kissing spines+nek artritis en verrekt Si gewricht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tiffyy

kissing spines+nek artritis en verrekt Si gewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 17:22

Hi allen,

Ik heb een paard gekocht met de problemen in de titel al. Wel laten keuren maar toch was dit niet te zien. Er zit kissing spines net achter het zadel en wat vernauwde wervels er omheen. Het Si gewricht is overbelast maar geen verdere schade aan de gewrichtsbanden. In de nek zit artritis. Vervolgens was er volgens hem maar 1 oplossing en dat wat het in spuiten van Cortizon dat is een vloeistof die de pijnprikkels tegenhoud om deze vloeistof in te laten werken moesten we 2 weken longeren, met een bijzetteugel. Daarna mochten we weer gaan opbouwen met rijden (voorwaarts, neerwaarts). Bovenverwachting is de rug helemaal goed verdoofd zodat de rug en hals kunnen herstellen. Volgend jaar wordt hij over nieuw gekeurd om te kijken of de rug is hersteld. Ik ben opzoek naar soort gelijke ervaringen en/of tips en ideeën.

Veel liefs Tiffy

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:39

Jeetje, hij is gekeurd maar dit hebben ze niet gezien? Heb je hem door de veearts van de verkopende partij laten keuren? Of door een eigen veearts? En is de rug en hals op de foto geweest en hebben ze dit gemist?
Heb je hem particulier gekocht? Anders zou ik hem zeker terugbrengen. Dit gaat je alleen maar ellende geven.

Pumpkins

Re: kissing spines+nek artritis en verrekt Si gewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 18:01

Heb je hem nog maar kort? Is het al een ouder paard en wat is je doel? Ik zou ook contact opnemen met de verkoper en onder het mom verborgen gebreken terug brengen.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 18:28

Ben jij je er van bewust dat er geen herstel is voor kissing spines en artritis?

Tiffyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 20:03

Hij is goedgekeurd bij aankoop en daarvoor is hij ook goedgekeurd door verschillende dierenartsen waarvan er twee dierenartsen tegen mij zeiden dat hij forse kissing spines zag op de foto's+nek artritis. De benodigde GKK certificaten zitten erbij dat hij is goedgekeurd. Hij is gebruikt voor de fokkerij en heeft in de sport gelopen. Hij is door de strengste keurings commissie gekomen en niet door minste goedgekeurd. Ik sta hierin met de mond vol tanden. Herstel is mogelijk en de opties hiervoor bespreken we gezammelijk door om tot een rendabel besluit te komen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:15

Maar begrijp ik het dan goed dat je bij aankoop door de arts te horen hebt gekregen van de KS en artritis? Wat verwacht je van je topic? Ben je opzoek naar vergelijkbare situaties met ervaringen? Wat is je doel met het paard?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:31

Een paard met kissing spines en artritis kan zijn lichaam niet meer gebruiken, zoals een paard deze hoort te gebruiken. Dus op korte of lange termijn, zul je nog meer problemen gaan tegenkomen.
En problemen met het SI zijn ook niet makkelijk. Als je het paard houdt, hou er dan rekening mee dan je met training hier altijd rekening mee moet houden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:32

Je weet dat cortisonen niks te maken hebben met verdoven?
Cortisonen zijn ontstekingsremmend, daardoor kun je een paard weer gaan opbouwen en het idee is dat het daarna door de juist opgebouwde bespiering goed blijft lopen.
Maar genezen doet dit dus niet meer.
Dus ja een paard krijgt na inspuiten mogelijk minder pijn, maar dat heeft geen ene moer te maken met verdoven.
Ik vind het maar een raar verhaal, door een zeer strenge keuring gekomen en deze bemerkingen zijn even gemist?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:34

Dus veeartsen hebben het paard goedgekeurd met forse kissing Spines en artritis? En jij hebt hem toch gekocht terwijl je wist dat hij dit had? Voor wat heb je hem laten keuren dan? Als recreatiepaard?
En een rendabele oplossing? Ja voor de veearts is er een rendabele oplossing ja, als jij klant bij hem blijft. Dan breng je nog heel veel geld voor hem in het laatje.
Als het nog kan: terugbrengen. Maar je hebt er zelf mee ingestemd dus op een verborgen gebrek kan je het niet meer gooien helaas.
Ik vind het een raar verhaal. Als je een paard laat keuren voor de sport en dit komt eruit dan wordt hij niet goedgekeurd.

Tiffyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 20:45

Dat begrijp je verkeerd nadat het paard gekocht was incl goedgekeurd was door de veearts, zagen we later dat de rug niet in orde is. Ik ben opzoek naar vergelijkbare situaties met ervaringen. Afscheid nemen van hem zie ik niet zitten en ik begreep van de dierenartspraktijk dat hij met Cortizon vloeistof geen last krijgt van pijn. Het doel met hem is sportgericht rijden en het bos in. Als ik had geweten bij de aankoopkeuring dat hij dit mankeerde dan had ik hem niet gekocht en laten staan. Ik heb diverse deskundige erbij gehad en die zeiden ook dat ze niks aan hem zagen qua lopen etc.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:49

Dan ben je goed opgelicht door de veearts. En het feit dat hij je de injecties aanraadt zegt ook al genoeg. Van mij had hij een schadeclaim gekregen en dat paard ging terug. Maar goed, ze gokken vaak op mensen zoals jij. Die zijn er meteen verliefd op en stoppen er nog meer geld in.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:54

Eens met suzanne!
Wat een oplichting dit zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:55

Tiffyy schreef:
Hij is goedgekeurd bij aankoop en daarvoor is hij ook goedgekeurd door verschillende dierenartsen waarvan er twee dierenartsen tegen mij zeiden dat hij forse kissing spines zag op de foto's+nek artritis. De benodigde GKK certificaten zitten erbij dat hij is goedgekeurd. Hij is gebruikt voor de fokkerij en heeft in de sport gelopen. Hij is door de strengste keurings commissie gekomen en niet door minste goedgekeurd. Ik sta hierin met de mond vol tanden. Herstel is mogelijk en de opties hiervoor bespreken we gezammelijk door om tot een rendabel besluit te komen.

Even over je laatste zin, herstel is weinig mogelijk met kissing spines en nek artritis. KS is nog wel te opereren maar artritis zal alleen maar slechter worden. Sorry :(
Ik zou hem heel eerlijk echt terug brengen of een mogelijke oplossing zoeken als in geld terug/minder geld betalen... Ik snap niet hoe hij door arts A goedgekeurd is en door arts B op de foto's volledig de filistijnen is gegaan..

Vanuit jouw bericht haal ik ook dat het om een (ex?) goedgekeurde dekhengst is geweest/is. Je weet dat ze dan eenmalig gekeurd worden en daarna niet meer he?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:59

Arm dier. Ik zou goed kijken naar een manier van trainen waardoor het paard heel goed moet opbollen en zichzelf in balans kan brengen. Ik raad je Karin Leibbrandt en 4DimensionDressage aan, of iets vergelijkend. Karin heeft ook veel succes verhalen met paarden met KS.

In iedergeval heel veel succes. En goed dat je hem even ademruimte geeft om soort van te 'herstellen.'

Tiffyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 21:03

Ik krijg een nare bijsmaak van je laatste zin alsof ik hier bewust voor gekozen heb. De veearts sprak over 350 euro per behandeling dus dat is nog te overbruggen. Ik ben inderdaad verliefd op hem, want ik heb hier jaren voor gespaard voor een master paard die achteraf niet goed blijkt te zijn. Ga nu een luchtje scheppen want ik barst in tranen uit.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:04

Waarom houd je dit paard? Herstel is absoluut niet mogelijk en cortisonen is een tijdelijk lapmiddel.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:09

Tiffyy schreef:
[....] waarvan er twee dierenartsen tegen mij zeiden dat hij forse kissing spines zag op de foto's+nek artritis.

Maar dan weet je toch dat het paard niet gezond is? Hoe ben je achter deze uitslag uiteindelijk gekomen?
Vind het een raar verhaal dat geen 1 dierenarts het heeft gezien, kan me eerlijk gezegd niet voorstellen. Heb je al contact opgenomen met de artsen? En waarom heb je het paard meerdere keren keuren als hij bij de eerste x goedgekeurd is?

ontopic: ik heb ervaring met artritis, daardoor helaas weinig met het paard gedaan, wel idd ingespoten geweest maar zonder voldoende resultaat
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 14-12-19 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:11

Ik snap niet goed hoe dit paard door een (röntgen?)keuring is gekomen met deze klachten en dat er nog geen klacht bij de dierenarts ligt. Vooral als het doel is dat hij de sport in gaat. Of is hij klinisch gekeurd en later bij jou alsnog op de foto gegaan?

Hoe hard het ook klinkt, hier wil je niet aan beginnen. Je hebt 'm nog maar net en het is nu al mis. Een aantal dingen die hij heeft gaan op de foto echt niet minder worden, ook niet met goede training.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:16

Tiffyy schreef:
Ik krijg een nare bijsmaak van je laatste zin alsof ik hier bewust voor gekozen heb. De veearts sprak over 350 euro per behandeling dus dat is nog te overbruggen. Ik ben inderdaad verliefd op hem, want ik heb hier jaren voor gespaard voor een master paard die achteraf niet goed blijkt te zijn. Ga nu een luchtje scheppen want ik barst in tranen uit.

350 euro per behandeling te overbruggen? Je weet hoeveel spuiten je nog nodig hebt? Dit is niet met een paar spuitjes klaar he? Dit gaat nooit meer over dus je zal hem moeten blijven inspuiten. En dat is alleen de artritis. Tegen Kissing Spines is helaas heel weinig te doen. Ja er zijn ook wat dure behandelingen maar die kosten dus heel veel en brengen meestal heel weinig.

Ik denk dat dit een harde leerschool was. Maar zet uit je hoofd dat hij kan herstellen want dat kan niet. Je kan hem hooguit tijdelijk stabiel houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:18

Tiffyy schreef:

Ik snap dat het ongelooflijk zeer doet, maar je bent echt opgelicht en je paard is er uiteindelijk de dupe van. Die heeft (zeer waarschijnlijk) fysieke pijn, dat kan echt niet opgelost worden met een paar spuitjes. Ik zou als ik jou was eens contact opnemen met een goede paarden advocaat om te kijken wat je kunt aanvechten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:23

Paard retour afzender hoe moeilijk dit ook is. Je krijgt er alleen maar gedoe En meer verdriet van als het straks een dure grasmaaier is of hij alsnog ingeslapen moet worden

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:36

Over wat voor leeftijd hebben wij het qua paard? Klinkt al als een ouder paard.

Schijnbaar een (ex) ggk dekhengst, waar oudere foto’s/keuringsraporten bijzaten. Hoe oud zijn deze gegevens.

Met (veel) oudere foto’s kan je iig vergelijken of het “stabiel” gebleven is of dat het duidelijk verergert is met de jaren.
Dan nog weet je niet wat de vorige eigenaar/ruiter allemaal gedaan heeft om hem zo te houden.

Ik zou mogelijk eens contact opnemen met equitom of hun nog naar de foto’s willen kijken en wat hun aanraden.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:40

Jeetje dat is vervelend. Lastig hoor. Vooral omdat de meeste zich snel hechten aan een paard. Ik ieder geval wel.
Mijn paard heeft ooit een KS operatie gehad. Niet omdat ze KS had, maar vanwege een breukje in een doornuitsteeksel. (Ongelukje)
Misschien kan je bij mijn berichten ergens mijn topic vinden. De operatie was voor mijn paard een succes. Maar ze had buiten het breukje om, verder niks. Dus het ligt wel iets anders.
Ik ben zelf meer een voorstander van opereren. Ipv steeds inspuiten. Vaak ga je over tot inspuiten als je iets gaat merken aan het paard. Naar mijn mening heeft het paard dan al pijn of ongemak. Daarnaast kan het zijn dat je op de duur, steeds vaker achter elkaar moet gaan inspuiten.

Heel veel succes

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:53

Tiffyy schreef:

Niet Bokkers de schuld geven van het nare gevoel dat jij nu krijgt omdat je met je neus op de realiteit gedrukt wordt...

Als het daadwerkelijk een (ex-)dekhengst betreft die in de sport heeft gelopen en voor jou als schoolmaster moet dienen, kan je er donder op zeggen dat het dier uitstekend is gemanaged en dat kan inderdaad goed betekenen dat je weinig/niets ziet aan het lopen.

Het is me wat onduidelijk hoelang je dit paard al hebt. Als het paard pas sinds kort klachten uit, dan zou ik eens gaan informeren naar het management bij de vorige eigenaar als je hem toch niet weg wilt doen.
Ik denk dat je op foto's van de beste 100 paarden van de wereld op 85% dingen ziet waar wij een koop op zouden over laten gaan.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 22:01

Tiffyy schreef:
Dat begrijp je verkeerd nadat het paard gekocht was incl goedgekeurd was door de veearts, zagen we later dat de rug niet in orde is. Ik ben opzoek naar vergelijkbare situaties met ervaringen. Afscheid nemen van hem zie ik niet zitten en ik begreep van de dierenartspraktijk dat hij met Cortizon vloeistof geen last krijgt van pijn. Het doel met hem is sportgericht rijden en het bos in. Als ik had geweten bij de aankoopkeuring dat hij dit mankeerde dan had ik hem niet gekocht en laten staan. Ik heb diverse deskundige erbij gehad en die zeiden ook dat ze niks aan hem zagen qua lopen etc.

Hier ervaring. Ik heb een paard gehad met soortgelijke 'defecten'. Dit paard kon hiermee niet pijnvrij leven en heb ik moeten laten inslapen. Verhaal is nog wel terug te lezen tussen mijn berichten.
Ik zal je ook uit de droom helpen, KS en artritis herstellen niet. Nooit.

Ik hoop voor je dat je je paard pijnvrij kan krijgen en misschien ook nog kan gaan rijden.