Paard met wisselende mest en moeilijke eter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjuhh

Paard met wisselende mest en moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 16:58

Hoi allemaal,

Na al heel veel te hebben opgezocht ben ik er nog steeds niets uit dus vandaar mijn vraag hier.

Korte omschrijving:
8 jarige KWPN ruin
1,72m
Z1 dressuur
Meestal 3 of 4 keer per week ongeveer 45 minuten dressuurtraining en 1 of 2 keer per week een buitenrit/cavalettitraining/working equitation.
Paard is normaal op gewicht, mag eerder iets aankomen dan afvallen

Standaard rantsoen van stal:
1kg sportbrok (Havens) per dag
4 grote handen luzerne (Havens) per dag
Wat geweekte zemelen
Lijnzaadolie

Daarnaast gaf ik hem na het rijden altijd 0,5kg Havens slobber mash.

Afgelopen zomer heeft mijn paard ontzettende hooikoorts gehad wat zich uitte in hoofdschudden, briesen, z’n neus jeuken en echt niet fit zijn.
Ik heb toen besloten om te gaan proberen om z’n weerstand meer te gaan ondersteunen (naast een heleboel andere dingen, die hier niet van belang zijn) en ben begonnen met het voeren van Oerbalans van Ecostyle, hiervan krijgt hij 100 gram per dag.

Vanaf juni heeft hij wisselend goede/slechte mest en de slechte mest is echt heel dun. Voor de mest gaf ik biergist door zijn slobber, wat voor mijn gevoel werkte.
Een aantal weken geleden ging er een vrij natte pak hooi open en vanaf dat moment was hij blijvend aan de natte mest. De stalhouder dacht dat het aan de slobber lag die ik bij voerde (met de biergist en oerbalans) dus besloten daarmee te stoppen en hij kreeg ook geen zemelen en lijnzaadolie meer om te kijken of dat zou helpen. Dit hielp niet en uiteindelijk is voor hem een andere pak hooi opengemaakt die wel droog is. Sindsdien is zijn mest beter maar nog steeds erg wisselend (ook per mesthoop, de ene is prima, de andere veel te dun).

Ondertussen krijgt hij nu alleen nog maar droog hooi, 6 grote handen luzerne en 1 kg sportbrok per dag.
De oerbalans wordt nu door zijn droge voer gemengd maar dit pitst hij er tussenuit en blijft dus in z’n bak liggen. De biergist laat hij ook liggen dus die wordt niet meer gevoerd,

Ik denk dat dit rantsoen voor zo’n groot paard op dit niveau aan de magere kant is.
Ik ben op zoek naar voer dat ik erbij kan geven (het rantsoen van stal moet blijven) wat de darmwerking ondersteunt en waardoor ik de oerbalans en biergist kan mengen en wat geschikt is voor moeilijkere eters. Het liefst zou ik overgaan op iets waardoor hij genoeg voedingstoffen binnen krijgt en zijn mest goed blijft waardoor ik op termijn de oerbalans en biergist niet meer nodig heb.

Ik twijfel om pavo fibrebeet in combinatie met de pavo ease & excel te gaan geven. Ik ben heel benieuwd wat jullie daarvan vinden in dit geval en of er wellicht andere/betere opties zijn. Zoals al aangegeven is de staleigenaar geen fan van slobbers omdat hij denkt dat ze daar juist diarree van krijgen dus als er opties zijn zonder slobber dan zou dat helemaal fijn zijn.

Alvast bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:53

toevallig had mijn merrie heel slechte dunne mest.
.die knapte wel enorm op na ontwormen waar er dikke horzellarves uit kwamen.
heb je goed ontwormd?.

dan,:
het is jouw paard en niet die van de stalhouder lijkt mij?
dus beslis jij wat je er naast het hooi in wilt hebben toch.

ik geef ook fibrebeet met ease&excel aan mijn merrie en die heeft nu mooie mest.
ik week een halve voerschep fibrebeet, geef daar een volle voerschep ease&excel door.
valt heel goed te proberen.
ik maak het zelf wel zo dik dat ze er nog wel op moeten kauwen, heb het idee dat dat voor de speekselaanmaak beter is dan dat ze een dunne soep naar binnen slurpen

geerke

Re: Paard met wisselende mest en moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 19:44

Ik vind het ook wat weinig...je kunt proberen om er geweekte bietenpulp doorheen te doen.Erg goed voor de darmen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:19

je paard heeft wellicht last van gebrek aan vezels in het ruwvoer. Tussen hooi en hooi zit een groot verschil afhankelijk van het tijdstip van maaien, eerste, tweede of zelfs derde snee. Derde snee is vaak voordroog omdat het in augustus te vochtig is. Als het voordroog betreft is het nog veel lastiger omdat door het fermentatieproces vezels voorverteerd worden. Gevoelige paarden doen het daar altijd slecht op. Je kunt proberen of mest beter wordt door stro = ruwvezel in een slowfeeder aan te bieden. Maar het beste is toch goed onverpakt hooi, laat gemaaid, en niet gesneden. En wat hiervoor genoemd is. De havens weglaten, een goede vitaminebrok geven en evt. geweekte bietenpulp of fibrebeet. Meer is niet nodig.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:34

Van slobber krijgen ze geen diarree. Heb je goed ontwormt? Onbeperkt droog hooi, dus niet uit plastic voeren en eventueel grasmix of compact gras nog bijvoeren.

fjordjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 22:30

Bedankt voor het meedenken!

Ik heb mestonderzoek laten doen en daar kwam uit dat hij geen wormen heeft maar wel wat zand in de mest. Ik heb een Psyllium kuur liggen maar de stalhouder zou eerst ontwormen, i.v.m. de horzellarven die bij mestonderzoek niet vindbaar zijn. Hij is vandaag ontwormd en ik geef hem volgende week de psyllium kuur. Dus dat is nog even afwachten. Het zou fijn zijn als het hierdoor verbeterd!

Ik heb op stal helaas geen mogelijkheid om hooi niet uit pak te voeren maar het hooi dat hij nu krijgt is netjes droog, daarnaast krijgen ze het vaak gemengd met stro voor de structuur.

Ellepel, fijn dat jouw merrie het nu zo goed doet!
Ik heb pavo gebeld en krijg proefzakjes van de Fibrebeet en Ease en Excel. Ik hoop dat hij het eet en als dat goed gaat dan denk ik dat ik dat voorlopig ga proberen.
Krijgen ze met de hoeveelheid die jij aangeeft, (ongeveer 550 gram Fibrebeet en 850 gram Ease & Excel, als ik het goed heb), voldoende vitaminen en mineralen?

fjordjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 22:31

Paardenfann4 schreef:
Van slobber krijgen ze geen diarree. Heb je goed ontwormt? Onbeperkt droog hooi, dus niet uit plastic voeren en eventueel grasmix of compact gras nog bijvoeren.

Wat zou het voordeel van een grasmix zijn? Dat hij meer ruwvoer binnenkrijgt?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:37

Ja, daar zit heel veel in en vaak vinden ze dat heel erg lekker. Mijn paard krijg het al jaren en doet het er goed op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:54

Wanneer was hij voor het laatst ontwormd?

fjordjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 23:35

Paardenfann4 schreef:
Ja, daar zit heel veel in en vaak vinden ze dat heel erg lekker. Mijn paard krijg het al jaren en doet het er goed op.

Dankje, ik ga het eens opzoeken!

geerke schreef:
Wanneer was hij voor het laatst ontwormd?

Vorig jaar december.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 09:43

fjordjuhh, ik geef er nog pavo vital bij als aanvullende vitamine.
echter geef ik dit niet elke dag....zo om de dag.

die ontworming kan best veel verschil maken hoor.
ik vind wel dat jullie erg laat zijn met ontwormen :o
ik heb 3 weken geleden gedaan en toen kwamen er echt dikke larves uit,die hadden waarschijnlijk de boel beschadigd waar de diarree van kwam.
wacht even af of dat verschil maakt en check de mest goed

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:00

Als je nu al Havens voert misschien een idee om de sportbrok om te wisselen naar de Gastro+ deze ondersteund het maagdarm kanaal ook (netzoals de pavo ease en excel).
Hier had mijn paard ook wisselende mest. Nu was ik de pavo guthealt supplement gaan voeren en nu is de mest al veel stabieler en steviger aan het worden weer. (was ook nattere mest door wisselende kwaliteit ruwvoer)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:03

Heel rigoreus maar ik zou een andere stal zoeken waar hij gewoon echt hooi kan krijgen want ik denk dat dat het probleem is. Heel veel paarden kunnen niet tegen voordroog..hoe droog het ook is, vanwege het fermentatie proces.

Daarnaast is Gastro + een aanrader qua krachtvoer, maar ik vermoed dat je probleem opgelost is zodra het ruwvoer veranderd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:52

Vorig jaar december voor het laatst ontwormd?daar schrik ik dus van...maar blijkbaar ben ik de enige

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:09

nee gister nog he, dat typt ze ook.
even afwachten of het verschil maakt.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:11

Hoe wordt het paard gehuisvest?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:52

geerke schreef:
Vorig jaar december voor het laatst ontwormd?daar schrik ik dus van...maar blijkbaar ben ik de enige

Er rommel in stoppen is anders ook niet beter voor een darmkanaal. Mijn pony is in 2018 helemaal niet ontwormd, wel 3x gecontroleerd. Ik heb haar dit jaar oktober ivm stalbeleid pas ontwormd (na controle mest: schoon.) Niks aan het handje hoor.

Ik zou ook de overstap maken naar de gasto+ van havens in combinatie met je luzerne. Je ziet daar veel paarden op verbeteren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:43

Horzeleitjes zie je niet in mestonderzoek,lintwormen ook niet.Maar ieder moet voor zich weten welk risico hij neemt uiteraard

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 23:45

Je zou ook nog darmbalans van Ecostyle kunnen proberen.

fjordjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 18:13

Bedankt allemaal!

Paard staat nu (winter) van 11.00-17.00u op de wei en verder gewoon op stal met onbeperkt hooi/stro.

Ik heb gisteren ander voer voor hem gehaald en naast zijn standaard voer van stal krijgt hij nu 500 gram Fibrebeet en 500 gram Vitalbix Active+. Hierdoor meng ik de oerbalans en een schepje biergist.

Hij is afgelopen week ontwormd en ik ga morgen beginnen met de Psyllium kuur.

Ik hou de Darmbalans en Gut Health even in gedachten, mocht bovenstaand niet voldoende helpen.
Ook de brok vervangen door Gastro is nog een idee!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:44

Krijgt ie niet dunne mest van de weidegang nu?
Omdat het ene keer droog is en andere keer weer natte mest.
Doe m eens een paar dagen niet op de wei en kijk wat er gebeurd.
En het gebit is dat oké?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:49

Saaams schreef:
Er rommel in stoppen is anders ook niet beter voor een darmkanaal. Mijn pony is in 2018 helemaal niet ontwormd, wel 3x gecontroleerd. Ik heb haar dit jaar oktober ivm stalbeleid pas ontwormd (na controle mest: schoon.) Niks aan het handje hoor.
.

Na 2x een pony met bloedworm mee te hebben gemaakt (met flinke koliek en opname kliniek, met de daar bijbehorende kosten)... worden ze nu 2x per jaar standaard ontwormt.
Maar gelukkig was de mest schoon :+

fjordjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 23:14

roosa schreef:
Krijgt ie niet dunne mest van de weidegang nu?
Omdat het ene keer droog is en andere keer weer natte mest.
Doe m eens een paar dagen niet op de wei en kijk wat er gebeurd.
En het gebit is dat oké?

Hoe bedoel je dat? Waarvan zou hij dunne mest kunnen krijgen van de weidegang nu?

Tandarts is afgelopen oktober geweest, alles bijgewerkt en geen bijzonderheden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 07:52

je ziet wel vaak dat paarden dunne slappe mest krijgen van het gras wat nu op de wei staat.
het is kort,bevat erg veel water en weinig vezel.
haal je ze van het gras af en zet ze op uitsluitend hooi zie je vaak na een dag al,dat de mest weer vast is.
dus dat kun je proberen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 09:00

Ik zou ook eerst wormkuur geven.
Als dat het niet is, zou ik eerder in het voer gaan zoeken.

Kg sportbrok, bevat al gauw tussen de 25 en 32 procent aan suiker.
Suiker maakt de darmen ook moe/lui/ inactief en werkt meerdere mineralen tegen.

Eigenlijk met deze training, zou ik ook inderdaad veel meer hooi willen zien. Minimaal 2 kg per 100 kg.

Denk dat zo te horen dit paard wél 13 kg a 14 kg aan hooi mag.

En als hij die brok nodig heeft, zou ik brokken veel verspreider voeren. Maar dat kan niet overal.

Bietenpulp is een goede als extra aanvulling. Fibre nuggets denk ik eigenlijk ook!

Moeilijke eters ontstaan vaak doordat de darm niet lekker op kan nemen.
Verstoring van pro en pre biotoca zie je vaak bij dit soort paarden.

Gebrek aan darm stimulatie en te veel suikers zouden een belangrijke rol kunnen spelen