Pony niet dik, toch IR. Help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony niet dik, toch IR. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:07

Hoi iedereen, ik zit met mijn handen in het haar en weet niet wat ik moet doen. Ik heb een 13-jarige shet die een aantal jaar geleden echt te dik was. Hij had toen een harde hals, maar was nog niet hoefbevangen geweest. Ik heb hem destijds met succes op dieet gezet en hoopte dat ik zo verdere problemen kon voorkomen. Dit is mij helaas niet gelukt, 6 jaar geleden zijn we verhuisd en sindsdien is hij regelmatig hoefbevangen geweest. Zijn dieet is regelmatig geëvalueerd met de dierenarts en het enige wat ik kon aanpassen, was mijn hooi. Jammer genoeg hoest mijn pony de longen uit zijn lijfje en heeft hij een zwaar piepende ademhaling als ik hem op gewoon hooi zet. Zelfs een nacht weken in water, lost het probleem niet op. Ik moet dus wel bijna droog voordroog geven.

Het laatste jaar leken we op goede weg. Hij was niet meer hoefbevangen geweest. Wel merkte ik op dat hij slomer was en wat minder op trok met de andere paarden. Een behandeling van de osteo, maakte geen verschil en de DA maakte zich geen zorgen. Bij mij knaagde er echter iets, ik vond zijn gedrag niet normaal.

De laatste weken ging het erg bergaf. Ik had de indruk dat hij pijn had en was bang dat hij weer bevangen stond. Mijn smid stelde me gerust, er waren volgens hem geen tekenen van hoefbevangenheid. Toch bleef mijn shet achteruit gaan en besloot ik om eens te testen hoe hij reageerde op een pijnstiller. Hij reageerde hier goed op, voelde zich duidelijk beter. Genoeg redenen dus om nogmaals de DA te laten komen. Die stelde vast dat hij nu toch beginnend hoefbevangen is en wilde een bloedonderzoek doen. Omdat mijn pony geen harde manenkam heeft en zijn ribben voelbaar zijn, dacht de DA aan cushing, maar voor de zekerheid wilde ze ook op IR testen.

Gisteren kreeg ik de uitslag en blijkt mijn pony insuline resistent te zijn. Zijn glycemie stond over de 2000. Ik zit nu echt met mijn handen in het haar. De DA zegt dat ik op gebied van voerbeleid al alles doe om mijn pony gezond te houden en niets meer kan aanpassen. Volgende maandag worden zijn voetjes op foto gezet, om te weten of zijn hoefbenen gekanteld zijn of niet. En verder is het een kwestie van hem pijnvrij en comfortabel te krijgen. Ik moet hem dan aan het werk zetten, maar mijn paddock ligt nu te slecht om daar te longeren. Gaan wandelen is zeker een optie, maar mijn werkrooster laat het niet toe om alle dagen met hem op wandel te gaan.

Ik zit echt met mijn handen in het haar en weet niet meer wat ik nog voor mijn pony kan doen. Ik wil hem niet kwijt, maar wil ook niet dat hij zich ellendig voelt. Heb er even aan gedacht om hem te scheiden van de anderen en hem op een kleine portie hooi te zetten, maar de kleine man slaat tilt als hij afgezonderd wordt en alleen staan vind ik ook geen leven voor hem. Hoop dat er bokkers zijn die mij nog tips kunnen geven om mijn kleine vriend er bovenop te helpen.

troi

Re: Pony niet dik, toch IR. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:20

Poe wat een enorm lastige combinatie van problemen!

Ik zou niet meer weten dan jij nu kan verzinnen eigenlijk.

En in mijn achterhoofd houden dat als je hem niet stabiel krijgt je kan overwegen hem te laten gaan..

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:30

Daar ben ik het wel mee eens. De opties die nu nog over blijven maken het paardenleven van je pony niet leuker ben ik bang. En denk, maar dat is wel het minste van alles, aan de continue zorg en stress die je zelf ervaart.

Mijn paard werd op een bepaald moment hoefbevangen van elementen uit alle seizoenen. Dat had niets meer met alleen voer te maken.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:31

Is je voordrooghooi getest op de hoeveelheid suiker? (Bijvoorbeeld door de pavo quickscan). Sommig voordrooghooi is laag in suiker, het meeste is hoger dan droog hooi.

Bij zo'n hoester kan droog hooi stomen echt enorm helpen. Hier werd de hoest ook niet beter met weken, maar nu we een stomer hebben, kan mijn paard droog hooi (en zelfs stro), zonder problemen verwerken.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:37

Over IR kan ik helaas (of eigenlijk gelukkig :) ) geen tips of ervaringen met je delen. Wel over huisvesting en dan de mogelijkheid gepast te voeren. Mijn ex-hoefbevangen shet liep ook altijd met de grote paarden. Om toekomstige hoefbevangenheid te voorkomen, kon hij niet meer met de grote paarden op de wei. Daarom hebben we 3 jaar geleden er nog een shet bij genomen, zodat hij een maatje heeft met dezelfde voerbehoefte. Die staan lekker samen in een eigen paddockje op rantsoen en dat gaat tot nog toe erg goed. Misschien voor jou ook een optie. Shetje erbij en samen op een apart stukje. Mijn shet was ook heel sociaal met de grote paarden, maar ik merk wel dat hij met zijn maatje meer speelt. Dus mooie win-win situatie. Hoop dat je voor jouw shet toch een mooie toekomst kan realiseren, succes.

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 13:51

heel andere invalshoek, heeft hij symptomen van pssm1?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:06

En kijken wat glucobalance doet? Wellicht geeft dat nog ondersteuning dat helpt bij mijn shet heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:39

Pony bij is geen optie, mijn shet breekt de omheining af als hij niet bij zijn paarden vrienden kan.

Gluco balance is besteld, wordt komende maandag normaal geleverd.

Inslapen spookt ook door mijn hoofd en is ook al besproken met de dierenarts. Als ik hem onder duivelsklauw en gluco balance niet comfortabel krijg, zal ik mijn ventje moeten laten gaan.

Hooistomer heb ik jaren geleden ook naar gekeken, maar ik zit qua opslagruimte te beperkt om voor 2 paarden en een pony hooi op te slagen. En ik heb geen stroompunt in mijn voorraadruimte om de stomer op aan te sluiten.

Hooi laten testen overweeg ik zeker, moet enkel nog adressen opzoeken.

Iemand vroeg hier ook of hij misschien pssm1 heeft. Heb dat met de DA besproken, omdat ik daar ook aan dacht, maar volgens haar is de kans klein dat een shet pssm krijgt. Hij is daar dus niet op getest.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:46

Heb je ergens zandgrond? Ik heb pony's met de meest erge symptonen hier weer zien opleven als ze naar bepaalde weilanden met arm gras gingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:48

Elinaa schreef:
Heb je ergens zandgrond? Ik heb pony's met de meest erge symptonen hier weer zien opleven als ze naar bepaalde weilanden met arm gras gingen.

Hij staat continu op zand. Heb enkel een kleine strook gras voor in de zomer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:05

Ik zou hem eigenlijk wel pssm1 laten testen als hij erdoor komt. Ik verdenk er meer shetten van, maar ze worden vrijwel niet getest en dus is er nog geen duidelijk beeld van de prevalentie. Er is tot nu toe 1 shetlander P1/N bekend en enkele vrije dieren (lastig om in te schatten of er geen dubbele tussen zit, 3-4 dieren).

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:47

SVRL schreef:
Elinaa schreef:

Hij staat continu op zand. Heb enkel een kleine strook gras voor in de zomer.

Ik bedoel meer zandgrond met begroeing zodat hij genoeg kan bewegen en kan grazen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:52

Glucobalance is inderdaad ook even het enige dat ik kan bedenken qua voeding. De andere factor is inderdaad ook beweging. Ook al is hij nu niet te dik is het belangrijk dat hij veel beweegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 18:35

Babootje schreef:
Glucobalance is inderdaad ook even het enige dat ik kan bedenken qua voeding. De andere factor is inderdaad ook beweging. Ook al is hij nu niet te dik is het belangrijk dat hij veel beweegt.

Dat is dus het grote probleem. Mijn grond ligt te slecht om hem aan de longe te pakken en mijn werkrooster laat het niet toe om dagelijks met hem te wandelen. Ze moeten wel over en weer lopen om te komen drinken.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 18:56

Een verzorgstertje er bij nemen die hem beweging kan geven in de vorm van wandelen en dergelijke geen optie?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:32

Hoeveel kilo hooi eet hij per dag? Wat is het suikergehalte ervan? Krijgt hij nog iets ernaast behalve het hooi?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:52

Ik heb een verzorgster, maar die komt slechts 2 keer per week. Mijn vorige verzorgster is 1 keer alleen met hem gaan wandelen en toen is hij aan de haal gegaan. Hij wil gewoon niet gescheiden worden van zijn vriendjes. Ik ben wel sterk genoeg om hem in te houden en kan dus wel alleen met hem op wandel, wat helaas door mijn werk niet dagelijks lukt.

Ik heb geen idee hoeveel hooi hij eet. Ik doe elke dag 3 grote kruiwagens hooi in mijn hooistolp, waarvan er dagelijks bijna ene verspild wordt. Ze eten met 2 paarden en 1 pony dus 2 à 2,5 kruiwagens hooi op 24 uur. Mijn shet staat niet zo lang aan de hooistolp, hij scharrelt vaak rond op zoek naar grasjes of bladeren. Ik heb er echt geen zicht op hoeveel hij eet. Naast hooi, krijgt hij een klein handje fibre force, geef ik dat niet, steelt hij het eten van de andere paarden. Hij breekt ook door de draad als ik hem apart zet (heb ik al een aantal keer geprobeerd)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 20:10

misschien dat ik er overheen gelezen heb hoor, maar geef je wel een vitaminesupplement?

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 20:10

Ik heb al jaren ervaring met IR, Cushing en dampigheid helaas. Ik heb voor de mijne een hele tijd op Duits Kruidenhooi gehad. Dat is 70%ontstoft. Dan hoef je niet te weken. Het is wel een stuk duurder, maar wel heel goed spul! Voor pony’s met IR is beweging zo belangrijk! Kan je geen verzorger vinden die dan met hem wil lopen? Dat deed ik altijd als ik echt niet kon. Hoge waardes heeft mijn shet ook, maar zolang ze blij is en eet is het goed. De mijne krijgt Prascend voor haar Cushing. Wel met een lage dosis beginnen, want ze moeten heel erg er aan wennen.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 20:13

Qua supplementen helpt magnesium en vitamine E en selenium erg goed bij de mijne!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 20:46

Shetjes en grotere paarden hebben vaak een totaal andere voedingsbehoefte. Lees maar eens over EMS, en laat je hooi testen. Maar niet alleen dat, een shet die eenmaal gevoelig is zal dat blijven, totdat het voerbeleid afgestemd wordt op zijn behoefte. Lastig als het dier in een groep staat.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/i ... -syndroom/

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:00

Vitamine en mineralen supplement geven met nog extra magnesium erbij.Soms helpt dit,het is het proberen waard.Of schildklierwerking laten testen.Kan met eenvoudige bloedproef.TSH.Wel even uitleggen aan je dierenarts dat paarden ook een schildklier hebben :D

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 22:04

Laten beleren voor de wagen en dan lekker voor de sulky zetten .

Dat is de meest effectieve manier . En het is ook leuk om te doen . als je verzorgster twee keer in de week wandeld en jij twee keer in de week inspand , ben je al een heel eind .

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 23:13

Er is nog een optie maar weet niet hoe ruimdenkend je dierenarts is...Metformine een humaan middel wat wordt gebruikt bij suikerziekte. Is in Amerika onderzoek naar geweest. Ik heb mijn shetlander met IR hier jaren op gehad. Tabletten van 1000 Mg. Startdosering 2x daags 3000mg voor een shet van 200kg ( was grote shet) Uiteindelijk afgebouwd naar 1x daags 2000 Mg. Dit is jaren goed gegaan. Het middel zorgt dat de cellen beter insuline op nemen waardoor het glucose in het bloed daalt zonder een hypo te krijgen.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 23:52

Je kunt met m gaan fietsen. Ik heb honderden kilometers gefietst met mijn Shetmerrie vroeger. En longeerring te slecht.. al staat het volledig onder water, hij moet lopen toch? Laarzen aan en gaan met die banaan. Beterschap hoor!