Kissing spines jong paard, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cuvee

Kissing spines jong paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 12:37

Er zijn wel wat topics over, maar dacht start zelf toch een topic in de hoop op wat antwoorden. Er is bij mijn paard kissing spines geconstateerd, ook met vergroeiing van de doornvorminge uitsteeksels van de wervels in de rug. Het viel mij op dat zijn rug spieren weg vielen en dus foto's laten maken. Op de harde en de zachte bodem liep hij goed, maar wel wat slap. Voor de zekerheid een echo laten maken van SI, die waren helemaal goed. Foto's van de rug laten maken en er was heel duidelijk op te zien dat er wervels precies op de plek achter het zadel ks vertoonden. Tussen twee wervels zat al een achterlangse/verwoekering van het bot. Ik kan hem laten behandelen dit gaat ongeveer 1000 tot 2000 euro kosten. Hij is ingespoten met ontstekingsremmers, krijgt Equitop Myoplast voor spieropbouw. Hij is namelijk 1.85. 5 jaar oud m2 dressuur. Wij hebben aan de bel getrokken omdat hij gevaarlijk onder het zadel werd. Door zijn grote formaat heeft hij last gekregen van spierenpijn. Hij liep 4x per week hooguit 30 min dus wij hebben in dat opzicht voldoende rekening gehouden met zijn groei en bouw. Heeft er toevallig iemand ervaring met kissing spines?

Graag zou ik hier toch nog meer info over willen!!

Al dank bij voorbaat

Cor

Babootje

Re: Kissing spines jong paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:43

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:47

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:48

Ik zou hem als afgeschreven beschouwen. Zo jong al zulke serieuze problemen met de rug.
Weet niet of je deze handicap op jonge leeftijd al op foto's kunt zien, maar ik zou een volgend paard er wel op laten keuren.

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 14:55

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:07

Babootje schreef:
Bij zo'n jong talentvol paard zou ik een operatie overwegen.
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... ovend.html

Waar lees jij uit dat het een talentvol paard betreft?
Er is geen afstamming genoemd en alleen M2 dressuur op 5 jaar vind ik niet bijzonder.
Het paard is enorm groot met 1.85, dat lijkt me nog meer in z'n nadeel werken eerlijk gezegd.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:18

Het valt een beetje te zien hoeveel geld je er nog tegenaan wil gooien, ik denk als ik in jou plek stond (heb zelf een paard met KS, wel al 16 en gepensioneerd) om het te laten opereren. Bij mijn ruin heb ik dat gewoon niet gedaan omdat die sowieso al wat ouder is en verder in de rug ook nog problemen had. Anders denk ik dat je het op termijn kan bekijken, wordt je paard er niet gelukkig van zou ik zware werk laten voor wat het is en hem een plekje als weidemaatje/wandelpaard zoeken.

Mijn pb staat altijd open als je nog vragen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:22

Feline van het YouTube kanaal felinehoi heeft haar jonge paard van 3 met kissingspines naar horses in hands gebracht om te revalideren (had ook een knie probleem er bij, maar is ook voor de kissingspines)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:27

Feline’s paard had ik al in een frikandel gestopt, op 10 plekken de zwaarste graad KS én Knie problemen op 3/4 jarige leeftijd. Zonde om daar duizenden euro’s in te stoppen.

Wat zegt je DA er precies over TS? Is Tildren een optie?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:28

Wat ik zelf een beetje gevaarlijk vind aan Tildren is dat dat altijd actief blijft, dus als je paard dan nog eens een blessure krijgt gaat dat ook veel moeilijker genezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:30

Change3x schreef:
Feline’s paard had ik al in een frikandel gestopt, op 10 plekken de zwaarste graad KS én Knie problemen op 3/4 jarige leeftijd. Zonde om daar duizenden euro’s in te stoppen.

Tsja dat had ik ook gedaan. Wat ze wil kan ze al niet meer doen dat is al zeker. Maar dat laat wel zien dat zelfs met zoiets ernstigs eigenlijk revalidatie wel een optie kan zijn. Maar dat is haar keuze om het door te zetten ondanks de slechte uitkomsten.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:31

Wat bedoel je precies Calipso?

Tildren werkt gemiddeld een halfjaar lang, dus niet eeuwig. Het is pijnstillend en remt de botafbraak. Kan dus technisch bekeken alleen met een uitgegroeid paard, daarom ben ik benieuwd wat TS haar DA erover zegt.

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 16:21

Change3x schreef:

Het gaat om acht wervels. DA zegt dat Tildren-infuus geen kans van slagen heeft.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:30

Jong groot paard.
8 wervels aangedaan.
Dierenarts denkt dat tildren geen kans heeft.

Het is niet leuk wat ik ga zeggen, maar ga er maar vanuit dat dit dier voor de sport volkomen ongeschikt is en blijft.

Heel misschien voor rustige recreatie onder het zadel, door iemand die dan ook nog verstand heeft van hoe erger te voorkomen, maar ik durf erover te twijfelen.

Dat houdt in dat de opties wat mij betreft staan op weidemaatje / grasmaaier, indien het dier pijnvrij is.

En anders wordt het erg lastig.

Als je stapelgek bent op het dier, en je het niet erg vindt om er veel geld aan uit te geven om hem pijnvrij te houden, én er geen prestaties van verwacht, dan kun je misschien nog een paar leuke jaren wat doen met vrijheidsdressuur, wellicht aangespannen maar dat is afhankelijk van de ernst van de aandoening en de kunde van de menner.

Maar het is in ieder geval géén fijne diagnose, zoveel is wel duidelijk.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:33

Ik zou heel eerlijk gezegd mezelf afvragen of je het paard er nog een plezier meedoet.

Kan het paard echt oprecht pijnvrij nog door het leven? Ik vind dat toch een lastige vraag bij een paard met KS. In welke graad is het vastgesteld? Zeker bij 8 wervels, dat is niet niks..

@Femke_Tweety: Zou jij zo'n paard met een goed gevoel kunnen verkopen? Ik niet namelijk. Erg kundige ruiters zoeken meestal geen recreatie paardje waar je "heel licht" werk mee kan verrichten. Hoe vaak lees je wel niet over drama-verhalen dat zo'n dier in de verkeerde/onkundige handen terecht komt..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:35

Wiwabalia schreef:
Ik zou heel eerlijk gezegd mezelf afvragen of je het paard er nog een plezier meedoet.

Kan het paard echt oprecht pijnvrij nog door het leven? Ik vind dat toch een lastige vraag bij een paard met KS. In welke graad is het vastgesteld? Zeker bij 8 wervels, dat is niet niks..

@Femke_Tweety: Zou jij zo'n paard met een goed gevoel kunnen verkopen? Ik niet namelijk. Erg kundige ruiters zoeken meestal geen recreatie paardje waar je "heel licht" werk mee kan verrichten.

Ik heb het ook níét over verkopen.

De huidige eigenaar kan de keus toch maken om alleen nog licht werk te doen of om hem als weidemaatje aan te houden?

Wat ik aangaf, als dat niet kan blijven er weinig opties over...

Mijn laatste alinea (niet laatste zin) geeft aan wat de huidige eigenaar zou kúnnen kiezen om zelf te doen.

En anders blijven er mijns inziens weinig keuzes over.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 24-12-19 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:36

Dan heb ik het verkeerd begrepen, sorry.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:39

Wiwabalia schreef:
Dan heb ik het verkeerd begrepen, sorry.

Heb mijn uitleg nog iets aangepast, voor ieders duidelijkheid.

Het is gewoon écht een beroerde diagnose bij zo'n jong dier.

Als 'gebruiksdier' is hij realistisch gezien klaar.

De vraag is of de huidige eigenaar hem als 'niet gebruiksdier' maar als vriendje/maatje/huisdier achtige constructie wil aanhouden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:33

Cuvee schreef:
Het gaat om acht wervels. DA zegt dat Tildren-infuus geen kans van slagen heeft.

Juist bij een jong paard kan een operatie wel eens succesvol zijn, maar 8 werveks vind ik ook best veel. Zijn alle wervels even erg aangedaan?
Heeft de DA geen operatie geopperd?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:34

Op 8 wervels? Met botwoekering? Dan is het toch echt een beetje einde verhaal hoor. Zeker als je aangeeft dat hij gevaarlijk was onder het zadel. Arm dier. Daar zou ik nooit meer op durven gaan zitten.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:46

Mijn ervaring is dat ze met heftige KS ook gaan compenseren, dus dikke kans dat er elders in het lijf ook pijn zit.
Daarnaast zou paard met dit niveau redelijk over de rug moeten lopen en dus redelijke spieropbouw hebben wat de KS leefbaar zou kunnen maken. Als ie ondanks de spieren gevaarlijk is zou ik achter mijn oren krabben.

Wat zegt je DA ervan?

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 18:35

Suzanne F. schreef:
Op 8 wervels? Met botwoekering? Dan is het toch echt een beetje einde verhaal hoor. Zeker als je aangeeft dat hij gevaarlijk was onder het zadel. Arm dier. Daar zou ik nooit meer op durven gaan zitten.

Hij heeft acht wervels tegen elkaar aan en diverse overlappend. Hij heeft het in vrij forse mate. Tussen twee wervels zat al een achterlangse/verwoekering van het bot.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 20:37

Cuvee schreef:
Suzanne F. schreef:

Hij heeft acht wervels tegen elkaar aan en diverse overlappend. Hij heeft het in vrij forse mate. Tussen twee wervels zat al een achterlangse/verwoekering van het bot.

Geen geld meer instoppen dan. Dat is echt weggegooid geld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:06

Heel veel paarden hebben ks,maar lopen vaak door de pijn heen en worden nooit op de foto gezet.Je kunt veel goed krijgen met trainen,maar dan moet je wel weten wat je doet.Of de hulp in roepen van iemand die er verstand van heeft.Noor Tanger bijvoorbeeld

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 21:31

Suzanne F. schreef:
Geen geld meer instoppen dan. Dat is echt weggegooid geld.

Vind je wel kort door de bocht door je opinie gelijk over één kam te scheren met dat is echt weggegooid geld.

Ladygiroc schreef:
Mijn ervaring is dat ze met heftige KS ook gaan compenseren, dus dikke kans dat er elders in het lijf ook pijn zit.
Daarnaast zou paard met dit niveau redelijk over de rug moeten lopen en dus redelijke spieropbouw hebben wat de KS leefbaar zou kunnen maken. Als ie ondanks de spieren gevaarlijk is zou ik achter mijn oren krabben.

Wat zegt je DA ervan?

Hij moet nog wat aansterken en eiwitten bijgevoerd krijgen voor de ingevallen bespiering. Sindskort krijgt hij Equitop Myoplast bijgevoerd om het proces te versnellen. DA zegt dat een operatie zinvol is of het implanteren van goudkorrels.