Shet heeft altijd jeuk, wat is het??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RoosjeEmma

Shet heeft altijd jeuk, wat is het??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 18:01

Hoihoi,

Mijn shetlander Roosje heeft echt altijd jeuk en ik weet niet zo goed waar ik het zoeken moet. Ik heb haar nu 10 jaar, sinds ze 8 was. ze is dus inmiddels 18. Ze schuurde altijd wel graag, maar ik heb het gevoel dat het de laatste jaren veel erger is geworden. Ik zal wat meer over haar vertellen zodat jullie een beeld hebben:

Ik heb haar gekocht van een oudere man die wat shetjes had en hiermee fokte. Roosje heeft enkele miskramen gehad bij deze man en was dus niet meer nuttig. Ze was al eens verkocht voor ik haar overnam, maar is van deze plek terug gekomen omdat ze kreupel liep. De man die haar gekocht had noch de oude man waar ik haar later van gekocht heb herkenden dit als hoefbevangenheid. ik was destijds 16 en dit was mijn eerste paardje, ik had niet genoeg kennis om te weten dat dit hoefbevangenheid was. Op het moment dat ik haar leerde kennen had ik gelijk een klik met haar. Ik zag dat ze moeilijk liep, maar heb haar evengoed gekocht. Haar hoeven waren vervormd en te lang. De oude man liet nooit een hoefsmit komen, hij veilde de hoeven van zijn ponies zelf af en toe bij. Toen ze bij me thuis was had ik gelukkig genoeg verstand om er wel een echte hoefsmit bij te halen, deze vertelde mij dus dat ze zwaar hoefbevangen was en haar hoeven daardoor vervormd waren. Hij heeft haar toen om de paar weken bekapt en het duurde gelukkig niet lang voor het beter met haar ging. Haar hoefjes worden nog altijd wat klompvormig als ik niet op tijd ben met de hoefsmit (nu komt een natuurlijk bekapper om de 7 weken ongeveer). Ik huurde destijds een weide met heel lang oud gras, nooit bemest, hier stond ze een paar uurtjes per dag op en dat ging heel goed, ze had nooit last van haar hoeven. verder stond ze in een zandpaddock en kreeg ze hooi en elke dag een handje basisbrok omdat ik met haar voor de sulky reed en ik het fijn vond om haar dan na de ritjes wat extra te geven.

Uiteindelijk werd de weide verkocht en moest ik haar ergens anders stallen omdat ik zelf niet genoeg ruimte voor haar had. Ik heb haar toen op een paardenrusthuis mogen stallen waar ik al enkele jaren stage liep en vrijwilligerswerk deed. Ze heeft hier best een paar jaar gestaan, helaas zijn we (daarmee bedoel ik de eigenaren van de stal en ikzelf) niet consequent genoeg geweest met ontwormen. Ik wist dat de eigenaren alle ponies regelmatig ontwormde, maar dit was steeds dezelfde ontworming waarvan later bleek dat veel paarden hier geen effect meer van hadden. Ook Roosje bleek een flinke worm infectie te hebben. Toen ze niet lang daarna ook mijten kreeg die de stal eigenaar niet wilde behandelen heb ik besloten een andere plek voor haar te zoeken. Ze had toen open wonden op haar hoofd en nek van het schuren. Thuis had ik nog haar stalletje staan wat nu rommelhok was. Dit heb ik toen weer even uitgeruimd en omgetoverd naar stal zodat ik haar eerst kon behandelen voor ze naar de nieuwe stal ging. Op aanraden van de da heb ik haar met een speciaal spul gewassen en dit na enkele weken nog eens herhaald. Ze was toen van de mijten af. Op de nieuwe stalling ging het goed van haar, helaas besloot de stal eigenaar haar op een bemest stuk land te laten lopen toen ik op vakantie was en toen ik terug kwam was ze weer hartstikke hoefbevangen. Na behandeling knapte ze gelukkig weer snel op. Inmiddels had ik een eigen huisje met weide gevonden dus besloot ik haar naar huis te nemen. Bij de eerste stalling heeft ze zo'n 5 jaar gestaan, bij de 2e ongeveer 1 jaar. Nu staat ze 3 jaar thuis. In de tijd dat ze op de andere stallingen heeft gestaan heb ik niet heel veel met haar gedaan omdat ik door persoonlijke omstandigheden niet veel tijd voor haar had. De staleigenaren hebben op haar gelet en ik ging regelmatig kijken, maar ben niet intensief met haar bezig geweest.
Eenmaal thuis heb ik een maatje voor haar gezocht en dat ging hartstikke goed. Ze was happy en gezond. Af en toe reed ik met de sulky. ze stond 24 uur buiten op een paddock met een beetje gras en uitloopstal, en had altijd hooi ter beschikking. Dit ging altijd prima. Ik heb in deze tijd het rijden met de sulky weer een beetje opgepakt, maar niet heel intensief. Na ongeveer 1 jaar in het vroege voorjaar begon ze heel erg te schuren. Ze kreeg echt weer kale plekken. De da is geweest en constateerde mijten. Geen idee hoe ze daar aan kwam, haar maatje Emma heeft had nooit jeuk, maar we hebben ze toch allebei behandeld met een spuit van de dierenarts (voor in de borstkast, niet zo ifjn voor de ponies) en na een paar weken op aanraden van de da nog eens gewassen met anti mijten spul. Hierna leken de mijten weg te zijn. Die zomer merkte ik dat ze vaak bultjes over haar hele lijf had. Daar had ze ook erg veel jeuk van. Ik dacht dat ze misschien allergisch was voor de vliegjes of mugjes en beschermde haar zo veel mogelijk met vliegenspray. Ook spoelde ik haar af en toe af met water. De paddock heb ik in deze tijd opgedeeld in verschillende stukken, bemest met kunstmest en laten rusten voor ze erop gingen, in een poging gras te laten groeien. Dit werkte goed, maar volgens mijn hoefsmit kon het hierdoor komen dat ze jeuk had. Ik ben hier dus mee gestopt en het leek inderdaad voorbij te gaan, dit was al in het najaar. In het vroege voorjaar ging ze weer extreem veel jeuken. Ik zag weer mijtjes in haar manen lopen en heb de da er weer bij gehaald, weer een spuit, weer gewassen en deze keer ook geschoren in de hoop er nu echt vanaf te zijn. De mijten gingen weg, maar ze bleef jeuk houden. Ze heeft een heel schubbige, droge huid en waar ze schuurt (vooral haar nek, en net boven haar staart) heeft ze ook wat witte korstjes. Ze schuurt echt tot het kaal is en soms tot de huid open is. Het lijkt de laatste tijd ook weer erger te worden. Ik zie geen mijtjes lopen en wil liever niet weer met dat vergif aan de slag, want dat is het spul gewoon waar ik mee moet wassen. Ze krijgt sinds een tijdjes ook weer een handje basisbrokken per dag, omdat ik na een tijdje niet doen het mennen weer met haar op aan het pakken ben en ik merk dat ze hier wat meer energie van krijgt, zonder dat haar hoeven eronder lijden. Ik heb verschillende merken geprobeerd, maar het jeuken wordt niet minder.

Heel veel info, maar ik weet echt niet goed waar ik het zoeken moet! Dus wellicht doet haar verhaal bij jullie een belletje rinkelen. Ik sta overal voor open, scheren, dekentje op, toch de da er weer bijhalen (al ben ik er bijna zeker van dat die haar weer zo'n spuit wil geven), ik wil haar graag helpen niet meer zo veel jeuk te hebben. Ik hoor graag op jullie ideeën hebben!

Alvast bedankt.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:09

Het eerste wat in me op komt is zomereczeem

MarlindeRooz

Re: Shet heeft altijd jeuk, wat is het??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:14

Andere DA bellen? En sowieso geen basisbrok en gras meer. Maar een muesli zonder suikers voeren. Wat voor hooi geef je?

Hatsikidee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:16

Hoi! Ik zou de brokken eraf halen, en een vitamine brok voeren? Zelf hele goede ervaringen met oerbalans van ecostyle. Zou ook helpen met zomereczeem maar daar heb ik zelf geen ervaring mee! Ik hoop dat je een oplossing vind!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:19

Zomereczeem? Insuline resistentie?
Van het graag halen en arm hooi geven. Evt scheren / manen dr af om goed te kunnen behandelen. In het voorjaar / zomer een vliegendekentje of eczeem deken op. Misschien ook een spuitje halen (pasta, net zoals ontworming) halen om de algemene weerstand wat op te krikken.

Wanneer is ze ontwormt? Ze kunnen ook gaan schuren van wormen. Misschien even een mestonderzoek laten doen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:31

Heeft ze geen Cushing? Daar kunnen ze nl. zowel hoefbevangenheid als jeuk van krijgen.

RoosjeEmma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 18:33

Bedankt voor de snelle reacties allemaal! Ze krijgt nu basisbrok speciaal voor sobere rassen, zit daar al teveel in denken jullie? Zou goed kunnen hoor, ik ben er niet zo in thuis. En zou die oerbalans of meusli dan een goede vervanger zijn? Zonder brok is ze zo sloom en met een beetje brok komt ze echt meer tot leven, vind ik toch wel heel erg fijn, ze lijkt veel blijer. Ze moet nu weer ontwormd worden, dus ik zal zeker een mestonderzoek doen komende week! Het hooi wat ze krijgt is van marktplaats, maar het is stofvrij, onkruidvrij hooi, niet te groen en ruikt lekker fris. En het jeuken gaat gewoon door in de winter, kan dat wel met zomereczeem?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:40

Kan ze luizen hebben? Dat hebben die van mij ook. Erg hardnekkig gaat niet weg, ik moet om de paar weken wassen. En dat is zomer en winter, gaat altijd door. Helaas. En het gaat niet weg omdat ze zich verstoppen ook in kieren van planken enzo.

RoosjeEmma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 18:46

Ik zie geen eitjes of beestjes, heb al heel vaak gekeken in haar manen en vacht, alleen schilfers... Maar als de rest niets uithaalt zal ik daar ook weer eens voor behandelen. Ik vind het alleen zo'n rotzooi, die behandeling... Lijkt me ook niet veel goed doen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:50

Jeuk is erger dan pijn zeggen ze wel eens. Jeuk is echt ellende. Dan liever een behandeling proberen ookal is het rotzooi.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:01

Zomereczeem is nu niet logisch, ik denk eerder aan een overschot aan afvalstoffen. Suiker, zetmeel en het gebruik van kunstmest zijn wat mij betreft uit den boze bij een pony die zo hoefbevangengevoelig is. Ik zou de jeuk ook koppelen aan het gebruik van kunstmest en het eten van suiker/zetmeel.

Ik weet niet hoeveel brok je voert, maar om aan de dagelijkse hoeveelheden vitaminen en mineralen te komen, moet je vaak veel voeren per dag (meer dan een kg soms). Mijn ervaring is dat die vitaminen en mineralen heel belangrijk zijn (weerstand), maar als je zoveel van de brok moet voeren, voer je ook veel suiker en zetmeel. Dan werkt dat weer averechts voor de hb en de jeuk.

Ik heb een hb’er, mijn stalgenootje een pony die vrij snel jeuk heeft. Onze beide pony’s hebben van Phytonics druppels gehad (detox en liver comp), en poeder (gluco balance). Dit helpt ze zeker, maar niet zonder een aangepast dieet: onbeperkt hooi en een vitaminebrokje. Wij voeren de vitaminebrok van Je Paard Gezond & Fit (alle vitaminen en mineralen zitten daar in voldoende mate, afgestemd op Nederlands hooi). Duur voer, maar medicatie is duurder ;)

Edit: in de zomer staan beide pony’s 24/7 op de wei. Het gras is lang, onbemest en laten we uitbloeien. Er is ook altijd hooi beschikbaar. Kun je dit soort gras niet bieden, dan is geen weidegang, of dagelijks een half uurtje terwijl je bezig bent met uitmesten oid, beter dan kort gras én beter dan proberen je gras toch te laten groeien met allerhande kunstgrepen.

RoosjeEmma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 19:31

Ja kunstmest ga ik nu ook echt niet meer aan beginnen, ik heb me toen niet beseft dat het zo'n effect op haar kon hebben. Ze krijgt nu idd onbeperkt hooi en staat overdag op een stukje 'wei' wat zo kaal is dat het bijna gelijk is met de grond. Op het moment heb ik geen andere mogelijkheid, maar dit jaar gaan we verhuizen en dan staat een wei met lang, uitgebloeid gras hoog op het verlanglijstje, want daar deed ze het bij mijn ouders thuis ook echt enorm goed op. Ik ga me verdiepen in de vitamines, bedankt!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:07

Dat korte gras kan wel gestrest zijn en be fruvctaan bevatten.

Mijn pony heeft veel jeuk gehad en had hele zomer pyjama's aan (eczeem dekens) en dan ging het goed. Dit jaar heeft ze niet op gras gestaan maar alleen paddock en hooi en heeft de hele zomer bloot gestaan zonder jeuk.... Ik wijt het dan ook aan het gras. Ondanks dat het wel minded was als ze was ingepakt....

RoosjeEmma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 13:18

Ik heb al een mailtje naar Marstall gestuurd, maar nog geen antwoord, dus ik gooi het hier ook nog even in de groep. Ik wil heel graag de Marstall Exzem gaan proberen, ik het voor Roosje nodig om hier dan nog extra vitaminebrok bij te krijgen? en zou Marstall Force dan een goede aanvulling zijn?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:24

Ik kan nergens hoeveelheid suiker en zetmeel vinden van dat voer dus voor hetzelfde geld zit daar heel veel van in.
Ik zou dat eerst even navragen.

En mogelijk reageert je pony ook op granen?
Laatst bijgewerkt door IngridM op 06-01-20 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:48

Monique1963 schreef:
Kan ze luizen hebben? Dat hebben die van mij ook. Erg hardnekkig gaat niet weg, ik moet om de paar weken wassen. En dat is zomer en winter, gaat altijd door. Helaas. En het gaat niet weg omdat ze zich verstoppen ook in kieren van planken enzo.

Even offtopic;;

Heb je een houten (schuil)stal?
Een goede tip is dan om alle kieren dicht te stoppen en het hout te behandelen of luizenpoeder te gebruiken, houd de stal daarna een weekje hooi/stro vrij. (Savonds, iets voor zonsopgang, dan zijn ze het meest actief)
Vaak zijn dan de luizen langer weg _/-\o_
Vriendin van mij had last van 'kippenluizen?' bij de pony's. Ze heeft toen héél haar stal behandeld en was er daarna vanaf.
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 06-01-20 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosjeEmma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 13:49

Dankje voor de tip! het zijn stenen stallen met cementlaag aan de binnenkant, dus vrijwel geen kieren, maar het kippenhok grenst wel aan de stal, ik zal de kippen ook eens behandelen! Dankjewel!

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:55

RoosjeEmma schreef:
Dankje voor de tip! het zijn stenen stallen met cementlaag aan de binnenkant, dus vrijwel geen kieren, maar het kippenhok grenst wel aan de stal, ik zal de kippen ook eens behandelen! Dankjewel!

Je kan poeder of spray kopen bij de meeste dierenzaken of tuinhandelaars.
Ze raden aan om savonds een uurtje of 2 voor zonsondergang te gebruiken omdat ze dan het meest actief zijn.
Je kan je kippenhok dan idd ook behandelen. Ik zou proberen om toch alle kiertjes dicht te stoppen, er bestaat "allesvuller", dit werkt op alle materialen.
Het waren bij haar ook bloedzuigende luizen die van de kippen voortkwamen, ondanks dat kippenhok ver naast de weide stond. Zij heeft ook lang zitten zoeken!!

Moest je luizen zien bij de kippen zelf, hiervoor kan je dan een apart poeder kopen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:02

Zo te lezen is er flink mee gesjouwd. Niet verkeerd lezen hoor, bedoel er verder niks mee.

Wormen, hoefbevangenheid, te veel suikers.
Ik denk dat dit één en één vier is om zo te noemen.

Slecht werkende/ opnemende darmen door verleden van wormen in combinatie met suikers in voer en een kleine pony die van oorsprong sober hoort te staan is natuurlijk een recept voor problemen.

Ik zou eerst er voor zorgen dat haar darmen weer lekker kunnen opnemen. Door wormen en ontworming kunnen pré en pro biotica weggespoeld worden.

Een suiker en fructaan arm dieet zou niet verkeerd zijn.

Hooi of voordroog wat smiddags gemaaid is in combinatie met gerstestro om haar kauwbeweging te stimuleren is niet verkeerd.

En mag ze op het gras, dan liefst zo ver mogelijk uitgegroeid en uitgebloeid gras. Meestal is dat op verstoppertje hoogte.

Ook zou ik kijken naar een goede balancer en lijnzaadolie aan het rantsoen toe voegen.

RoosjeEmma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 14:04

maralyn schreef:
Zo te lezen is er flink mee gesjouwd. Niet verkeerd lezen hoor, bedoel er verder niks mee.

Wormen, hoefbevangenheid, te veel suikers.
Ik denk dat dit één en één vier is om zo te noemen.

Slecht werkende/ opnemende darmen door verleden van wormen in combinatie met suikers in voer en een kleine pony die van oorsprong sober hoort te staan is natuurlijk een recept voor problemen.

Ik zou eerst er voor zorgen dat haar darmen weer lekker kunnen opnemen. Door wormen en ontworming kunnen pré en pro biotica weggespoeld worden.

Een suiker en fructaan arm dieet zou niet verkeerd zijn.

Hooi of voordroog wat smiddags gemaaid is in combinatie met gerstestro om haar kauwbeweging te stimuleren is niet verkeerd.

En mag ze op het gras, dan liefst zo ver mogelijk uitgegroeid en uitgebloeid gras. Meestal is dat op verstoppertje hoogte.

Ook zou ik kijken naar een goede balancer en lijnzaadolie aan het rantsoen toe voegen.

Oke dankje! Dus geen Merstall Exzem? Is dat té voor een sobere shet? En zou Marstall Force dan een goede balancer zijn?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 15:12

RoosjeEmma schreef:
Hoihoi,

Mijn shetlander Roosje heeft echt altijd jeuk en ik weet niet zo goed waar ik het zoeken moet. Ik heb haar nu 10 jaar, sinds ze 8 was. ze is dus inmiddels 18. Ze schuurde altijd wel graag, maar ik heb het gevoel dat het de laatste jaren veel erger is geworden. Ik zal wat meer over haar vertellen zodat jullie een beeld hebben:

Ik heb haar gekocht van een oudere man die wat shetjes had en hiermee fokte. Roosje heeft enkele miskramen gehad bij deze man en was dus niet meer nuttig. Ze was al eens verkocht voor ik haar overnam, maar is van deze plek terug gekomen omdat ze kreupel liep. De man die haar gekocht had noch de oude man waar ik haar later van gekocht heb herkenden dit als hoefbevangenheid. ik was destijds 16 en dit was mijn eerste paardje, ik had niet genoeg kennis om te weten dat dit hoefbevangenheid was. Op het moment dat ik haar leerde kennen had ik gelijk een klik met haar. Ik zag dat ze moeilijk liep, maar heb haar evengoed gekocht. Haar hoeven waren vervormd en te lang. De oude man liet nooit een hoefsmit komen, hij veilde de hoeven van zijn ponies zelf af en toe bij. Toen ze bij me thuis was had ik gelukkig genoeg verstand om er wel een echte hoefsmit bij te halen, deze vertelde mij dus dat ze zwaar hoefbevangen was en haar hoeven daardoor vervormd waren. Hij heeft haar toen om de paar weken bekapt en het duurde gelukkig niet lang voor het beter met haar ging. Haar hoefjes worden nog altijd wat klompvormig als ik niet op tijd ben met de hoefsmit (nu komt een natuurlijk bekapper om de 7 weken ongeveer). Ik huurde destijds een weide met heel lang oud gras, nooit bemest, hier stond ze een paar uurtjes per dag op en dat ging heel goed, ze had nooit last van haar hoeven. verder stond ze in een zandpaddock en kreeg ze hooi en elke dag een handje basisbrok omdat ik met haar voor de sulky reed en ik het fijn vond om haar dan na de ritjes wat extra te geven.

Uiteindelijk werd de weide verkocht en moest ik haar ergens anders stallen omdat ik zelf niet genoeg ruimte voor haar had. Ik heb haar toen op een paardenrusthuis mogen stallen waar ik al enkele jaren stage liep en vrijwilligerswerk deed. Ze heeft hier best een paar jaar gestaan, helaas zijn we (daarmee bedoel ik de eigenaren van de stal en ikzelf) niet consequent genoeg geweest met ontwormen. Ik wist dat de eigenaren alle ponies regelmatig ontwormde, maar dit was steeds dezelfde ontworming waarvan later bleek dat veel paarden hier geen effect meer van hadden. Ook Roosje bleek een flinke worm infectie te hebben. Toen ze niet lang daarna ook mijten kreeg die de stal eigenaar niet wilde behandelen heb ik besloten een andere plek voor haar te zoeken. Ze had toen open wonden op haar hoofd en nek van het schuren. Thuis had ik nog haar stalletje staan wat nu rommelhok was. Dit heb ik toen weer even uitgeruimd en omgetoverd naar stal zodat ik haar eerst kon behandelen voor ze naar de nieuwe stal ging. Op aanraden van de da heb ik haar met een speciaal spul gewassen en dit na enkele weken nog eens herhaald. Ze was toen van de mijten af. Op de nieuwe stalling ging het goed van haar, helaas besloot de stal eigenaar haar op een bemest stuk land te laten lopen toen ik op vakantie was en toen ik terug kwam was ze weer hartstikke hoefbevangen. Na behandeling knapte ze gelukkig weer snel op. Inmiddels had ik een eigen huisje met weide gevonden dus besloot ik haar naar huis te nemen. Bij de eerste stalling heeft ze zo'n 5 jaar gestaan, bij de 2e ongeveer 1 jaar. Nu staat ze 3 jaar thuis. In de tijd dat ze op de andere stallingen heeft gestaan heb ik niet heel veel met haar gedaan omdat ik door persoonlijke omstandigheden niet veel tijd voor haar had. De staleigenaren hebben op haar gelet en ik ging regelmatig kijken, maar ben niet intensief met haar bezig geweest.
Eenmaal thuis heb ik een maatje voor haar gezocht en dat ging hartstikke goed. Ze was happy en gezond. Af en toe reed ik met de sulky. ze stond 24 uur buiten op een paddock met een beetje gras en uitloopstal, en had altijd hooi ter beschikking. Dit ging altijd prima. Ik heb in deze tijd het rijden met de sulky weer een beetje opgepakt, maar niet heel intensief. Na ongeveer 1 jaar in het vroege voorjaar begon ze heel erg te schuren. Ze kreeg echt weer kale plekken. De da is geweest en constateerde mijten. Geen idee hoe ze daar aan kwam, haar maatje Emma heeft had nooit jeuk, maar we hebben ze toch allebei behandeld met een spuit van de dierenarts (voor in de borstkast, niet zo ifjn voor de ponies) en na een paar weken op aanraden van de da nog eens gewassen met anti mijten spul. Hierna leken de mijten weg te zijn. Die zomer merkte ik dat ze vaak bultjes over haar hele lijf had. Daar had ze ook erg veel jeuk van. Ik dacht dat ze misschien allergisch was voor de vliegjes of mugjes en beschermde haar zo veel mogelijk met vliegenspray. Ook spoelde ik haar af en toe af met water. De paddock heb ik in deze tijd opgedeeld in verschillende stukken, bemest met kunstmest en laten rusten voor ze erop gingen, in een poging gras te laten groeien. Dit werkte goed, maar volgens mijn hoefsmit kon het hierdoor komen dat ze jeuk had. Ik ben hier dus mee gestopt en het leek inderdaad voorbij te gaan, dit was al in het najaar. In het vroege voorjaar ging ze weer extreem veel jeuken. Ik zag weer mijtjes in haar manen lopen en heb de da er weer bij gehaald, weer een spuit, weer gewassen en deze keer ook geschoren in de hoop er nu echt vanaf te zijn. De mijten gingen weg, maar ze bleef jeuk houden. Ze heeft een heel schubbige, droge huid en waar ze schuurt (vooral haar nek, en net boven haar staart) heeft ze ook wat witte korstjes. Ze schuurt echt tot het kaal is en soms tot de huid open is. Het lijkt de laatste tijd ook weer erger te worden. Ik zie geen mijtjes lopen en wil liever niet weer met dat vergif aan de slag, want dat is het spul gewoon waar ik mee moet wassen. Ze krijgt sinds een tijdjes ook weer een handje basisbrokken per dag, omdat ik na een tijdje niet doen het mennen weer met haar op aan het pakken ben en ik merk dat ze hier wat meer energie van krijgt, zonder dat haar hoeven eronder lijden. Ik heb verschillende merken geprobeerd, maar het jeuken wordt niet minder.

Heel veel info, maar ik weet echt niet goed waar ik het zoeken moet! Dus wellicht doet haar verhaal bij jullie een belletje rinkelen. Ik sta overal voor open, scheren, dekentje op, toch de da er weer bijhalen (al ben ik er bijna zeker van dat die haar weer zo'n spuit wil geven), ik wil haar graag helpen niet meer zo veel jeuk te hebben. Ik hoor graag op jullie ideeën hebben!

Alvast bedankt.

Mijten zijn niet zichtbaar voor het blote oog . Wat jij zag lopen waren luizen . Als ze behandeld is voor mijten terwijl ze luizen had heb je goede kans dat er nu dus nog weer neten/ larven / eitjes in de huid zitten die straks weer boven komen .

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 16:15

Je mag wel een pb sturen om samen even lekker in het voer te zitten ts. Dit vind ik namelijk interessante stukken

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 20:51

Op zich is Marstall force een goede balancer, maar uit m’n hoofd is het gehalte biotine wat laag. Zeker bij een pony met probleemvoetjes zou ik dat niet willen onderdoseren.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:46

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:05