Pees blessure, kissing spine, SI probleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Pees blessure, kissing spine, SI probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 20:17

Op dit moment zit mijn 7 jarige Friese merrie flink in de lappe mand.
De DA weet niet zo goed meer wat hij nog voor mijn paard kan doen.
En zelf weet ik het ook ff niet meer. Daarom ben ik opzoek naar soort gelijke ervaringen en/of tips en ideeën.

Ik zal bij het begin beginnen;
5 maanden geleden reden wij nog op Z niveau. Tijdens een training liep ze niet helemaal lekker, niet kreupel maar ook niet oké. Maar de kliniek geweest en haar helemaal door laten lichten. Hier kwam uit dat ze (vermoedelijk door trauma van buitenaf) ooit een breuk heeft opgelopen in een rugwervel, verder heeft ze kissing spine met spondylose en blijkt ze lichte artrose in het SI gewricht te hebben.
Ze is vervolgens in gespoten en heeft een Tildren infuus gehad. Na een paar weken opbouwen waren we weer aan het rijden (voorwaarts neerwaarts) en leek ze goed te gaan.

Helaas kreeg ze 5 weken terug een terugval en hield ze zich weer wat vast in haar rug. Bij de kliniek is ze vervolgens weer ingespoten. Na een week rust moesten we weer beginnen met longeren en na een week weer er op. Helaas liep ze toen weer niet lekker en zakte ze rechtsachter door haar heup en knie.

Vorige week weer terug geweest naar de kliniek.
Haar rug voelde gelukkig nog goed. Op de buigproef reageerde ze nu op haar knie. Daar foto's van gemaakt, die waren goed. Bij de ego bleek het gewricht vol vocht te zitten.(mogelijk door overbelasting door compebsatie)
Ook bleek ze linksvoor een peesblessure te hebben aan de tussenpees, deze was wat gerafeld.
Ze is ingespoten in haar knie en SI.
Advies van de DA was dagelijks 30 minuten stappen onder het zadel, en dan voorwaarts/neerwaarts. Dit om haar rug en SI in beweging en soepel te houden. En toch de pees voldoende rust te geven.

Echter barst mevrouw nu van de energie. Afgelopen maandag al een flinke bok serenade onder het zadel overleeft. Dus haar vanaf toen toch maar in een kleine paddock gezet overdag. Afgelopen dinsdag kreeg ik nog een keer een bok serenade en ben ik er heel hard vanaf gevallen. Onder het zadel stappen wordt dus te gevaarlijk. Dus de afgelopen 2 dagen 30 minuten aan de hand gestapt, was ook lastig ook dan heb ik me handen vol aan haar.
Helaas bleek ze vandaag toch weer een warme pees te hebben, mogelijk door uitbarstingen eerder deze week?

Jullie begrijpen dat ik inmiddels met mijn handen in het haar zit. Ze voelt zich goed en wil graag weer wat doen. Rug, SI en knie lijken nu goed te gaan.
Nu haar pees nog.
Lastig is dat ze voor de rug, en SI moet blijven bewegen en de spieren er om heen moet trainen zodat ze daar zo min mogelijk last van gaat krijgen.
Echter heeft haar pees rust /lichte beweging nodig. Dus het is nu kiezen tussen 2 kwade.
Het geven van sedatie in de vorm van tranquigel is een optie, dan houd ze zich vast wel rustig. Maar om haar dit nu weken langs dagelijks te moeten geven lijkt me ook niet de oplossing.
Verder krijgt ze dagelijks de Max dosering infocus van de paardendrogist.

Zelf denk ik dat de focus nu op de pees moet liggen. Als deze zo spoedig mogelijk herstelt kunnen we weer gaan draven en dan kan ze ook haar energie beter kwijt.
Maar hoe laat ik haar pees zo goed mogelijk herstellen terwijl ik toch haar rug en SI soepel houd.
Het is een beetje lastige circel waar we uit moeten zien te komen om weer richting herstel te komen.

0000

Re: Pees blessure, kissing spine, SI probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 20:21

Aquatraining misschien een optie? Schijnt vrij veel energie te kosten, koelt de pezen en versterkt de bovenlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 20:24

Na het stappen toch gewoon koelen? Je hebt ook van die koelpads/beschermers dingen, maakt het wat makkelijker en minder nat.

En als je dit al doet, idd aquatraining, ook voor de energie die er dan uit kan. Is het natuurlijk wel handig dat iemand zo'n ding in de buurt heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 20:25

een pees kan niet zo spoedig mogelijk herstellen...
daar moet je echt maanden en maanden de tijd voor nemen...wil je te snel dan krijg je meer en heviger problemen en daar is jouw merrie echt te jong voor...zou echt even rustig aan gaan doen

kan ze niet ergens op een paddock paradise waar ze gewoon de hele dag en nacht buiten staat en rustig door beweegt?
geef maar een jaar vrij en kijk dan eens verder....dan is ze nog maar 8 of 9 he

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 20:40

Marije_1997 schreef:
Na het stappen toch gewoon koelen? Je hebt ook van die koelpads/beschermers dingen, maakt het wat makkelijker en minder nat.

En als je dit al doet, idd aquatraining, ook voor de energie die er dan uit kan. Is het natuurlijk wel handig dat iemand zo'n ding in de buurt heeft.

Koelen doe ik indd elke keer na het stappen, en dan doe ik er klei op.

Aquatraining is misschien nog wel een idee. Zal maandag eens horen wat mijn DA er van vind.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 20:44

ellepel schreef:
een pees kan niet zo spoedig mogelijk herstellen...
daar moet je echt maanden en maanden de tijd voor nemen...wil je te snel dan krijg je meer en heviger problemen en daar is jouw merrie echt te jong voor...zou echt even rustig aan gaan doen

kan ze niet ergens op een paddock paradise waar ze gewoon de hele dag en nacht buiten staat en rustig door beweegt?
geef maar een jaar vrij en kijk dan eens verder....dan is ze nog maar 8 of 9 he

Helaas is mijn paard een zand eter. Daar heb ik in het verleden diverse onderzoeken naar laten doen, maar ze lijk het gewoon lekker te vinden. Dus een paddock paradise is geen optie.
En hoewel ze dan wel in beweging blijft, vraag ik me af of daarmee de rug en bil spieren sterk genoeg blijven. Te veel spierafbraak op de bovenlijn en buikspieren kan er juist voor zorgen dat de wervels tegen elkaar aan komen omdat de rug dan als het waren wat hol trekt, aldus mijn DA.
Dat maakt het allemaal zo lastig.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 20:51

Heb je al eens overwogen contact op te nemen met een revalidatiecentrum? Ze heeft namelijk wel flink wat bemerkingen ondertussen en bij z'n centrum hebben ze alle expertise om jullie samen goed te begeleiden in dit proces

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 20:51

oh jee, en ze is nog zo jong he, wat zonde.
ja die rug heb ik dan geen ervaring mee, maar wel met peesblessures.
wij deden ze echt wel een jaar het land op en pakten ze daarna weer licht op...
denk dat je vooral niet te snel moet willen en wellicht is die aquatraining inderdaad een optie
Laatst bijgewerkt door ellepel op 13-12-19 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 20:58

Voor het te veel aan energie zou ik ze toch sederen hoor zodat het scherpe eraf is. Die uitbarstingen zijn voor jou noch haar positief. Ik mocht dit toch een hele poos geven. Overleg dit anders even met je DA.

En veel sterkte! Dat is een flinke boterham wat jouw paardje mankeert :( .

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 21:10

Al eens geprobeerd om ze aan de lange lijnen te laten stappen? Dan heb je toch iets meer controle en als ze echt gek wil doen zit je er niet op. En op die manier kan je ze ook lang en diep zetten zonder de rug te belasten.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 21:23

Cera_D schreef:
Heb je al eens overwogen contact op te nemen met een revalidatiecentrum? Ze heeft namelijk wel flink wat bemerkingen ondertussen en bij z'n centrum hebben ze alle expertise om jullie samen goed te begeleiden in dit proces

Nee nog geen contact mee gehad. Ik zal een gaan googelen. Of heb jij toevallig suggesties?

Moet wel heel eerlijk bekennen dat de bodem van de geldkist aardig in zicht begint te raken na alle bezoekjes aan de kliniek.
Maar wie weet kunnen ze me adviseren en vallen de kosten mee.

Lunamoon schreef:
Al eens geprobeerd om ze aan de lange lijnen te laten stappen? Dan heb je toch iets meer controle en als ze echt gek wil doen zit je er niet op. En op die manier kan je ze ook lang en diep zetten zonder de rug te belasten.

Nee nog niet eerder geprobeerd. Ga ik eens proberen!

Mickeyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 21:34

Belangrijk is om je paard te trainen/leren om meer vanuit zijn achterhand te dragen, en zijn rug daarbij op te bollen. Daarmee haal je de wervels uit elkaar. Ook zijn/haar buikspieren moeten/worden daarmee sterker. Veel beweging, soepel houden, werk aan de dubbele longe.

Vond dit filmpje erover ook wel interessant:

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 21:59

Maar veel bewegen en werken aan de dubbele longe gaat niet zo makkelijk met een paard met een peesblessure.

Lastige combinatie TS, hopelijk kun je via een revalidatiecentrum nog wat gericht advies krijgen.
Weet niet of aquatraining voor de pees een optie is, maar ook dat gaat aardig in de papieren lopen qua kosten.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:08

Je kan pilates oefeningen met der doen om de achterhand sterk te houden (dit kan vanuit stilstand) en misschien wat lichte grondwerk oefeningen, zodat ze het gewicht meer op de achterhand gaat plaatsen en die spieren sterk blijven.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:17

Hoi TS, wat een vervelende diagnose om te krijgen over je paard..

Hier een vergelijkbaar verhaal (alleen geen botschade in si/rug). Ook mijn veearts zegt, in beweging houden voor de bovenlijf, stilstaan voor de pees.

Dagelijks, stappen/werken aan de hand. Soms zet ik ze eerst in de molen dan is het scherpe eraf en kan ik er goed mee stappen. (Toen ze echt op boxrust/stenen paddock stond).
Ook werk ik regelmatig met een kaptoom, hiermee kan ik haar makkelijker bij de les houden en toch een soort van laten werken met de bovenlijn..

Inmiddels heb ik een andere keuze gemaakt > overdag de wei op, snachts op stal. Een groot risico, maar ik kan het niet aanzien mijn paardje zo klein te moeten houden terwijl ik er ook niet echt mee kan werken..

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 23:23

Ik heb een vergelijkbare situatie gehad, paard met ontstekingen tussen de rugwervels en Si, daarnaast peesblessure. Voor de rug en Si was het van belang om de spieren goed in conditie te houden, de pees had juist rust nodig. Ik ben met mijn paard gaan teugelen en lange lijnen. Maar nu had ik het geluk een super braaf paard te hebben die ik op deze manier gerust een half uur mee buiten voorwaards meerwaards kon stappen aan de hand. De revalidatie heeft een jaar geduurd, geen terugval gehad maar wel echt de tijd genomen met om de maand controle. Ik had er voor gekozen om niet direct in te spuiten, pas na vier maand, toen de ontstekingen bijna weg waren, zijn de laatste plekjes ingespoten met hyaluronzuur.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 23:44

Longeren is indd geen optie met de peesblessure. Pilates oefeningen die vanuit stilstand gedaan kunnen worden is een goed idee. Ik ben er alleen totaal niet in thuis. Enig idee waar ik info kan vinden hier over?

@renee16
Ja kaptoom gebruik ik nu ook met stappen aan de hand. Bijzonder dat je daarmee toch meer controle lijkt te hebben dan met een bit in. Alleen nog loopt ze voor me uit of beukt mij aan de kant als ze het nodig vind om ff gek te doen. Moet wel zeggen dat ik haar met kaptoom wel sneller weer bij me heb dan met hoofdstel.
Tja het land op in deze tijd van het jaar is ook geen optie. Hier heb je klei grond en met al die regen erg glibberig.
Hoe gaat het nu met die van jou, gaat het de goede kant op?

@Weidebloem
Ja die lange lijnen is ook het proberen waard! Goed om te horen dat jouw paard uiteindelijk is opgeknapt. Ik hoop dat het zelfde geld voor die van mij. Als dat een jaar of langer nodig heeft dan is dat maar zo.
Maar om zolang met een paard te moeten stappen dat uit z'n vel spring van energie wordt nog wel een hele opgave.
Daarom zou het fijn zijn als die pees de goede kant op gaat en ze gedoseerd weer wat mag draven of dat we het stappen mogen uitbreiden naar bijvoorbeeld een uur. Misschien dat ze dan beter te handelen zal zijn. Wat haar revalidatie alleen maar ten goede komt.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 00:23

Ik vind de tips aquatraining, een jaar op het land en revalidatiestal goed. Of of dus dan he. Iets anders; weet je hoe het komt dat ze zoveel blessures tegelijkertijd heeft op deze leeftijd? Lijkt me wel nuttig om te weten voor de toekomst

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 00:47

kamille schreef:
Ik vind de tips aquatraining, een jaar op het land en revalidatiestal goed. Of of dus dan he. Iets anders; weet je hoe het komt dat ze zoveel blessures tegelijkertijd heeft op deze leeftijd? Lijkt me wel nuttig om te weten voor de toekomst

Hoe het precies begonnen is weet ik niet. Maar er blijkt in 1 van haar rug wervels een oude breuk te zitten. Hoe ze daar aan is gekomen verteld het verhaal niet, daar kunnen we slechts naar gissen.
Ik heb haar sinds ze 3,5 was. Ze was met 2,5 jaar zadelmak genaakt, maar dat ging niet soepel werd mij verteld en daarna is ze het land op gegaan, totdat ik haar kocht.

Bij mij nooit een stap verkeerd gezet of een kick gegeven. Maar helaas heeft die breuk een aantal wervels als een soort domino steentjes tegen elkaar laten komen en dat is dus de afgelopen jaren lekker aan het schuren geweest. Onder tussen is ze dus ongemerkt aan het compenseren geweest met artrose in het SI gewricht tot gevolg. De pees is ook weer veroorzaakt door overbelasting van het compenseren.
Haar lijf is aan alle kanten aan het compenseren geweest totdat haar lijf heg niet meer aan kon en alles er in eens uit kwam.

Arm dier blijkt dus bikkel hard te zijn en heeft dus nooit een kick gegeven en zit nu dus met de ellende.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 08:11

flappie2 schreef:
Cera_D schreef:

Nee nog geen contact mee gehad. Ik zal een gaan googelen. Of heb jij toevallig suggesties?

Moet wel heel eerlijk bekennen dat de bodem van de geldkist aardig in zicht begint te raken na alle bezoekjes aan de kliniek.
Maar wie weet kunnen ze me adviseren en vallen de kosten mee.

Ik heb zelf gelukkig geen ervaringen met revalidatie centrums, maar ik zou gwn op google een selectie maken van de bedrijven die je aanspreken en verschillende aanspreken voor advies/een kostenplaatje.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 08:40

Waarom zegt hier niemand: stop alsjeblieft met hier geld instoppen? Deze combinatie maakt kans op volledig herstel voor de sport gewoon nihil. Misschien recreatief als je mazzel hebt maar de kans op een grasmaaier (en tegen die tijd een heeeele dure als je zo door gaat) is enorm groot.
Een peesblessure op zichzelf kan genezen. Maar in combinatie met de Kissing Spines en de SI klachten is het eigenlijk kansloos. Grote kans dat de peesblessure hier is door ontstaan, door een compensatie in het lichaam ontstaan vaak beenblessures.

Heb je al eens een eerlijke opinie van een kundige arts gevraagd? Eentje die je vertrouwt en die eerlijk tegen je is? En wat wil je nog met het paard? De hoge sport kan je echt vergeten, zou recreatief rijden voor jou ook goed zijn? En heb je daar dan nog duizenden euro’s voor over?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 09:42

Hier ongeveer een gelijk probleem ts,

Ook een Friese merrie, met kissingspines wat gelukkig al langer bekend is dus wij begonnen al veel lang en laag in de trainingen, en ook nog eens de ziekte van Lyme en verbening van het hoefkraakbeen in beide voorvoeten,

Begon ook met een beetje inhouden onder het zadel, liep overigens met een streng management en veeartscontroles ook Z1 in training met het doel om vh voorjaar Z1 te gaan starten,

Maar ze ging laatst ook inhouden met rijden en heeft ook een blessure aan de mediale schenkel van de tussenpees linksachter,

Zij staat nu nog maar 3 weken op rust, in die 3 weken hebben we elke week haar been laten laseren door de veearts en dat moet nog 3 weken en dan gaan we een controle echo doen...

Op dit moment is ze behoorlijk sacherijnig en heet maar ik mag nog niet wandelen aan de hand of stappen ohz...

Peesblessures, en vooral tussenpees blessures kunnen echt heel langzaam verlopen gemiddeld Een half jaar tot een jaar en soms zelfs langer...

Mijn andere paard, ook een Fries heeft ook een tussenpeesblessure gehad en die is bijna een jaar eruit geweest... die werd op een duur zo heet dat ik verdeeld over de dag muisjes moest geven van de veearts zodat hij wat rustiger was anders kon ik er echt niet op stappen of mee wandelen...

Ook heb ik eens gewerkt bij een revalidatie stal, en ik moet zeggen dat is echt fantastisch, er wordt echt met veel zorg naar het paard gekeken en het aquatrainen en seawalken (vooral het seawalken) zweer ik bij :o

Ik zou zeggen ts, overleg met je veearts, maar ik
Denk dat een revalidatie stal misschien wel een heel goed idee is ;)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 09:47

@ Suzanne, dat lijkt mij aan de dierenarts om de kansen van paard terug in de sport in te schatten. Artrose in SI hoeft ook niet dramatisch te zijn, hangt van de mate en van het paard af. KS geen ervaring mee, maar genoeg paarden die in de sport lopen met KS.

Indd goed om hier over na te denken, wat de kansen zijn en watje zelf wil met het paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 10:24

Krijgt dit paard nog krachtvoer? daar zou ik in ieder geval zsm mee stoppen.

Verder zou ik haar op een klein postzegelpaddock stukje zetten zodat ze toch "iets" te doen heeft, met hooinet/ slowfeeder. En ik zou gaan stappen op het harde, daar doen ze minder snel "gek". Eerst een periode aan de hand en wellicht daarna als de pees wat beter gaat idd lange teugelen waarbij je er achter loopt. Mits het dier rustig blijft. Mij lijkt ook dat de focus eerst even op de pees moet liggen. De tussenpees is meestal geen hele ernstige blessure maar kan inderdaad wel lang duren.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 14:42

@Suzanne, ik snap dat het vanaf de zijlijn makkelijk is om te roepen dat je er geen geld in moet stoppen en misschien wel de stekker er uit moet trekken omdat ze misschien niet meer geschikt gaat zijn voor de sport.
Het hebben van een paard betekend voor mij veel meer dan presenteren en prijzen winnen op wedstrijd.
Tja de DA weet niet of ze ooit nog weer de sport in kan maar ziet het somber in. Maar hè we hebben ons sport predicaat mogen behalen en van strandritje wordt ik ook blij! En stel dat ze in het ergste geval een dure grasmaaier gaat worden. Dan kan ze volgens de DA nog wel een paar mooie veulens fokken.
Ik heb een ander paard wat ik rij, waarmee ik ook wedstrijden rij, dus daar haal ik mijn wedstrijd lol wel mee.
Het belangrijkste voor mij is, dat ze blij blijft en uit eindelijk pijn vrij door het leven kan gaan.

@gossa4ever wat balen zeg dat ook jouw Fries in de lappe mand zit. Hou je me op de hoogte. Ben ook wel benieuwd in hoeverre het lasseren effect heeft. Ik had indd ook gevraagd naar muisjes, maar die schijnen niet meet verkocht te worden volgens mijn DA. Alternatief is tranquigel.

@elisa2 ze krijgt al een hele tijd geen krachtvoer meer. Ze krijgt 300gr vitalbix daily compleet en een handje gekweekte bietpulp om haar infocus door te mengen. Verder krijgt ze alleen hooi.
We hebben vandaag indd een klein stukje paddock afgezet zodat ze daar overdag in kan staan. Ze staat dan op rubber tegels.
Hooinet lijkt me niet prettig voor haar rug, ze gaan dan toch er aan lopen trekken of met een scheve houdingen eten. Vanaf de grond lijkt me voor haar rug beter. Maar ze hebben bij ons onbeperkt hooi beschikbaar. Stappen op het harde ga ik proberen.

Ik heb geprobeerd om te stappen aan de lange lijnen maar doordat ze graag stevig door wil stappen gaat ze er toch wat in hangen en krult zich dan op (Friezen dingetje) dus dat wordt hem niet.
Met kaptoom lijkt beter te gaan. Dan kan ik haar tijdens het stappen ook wat beter VwNw laten stappen. Ook lijkt ik wat betere controle te hebben als ze gek wil doen.
Verder heb ik een revalidatie stal gemaild, waarbij hun neigen naar aqua training. Maandag eens met mijn DA overleggen hoe hij daar over denkt.