Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
geerke schreef:Ik heb in het verleden een paard gehad met mok,ik bandageerde hem in als hij naar buiten ging.Kootholte goed vet houden en schoon,niet wassen.
Prednison tegen einschuss? Lijkt mij nou niet echt goed...
ikkeniet schreef:Mijn paard begon vorig jaar mei met mok.
Waarom, hij staat altijd droog en schoon, zowel op de stal als in de paddock/ wei.
Was door onbeperkt hooi in de winter wel heel wat kilo te zwaar.
Toen is er een bijrijder gekomen en moest hij aan de bak.
Kilometers werden er gemaakt, en de mok werd steeds erger.
We hebben van alles geprobeerd, tandpasta, sudocreme, propolis, zalf van de dierenarts, detox, zwarte zalf, uierzalf, maar niets werkte echt goed.
Toen vertelde een dierenarts me dat als je paard mok heeft en hij/ zij loopt altijd op dezelfde plek in de modder of zand, daar de bacteriën die in de mok zitten, iedere keer weer op de open plekken/ wonden gaan zitten waardoor je constant een herbesmetting houd.
Vaak komt mol ook vanuit een onbalans in het lichaam. Bij mij dus extra veel afvalstoffen door het afvallen.
Ik ben uiteindelijk heel eigenwijs geweest en heb mijn gevoel gevolgd.
In plaats dus sober voeren, ben ik juist de dubbele aan een vitalbix complete, met dezelfde hoeveelheid Vitalbix active en een emmer Luzerne gaan voeren.
En ik ben nu eindelijk sinds 2 weken de mok kwijt.
Ik zou in ieder geval de sokken zoveel mogelijk wegknippen. Zodat het niet kan broeien in de kootholte en bij het op stal zetten de benen schoonspuiten van de modder en met een handdoek droogdeppen.