Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
s_v schreef:Ik zou dus toch overstappen op gewoon hooi, eventueel geweekt geven. En daarnaast zorgen voor een goede en gezonde aanvulling op het hooi. ..
Punz schreef:s_v schreef:Ik zou dus toch overstappen op gewoon hooi, eventueel geweekt geven. En daarnaast zorgen voor een goede en gezonde aanvulling op het hooi. ..
Heb jij enig idee hoe gevaarlijk dit advies is???
Voor paarden waar de darmperistaltiek niet goed is, kan hooi funest zijn.
Weken helpt dan echt niet/niet voldoende.
Ben blij dat TS dit in ieder geval weet ( dat voor haar paard hooi een no-go is). Maar wees aub heel voorzichtig met dit soort adviezen!
superpony schreef:Beweging is echt het allerbelangrijkste voor de darmfunctie. Ongeacht wat het probleem is, is stil staan, dus uren achtereen op stal echt niet goed voor de darmen. Jammer dat dit toch vaak overgeslagen wordt.
damian23 schreef:Mijn paard had traagwerkende darmen. Ik moest (advies dierenarts/voedingsdeskundige) toen dagelijks 100ml olie geven, bonpart mobility en fijn voordroog. Voordraag bevat meer water dan hooi en passeert de darmen dus makkelijker. Ik gaf daarbij ook nog een seniorenslobber (vloeibare ruwvoervervanger).
Lami schreef:superpony schreef:Beweging is echt het allerbelangrijkste voor de darmfunctie. Ongeacht wat het probleem is, is stil staan, dus uren achtereen op stal echt niet goed voor de darmen. Jammer dat dit toch vaak overgeslagen wordt.
Je hebt gelijk hoor alleen is dat op de stal waar ik sta deze natte maanden een beetje lastig. Op de paddock staan ze maar wat te staan. Dus dan duurt het tot ik kom om haar te longeren.
damian23 schreef:Ik geef masters seniorenslobber. Er is geen paard die ik ken die dat niet lekker vindt. Het is een beetje zoetig en super smaakvol.