Ontwormen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Foxy123

Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 01:25

Weet iemand of dit aarsmaden zijn of zijn dit bloedwormen (zie foto) ?
Een tweede vraag in geval van ontwormen bij bloedwormen.
Is eerst ontwormen met 5 daagse panacur beter en minder drastisch voor de darmen, om dan na 6 weken opnieuw te ontwormen met ivermectine aub? De paarden kliniek raadde me dit aan, maar ik hoor verschillende dingen hierover.
Of ontwormd ik best 1x met equest en na 6 weken nogmaals?
Afbeelding

daffie1986

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 05:15

Bloedworm= rood
Aarsmade= lijkt precies op een made.

Lijkt eerder op spoelworm.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 07:22

daffie1986 schreef:
Bloedworm= rood
Aarsmade= lijkt precies op een made.

Lijkt eerder op spoelworm.

Dat aarsmade op een nade lijkt is totaal niet waar. Aarsmade en spoelworm lijken veel op elkaar. Vermoed wel dat dit spoelworm is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 08:15

Ik denk ook spoelworm. Ze zijn te groot voor aarsmaden, die zijn wat dunner en kleiner.
Panacur lijkt mij prima. Wat zegt je veearts?
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 26-01-20 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 08:16

Spoelworm is veel langer en dikker dan de aarsworm en worden veel door elkaar gehaald.

Volg het advies van de Dierenarts. Een grote besmetting wil je niet ineens bestrijden, maar geleidelijk, dat is beter voor je paard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 08:28

Volg advies van je veearts.
Als er zoveel wormen afkomen, zonder je ontwormd heb, heeft je paard een forse besmetting.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 09:43

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 09:50

Ik zie hier toch wel aarsmade in. Dacht dat spoelwormen langer waren.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 11:53

ellepel schreef:
https://www.paardenarts.nl/wormen-bij-paarden/

kijk daar ook even voor foto’s

lijkt op spoelworm.
is het nog een jong paard?

Neen, 8 jaar. Ik hoop dat het geen spoelworm is...
Ik heb natuurlijk al gezocht via google voor ik deze post plaatste. Weinig foto's te vinden, overal dezelfde uitleg ook.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 11:56

Spoelworm een aarsmade lijken heel veel op elkaar, alleen een aarsmade loopt aan het uiteinde veel smaller toe.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 11:57

Schuurt je paard ook?

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 11:57

janouk schreef:
Als er zoveel wormen afkomen, zonder je ontwormd heb, heeft je paard een forse besmetting.

Ja, dat is zeker.
Ik vermoedde een besmetting, ben persoonlijk tot bij de kliniek gereden om duidelijke info te krijgen. Kort daarna kwam dit eruit.
Advies was 5 dagen panacur, plus anti biotica omdat darmen ontstoken raken van de wormen.
Ik ga maandag naar mestlab bellen voor second opinion over die antibiotica. Ontworming krijgt hij nu al.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 11:58

Cherdenise schreef:
Schuurt je paard ook?

Hoeft niet altijd, mijn paard schuurde ook niet toen ze aarsmade had (opgelopen via haar maatje helaas).
Je kan eenvoudig via de da een plakbandtestje laten doen op aarsmade

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 11:59

Cherdenise schreef:
Schuurt je paard ook?

Neen, daarom vrees ik ook dat het spoelwormen zijn. Alleen, de spoelwormen die ik ooit zag waren 15 cm lang.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 12:00

kiki1976 schreef:
Cherdenise schreef:
Schuurt je paard ook?

Hoeft niet altijd, mijn paard schuurde ook niet toen ze aarsmade had (opgelopen via haar maatje helaas).
Je kan eenvoudig via de da een plakbandtestje laten doen op aarsmade

OK interessant. Thx voor info.
Ga nu advies opvolgen en dan na twee maanden mestonderzoek laten doen. Dat heeft nu toch geen zin.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:07

Foxy123 schreef:
Cherdenise schreef:
Schuurt je paard ook?

Neen, daarom vrees ik ook dat het spoelwormen zijn. Alleen, de spoelwormen die ik ooit zag waren 15 cm lang.

Vermoed ik ook. Die van mij schuurde helaas tot bloedens toe.
Ik heb toen een wormonderzoek gedaan maar er kwam uit dat ze geen wormen had terwijl ze er wel uitkwamen.
Goed ontwormt op advies van de da en toen was het over.
Dus goed dat je het advies van de da volgt! Let alleen wel op dat bij aarsmaden dus geen eitjes in de mest zitten maar rond de anus

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:08

Foxy123 schreef:
OK interessant. Thx voor info.
Ga nu advies opvolgen en dan na twee maanden mestonderzoek laten doen. Dat heeft nu toch geen zin.

Ik zou daarnaast dagelijks haar poep schoonmaken met bv een billendoekje. Daarnaast ook wekelijks de plaatsen waar ze tegenaan kan schuren met een sopje huishoudelijk schoonmaken.
Mochten het toch aarsmade zijn dan haal je op die manier in ieder geval de eitjes weg.
Aarsmade leeft in het achterste gedeelte van de darm, wanneer een paard ligt komt deze naar buiten om eitjes rond de anus te leggen en kruipt weer naar binnen. Dit kan jeuk veroorzaken, een paard schuurt en de eitjes blijven tegen het oppervlakte aanplakken. En op die manier kunnen ze zich snel herbesmetten. Daarom is extra schoonmaken van belang bij aarsmade.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:06

Kiki ik snap wat je bedoeld maar "de poep schoonmaken" snapt niet iedereen :+

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 14:55

Ik zie geen dingetjes aan zijn poepke hangen, ik vrees echt dat het spoelwormen zijn. Aanpakken die handel want dat is helemaal niet OK.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:11

Bloedwormen zijn rood en wit,maar kleiner en dunner.Dit zijn vermoedelijk spoelwormen.Waar heb je mee ontwormd?

Melleke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:21

Even een mestonderzoek doen ben je zeker

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:36

Foxy123 schreef:
janouk schreef:

Ja, dat is zeker.
Ik vermoedde een besmetting, ben persoonlijk tot bij de kliniek gereden om duidelijke info te krijgen. Kort daarna kwam dit eruit.
Advies was 5 dagen panacur, plus anti biotica omdat darmen ontstoken raken van de wormen.
Ik ga maandag naar mestlab bellen voor second opinion over die antibiotica. Ontworming krijgt hij nu al.

Is de foto dus van vóór de ontworming? Dan het advies van de kliniek volgen. De halfwaardetijd van febendazole=werkzame stof van Panacur is vrij kort. Of AB noodzakelijk is, dat is zo niet te beoordelen. Als de wormen er spontaan uitkomen zijn het er aardig wat...
Probeer ook de weerstand van je paard te verhogen de komende tijd, want eigenlijk had het dier voldoende weerstand moeten hebben op deze leeftijd om de spoelworm de baas te zijn met een normaal ontwormingsschema. Vermoedelijk is er een tijd niet goed (resistentie voor ivermectine/moxidectine) of onvoldoende vaak ontwormd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:14

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 13:18

Lindsey_99 schreef:
Is de foto dus van vóór de ontworming? Dan het advies van de kliniek volgen. De halfwaardetijd van febendazole=werkzame stof van Panacur is vrij kort. Of AB noodzakelijk is, dat is zo niet te beoordelen. Als de wormen er spontaan uitkomen zijn het er aardig wat...
Probeer ook de weerstand van je paard te verhogen de komende tijd, want eigenlijk had het dier voldoende weerstand moeten hebben op deze leeftijd om de spoelworm de baas te zijn met een normaal ontwormingsschema. Vermoedelijk is er een tijd niet goed (resistentie voor ivermectine/moxidectine) of onvoldoende vaak ontwormd.

Ja, voor de ontworming.
Hij heeft een besmetting opgedaan op de vorige plek.
Ik behandel nu zoals voorgeschreven, maar probeer toch te achterhalen of het spoel of aarswormen zijn.
Vermoedelijk zijn het toch aarswormen.
Alvast bedankt voor de tip om immuniteit te verhogen, mag ik aub vragen wat u daarbij zou kunnen aanraden?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:42

Sowieso als het al bloedwormen zouden zijn ,is ivermectine geen goed plan in deze tijd van het jaar ivm inkapselen ... dan kun je beter moxidectine pakken . Maar dit lijken mijn gewoon spoelwormen ..