Hengst met 1,5 castreren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laylah2002

Hengst met 1,5 castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 23:34

Hoi ik zou graag jullie ervaringen eens willen horen om een hengstje van 1,5 jaar oud te laten castreren, gaan ze op die leeftijd meer de hoogte of de breedte in?

Wat waren jullie kwijt aan een castratie?

Cioccolato

Re: Hengst met 1,5 castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:46

Ik castreer ook met een jaar. De hengsten nek zullen ze niet krijgen, maar voor de rest zullen ze wel gewoon uitgroeien. Wat slungeliger, maar dat trekt wel bij.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:52

Kosten van de castratie zijn hier 60 en 125 euro. Ligt eraan wie het doet.

Veearts is 125

Castreur is 60

Als we er meerdere hebben loont het om ze naar de castreur te brengen.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 23:55

Cioccolato, bij een broertje van mijne die is vrij breed geworden, met 1 jaar gecastreerd maar mijne heeft best een brede nek zal denk ik ook wel in het voordeel werken denk ik.

Robert hier vraagt de veearts zich 200 euro :#

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:57

Ik denk ookdat het weinig uit maakt. Castreren tussen 1 en 3 jaar, hoe die uiteindelijk uit groeit.
Maar ik denk wel als je gaat castreren rond de 5 en ouder je wel degelijk een verschil blijft zien :j

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 23:58

Dat geloof ik zeker, ik wil de hengsten kuren heel graag voor zijn.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 17:25

Hengstenkuren... Ik heb 2 hengsten lopen sinds veulen en nu beide ruim 3 jaar... Geen van beide heeft hengstenkuren, niet de mini van 79cm en niet de bwp van 1m75. Ze weten waar hun grens is en wat kan en wat niet, meer zelfs, ze lopen zelfs naast het weiland van de merries en ik neem ze gerust aan een touwtje mee doorheen het weiland als ik dat nodig vind.

Het is allemaal een kwestie van opvoeding en respect en niks kwestie hengstenkuren.

JokeRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 09:02

Ik heb vorige week een hengst van 1,5 gekocht. Nu donderdag wordt hij gecastreerd. Ik zal laten weten hoe het ging.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 09:20

Hier hebben wij een hengst laten castreren in het voorjaar toen hij 6 was. Had totaal geen hengsten streken/gedrag maar uit dierenwelzijn op een gegeven moment gekozen om hem toch te castreren zodat hij lekker met andere paarden naar buiten kan. Hij heeft wel een typische hengsten hals over gehouden en is in zijn gehele karakter wat makkelijker geworden. De castratie was wel ingrijpender dan op jonge leeftijd aangezien het lichaam langer nodig heeft om te herstellen. De dierenarts adviseerde 6 weken rust en die heeft hij ruimschoots gehad.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 09:40

Kan prima. Vroeger ook een paard gehad wat met ruim 1 jaar gecastreerd is en die is prima uitgegroeid en 37 jaar oud geworden. Over het algemeen kunnen ze wat groter worden als ze vroeg geruind worden omdat de hormonen ( die vooral bijv. de hengstennek en andere breedtegroei geven) nog nauwelijks of niet aanwezig zijn waardoor er soms wat meer hoogte komt. Voordeel is ook dat de ingreep klein is, kan staand, het risico kleiner ( geen narcose) en het herstel sneller. Daarentegen heb ik mijn Paint hengst als 13-jarige laten castreren ( over de lies onder volledige narcose o.a. omdat hij gedekt heet) omdat hij opeens helemaal bol stond van de testosteron en zichzelf voorbij liep ( ik heb hem al vanaf veulen). Ook geheel zonder complicaties verlopen en het is nu een vreselijk lief en aanhankelijk paard wat met een vriendje in de wei loopt.
Mijn Arabier was tot 2,5 een lieverd toen de knop om ging; niet meer te hanteren! Die is als ruim 3-jarige gecastreerd, staand, maar dat gaf een kleine complicatie in de vorm van een fistel die wel geheel genezen is. Daarna ook het liefste paard van de wereld maar hij heeft nog wel wat "maniertjes" ;)

Hengstenkuren zijn een raar iets; sommige hengsten hebben ze niet en krijgen ze nooit, sommige krijgen ze vroeg en sommige ( zoals het bovengenoemde paard) op 13-jarige leeftijd. Je kan er dus geen peil op trekken.

Als je niet wil gaan dekken met de hengst en de makkelijkste, minst ingrijpende en minst risicovolle ingreep wil laten doen is 1,5 een prima leeftijd. Daarmee ben je evt. problemen ook meteen voor.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:51

Laylah2002 schreef:
Cioccolato, bij een broertje van mijne die is vrij breed geworden, met 1 jaar gecastreerd maar mijne heeft best een brede nek zal denk ik ook wel in het voordeel werken denk ik.

Opzich vind ik dit nog niet eens zo heel duur
voor een relatief groot dier zijn dit echt de grootste kosten nog niet. :)

Ik weet nog toen ik mijn 2 hengstjes liet castreren !
Ben er heel de ingreep bij gebleven en voelde me erna echt duizelig. :')

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 14:29

shilady schreef:
Laylah2002 schreef:

OH ja ik heb al eens een castratie gezien, maar ik bedoel omdat ik soms zie hoe goedkoop andere uit zijn.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:29

Als de boel uitgezakt is en je wil castreren gewoon doen hoor, de ene toont op 10 jaar nog geen hengstenstreken en de andere is op 2 jaar al helemaal macho.

Hier er bij alle castraties bij geweest van de boys thuis.

JokeRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:09

Het is gebeurd...
Ze hebben ‘m in de stal in slaap gedaan en op zijn rug gelegd. Dan hebben ze via kleine sneetjes de balletjes vanuit de lies naar buiten geduwd.
Ziet er heel proper uit.

Hij is rond half 4 gecastreerd, en daarnet om 20 uur heb ik er nog een kwartiertje mee rondgestapt en hij laat helemaal niet zien dat hij pijn heeft.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:35

Ik zit een beetje met dezelfde vraag. Heb een hengst van nu bijna 8 maanden en zit me af te vragen wat wijsheid is. Met 1,5 of 3 jaar castreren. Hou zelf qua type paard van wat meer body en nek en heb de neiging om het pas met 3 jaar te doen

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:38

shilady schreef:
Laylah2002 schreef:

Niet duur? De veearts doet er hier zo’n 10min over....

Als hij er 3 doet dan gaat hij binnen een half uur weer weg. Dan vind ik het wel heel erg makkelijk verdiend.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:39

Sinds kort heeft Florence een (kleine) kliniek in het zuiden waar zij ook castraties doet. Misschien ook nog een optie! Is ook niet ver van de stalling waar je staat.

Zij castreert overigens ook op locatie.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:39

Moska schreef:
Ik zit een beetje met dezelfde vraag. Heb een hengst van nu bijna 8 maanden en zit me af te vragen wat wijsheid is. Met 1,5 of 3 jaar castreren. Hou zelf qua type paard van wat meer body en nek en heb de neiging om het pas met 3 jaar te doen

1 mini op 1.5 laten castreren, zie amper verschil met de andere dke nog hengst is.
Trekpaard was 9 maand, direct maar laten doen samen met de mini. Hij groeit normaal naar mijn inzien, niet extra groot of iets dergelijks

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:42

Ik heb gewacht tot 2,5 jaar. Was €120 kwijt geloof ik. Hij is in de stal geholpen en daarna de wei op gegaan ivm hygiene.
Ging perfect en uitgegroeit tot een brede kerel met flinke speknek. Maar ik wilde niet te vroeg ruinen.

sharonsemme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:52

robert45 schreef:
Niet duur? De veearts doet er hier zo’n 10min over....

Als hij er 3 doet dan gaat hij binnen een half uur weer weg. Dan vind ik het wel heel erg makkelijk verdiend.

Oef 10 minuten??? Dan wil ik wel weten welke dierenarts dat is, met voorwerk en opstaan erbij is dit verdomd knap! _/-\o_

Overigens denk ik dat de kosten aan materiaal niet vergeten moeten worden. Bovendien werkt de ene dierenarts erg clean en steriel en doet de ander het op de Dr pol manier. Is maar net wat je als eigenaar wilt.

Onze is overigens ook afgelopen zomer met 1,5 jaar geholpen aangezien hij in een gemengde kudde opgroeit en zichzelf erg stoer begon te voelen :+
Hopelijk gaat hij daardoor ook nog wat meer de lucht in.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 22:58

10 minuten? Hoe doet ie dat? Met 2 bakstenen ofzo?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 23:02

Vala schreef:
10 minuten? Hoe doet ie dat? Met 2 bakstenen ofzo?

Elastiek en een textielschaar. :')

Novah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 23:03

De castratie van mijn ruin heeft ook maar iets van 15 minuten geduurd :)
ging snel en na die tijd ook weinig last van gehad

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 23:11

Little_Gift schreef:
Hengstenkuren... Ik heb 2 hengsten lopen sinds veulen en nu beide ruim 3 jaar... Geen van beide heeft hengstenkuren, niet de mini van 79cm en niet de bwp van 1m75. Ze weten waar hun grens is en wat kan en wat niet, meer zelfs, ze lopen zelfs naast het weiland van de merries en ik neem ze gerust aan een touwtje mee doorheen het weiland als ik dat nodig vind.

Het is allemaal een kwestie van opvoeding en respect en niks kwestie hengstenkuren.

Onze jaarling hengsten lopen ook heel braaf als een stelletje manegepony’s aan het halster naar de wei, maar als ze eenmaal samen in de wei staan kun je toch wel echt zien dat het hengsten zijn. Kan er toch moeilijk de hele dag bij gaan staan zodat ze zich gedragen :=

Mijn inmiddels driejarige ruin hebben we ook als anderhalfjarige gecastreerd, zodat hij samen met zijn merrie-leeftijdsgenoot buiten kon. Heeft er echt weinig van geleden en is een hartstikke stoer paard geworden. Als je ze tot hun 6 hengst laat geloof ik zeker wel dat het verschil maakt, maar of ze nu 1,5 of 2,5 zijn...

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 23:16

Heb mijn shetje met een jaar ongeveer laten castreren, was ook zo gepiept. En hij is alsnog groot en breed geworden. Moeder is zo'n 115cm en vader was denk ik hooguit 70 cm hij is ongeveer 110cm .