Vochtbult onder zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jolanda20

Vochtbult onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 18:37

Er is hier een oud topic over maar word er niet wijzer van..

Sinds afgelopen september onverklaarbare vochtbulten onder het zadel. Deze liggen op de wervel.
Na meerdere keren oude zadel aangepast te hebben een nieuw Sella zadel gekocht.
Helaas na de 2de keer rijden opnieuw vochtbulten. Zadelmaker heeft alles goed nagekeken en het zadel draagt daar niet, ligt als een huis. Bulten trekken na 30min helemaal weg. weg masseren is ook geen probleem. Paard reageerd er niet op. Maar het hoort niet natuurlijk

Ik heb contact gezocht met de dierenarts. Osteopaat kan niks vinden. Verschillende dekjes, goed in de kamer trekken, onderlegger.. Alles al geprobeerd. Met longeren niks aan de hand.

Heeft iemand ervaring en hoe is het verder gelopen? Momenteel rij ik meer niet dan wel..

Afbeelding

Elisa2

Re: Vochtbult onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 20:45

Dat lijken toch drukplekken te zijn, weet je zeker dat het zadel daar niet komt? is wel echt een zadelplek.

Met drukplekken heeft het zin om er 2 maanden geen zadel op te leggen en de boel te laten genezen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 21:32

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn zeer ronde merrie. Uiteindelijk dankzij het uitproberen van meerdere zadels met diverse boommaten/ruimtes in tussenkanaal een goed passend zadel gevonden.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 22:16

Elisa2 schreef:
Dat lijken toch drukplekken te zijn, weet je zeker dat het zadel daar niet komt? is wel echt een zadelplek.

Met drukplekken heeft het zin om er 2 maanden geen zadel op te leggen en de boel te laten genezen.

Na verschillende zadelmakers gehad te hebben en met deze zadelmaker durf ik te zeggen dat het zadel goed zou moeten liggen. Maar idd.. het ziet eruit als drukplekken. Maar echte drukplekken verdwijnen niet binnen 30min of kan je weg masseren. In mijn beleving zijn die hard

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 22:18

VValar schreef:
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn zeer ronde merrie. Uiteindelijk dankzij het uitproberen van meerdere zadels met diverse boommaten/ruimtes in tussenkanaal een goed passend zadel gevonden.

Mijn merrie is ook zeer rond en heb diverse zadel gepast. Dit lag voor haar het beste.
Tussen kanaal is extra breed waardoor het draag punt lager ligt.

Welk zadel heb jij uiteindelijk?

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:38

Wat voor dekje heb je eronder? En hoe ligt dat? En waar was je dat dekje mee?

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:46

Zijn toch soort drukplekken en komen van het zadel. Hier ooit ook weleens gehad met een ronde merrie. Eigenlijk is het stuwing. Dus doordat het zadel iets schuift/wringt krijg je daar vocht wat snel weer weg trekt. Ik heb uiteindelijk een ander zadel moeten kopen ondanks dat mijn zadel net nieuw aangemeten was. Ook alles geprobeerd met zadelmaker , dekjes , singels. Heb uiteindelijk een andere zadelmaker laten komen en die constateerde toch dat het zadel te krap was waardoor het wringde. Een ander zadel aan laten meten en nooit geen problemen meer gehad.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:11

jolanda20 schreef:
Mijn merrie is ook zeer rond en heb diverse zadel gepast. Dit lag voor haar het beste.
Tussen kanaal is extra breed waardoor het draag punt lager ligt.

Welk zadel heb jij uiteindelijk?

Voor springen een Prestige boommaat 34.
En dressuur een KM Worldriding.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 23:14

XXXX2015 schreef:
Wat voor dekje heb je eronder? En hoe ligt dat? En waar was je dat dekje mee?

Een gewoon normaal dekje. Getest met verschillende dekjes. Geen verschil.
Was al jaren met dezelfde wasmiddel.
Dekje blijft goed liggen

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 23:18

poown schreef:
Zijn toch soort drukplekken en komen van het zadel. Hier ooit ook weleens gehad met een ronde merrie. Eigenlijk is het stuwing. Dus doordat het zadel iets schuift/wringt krijg je daar vocht wat snel weer weg trekt. Ik heb uiteindelijk een ander zadel moeten kopen ondanks dat mijn zadel net nieuw aangemeten was. Ook alles geprobeerd met zadelmaker , dekjes , singels. Heb uiteindelijk een andere zadelmaker laten komen en die constateerde toch dat het zadel te krap was waardoor het wringde. Een ander zadel aan laten meten en nooit geen problemen meer gehad.

Dit was er geval met mn vorige zadel. Nu ander zadel met bredere boom. Rare is.. vorige week gereden.. niks te zien. Maar vandaag dus weer wel.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:19

Soms is een andere zadelpasser de oplossing, wel sneu dat je juist een nieuw zadel hebt aangekocht. Maar vrees dat dit toch van je zadel zelf komt...

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 23:23

Boom is extra breed..
Hoop echt dat het aan te passen valt. Of dat we een manier vinden om het probleem ook de sporen. Ik ben juist naar een andere passer gegaan op de hoop dat hij wel dit probleem kan oplossen. Mocht het echt een zadel probleem zijn

Iemand suggesties?

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:28

Hier ook hetzelfde probleem gehad. Oude zadel aan laten passen en uiteindelijk na proberen diverse andere zadels nieuw zadel met breed tussenkanaal gekocht (Albion).
Ook allerlei dekjes, onderleggers met wol en gel geprobeerd maar geen groot effect.
De ene keer zijn het een paar bultjes maar meestal eentje en inderdaad binnen half uurtje ofzo weer verdwenen of weg te masseren. Paard zelf heeft er totaal geen last van.
De ene keer is het bijna niet zichtbaar na het rijden en de andere keer weer wel.
Ook dierenarts nog laten komen en is puur vocht inderdaad en geen onderliggend iets.
Uiteindelijk in berust en nu na 5 jaar nog steeds onveranderd en blijft het soms opkomen en paard nergens last van.

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:37

poown schreef:

Ik heb precies dezelfde ervaring. Nieuw zadel laten aanmeten door zeer kundige zadelmaker. Zadel lag voor het oog goed, maar paard kreeg er toch vochtbulten van die na het rijden snel wegtrokken. De ene keer erger dan andere keer. Van alles geprobeerd aan aanpassingen, dekjes, onderliggers, ander wasmiddel, korter trainen, minder galop, minder draf, minder voltes, echt van alles geprobeerd om de oorzaak te achterhalen, maar niks hielp echt. Zelfs elk ander zadel gaf reactie. Toen naar de kliniek voor rug onderzoek, niks aan de hand, helemaal gezond. Volgens DA waren de bulten toch een soort blaren door wrijving (net als te krappe schoenen).
Daarna toch maar een nieuw zadel laten maken door dezelfde zadelmaker en die ligt top, geen bulten meer! Ik zou je daarom echt willen adviseren om 2 maanden niet te rijden zodat de plek tot rust kan komen (iets met extra witte bloecellen die daar op wacht zijn gaan zitten en dan ook op elk ander zadel een reactie zullen geven) en daarna toch ander een zadel proberen.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:44

Wij hadden in 2018 in de zomer ook af en toe een vochtbult onder het zadel na intensief rijden. Een zachte bult, niet pijnlijk, trok met 30 minuten weer weg.
Ik had op internet gevonden dat het een ophoping van afvalstoffen kan zijn. En mijn zadelmaker stuurde me een word-document met info. Op deze website staat een link naar hetzelfde document: http://www.wowsaddles.com/soft-swelling-on-horses-back/
Het ging vanzelf weer over.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:45

Leuk maar als het bij dat nieuw zadel ook weer is en dan???
Weer twee maanden niet rijden en weer ander zadel?

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:47

Ik heb het ook gehad bij mijn paard, ook alles geprobeerd. Oplossing bij ons was de singel een gaatje strakker doen. Die zat ook wel erg los. Daarna geen bulten meer

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:51

Mijn paard heeft dit ook af en toe. Als ik een onderlegger zonder ruguitsparing gebruik heeft hij het niet. Met ruguitsparing soms.
Zadel is op maat aangemeten en wordt elke vier maanden gecheckt. Hierbij wordt rekening gehouden met de onderlegger zodat het zadel niet te smal wordt als ik deze gebruik. Paard geeft ook geen ongemak aan, ook niet hij behandeling door fysio/osteo.
Ik ben nu een passier flexipad aan het testen zonder onderlegger, twee keer mee gereden nu. Even afwachten hoe dit gaat.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 00:12

Heb je al eens een andere singel, anatomische geprobeerd?
Misschien een idee om een keer naar Countrymill te gaan. Zij hebben een digitale zadelmeting. Kan je de drukpunten zien.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 09:04

Xritt schreef:
Heb je al eens een andere singel, anatomische geprobeerd?
Misschien een idee om een keer naar Countrymill te gaan. Zij hebben een digitale zadelmeting. Kan je de drukpunten zien.

Ik heb een anatomische van erreplus.
Geen verschil.
Country mill al gebeld.
Het is alleen een best stukje rijden voor mij en ben van mening dat mijn huidige zadelmaker wel de kans moet krijgen om een oplossing te vinden.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 09:06

meiske1577 schreef:
Mijn paard heeft dit ook af en toe. Als ik een onderlegger zonder ruguitsparing gebruik heeft hij het niet. Met ruguitsparing soms.
Zadel is op maat aangemeten en wordt elke vier maanden gecheckt. Hierbij wordt rekening gehouden met de onderlegger zodat het zadel niet te smal wordt als ik deze gebruik. Paard geeft ook geen ongemak aan, ook niet hij behandeling door fysio/osteo.
Ik ben nu een passier flexipad aan het testen zonder onderlegger, twee keer mee gereden nu. Even afwachten hoe dit gaat.

Onderleggers al geprobeerd. Ook zonder uitsparing.

Het blijft raar.. ene keer wel.. andere keer een beetje.. of best zichtbaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 12:13

Heeft dit zadel een V-singel systeem? soms ligt het daar aan en kun je door de singel ligging te veranderen. (weer gewoon 2 simpele singelsstoten maken) het probleem oplossen als het aan het zadel ligt.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 12:54

Je zegt een brede boom, maar heeft het zadel ook een breed kussenkanaal?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:21

Dit soort bulten hebben inderdaad te maken met de afvoer van afvalstoffen en hoeven zéker niet te komen van een slecht passend zadel.
Mijn merrie heeft ze ook wel eens gehad.
Vaak zie je ze op de plek waar het zadel begint met ''dragen'', indien je dekje daarin net wat te strak ligt krijg je dus dat er een vochtbultje ontstaat.
Heb je al eens een anatomisch dekje geprobeerd of nog beter, zónder dekje?

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 15:10

Elisa2 schreef:
Heeft dit zadel een V-singel systeem? soms ligt het daar aan en kun je door de singel ligging te veranderen. (weer gewoon 2 simpele singelsstoten maken) het probleem oplossen als het aan het zadel ligt.

Het is inderdaad 1 met V-singel systeem.

ProudJustify schreef:
Je zegt een brede boom, maar heeft het zadel ook een breed kussenkanaal?

Zeker een breed kussenkanaal
Wildgirl schreef:
Dit soort bulten hebben inderdaad te maken met de afvoer van afvalstoffen en hoeven zéker niet te komen van een slecht passend zadel.
Mijn merrie heeft ze ook wel eens gehad.
Vaak zie je ze op de plek waar het zadel begint met ''dragen'', indien je dekje daarin net wat te strak ligt krijg je dus dat er een vochtbultje ontstaat.
Heb je al eens een anatomisch dekje geprobeerd of nog beter, zónder dekje?

Ik kan van het weekend een anatomisch dekje proberen.

Zojuist ook de dierenarts gesproken. Ze zegt dan het van het zadel KAN komen. Zij geeft aan eerst het zadel te laten nakijken op drukpunten dmv een mat eronder te leggen. Zodat het uitgesloten kan worden. Als het zadel goed ligt dan de rug verder onderzoeken.