Hartfalen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AMBERRTJEEJarig

Hartfalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-19 20:35

Afgelopen maandag kreeg mijn haflinger van bijna 27 een gezwollen hartslagader, dierenarts gebeld en meten een pols van 130 en een ruis op het hart. Advies om naar Utrecht te gaan voor een scan maar alle mogelijke stress moet vermeden worden. Mijn haflinger laadt enorm slecht en het is nooit binnen 1,5u gelukt om hem te laden, deze optie zou te veel stress opleveren met deze hartslag. Hij at, was alert, geen koorts. Overleg met de kliniek in Lienden gehad en gezien vochtbulten onder de buik en een vochtophoping van de koker duidt aan op al langere hart problemen; dat het hart aan het decomposeren is. Die nacht kreeg hij ontstekingsremmer en pijnstilling. De ochtend wederom alles gemeten en zijn hart niet gezakt, hij zag er beter uit dan de avond daarvoor...

Die avond 24 dec was zijn hart nog altijd hoog, maar daar is geen medicijn voor. Toen ik gister aankwam had ik een naar gevoel, hij was down... ondanks hij de wei opging leek hij alert en “vrolijk” maar toch zat het me niet lekker. Hij at niet, de hele dag niet. Eenmaal binnen gehaald wilde hij niets eten en had hij 38,8 temp maar was zijn hart inmiddels 74... vanmorgen opnieuw gemeten op 38,3 en een pols van 72 hij had zijn hooi gegeten en mestte dus ook weer netjes.

Vanavond met binnen halen klonken zijn darmen weer goed, hij heeft de hele dag gegeten en bij binnenkomst zijn müsli en hooi ook... mestte in een half uur twee keer en had normale urine, temperatuur 37,4 met een hartslag van 107.. hij is erg alert en wederom op snoep gefixeerd...

Heeft iemand dit ooit meegemaakt of enig idee wat me te wachten staat...

Zoals hij gisteren stond dacht ik echt dat ik de moeilijkste keuze ooit moest maken, maar zoals vanmorgen leek hij weer “normaal” vanavond de hartslag wederom hoog... morgenvroeg komt de dierenarts weer voor advies wellicht bloedprikken maar gezien de nu normale temp zal daar ook weinig uitkomen qua ontstekingen.... maar toch alle waardes bekijken...

Hevonen

Re: Hartfalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 00:20

Geen ervaring mee, maar kan bij een paard geen hartscan ter plaatse worden gemaakt? Dan is er misschien iets te zien.

In elk geval veel sterkte!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 00:45

Er is dus geen medicatie voor en het dier is 27. De vraag is dus hoe lang houd hij dit nog vol? En hoe is zijn kwaliteit van leven en wil je er op wachten tot het eigenlijk lijden wordt?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 01:32

Zodra het hart zo slecht is, dan houd het op. Zeker met een leeftijd van 27 jaar oud.
De vraag is, hoelang wil je het nog rekken?

Helaas ervaring met een 4 jarige hengst. Hart was zo slecht dat besloten is hem te laten inslapen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 03:07

Als het hart al aan het decomposeren is lijkt me er maar één goede oplossing....

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 08:23

27 jaar is al een hele leeftijd en als een mobiele scan niet mogelijk is dan zou ik toch serieus nadenken of verder leed bespaart kan worden.

coline22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 09:02

Mijn destijds 28 jarige had exact hetzelfde, de vochtbulten onder zijn buik duiden op een zeer slecht pompend hart (het hart is “op” en kan niet meer goed pompen), wanneer je geen actie onderneemt zal hij stikken ik zijn eigen vocht (drukt op hart en longen), ik heb destijds voor een paar dagen vochtafdrijvers gekregen, zodat ik een paar dagen de tijd had om afscheid te nemen en alles kon regelen voor zijn crematie, en mijn paard een paar laatste topdagen had (hij rende weer met zijn staart in de lucht door de wei). Die dagen waren mij heel dierbaar, maar vochtafdrijvers langer dan een paar dagen geven was niet mogelijk omdat het zijn werking gaat verliezen.. Heel veel sterkte de komende tijd!!

AMBERRTJEEJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 15:54

Dierenarts vanmorgen geweest, hartslag van 122 en temp van 38, eet en is “vrolijk” stond braaf te buigen toen ze naar zijn hart luisterde, haha. Ik heb zelf ook zijn hart gehoord en daarna een gezond paard en ben daar best wel van geschrokken. Bloed afgenomen en ze heeft zojuist gebeld. Geen ontstekingen of gekke waardes in z’n bloed... ze geeft duidelijk aan, dat elke dag mooi meegenomen is en dat hij een tikkende tijdbom is. Elk moment moet ik genieten van hem, want hij houd dit niet lang meer vol. Hij heeft geen pijn, ik ben nu de enige die kan bepalen of hij veranderd in zijn gedrag of Marnix zijn hart stopt er zelf mee.

Doordat de rechter boezem niet goed werkt, dus het bloed en zuurstof niet voldoende word rondgepompt bepaalt zijn hart om dus bijvoorbeeld net als 1e kerstdag zijn darmen geen bloed te geven, daardoor krijgt hij koliek verschijnselen maar ook daardoor is het vocht toegenomen. Vocht in de koker en onder de buik zal in tussen de organen komen omdat het bij paarden naar beneden zakt, longen gebeurt bij linkerkant van het hart, dus die kans achtte ze klein.

Ze geeft aan dat ik moet proberen het “los” te laten, omdat iedere dag vanaf afgelopen maandag een vraag is of zijn hart het volhoudt en of hoe hij wakker word dat ik zelf niet voor de keuze kom te staan. Er zal dus geen dag rust zijn...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:28

Je denkt niet: goh, laat ik voorkomen dat mijn paard gaat lijden en akelig aan z'n eind komt? En jouw DA zegt dat ook niet? OK...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:32

TS, na aanleiding van je bovenstaande post zou ik zsm laten inslapen.
Waarom afwachten tot de tijdbom ontploft? Dat lijkt me toch niet eerlijk naar je maatje toe?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:33

Als jij zegt: stop nu is het genoeg heb jij en je paard rust.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:38

TS, Jouw laatste zin klinkt alsof je DA ook voorzichtig naar inslapen toe aan het werken is. Als je paard niet genoeg zuurstof rond kan pompen dan is hij in feite langzaam aan het stikken. Wil je jouw paard dit echt aandoen?
Ik heb erg met je te doen, TS, ik weet hoe lastig het is om je vriendje te laten gaan, en ik weet ook dat het na de x-de echt niet makkelijker wordt. Maar probeer alsjeblieft heel even je eigen gevoelens opzij te zetten en echt puur aan de behoeftes van je paard te denken. Hij heeft een heel lang en hopelijk mooi leven gehad.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:42

En daarnaast is het voor je eigen verwerkingsproces waarschijnlijk ook fijner wanneer je hem voor dat lot kunt behoeden en hij rustig in je armen mag inslapen ipv dat je ooit op stal of bij de wei komt en hij dood ligt.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:43

Probeer vooral aan je paard te denken op dit moment. Een tikkende tijdbom geeft de DA aan. Dat betekend (in mijn ogen) dat het zeer binnenkort is afgelopen. Wie weet gaat je paard straks nog wel enorm vechten omdat hij voelt dat hij gaat stikken? Ik zou hem dat niet aan doen en hem op zeer korte termijn laten inslapen.

Denk echt niet dat je blij wordt als je hem ‘s morgens vindt en hij heeft heel zn stal afgebroken om te vechten...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:44

Veraaaaah schreef:
Denk echt niet dat je blij wordt als je hem ‘s morgens vindt en hij heeft heel zn stal afgebroken om te vechten...

Of als je hem midden in dat gevecht aantreft. Dat vergeet en vergeef je jezelf nooit lijkt me.
Ik zou er ook voor kiezen om je paard waardig en in liefde in te laten slapen TS. Niet in paniek en strijd en wellicht zonder dat jij er bij bent.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:55

Erg sneu en triest, feestdagen met een zwart randje.

Maar ook ik zou zeggen,lief paard,hier nog een wortel en de da geeft je een spuit terwijl je nog staat te kauwen en dan geen pijn of een drukkend,vechtend gevoel.

Sterkte.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:55

Dat vechten zal niet meer lukken, maar of je wil zien dat er roze schuim van de longoedeem uit zijn neusgaten komt waarin ie stikt?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:06

Ik heb het hondje van mijn vader zo zien sterven. Hartfalen waardoor gestikt in zijn eigen vocht. Nu, 16 jaar later voel ik me nog altijd schuldig omdat ik te laat was ( was hondje van mijn vader die in ziekenhuis lag).
Mijn advies is dus ook om het niet zo ver te laten komen...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:08

Hoe moeilijk ook, dit komt niet meer goed!

Laat je liefste paardje aub zo spoedig mogelijk inslapen!

Je paard zien en horen stikken in zn eigen bloed/vocht wil je echt niet mee hoeven maken!

Daarnaast komt het weekend er weer aan en zijn de tarieven van een euthanasie niet mals in het weekend of op een feestdag.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:31

Geloof dat Bokker Berdien voor dezelfde keuze heeft gestaan met haar Flynn :\

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:37

Allereerst heel veel sterkte, zolang je maatje en dan zo ziek zijn.... :(:)

In jouw geval zou ik er voor kiezen om hem te laten gaan. Je geeft zelf aan dat hij moeite heeft met stress, hoe gaat hij het vuurwerk ervaren? Al weet ik natuurlijk niet hoe jij woont en waar hij staat. Daarnaast zou ik het heel naar vinden om hem vandaag of morgen te moeten zien gaan, niet wetend hoe. Dan liever gecontroleerd.

Jouw onderschrift is in dit geval wel een mooie aanvullende tekst.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:51

Wat een rot nieuws! Verdrietig dat je maatje dit nu mankeert en jullie dagen samen tot een eind gaan komen.
Lijkt me ook lastig om er een beslissing over te moeten nemen. Goed ook om dan een topic te openen. Misschien is er nog wel iemand met ervaring?

Ik heb er geen ervaring mee, maar heb mijn paard wel dood zien gaan aan koliek. Dierenarts was weg en kwam weer terug, maar in de tussentijd is hij overleden. Dat was echt heel erg naar om mee te moeten maken. Als hij een keer zou overlijden in zijn slaap of gewoon om zou vallen en ineens dood zou zijn dan had ik hem ook lekker laten lopen totdat... Maar dat weet je niet he? Ik zou jullie graag een mooi (zo ver dat kan) einde gunnen.

Veel sterkte met je besluit en knuffel hem nog maar even goed.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:25

Ik zou in dit geval tot het eind toe goed voor mijn paard willen zorgen en hem laten inslapen voordat ie wordt ingehaald door een falend hart.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:47

ik moest ook aan bokker Berdien denken, volgens mij een soortgelijk verhaal.

Wat een moeilijke keuze. Is furosemide nog een mogelijkheid ( vochtafdrijver?)
Ik denk dat niemand voor je kan beslissen. Echter ik heb iets soortgelijks met mijn hond mee gemaakt en ik vond idem dat ik helaas te laat ben geweest. Ik had hem het vollopen moeten/ kunnen besparen.
Slaapt je paard nog? En dan bedoel ik plat?

Heel veel sterkte! Hij heeft een mooie leeftijd maar dat maakt het verdriet niet minder.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:57

Nee, ik had geen keuze meer met Flynn. Flynn had inderdaad ook hartfalen, maar bij hem werd het te laat herkend. Namelijk toen hij al doodziek en stervende was. We hebben hem toen direct in laten slapen. Dienstdoende arts op de kliniek gaf ook aan dat er geen enkele hoop meer was.

Lieve TS, hartfalen is dodelijk. Hoe dan ook. En het is géén fijne dood, je paard stikt letterlijk. Hoe moeilijk ook, laat hem gaan. Liever dat hij nu mag gaan nu hij nog 'goed' is, dan dat je hem verder af ziet takelen en hem in het slechtste geval zelfs stikkend aantreft. Bespaar hem dat alsjeblieft. Ik (en de DA) heb het niet herkend bij Flynn, en hij was zó ziek en had zo'n pijn en het was zo, zo naar. Pas in de kliniek werd het herkend, en konden we hem verlossen. Hij zou de dag erna 11 worden..