel aan eiwit/suikers. Hij staat nu op een sobere brok.

Die bodembedekking had ik nog niet bedacht! Die ga ik ook opschrijven! Verder ook wassen met betadine, dat heb ik nog niet kunnen doen door de koud.
Laatst bijgewerkt door Josienx op 29-01-20 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Josienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:05

superpony schreef:
Wij hebben hem anti histamine gegeven en dat heeft hem super geholpen. Zodra het op kwam zetten, weer gegeven en na een tijd, incl beter dieet was hij er vanaf.

Grappig, ik heb voor mezelf ook anti histamine! Dit gaat wel op recept of niet?