Mijn Lusitanoruin is zijn hele leven al te dik, wat ik ook doe...

Omdat hij op het harde ook zijn hele leven al wat gevoelig loopt zijn we gisteren voor onderzoek naar de kliniek geweest.
Gelukkig was alles oké, buigproeven, foto’s, geen HB, geen pezen...
Maar wel gevoelige voeten en de constatering dat hij echt nog meer af moet vallen.
De dierenarts liet vallen dat hij mogelijk EMS kan hebben.
Hij mag dus nog minder hooi hebben dan hij krijgt en dat vind ik best lastig, want hij krijgt ook al weinig krachtvoer en hij zou in het werk best wat fanatieker mogen zijn.
Maar goed, wat moet dat moet, dus we gaan ons best doen!
Ik ben erg benieuwd of er meer mensen zijn die een paard hebben met soortgelijke problemen, EMS achtig dus, en of die nog praktische/zinvolle tips hebben qua voeding, management, supplementen etc.
Hij wordt volgende maand 10 jaar en hij loopt op Z1 niveau.
Ik probeer hem 6x in de week echt goed beweging te geven, soms lukt dat 5x in de week, vanwege weer, etc...
Zijn vrije dag wandel ik meestal een stukje met hem.
Ik train hem 3x in de week dressuurmatig in de bak, 1 a 2x in de week naar buiten (winter meestal 1x), een keer longeren en soms werk aan de lange teugel.
Hij staat met een maatje in de paddock en krijgt 4x per dag hooi in fijnmazige netten, de nacht op stal.
Zomermaanden een dagdeel in de wei.
Ik heb zijn hooi laatst een aantal dagen gewogen en hij kreeg zo’n 12 kg per dag. Dat moet ik nu minderen naar 9 tot 10 kg per dag.
Verder krijgt hij een vitaminebrokje en wat muesli voor wat extra energie omdat hij echt tekort kwam in het werk.
Daarnaast vit E, magnesium, gluco Balance en hypo balance.